Cu siguranta ai mai auzit de analiza SWOT din materialele noastre.

Pana la urma, aceasta face parte din CASUAL Formula, metodologia pe care o recomandam pentru magazinele online la inceput (si nu numai).

Analiza SWOT este un instrument util indiferent in ce moment te afli acum, si desi nu este un exercitiu complet care sa iti dea toate raspunsurile, iti asigura o baza de la care sa incepi sa construiesti strategia potrivita pentru tine si afacerea ta.

Hai sa discutam in amanunt despre ce este analiza SWOT, cum sa faci una, cand ai nevoie de ea si ce sa faci dupa ce ai completat toate raspunsurile exercitiului.

Cuprins Analiza SWOT: ce este, cum o faci si de ce ai nevoie de ea

Ce este analiza SWOT si de ce ai nevoie de ea?

Asa cum spuneam si mai sus, analiza SWOT este un exercitiu, un cadru de lucru de la care sa pornesti atunci cand vrei sa gandesti o strategie.

Scopul ei este sa te faca sa iti privesti subiectul analizei din 4 puncte de vedere, intr-un mod cat mai obiectiv.

Subiectul analizei poate fi afacerea ta, ideea ta de afacere, ideea unei campanii de marketing, echipa sau chiar tu, ca antreprenor.

La modul practic, inseamna sa iei o foaie de hartie sau sa deschizi un document, impartit in 4 blocuri.

  1. Puncte tari (Strengths)
  2. Puncte slabe (Weaknesses)
  3. Oportunitati (Opportunities)
  4. Amenintari (Threats)

Completeaza cu raspunsurile pe bune, pentru fiecare bloc de text. 

Astfel, ai acces la o imagine de ansamblu reala, pe care iti poti baza strategia astfel incat sa iti aduca rezultatele dorite.

Cum te ajuta Analiza SWOT?

  • Te ajuta sa vezi unde te afli in piata, cum poti sa cresti ca business si ce parti ale afacerii sunt vulnerabile.
  • Poti identifica rapid factorii ce te sustin pe drumul spre succes.
  • Poti identifica oportunitati ascunse, astfel incat sa dai business-ului un boost in momentul potrivit, prin luarea de decizii bune.
  • Intelegi care sunt punctele slabe ale afacerii, astfel incat sa le poti gestiona inainte sa iti afecteze profitul.
  • Localizezi riscurile si amenintarile astfel incat sa le minimizezi sau sa le elimini inainte sa te afecteze.
  • Ai la dispozitie informatii extensive ce iti ofera timpul necesar pentru a actiona, inaintea competitorilor.
  • Te ajuta sa iti formezi o strategie de crestere, ofensiva sau defensiva, personalizata pentru afacerea ta.

Analiza SWOT are si ea limitarile ei, ce tin, in special, de modul in care o parcurgi.

De exemplu, s-ar putea sa ai impresia ca afacerea ta are anumite puncte tari. Sa zicem ca ai mereu produse de calitate. Insa, daca privesti lucrurile din perspectiva clientilor, poate tu nu poti livra intotdeauna rapid, atunci cand isi doresc ei.

Asa ca produsele tale de calitate nu sunt puncte tari, pentru ca nu sunt insotite de serviciile asteptate de clienti sau nu sunt livrate in intervalul de timp dorit de ei. Nu ai consistenta.

Pe de cealalta parte, multi antreprenori nu isi pot identifica punctele slabe in mod corect. Refuza sa le vada, nu le accepta sau nici nu vor sa se gandeasca la ele. 

Cand faci o analiza SWOT, e vital sa tii cont de testimonialele si feedback-ul primit de la clienti, parteneri, echipa si orice alti stakeholderi. 

Doar atunci cand e realizata in mod obiectiv, analiza te poate ajuta sa evoluezi ca antreprenor si ca business.

Citeste si: Ce este analiza SWOT si cum te ajuta sa te dezvolti personal

Cum faci o analiza SWOT

Inainte sa incepi sa umpli spatiul pe hartie, e vital sa ai adunate date reale, subiective si obiective.

  • Detalii financiare
  • Date despre trafic si conversii
  • Date despre satisfactia clientilor
  • USP-ul
  • Resursele de care dispui
  • Date despre competitie
  • Statistici despre piata
  • Rapoarte privitoare la performanta produselor
  • Date despre performanta echipei
  • Date despre activitatile realizate (vanzari, marketing, logistica, parteneriate)

Dupa ce faci acest research, vei avea la dispozitie o multime de date despre afacerea ta, despre piata ta si despre firmele competitoare.

Acum e momentul sa le introduci in matrix, in cele 4 cadrane ale analizei SWOT.

sablon-analiza-swot

  • Puncte tari

Punctele tari inseamna sa faci o introspectiva. Te uiti la factorii interni din business-ul tau.

Acestea sunt lucrurile la care esti cel mai bun, astfel incat te propulseaza mai sus decat restul jucatorilor din piata ta.

Aici trebuie sa iei in considerare nu doar perspectiva ta, ci si ce spun clientii tai. 

Uite cum sa faci sa iti fie simplu:

  • Scrie o lista cu functionalitatile si beneficiile care iti vin in minte cand te gandesti la firma ta.
  • Mentioneaza aici cuvinte cheie luate din feedback-ul de la stakeholderi (clienti, parteneri, furnizori, echipa).
  • Compara-le cu ce ofera competitorii.

De exemplu, cum spuneam mai sus, daca notezi acolo ca oferi produse de calitate superioara – dar si competitorii tai o fac – asta nu e un punct tare, ci e o necesitate generata de asteptarile pietei.

  • Uita-te la catalogul tau de produse – este mai mare decat ce exista pe piata? Vinzi produse specifice pe o micro-nisa, care te diferentiaza?
  • Uita-te la logistica si livrare – o poti face mai rapida, mai ieftina sau mai sigura decat ceilalti?
  • Politica de retur – este usor de inteles pentru clienti? Ofera un motiv suplimentar de incredere?
  • Echipa – cum decurg interactiunile intre clienti si colegii tai? Primesti des feedback legat de cat de multumiti sunt de suportul tau?

Odata ce iti dai seama care sunt punctele tari ale afacerii tale, iti va fi usor sa te concentrezi pe ele pentru a obtine rezultate mai bune si strategia potrivita pentru crestere.

  • Puncte slabe

Punctele slabe sunt, de obicei, mai greu de identificat, deoarece iti trebuie obiectivitate sa faci fata unor lucruri neplacute si, posibil, pe care nu le-ai anticipat pana acum.

Scopul tau este sa gasesti ce anume pune obstacole in calea afacerii tale si ce fac mai bine competitorii tai.

Acestea sunt punctele slabe pe care le-ar putea avea un magazin online:

  • Resurse financiare scazute – Bugetul pe care il ai la dispozitie te impiedica sa iti cresti vanzarile si afacerea?
  • Logistica – de exemplu, daca vinzi produse perisabile, produse voluminoase sau grele, s-ar putea sa ai costuri mai mari decat alte magazine, ceea ce duce la o scadere a profitabilitatii.
  • Lipsa unui USP clar – esti sigur(a) ca ai gasit elementele de diferentiere fata de competitori?
  • Micro-nisare – poate vinzi doar anumite tipuri de produse, pentru care ai o plaja super limitata de clienti.
  • Platile – poate nu ai decat o singura metoda de plata in site, si clientii isi doresc mai multe (de ex., daca vinzi produse scumpe, poate isi doresc si optiunea de plata in rate).

Punctele slabe sunt legate tot de lucruri din interiorul business-ului, insa nu strica sa tii cont aici de ce spun clientii tai. 

Intreaba-i ce ar imbunatati la magazin sau oferta online si ia in considerare raspunsurile pe care ti le trimit.

analiza-swot-business

  • Oportunitati

Oportunitatile sunt scenarii de care sa profiti astfel incat sa iti imbunatatesti pozitia in piata, pe baza resurselor pe care le ai deja la dispozitie.

Pot lua diverse forme:

  • Evolutia tehnologiei – folosirea platformei Gomag, de exemplu, iti ofera posibilitatea de a ramane in pas cu noutatile si trendurile eCommerce. Lunar se implementeaza update-uri in acest sens, despre care vorbeste colega mea, Andreea, pe blog si pe canalul nostru de YouTube.
  • Crestere in cererea pentru produsele tale – schimbarile economice, recomandarile unui influencer, organizarea unui eveniment – toate acestea pot duce la o crestere pentru produsele pe care le vinzi. Acestea sunt ocazii de care sa profiti sau pe care le poti genera chiar tu.
  • Schimbari in legislatie – uita-te doar ce s-a intamplat in ultimii 2 ani cu cererea pentru masti si dezinfectanti. Datorita schimbarilor legale a avut loc o adevarata explozie pe aceasta nisa.
  • Nise in crestere – daca identifici o nisa mai putin explorata, dar cu potential, si actionezi inaintea celorlalti, ai oportunitatea sa iti cresti audienta si sa vinzi mai mult.

Faptul ca te concentrezi pe gasirea punctelor tari poate duce si la constientizarea oportunitatilor pe care nu le-ai mai vazut inainte. 

In acelasi sens, poti genera mai multe oportunitati cand iti rezolvi unul sau mai multe dintre punctele slabe.

  • Amenintari

Amenintarile tin de elemente din exteriorul companiei tale.

Sunt potentiale schimbari de pe piata ta sau din tara ce iti afecteaza direct cresterea afacerii.

De exemplu, o amenintare au fost schimbarile legislative din 2020 pentru restaurante si sali de evenimente. Sau miscarile strategice ale gigantilor pietei, ce pot intra pe nisa ta atunci cand te astepti mai putin.

Pentru a identifica potentialele amenintari pune-ti astfel de intrebari (indiferent cat de putin probabil ti se pare in acest moment):

  • Exista anumite obstacole legale ce ti-ar putea incetini afacerea?
  • E posibil ca nisa mea sa fie atractiva pentru vreunul dintre marii retaileri din piata?
  • Competitia mea creste foarte repede?

Altfel spus, intreaba-te orice ti se pare ca ar putea reprezenta un risc pentru afacerea ta sau pentru potentialul de crestere al acesteia.

Citeste si: Ce faci in primele 100 de zile de Startup? Strategii pentru afaceri la inceput de drum

Completeaza cele 4 cadrane si fii gata sa folosesti datele obtinute pentru a-ti imbunatati strategia. 

analiza-swot-exemplu

Cand sa faci o analiza SWOT

Analiza SWOT te poate ajuta in diverse momente ale afacerii tale:

  • Inainte sa deschizi afacerea – fa o analiza pentru ideea ta de afacere, tinand cont de cercetarea de piata si datele pe care le ai la dispozitie. Te va ajuta sa iti intelegi realist potentialul si sa iti setezi asteptari corecte.
  • Cand vrei sa realizezi o campanie de marketing speciala – in acest context, esti pregatit(a) sa investesti un buget consistent. Asadar, o analiza SWOT te va ajuta sa iti pregatesti campania cat mai bine posibil, astfel incat sa scoti maximum din bugetul investit.
  • La fiecare 6-12 luni – analiza SWOT ar trebui sa fie un exercitiu de rutina pe care sa il faci periodic pentru afacerea ta. Te ajuta sa ramai constient(a) de statusul afacerii tale pe piata, astfel incat sa iei cele mai bune decizii pentru directia pe care o vei urma in continuare.
  • Cand atingi un prag de stagnare – afacerea ta creste, creste si la un moment dat pare ca nu mai poate depasi un prag, stagneaza. Cand simti ca se intampla asta, fa o analiza SWOT si vezi ce te impiedica sa mergi mai departe.
  • Cand cauti investitori – cei mai multi investitori iti vor cere astfel de date despre afacerea ta (chiar daca, poate, nu o vor denumi analiza SWOT). 

Exista diverse momente in care o analiza SWOT te poate ajuta sa te concentrezi si sa iti gasesti directia. 

In afara situatiilor de mai sus, fa o analiza de fiecare data cand simti nevoia (cand pregatesti un proiect, cand vrei sa faci sau refaci o strategie etc.).

Ai facut o analiza SWOT. Si-acum ce?

Practic, acum ai o imagine de ansamblu asupra afacerii tale. E momentul sa folosesti datele din cadran in ce scop iti doresti:

  • Sa iti imbunatatesti punctele tari: pune accentul pe ele, scoate-le in evidenta in materialele de marketing si gaseste metode sa le accentuezi.
  • Ocupa-te de punctele slabe: neutralizeaza-le sau rezolva-le cat mai repede posibil, in ordinea prioritatilor.
  • Redu impactul amenintarilor: fii constient(a) ca nu le poti controla intotdeauna, dar pentru ca stii care sunt acestea, iti poti crea un plan de preintampinare si damage control.
  • Obtine maximum din oportunitati: tine cont si profita de ele, pentru a-ti seta obiective SMART.

Aceste activitati pot fi realizate regulat.

De asemenea, le poti incorpora in strategia ta atunci cand vrei sa lansezi o campanie, cand cauti investitori, cand vrei sa atragi talente in echipa ta, cand vrei sa iti scalezi business-ul, cand vrei sa organizezi o retea de ambasadori si parteneri etc.

Citeste si: Obiective SMART: cum le setezi pentru a obtine o afacere de succes

Analiza SWOT iti ofera oportunitatea de a fi pregatit(a).

In eCommerce, locul tau in piata se schimba de la o zi la alta. Faptul ca ai date organizate la indemana e mana cereasca.

Daca esti pregatit(a) in orice moment si poti prevedea urmatorii pasi pe care ii face piata, vei tine si tu pasul cu ea, pentru a-ti atinge obiectivele si a obtine rezultatele pe care le doresti.

Foloseste analiza SWOT in cadrul planurilor tale de business, de marketing, de vanzari si de crestere.

E un exercitiu ce te va ajuta sa iti cresti productivitatea si eficienta. Nu uita ca, uneori, e nevoie de zile sau chiar saptamani intregi pentru a definitiva o analiza SWOT buna.

Asa ca rezerva-ti timp 🙂 

PS. Vrei sa iti cresti business-ul sau sa iti aduci ideea la realitate? Vinde online cu Gomag.

Ai 15 zile la dispozitie sa incerci platforma gratuit. Alege abonamentul potrivit pentru tine si bucura-te de beneficiile platformei, fara stres.

Cosmin Daraban