17 minute timp de citire

M-am gandit ceva vreme daca sa vorbesc despre primele 100 de zile de startup din momentul in care esti deja live cu site-ul saaau chiar de la inceput – inceput, cand esti inca la stadiul de idee.

Am ales cea de-a doua situatie pentru ca intotdeauna inceputul – sau primul pas – este cel mai greu. 

via GIPHY

Asa ca o sa iti prinda bine cateva sfaturi de bun simt (crede-ma, nu spun nimic iesit din comun) care sa te ghideze pe parcursul primelor tale 100 de zile ca antreprenor si proaspat proprietar de startup.

Cu siguranta esti entuziasmat. Cu siguranta, in acelasi timp, esti cel putin un pic ingrozit. 

“Meseria” de antreprenor vine la pachet cu ganduri contradictorii mai ales la inceput, cand esti constient ca inca tu nu detii niciun control, ci trebuie sa testezi si sa urmaresti reactiile celor din jur pentru a lua decizii bune de business.

Dar hai sa trecem direct la subiect, stiu ca esti nerabdator.

1. Planul de business – Care e USP-ul tau?

Realist vorbind, nu stiu cati dintre noii antreprenori isi fac sau isi fac corect un plan de business. 

Vezi tu, nu ai nevoie de cateva zeci de pagini in care sa insiri tot ce va contine, va face sau va fi afacerea ta. De cele mai multe ori, la inceput planul contine cateva presupuneri… asta pana in momentul in care alegi o singura idee de business si te concentrezi pe ea, sa o dezvolti si sa o validezi.

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

De ce ai nevoie de un plan de business?

Din 2 motive:

  • Cel mai important, pentru ca in el notezi obiectivele de business pe cel putin urmatorii 5 ani. Vrei un obiectiv pentru ca acesta te va ajuta sa iti ajustezi directia in timp, si sa iti dai seama cand ai reusit sa obtii concret ceea ce iti doresti. Altfel, tot umbli, tot alergi, dar fara o destinatie.
  • Pentru ca acesta contine USP-ul tau. Cumulul de valori pe care il oferi tu clientilor tai si care ii convinge pe acestia sa cumpere, sa aiba incredere in tine.
planul-de-afacere

Pagina din Caietul SuperEroului, pe care il gasesti in Academia de eCommerce

Obiectivul / obiectivele si USP-ul sunt cele 2 elemente vitale ale planului de afaceri. Si fiecare dintre acestea deriva din produsele pe care le vinzi, serviciile extra pe care le oferi, organizarea interna a business-ului si strategia ta de promovare.

Asa ca, in primele 2-3 zile dupa ce alegi ideea pe care vei merge, rezerva-ti timp pentru crearea planului. 

Pune pe hartie (pentru ca retii mai usor ce scrii de mana):

  • Care e ideea ta de afacere
  • In ce nisa / domeniu se incadreaza
  • Care sunt produsele pe care vrei sa le vinzi
  • Ce fac produsele tale pentru oameni / clienti – caracteristici, beneficii si functionalitati
  • Ce oferi in plus – servicii extra, consultanta, preturi fixe de livrare etc. – aici te gandesti si la partenerii care te pot ajuta sa oferi acel plus de valoare
  • Unde vrei sa vinzi
  • Catre cine vinzi – cine sunt clientii tai
  • Obiectivele de business – volumul de vanzari la care vrei sa ajungi in 1, 2, 3, 4, 5 ani, marja de profit, numarul de clienti. Pont! Seteaza-ti obiective usor de atins, cu praguri mici, pentru ca daca tintesti prea mult din prima, te vei descuraja in scurt timp.
  • Analiza SWOT – punctele tari, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile (in comparatie cu concurentii)
  • Idei pentru organizarea interna (s-ar putea sa mearga treburile mai bine cu un co-fondator sau 2, s-ar putea sa vrei sa angajezi cativa oameni)
  • Cam ce ai vrea sa faci pe partea de promovare
  • Planul financiar
  • Care e USP-ul tau

analiza-swot

Fii scurt si noteaza ideile esentiale.

Nu uita ca inainte de a crea planul, ar fi bine sa faci si un pic de research pe piata, pe audienta tinta si competitori.

Pune intrebari in comunitatile de antreprenori si comunitatile de nisa, cauta statistici si studii de piata, intreaba-ti prietenii si cunoscutii, sfatuieste-te cu specialisti pe nisa ta.

Citeste si: Vreau sa am propria afacere dar… [5 Scuze pe care le folosesti]

2. Fonduri si buget – pe ce iti construiesti un startup?

Rar vorbesc despre fonduri sau bugetul necesar pentru o afacere online, pentru ca acestea depinde de o multime de factori.

Totusi aceasta ramane una dintre cele mai repetate intrebari legate de crearea unui business. De ce buget ai nevoie si de unde faci rost de acei bani?

Structura ta de costuri depinde de afacerea pe care o deschizi:

  • Costurile cu inregistrarea firmei, avize si alte hartogarii + taxe, impozite, TVA
  • Costurile legate de produs, procesul de productie sau cumpararea lor
  • Costurile legate de logistica: asigurari, stocuri (indiferent ca la tine, la furnizor sau externalizare), manipulare colete (ambalare, pregatire), livrare coletelor, activitati legate de retur, procesarea comenzilor, a retururilor, facturare
  • Costurile cu asistenta clientilor – tool-uri si oameni
  • Costurile legate de promovare: tool-uri + oameni sau externalizare
  • Costurile externalizarilor – avocat, contabil, consultant etc.
  • Costurile legate de spatiu, utiliati, trusa de prim ajutor, stingator etc. + taxe
  • Costurile cu angajatii
  • Costurile legate de site si mentenanta

… multe, asa-i? Ei bine, acestea pot fi mai mari sau mai mici in functie de specificul afacerii tale, de ceea ce vrei sa faci, pana la urma.

Nu am intentionat sa te descurajez cu lista de costuri, pentru ca poate unele dintre ele nu trebuie sa le suporti sau va trebui sa o faci mai tarziu, pe masura ce cresti si le scalezi in concordanta.

Ceea ce am vrut, a fost sa te fac constient ca exista lucruri la care poate nu te-ai gandit pana acum. Si trebuie sa tii cont de ele, la modul real. Adauga in planul de afacere si structura ta proprie de costuri, cu niste numere aproximative, pe care le tot ajustezi in timp.

costurile-unui-startup

Bun, acum ca stii ce costuri ai… cum le acoperi?

Sincer, nu stiu de ce fonduri dispui sau de unde. Pentru clientii tai nici nu conteaza (atata timp cat peste ceva vreme nu se afla de vreo activitate dubioasa). 

Dar o sa insir cateva surse de unde ai putea sa faci rost de fondurile necesare pentru a-ti deschide startup-ul:

  • Fondurile si economiile personale – daca ai reusit de-a lungul anilor sa iti strangi cateva economii, foarte bine, gandeste-te daca si cat esti dispus sa investesti
  • Imprumuturi si credite pentru asa ceva
  • Fonduri europene
  • Investitori
  • Crowdfunding

Depinde de tine, de resursele de care dispui si de specificul business-ului tau. Dar atentie, daca vrei sa incepi singur, nu renunta de pe acum la job-ul tau. Un loc de munca pe langa faptul ca te ocupi part-time la inceput de propria afacere iti asigura stabilitate.

Aceasta stabilitate e obligatorie, mai ales acum. Ai si asa suficient stres, fara sa te mai gandesti ca maine nu ai ce pune pe masa sau nu iti mai poti plati chiria.

Citeste si: 6 Ponturi De Planificare A Bugetului Pentru Micile Afaceri

3. Firma – ai nevoie de firma sa vinzi online?

Da, ai nevoie de firma sa vinzi online. Ai nevoie de ea pentru a putea emite facturi clientilor tai, dar si pentru ca ai mai multe beneficii atunci cand faci importuri, de exemplu. 

Cel mai important motiv? In Romania, comertul e reglementat prin lege. Singurul mod legal in care poti comercializa bunuri sau servicii este printr-o forma juridica: in general SRL, SRL-D sau PFA.

Acum, depinde din nou de intentiile tale ce fel de forma juridica iei. In general, eu recomand inregistrarea unui SRL sau SRL-D din prima, deoarece iti ofera din start directii de dezvoltare (spre deosebire de PFA, de exemplu).

Cum deschizi o firma in Romania? Am scris in cartea mea, eCommerce no Bull$#!t, pasii pe care ii ai de parcurs dar o sa ii repet, pe scurt, si aici:

deschidere-srl

  • Depui cererea de rezervare pentru nume la Registrul Comertului
  • Dupa ce obtii rezervarea numelui, pentru SRL depui urmatoarele acte tot la Registrul Comertului (intr-un dosar cu sina…):

         – Actul constitutiv (+ pentru afacerile online cod CAEN 4791 – Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet)

         – Documentul care atesta depunerea capitalului social

         – Specimenul de semnatura

         – Acte pentru drepturile de folosinta a spatiului sediului social

         – Formulare completate la fata locului

  • Obtii si celelalte autorizatii de care e nevoie, daca este cazul (depinde de specificul tau, pot fi autorizatii de functionare de la primarie etc.)
  • Te inregistrezi fiscal la ANAF

In principiu cam acestia sunt pasii. Strict privitor la site, exista cateva date prin care esti obligat legal sa le mentionezi in fiecare pagina – cum ar fi datele de identificare a firmei, datele de contact si link-ul catre ANPC.

Recomandarea mea este sa te consulti cu un avocat sau un consultant specializat pe aceste chestiuni – te va ajuta sa eviti greselile si sa nu uiti ceva important (de care poate nici nu stii).

Si gaseste-ti un contabil – daca gasesti unul bun, il vei iubi de-a dreptul.

Citeste si: Cum imi fac un magazin online

4. Pregateste tot ce tine de vizibilitatea startup-ului

Ok, mai am multe de spus, sper ca nu te-am incarcat prea tare pana aici 🙂 .

Chiar in timp ce rezolvi datele cu dedesubtul afacerii, poti sa faci primele teste cu platforma de eCommerce si sa incepi crearea magazinului.

Ce ar trebui sa ai in acest moment?

  • Feed-uri de produse de la furnizorii tai
  • Un logo
  • O tema (la Gomag ai 9 teme la dispozitie, din care sa iti alegi ce iti place… si pe care o poti personaliza gratuit!)
  • Cel putin un set de bannere (banner principal pentru homepage, bannere secundare, bannere pentru categorii daca vrei)
  • Datele tale la un procesator de plati (daca vrei sa oferi plata prin card)
  • Datele tale la un transportator, firma de curierat
  • Dupa ce le obtii, datele de identificare ale firmei tale

Pornind de la aceste bunuri si date, iti poti crea site-ul asa cum doresti. Sigur, nu chiar cum doresti tu, daca asta nu inseamna acelasi lucru si pentru potentialii tai clienti.

Dar despre ei vorbim imediat.

teme-gomag

Invitatia mea, daca te afli in cautarea unei platforme, este sa testezi Gomag pentru 15 zile gratuit. Poti sa incepi din prima zi crearea magazinului si, cand te simti pregatit (cat mai repede de preferat, ca altfel nu vinzi), alegi abonamentul si mergi live.

Te rog, nu cauta perfectiunea – nici in business, nici in site. Pentru ca nu o sa o atingi, ci doar vei pierde timpul in care ai fi putut castiga bani, profit si clienti ce spun si altora despre tine. 

Imediat ce esti cat de cat gata cu site-ul, iti recomand sa testezi receptivitatea publicului tau cu un MVP, un prototip. Profita de impulsul creat de senzatia de noutate si spune-le oamenilor sa faca precomenzi, sau sa iti dea adresa lor de email pentru a afla primii cand faci lansarea.

Fa cat mai multa valva in jurul magazinului si a produselor tale – teasing, in termeni de marketing – si pe cand esti pregatit sa lansezi, o vei face catre o audienta incalzita, care asteapta cu sufletul la gura sa cumpere.

Citeste si: Vezi ce au facut altii pe platforma Gomag

5. Publicul tinta – stii catre cine vrei sa vinzi?

Clientii tai vor fi cei care decid soarta afacerii – daca vor cumpara, daca iti vor promova natural produsele si serviciile – atunci afacerea ta va creste ca Fat-Frumos.

Insa exista o conditie sa faca asta: trebuie sa vrea sa cumpere. Sa vrea produsele tale. Nici macar sa le trebuiasca neaparat; poti crea dorinta, dar ar fi mult mai usor daca le-ai da din start ceea ce isi doresc.

Cum iti dai seama catre cine vinzi? In principal, din nisa afacerii si beneficiile produselor. Pentru ca, evident exista o anumita tipologie de clienti interesati natural de ceea ce vinzi.

Insa vreau sa mergi si mai departe. Gandeste-te la:

  • Locatia din care vin
  • Varsta
  • Sex
  • Statut marital
  • Nivel de educatie
  • Fonduri de care dispun
  • Ocupatie
  • Lucruri de care sunt interesati
  • Hobby-uri
  • Obiceiuri de cumparare

Toate aceste lucruri te vor ajuta sa iti segmentezi audienta in cateva grupuri cu caracteristici comune. De ce? Pentru a le transmite mesaje diferite, cu care sa rezoneze.

avatar-client

Sa zicem ca vrei sa vinzi produse casa si gradina:

  • Un cuplu cu copii are anumite nevoi – te adresezi unei familii ce are cateva spatii in casa pentru care va trebui sa adaptezi recomandarile la nevoile celor mici 
  • Un cuplu care nu are copii are alte nevoi – ai o mai mare libertate in alegerea produselor pe care sa le recomanzi
  • Un burlac – cu anumite exceptii, nu o sa ii recomanzi o masa pentru machiaj, nu?
  • O studenta proaspat mutata in alt oras la faculta, in chirie – slabe sanse sa ii vinzi produse cu preturi mari

Fiecare segment de clienti iti permite mai multa creativitate in campaniile de promovare. 

Pentru ca in fiecare zi sau fiecare saptamana din an poti sa faci campanii si mesaje diferite: o reducere, o perioada de transport gratuit, un produs cadou, un serviciu extra, o selectie de produse “intrate la apa” cu cele mai mici preturi din site, lichidari de stoc, flash sale si asa mai departe.

De aceea trebuie sa iti cunosti audienta tinta atat in ansamblu, cat si impartita pe segmente.

In principiu, avatarul tau de client va incepe sa se contureze cu adevarat abia in momentul in care ai macar 100-300 de vanzari. Asta inseamna ca ai date de la 100-300 oameni reali, al caror comportament il poti observa si carora le poti trimite chestionare pentru crearea avatarului.

Plus ca incepi sa ai date in Analytics si tool-urile tale de colectare date (de ex. poate ai aplicat un heatmap pe site, ai fixat un chestionar cu Hotjar sau Omniconvert sau ai facut vreun A/B test).

Analiza si identificarea publicului tinta ar trebui facuta inca din planul de afacere dar si constant, pe masura ce te pregatesti de lansarea magazinului – sa zicem, in primele 30 de zile.

Citeste si: Cum Creezi Un Profil Buyer Persona Complet [Infografic]

6. Strategia de marketing – gandeste un plan de campanii pe urmatoarele 12 luni

Punctele 6 si 7 inseamna ceea ce ai de facut in urmatoarele 70 de zile, pana la 100. Si in urmatoarele 100. Si tot asa. 

Pentru ca, daca vrei sa ajungi la clienti cu putere de cumparare si sa fii din ce in ce mai vizibil, vei face marketing. De preferat, tot felul de actiuni combinate de marketing, atat organice cat si platite.

La inceput nici nu ai nevoie de un buget sofisticat. Poti sa incepi cu actiuni mici, organice, pe care le poti face si tu si, in timp scalezi – cresti bugetul si te extinzi spre mai multe canale.

Hai sa vedem cateva optiuni:

  • Asigura-te ca respecti cateva principii de baza de SEO cand creezi site-ul: adauga meta-titlu, meta-descriere si continut relevant la fiecare produs / pagina
  • Pastreaza URL-urile curate, scurte
  • Genereaza harta site-ului si adauga-o in Google Search Console (evident, dupa ce ai adaugat codul GSC in site) pentru a te asigura ca esti indexat mai rapid
  • Verifica-ti site-uri pentru erori, sa nu intampini oamenii cu stangul din prima (ai tot in GSC un astfel de raport)
  • Adauga codul de tracking Google Analytics in site
  • Daca ai o locatie in care vinzi, fa-ti profil de Google My Business
  • Creeaza un blog si incepe sa postezi articole interesante (ajuta la o indexare mai rapida)
  • Fa-ti pagini de business pe Facebook si Instagram si incepe sa postezi
  • Creeaza si trimite un comunicat de presa prin care anunti lansarea magazinului si ceva special
  • Activeaza un serviciu de trimis newslettere si casuta de abonare in site
  • Fa-ti o strategie de lead generation. Te poti ajuta de acest articol: 30 De Trucuri Prin Care Sa Obtii Mai Multi Abonati
  • Fa-ti o strategie de email marketing. Te poti inspira din acest articol: 50+ Idei Bestiale pentru urmatorul tau email
  • Creeaza-ti un cont de YouTube si posteaza cateva video-uri de prezentare pentru afacerea ta, tutoriale sau primele testimoniale de la clienti si parteneri
  • Listeaza-ti produsele in comparatoare de preturi sau motoare de cautare specializate pe nisa ta
  • Creeaza un program de fidelizare, sigur se preteaza la tipul tau de produse. In general, recomand acordarea de puncte de fidelitate, pe baza valorii comenzilor.
  • Activeaza produse de upsell, cross-sell si creeaza pachete de produse
  • Gandeste strategia de uimire a clientului in momentul primirii coletului: ambalaj personalizat, scrisoare de multumire, cadou in colet sau voucher pentru urmatoarea comanda etc.
  • Acorda un buget pentru promovarea platita, fara discutie. Mergi pe Facebook Ads, Google Ads si Google Shopping Ads, daca vinzi produse. Oricat de mic ar fi bugetul tau, te rog sa acorzi o parte si pentru reclama platita – pentru conversii si interactiuni concrete, nu adunatul de like-uri!

Exista un milion de alte lucruri, punctuale, pe care le poti face. Ideea e sa le adaptezi la specificul business-ului tau si ceea ce vezi ca isi doresc clientii.

strategia-de-marketing

90% din articolele din blogul Gomag si 100% dintre articolele de pe blogul SilkWeb sunt surse de inspiratie de marketing pentru orice proprietar de afacere / startup. Asa ca iti recomand sa cauti in functie de categorii sau in bara de search orice subiect te intereseaza. 

Iar daca nu gasesti ceea ce te intereseaza, lasa-mi un comentariu. Ne-ai ajuta mult sa scriem lucruri si mai relevante, si mai interesante pentru cititorii nostri.

Citeste si: Cum faci prima vanzare online in mai putin de 30 de zile [Partea I]

7. Fa-ti prieteni pe care sa te bazezi

Ok, prieteni e poate mult spus. Insa odata ce intri in hora, trebuie sa joci impreuna cu ceilalti.

Cand iti faci o afacere online, intri intr-un ecosistem format din multiple parti care il fac sa fie functional. Asa ca ai nevoie de furnizori de servicii – parteneri: firme de curierat, procesatori de plati, sisteme de facturare, ERP, CRM, agentii de marketing, agentii de consultanta etc. etc.

Mergi si mai departe, pe langa nevoile strict functionale. 

Cauta sa iti maresti raza de actiune, sa te extinzi catre un public si mai larg: colaboreaza cu afiliati, influenceri, campanii pe bloguri sau chiar cu alte firme non-competitoare, care te vor ajuta sa iti prezinti produsele in legatura cu produsele lor in fata publicului lor. Si viceversa.

Nu in ultimul rand, imprieteneste-te cu proprii tai clienti. Cere-le activ recenzii si feedback. Mai ales la inceput, poti sa le dai chiar tu un telefon si sa ii intrebi daca sunt multumiti, daca mai au nevoie de ceva, daca ii poti ajuta cu ceva. Pentru ca aici intervine contactul uman, care castiga si mai multa incredere.

Pe masura ce cresti, foloseste chestionare, email-uri de cerere review si sisteme de gamification pentru a obtine testimoniale automat. Spune-le chiar sa se filmeze cand ajunge coletul! 

Reactiile autentice valoreaza de o mie de ori mai mult decat orice reclama platita.

Citeste si: Ponturi pentru diferite nise eCommerce

Cam acestea sunt lucrurile pe care trebuie sa le faci in primele 100 de zile de startup: planul de afacere, structura de costuri, deschiderea firmei, site-ul, stabilierea audientei, strategia de business si vanzare si legaturile cu ecosistemul de eCommerce.

Din text, ti-ai dat seama ca intr-o proportie conteaza ideea de business si ganditul. Dar mai mult conteaza EXECUTIA.

Acesta e cel mai bun sfat pe care ti-l pot da: incepe acum, perfectioneaza in timp.

E un sfat pe care il regasesti si in prima mea carte, eCommerce no Bull$#!t. Daca esti la inceput – si tocmai asta inseamna primele 100 de zile de startup – te va ajuta nu foarte mult, ci enorm de mult.

Cuprinde pas cu pas intregul proces de deschidere, lansare si crestere a unui magazin online in Romania si peste hotare. Ba mai mult, am adaugat cateva zeci de checklist-uri, sabloane, diagrame si idei in 340 de pagini cu informatii practice.

Vrei sa o ai si tu? Comanda cartea de aici: http://bit.ly/carte-ecommerce!

PS. Nu uita, platforma Gomag te poate ajuta sa iti lansezi startup-ul in top cu mai putin efort si in mai putin timp decat pe alte platforme. Te invit sa incerci platforma gratuit pentru 15 zile si sa vezi cum te putem ajuta. Vei fi uimit!

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
Pasionat de antreprenoriat si ecommerce, am inceput activitatea online in anul 2000.
Cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Impreuna cu echipa am ajutat sa creasca peste 1500 de companii.

[i]
[i]
[index]
[index]