Care este nisa magazinului tau online? Pe ce tipuri de produse se axeaza magazinul tau (high-end/ average/ low-end)?

Stai putin… 

De fapt, unde vreau sa ajung si ce vreau sa te intreb este: „Tu stii cui vrei sa vinzi?

In episodul de astazi din Doza de eCommerce vreau sa iti vorbesc despre cum sa iti creezi un avatar de client pentru business-ul tau si, implicit, cum sa concepi campanii de marketing eficiente care sa se transforme in (ai ghicit)… vanzari.

Mai mult, am sa-ti spun si cum poti masura rezultatele campaniilor tale si ce sa faci pentru a optimiza experienta clientilor tai in magazinul tau online. 

Esti pregatit? Atunci sa incepem.

Cuprins: Descopera avatarul de client pentru afacerea ta – cui vinzi online

    1. Cum iti stabilesti avatarul de client? Raspunde la cateva intrebari
    2. Adapteaza-ti abordarea in marketing

Cum iti stabilesti avatarul de client? Raspunde la cateva intrebari

Inainte de a incepe sa vinzi ceva online trebuie sa ai o idee cat mai clara asupra publicului tau tinta.

Daca tu vrei sa vinzi produse de machiaj si campaniile tale de marketing sunt vazute de sudori, de exemplu, singurul lucru pe care ai sa-l vezi sunt banii aruncati pe fereastra… si cam atat.

Gandeste-te ca banii vin de la client, clientul tau ideal.

Drept urmare, trebuie sa-l descoperi, sa vezi cine este el.

Te invit sa iei o foaie si un pix si sa raspunzi la urmatoarele intrebari.

Cui vinzi?

Gandeste-te daca clientii tai sunt femei sau barbati. Sau poate vrei sa vinzi pentru toata lumea. Deci, noteaza lucrul acesta in functie de produsele pe care ai ales sa le vinzi.

Care este varsta clientului tau?

Produsele tale sunt pentru copii, adulti sau seniori? Noteaza.

Care este statutul marital?

Noteaza daca produsele tale sunt destinate burlacilor, persoanelor casatorite, cuplurilor cu copii sau fara etc.

Stabilind acest pas vei observa ca si modul tau de comunicare trebuie adaptat.

Care este nivelul de educatie?

Sa zicem ca produsele tale se adreseaza studentilor. Tine seama de faptul ca si acestia se incadreaza in doua categorii, cei care studiaza intr-un alt oras si cei care studiaza in orasul natal si locuiesc cu parintii.

Aici este indicat sa tii cont de cheltuielile pe care le are un student care invata intr-un alt oras (chirie, mancare etc.) versus cel care sta cu parintii si nu suporta cheltuieli lunare.

Care sunt veniturile clientului tau?

Gandeste-te de unde fac bani clientii tai (salarii, afaceri) si cand ii fac.

Care este orarul de lucru?

Clientul tau lucreaza de la 9 la 5 si foloseste transportul in comun pentru a ajunge la job?

Poti, de exemplu, sa creezi reclame care sa fie afisate in intervalul 7-9 atunci cand clientii tai sunt in trafic. Sansele sunt foarte mari sa vada reclamele tale pana ajung la birou.

Care sunt hobby-urile/ pasiunile lui?

Gandeste-te la ce alte branduri mai foloseste sau de ce branduri este interesat. Sau la ce filme sau seriale se uita.

Raspunzand la aceste intrebari vei putea avea o imagine mai clara privind obiceiurile de cumparare a viitorilor tai clienti.

PONT!

Mergi la mall, de exemplu (atunci cand se poate), si observa persoanele din jurul tau.
In ce magazine intra, cum arata persoanele care intra in magazinele scumpe, cum arata persoanele care mananca la fast-food-uri s.a.m.d.

Citeste si: Ghidul tau pentru crearea avatarului de client

Adapteaza-ti abordarea in marketing

Dupa ce ai notat raspunsurile la toate intrebarile de mai sus, incepi sa stii clar cui se adreseaza campaniile tale de marketing si poti ajunge mai repede la primii 100 de clienti.

Ce faci in continuare?

Dupa ce ai obtinut primii 100 de clienti (pentru care te si felicit!), iti recomand sa porti discutii cu acestia (telefonic) sa afli mai multe despre experienta lor in magazinul tau si sa vezi cum iti poti imbunatati serviciile.

Verifica si discutiile de pe Facebook, Instagram si chat-ul magazinului, si vezi ce trebuie sa optimizezi. Important este sa arati ca iti pasa si ca iti iei business-ul in serios.

Dupa primii 100 de clienti putem vorbi despre un set de date pe care le poti analiza in Google Analytics.

Analizand datele din Google Analytics poti vedea:
  • Care este zona geografica a clientilor tai
  • De unde cumpara
  • Care este tipul de produs cumparat
  • Impact produse scumpe vs. produse ieftine din magazinul tau (ce au cumparat clientii?)

Tot din contul de Google Analytics poti apela si la sectiunea de Multi-Channel Funnel care te ajuta sa vezi traseul clientului pana in magazinul tau (daca a venit din Facebook, Instagram, Google, SEO, Ads sau e-mail).

Analizand rezultatele acestor rapoarte/ surse de trafic ai ocazia sa vezi care sunt directiile care produc vanzarea. Astfel, vei putea sa faci campanii de marketing mai eficiente in viitor.

Un alt instrument foarte util este HeatMaps, pe care le poti face cu HotJar.

Heatmap-urile te ajuta sa afli mai multe despre comportamentul vizitatorilor site-ului tau – cat timp au dat scroll in site sau unde au dat click sau care a fost interactiunea cu anumite pagini.

De aici vezi care sunt produsele care au atras cea mai multa atentie.

Poti face aceasta analiza atat pentru desktop, cat si pentru mobil.

Viitorul este mobil

Tot mai multe persoane prefera sa faca achizitii de pe telefonul mobil, iar business-ul tau trebuie sa fie pregatit sa isi livreze serviciile si acolo.

via GIPHY

Asadar, asigura-te ca:

  • Descrierile din magazinul tau sunt suficient de scurte pentru a nu plictisi clientul si acorda acces la imagini si butonul de „Adauga in cos”;
  • Iti optimizezi fluxul de comanda si ca introduci un Click-to-Call 
  • Daca afisezi optiunea de chat, asigura-te ca icon-ul nu ocupa tot ecranul (ofera mai mult spatiu vanzarilor)
  • Daca vinzi produse mai scumpe, incurajeaza-ti clientii sa te contacteze pentru informatii suplimentare (cresti increderea lor)

Acum ca ai conceput fisa clientului tau ideal, te incurajez sa creezi prima campanie de marketing.

Apoi, dupa prima campanie, iti recomand sa analizezi rezultatele si sa tragi cateva concluzii. Vezi unde ai nevoie sa faci imbunatatiri si sa aduci ceva diferit in joc.

Citeste si: Cum sa vinzi online: Ghid de marketing si vanzare online + Checklist-uri

Daca vrei sa descoperi mai multe despre eCommerce, vanzari eficiente si campanii de marketing de succes, citeste cartea eCommerce no Bull$#!t care iti ofera toate instrumentele de care ai nevoie pentru a incepe sa vinzi online mai repede.

PS. Vrei si tu sa vezi cum poti vinde cu Gomag? Testeaza platforma gratuit pentru 15 zile si descopera cum te ajutam practic sa vinzi online, mai repede si mai comod decat o fac ceilalti!

Cosmin Daraban