9 minute timp de citire

Iti dai seama ca ai evoluat mult in momentul in care realizezi ca ai depasit platforma curenta si e nevoie sa cauti o solutie diferita, mai potrivita pentru afacerea ta. De cele mai multe ori, antreprenorii incepatori opteaza pentru optiuni la bani marunti sau gratuite, usor-de-setat-in-10-minute, care incep sa le faca probleme imediat ce ating un numar mai mare de trafic si comenzi.

Cand ajungi in acest moment, esti blocat. Pe de o parte, esti frustrat pentru durerile de cap pe care ti le da furnizorul actual, pe de alta parte ti-e teama ca orice schimbare vine la pachet cu si mai multe probleme.

Clar, fiecare schimbare presupune riscuri si riscuri dar, daca esti bine documentat si te pregatesti din timp, se poate transforma intr-o miscare inteligenta, ce iti propulseaza afacerea pe primele locuri si asigura o experienta mai placuta pentru clienti.

In articolul de astazi nu vei citi despre cum sa iti alegi platforma eCommerce sau ce sa ai in vedere cand cauti o platforma, ci vei descoperi lucrurile la care trebuie sa fii atent atunci cand migrezi de pe o platforma eCommerce pe Gomag.

Migrarea de pe o platforma pe alta nu e atat de simpla. Nu poti sa faci copy-paste la site. De fapt, e la fel ca si mutarea dintr-un magazin fizic, intr-altul. Pentru o mutare de succes, ai nevoie de pregatiri, setari si lansare.

Ce este o platforma eCommerce?

O platforma eCommerce este ca un magazin gol. Structura si arhitectura exista dar, fara piesele componente, este doar o constructie goala, ce asteapta sa fie umpluta. Inainte de migrarea propriu-zisa, e nevoie sa te interesezi de cateva aspecte cum ar fi domeniul (adresa ta si specificatiile de securitate) dar si utilitatile (servicii din terte parti cum ar fi livrare, plati, sisteme de marketing automation etc.).

1. Probleme cu domeniul

Daca mutarea ta include un nou hosting, ai grija ca domeniul tau sa fie ok. Probleme pot aparea in cazul in care furnizorul de pe platforma caruia vrei sa migrezi ti-a asigurat si hosting si domeniu pentru magazinul tau online.

In acest caz, e nevoie sa negociezi cu finete pentru a obtine controlul asupra numelui tau de domeniu si a-l putea muta. Este indicat sa te ocupi prima si prima data de acest aspect, pentru a evita posibilele probleme care ar putea aparea pe parcursul procesului de migrare.

2. Certificate de securitate

Daca ai un certificat SSL asociat cu website-ul actual, va fi nevoie sa il muti pe noul server. Daca nu esti sigur cum stai la capitolul SSL sau nu stii daca il ai, mergi in pagina de finalizare comanda a site-ului tau si vezi daca URL-ul incepe cu “https://” urmat de numele tau de domeniu.  Daca adresa pe care o vezi coincide cu adresa furnizorului tau si nu cu numele propriu de domeniu, e foarte probabil sa folosesti un certificat SSL shared.

Intereseaza-te daca noul furnizor iti ofera tot un astfel de certificat shared sau trebuie sa cumperi altul nou. Mutarea certificatului tau nu este o treaba prea grea, in esenta, dar cere anumite cunostinte tehnice. Si nu vrei sa uiti de SSL-ul tau sau sa il lasi pe ultimul minut pentru ca nu toate certificatele sunt compatibile cu alte software-uri.

academia de ecommerce

Intra in Academia de eCommerce

Suntem peste 2.700 de antreprenori in comunitate

Periodic ai sa primesti pe email informatii utile si studii de caz interesante despre cresterea vanzarilor online. Vrei?

Intereseaza-te de la inceput de situatia certificatelor tale pentru a nu intampina probleme mai tarziu.

Citeste: Viteza De Incarcare, Stabilitatea Si Securitatea: Must Have In eCommerce

3. Impactul asupra proceselor actuale

Cresterea afacerii tale impune, de obicei, automatizarea si simplificarea proceselor de functionare. Intereseaza-te cum se integreaza noua platforma cu furnizorii de servicii de livrare, sisteme de conturi si procesatori de plati. Fii constient, cu cat business-ul tau creste mai mult, cu atat trebuie sa devina mai automatizat.

Inainte de migrare, asigura-te ca noua solutie iti ofera sisteme si functionalitati potrivite pentru afacerea ta si ca aceasta platforma se va integra simplu cu terte parti pe care le folosesti momentan.

4. Mutarea datelor

Intr-un magazin fizic, acesta este populat cu produsele pe care le vinzi. Fiecare produs are o eticheta de pret, caracteristici fizice si un loc pe raft. Cand iti muti magazinul, trebuie sa le impachetezi si sa le muti fizic catre noua locatie.

In eCommerce, lucrurile sunt diferite. Aici nu ai atribute fizice ci date/informatii ce reprezinta produsele fizice pe care le vinzi. Aceste date sunt fotografii cu produsele, numele produselor, descrierea produselor, preturi, reguli de pret si SKUs (identificator care simplifica gestionarea produselor si a stocului). Pe parcursul migrarii, datele trebuie mutate de pe o platforma pe alta.

Ei, in mutarea unui magazin fizic, trebuie sa iti aduni produsele si sa le impachetezi, pentru a fi transportate in siguranta iar apoi sa faci curatenie in fostul tau magazin.

Nu e prea diferit in cazul unei platforme eCommerce. La modul ideal, ai posibilitatea sa exporti produsele, conturile si comenzile in diferite formate si, apoi, sa le importi in noua platforma. Cu cat produsele tale sunt mai complexe, cu atat va fi mai dificil sa importi datele.

La Gomag, indiferent de pachetul pe care il alegi, poti sa lasi migrarea in seama echipei noastre specializate pentru a reduce sansele ca trecerea la platforma noastra sa te afecteze din punct de vedere logistic. Migrarea datelor ( import / export ) – produse si comenzi estea cea mai mare teama a unui proprietar de magazin online, atunci cand alege sa treaca pe o alta platfroma, pe urma urmeaza teama de a nu fi afectat din punct de vedere SEO.

Citeste si: Cum Sa Alegi Platforma eCommerce Potrivita Pentru Tine

5. Probleme SEO si link-uri

Daca succesul afacerii tale vine in principal din faptul ca esti pozitionat sus in motoarele de cautare iar majoritatea traficului a venit in mod organic, natural, in site, succesul respectiv se poate evapora in momentul in care platforma noua genereaza URL-uri diferite pentru paginile tale.

Inainte sa faci orice miscare spre migrare, studiaza titlurile paginilor si URL-urile unor site-uri din portofoliul noului furnizor. Asigura-te ca poti edita titlurile si URL-urile, astfel incat sa fie identice cu cele din vechiul site.

Urmatoarea cea mai buna optiune este sa faci redirect permanent 301 al vechilor URL-uri, spre cele noi. Cu alte cuvinte, creezi un fisier pe serverul tau ce directioneaza spiderii motoarelor de cautare pe noile URL-uri ce le inlocuiesc pe cele vechi si care spune motoarelor ca schimbarea este permanenta.

6. Intreruperi pe email

Este vital sa mentii constant fluxul de email-uri in haosul migrarii spre o alta platforma. Iti recomand sa ai o metoda prin care sa verifici email-urile atat pe serverul vechi, cat si pe cel nou sau, temporar, sa trimiti email-urile de pe vechiul server spre cel nou, timp de cel putin 48 de ore de la mutare.

De asemenea, verifica toate conturile si numele de cod pe care le folosesti in comunicarea cu clientii. Cateodata, proprietarii de site-uri pierd liste intregi cu adrese de email sau nu le seteaza corect in noua platforma. Odata ce iti lansezi site-ul, testeaza fiecare adresa si fiecare formular din site pentru a te asigura ca email-ul functioneaza cum trebuie.

7. Datele “Live”

Acest pas este unul crucial. Cu cel putin 48 de ore inainte sa iti muti site-ul pe platforma noua, logheaza-te in contul de gestionare server al vechiului furnizor si actualizeaza intrarile DNS astfel incat time-to-live (TTL) sa fie in decurs de 300 de secunde. Ok, e un aspect destul de tehnic dar, facand acest lucru, cand actualizezi serverele DNS, schimbarea informatiilor despre adresa site-ului tau se va imprastia pe internet in cel mult 5 minute.

Daca nu poti sa ajustezi TTL-ul, vei fi dependent de sistemul global de routing al internetului in momentul in care vizitatorul vede vechiul sau noul site cand introduce adresa ta in browser.

8. Setarea design-ului si UX

Reluand comparatia cu mutarea unui magazin fizic, odata ce camionul descarca produsele in noul magazin, asta nu inseamna ca poti sa si deschizi magazinul. Inainte sa primesti clientii, e nevoie sa despachetezi si sa iei cateva decizii. In ce culoare vei zugravi peretii? Unde vei amplasa diferite semne distinctive? Cum vei aranja produsele? Ce produse vei afisa in vitrina?

Design-ul este cel care confera personalitate magazinului tau, atrage clientii inauntru si ii determina sa vrea sa cumpere de la tine.

In eCommerce, acesta primeste numele design vizual si UX. Design-ul vizual include logo-uri, bannere, scheme de culori sau orice altceva dincolo de scheletul de baza, asigurat de platforma. In schimb, UX (experienta utilizatorului) ii ajuta pe clienti sa ajunga unde doresc in site, pentru a cumpara mai mult si mai repede. Include lucruri precum organizarea produselor, setarea navigatiei si simplificarea procesului de finalizare comanda.

Un alt aspect. Migrarea este momentul potrivit daca vrei sa faci o schimbare de logo sau vrei sa modifici structura magazinului. Totodata, acum este un moment bun sa citesti ghidurile si articolele de pe blogul Gomag, pentru a te familiariza cu noua casa.

9. Testarea

In lumea fizica, odata ce totul este setat, nu iti deschizi magazinul uite-asa si astepti sa iti vina clientii. Trebuie sa testezi reactiile si feedback-ul publicului. Acum iti inviti prietenii, cunoscutii si familia sa viziteze magazinul, sa cumpere produse si sa iti spuna ce parere au. Totodata, observi ce reactii au la modul in care acesta este organizat sau la cum arata vitrina.

La fel si in lumea virtuala. Dupa ce organizezi totul in platforma Gomag, inainte sa iti lansezi site-ul, este absolut necesar sa testezi. Plaseaza niste comenzi de test si asigura-te ca noul site este conectat cu sistemul de procesare a platilor. Este mai bine sa previi, decat sa tratezi. Incearca sa descoperi problemele inainte sa le descopere clientii tai. Altfel, vei avea de suportat consecintele.

10. Programarea migrarii

Iti recomand sa faci mutarea in cursul serii, cand exista mai putine sanse ca potentialii clienti sa fie activi. Daca ai reusit sa setezi noile NS-uri (mane server), schimbarea ar trebui sa se intample in cel mai scurt timp. Tot atunci poti testa procesarea platilor si sa te asiguri ca toate link-urile functioneaza. Fii atent si la trafic pe tot parcursul zilei dupa migrare. Vezi daca se intampla ca unii vizitatori sa ajunga pe pagini care nu mai exista.

Citeste si: Ce Este O Platforma eCommerce Inchiriata?

Migrarea de pe o alta platforma eCommerce pe Gomag poate fi o adevarata provocare dar, daca lasi totul in seama echipei noastre de programatori, reduci riscurile la minimum. De asemenea, pentru ca stim cat de important este SEO pentru vizibilitatea unei afaceri, stim cum sa realizam o migrare astfel incat sa nu afectam in mod negativ site-ul si pozitiile ocupate in Google.

Recomand astfel de actiuni in primele zile din saptamana, niciodata vinerea, pentru ca in cazul aparitiei unei probleme, echipa sa fie acolo pentru a le rezolva in cel mai scurt timp 😉

In articolul de astazi ai descoperit pasii necesari pentru migrarea de pe alta platforma eCommerce, elementele la care sa fii atent si riscurile cu care te-ai putea confrunta daca mutarea nu se face conform regulilor.

Daca vrei sa migrezi de pe o alta platforma eCommerce pe Gomag, contacteaza-ne. Iti vor oferi toate informatiile si tot suportul de care ai nevoie.

Cosmin Daraban

CEO at Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]