Probabil nu e prima oara cand te intrebi cum sa vinzi online. 

Iar asta se aplica si daca urmeaza sa deschizi un magazin online, si daca ai dai deja unul si vanzarile inca nu merg atat de bine pe cat ti-ai dori.

Asa ca ti-am pregatit un ghid cuprinzator cu checklist-uri de marketing online pe care sa te bazezi de acum inainte.

Sfat: marcheaza ghidul in browser si aplica sfaturile pe rand. Va fi “mana ta dreapta” pe masura ce iti cresti afacerea.

Cuprins Ghid – Cum sa vinzi online

  1. Cunoaste-ti clientii si potentialii clienti
  2. Strategia de vanzare online incepe de la strategia de business
  3. Produsele pe care le vinzi dicteaza modul de vanzare
  4. Cunoaste-ti piata si competitorii
  5. Fara marketing nu vinzi

Cum sa vinzi online?

Vorbim in principal despre vanzarea de produse online – dar daca vinzi servicii, cel mai ok este sa iti faci din start un site de prezentare.

Cum sa vinzi produse online? Sfatul meu este sa iti deschizi un magazin online.

Sigur, exista si alte canale de vanzare (marketplace, site-urile de anunturi, retelele de socializare, bloguri etc.). 

Insa parca ar fi mai bine le controlezi pe toate din propriul tau canal de vanzare, nu-i asa? 

magazin online gomag

Magazinul tau online.

Cand iti deschizi magazinul pe o platforma eCommerce conectata in ecosistem, cum este Gomag, afacerea ta poate fi integrata cu toate canalele pe care doresti sa te extinzi ca sa vinzi.

In primul rand ai magazinul, care e deschis 24/7, unde tu stabilesti ce afisezi, in ce ordine si pentru cat timp. Practic, nu depinzi de un algoritm care se schimba cand ti-e lumea mai draga si nici nu te afli in concurenta cu altcineva pentru spatiul respectiv.

Pornind de aici, posibilitatile sunt nenumarate.

Iti integrezi magazinul cu marketplace-ul dorit, afisezi produsele in site-urile populare de anunturi, iti adaugi ofertele in platformele de afiliere pentru a fi promovate de catre publisheri si influenceri, iti adaugi cele mai vandute produse in Facebook, folosesti butonul de cumparaturi Gomag pentru a vinde din blogul de companie sau din blogurile partenerilor tai…

Poti sa vinzi oriunde.

Insa e vital ca mai intai sa iti asiguri un spatiu al tau, unde sa fii in control: in magazinul online propriu.

Daca nu faci asta inca, te invit sa incerci Gomag gratuit pentru 15 zile si sa alegi cel mai potrivit abonament pentru afacerea ta.

Cand vrei sa vinzi online, acesta este primul pas. Abia dupa ce iti faci site-ul, magazinul online, incepe propriu-zis vanzarea.

Ce ai nevoie ca sa vinzi online in magazinul tau [Mini-checklist]

  • Stocuri si livrare – stabileste cum procedezi cu stocurile produselor (dropshipping, stocuri proprii, externalizare catre servicii e-fulfillment), cine iti livreaza coletele (ce transportator), ce metode de transport si care sunt costurile, cine se ocupa de impachetarea coletelor si de ce materiale ai nevoie.
  • Plati – cum te platesc oamenii, ce preturi practici, cu ce procesator de plati alegi sa colaborezi?
  • Asistenta clientilor – cum le vei raspunde oamenilor: la telefon, live chat, pe chat-ul retelelor de socializare? Cine se ocupa de asistenta clientilor? Cum ii inveti sa o faca bine?
  • Aspecte legale – ce forma juridica ai? Cu TVA sau fara TVA? Ce taxe trebuie sa platesti? De ce documente ai nevoie? (discuta cu un avocat sau consultant specializat)
  • Securitate – datele trebuie stocate pe servere securizate, 24/7. Ai nevoie de certificat SSL. 
de ce lucruri ai nevoie ca sa vinzi online

Grafic pe care il gasesti in detaliu in cartea eCommerce no Bull$#!t – Tot ce ai nevoie pentru a vinde online

Citeste si: Cum imi fac un magazin online – Ghid creare magazin de la ideea de afacere, la lansare

Cele 5 lucruri de baza in strategia de vanzare online

1. Cunoaste-ti clientii si potentialii clienti

  • Cu cat stii mai multe despre oamenii carora le vinzi, cu atat vei raspunde mai bine nevoilor lor. Creeaza avatare de client cautand date comune in randul publicului tau si stabileste strategia de abordare in functie de avatarele respective.
  • Cu siguranta stii cate ceva despre clientii tai, in functie de ce produse vinzi: aspecte demografice, locatie, interese, obiceiuri. Pe langa aceste informatii, adauga datele privitor la comportamentul in site, produsele specifice de care sunt interesati, istoric de cumparare.
  • Tine cont de sezonalitate, rutine, mediul economic, stimuli externi etc. – comportamentul consumatorilor se schimba conform unui sablon (aproximativ) usor de prevazut.
  • Gandeste-te la puterea de cumparare a publicului tau – stabileste daca mergi catre ei cu preturi mici, cu preturi mai mari pentru produse de lux sau (cel mai bine) creezi oferte diferite ca pret si le prezinti segmentat, catre fiecare categorie de public in parte.
  • Cum te vor gasi clientii? – doar o parte dintre clienti vor ajunge in magazinul tau pentru ca stiu ce isi doresc si cum sa caute. Dar pentru a ajunge la marea majoritate va trebui sa iti duci site-ul sub ochii lor, prin reclame, postari, continut, email-uri si abordare personala.

2. Strategia de vanzare online incepe de la strategia de business

  • Care e obiectivul tau? – gandeste-te cat venit vrei sa faci si in cat timp, si la cati clienti trebuie sa ajungi pentru a obtine cifra respectiva. Obiectivele financiare iti ofera o directie si parametri reali de care sa tii cont pentru a le atinge.
  • Care e marja de profit? – analizeaza cat te costa sa produci sau sa cumperi produsele pe care le vinzi si sa le livrezi clientilor + costurile aproximative de marketing. Restul inseamna cat profit intra in buzunarul tau – in functie de aceasta marja iti vei da seama si ce tipuri de discount-uri poti oferi clientilor ca stimul la cumparare.
  • Care e modelul de business? – modelul presupune sa te uiti atent la audienta, produsele pe care le vinzi, modul de vanzare, canalele, resursele si partenerii cheie ai business-ului. Tii cont de toate aceste aspecte pentru a stabili strategia de vanzare.
  • Pe ce canale iti permiti sa mergi? – in primul rand magazinul tau online, dar prezinta-ti produsele si pe Facebook / Instagram, Pinterest, YouTube, marketplace, email, bloguri partenere etc. Stabileste bugete alocate fiecarui canal si actualizeaza bugetele in functie de rezultatele pe care le obtii.

casual-formula-gomag

3. Produsele pe care le vinzi dicteaza modul de vanzare

  • Altfel vinzi o chitara, spre exemplu, fata de o legatura de ceapa verde. Produsele pe care le vinzi au diferite caracteristici care determina durata lor de valabilitate, importanta proximitatii pentru livrare, nevoia de produse complementare pentru a le face sa functioneze la capacitate maxima.
  • In pagina de produs a unui laptop, de exemplu, convingi clientul daca oferi mai multe date tehnice si beneficii privind modul de functionare in raport cu nevoia clientului. Dar daca vinzi mancare pentru pisici, convingi mai usor daca mergi pe emotii, pe legatura emotionala cu patrupedul tau. 
  • Oamenii nu sunt intotdeauna constienti ca au nevoie de produsul tau, pentru ca poate acesta este o solutie noua, de care nu au mai auzit pana acum. Gandeste-te cum formulezi caracteristicile produsului tau astfel incat sa ii arati clientului ca este exact ceea ce cauta.

4. Cunoaste-ti piata si competitorii

  • Toti proprietarii de afaceri sunt, mai mult sau mai putin competitorii tai.
  • Pentru ca tu concurezi cu toti pentru BANII si INCREDEREA clientilor – chiar daca vindeti produse diferite.
  • Urmareste trendurile si statisticile privitoare la interesul pentru nisa ta si genul tau de produse.
  • Analizeaza mai atent competitorii directi, care vand aceleasi produse – vezi ce puncte tari si puncte slabe au, vezi cum interactioneaza cu clientii si ce poti sa faci tu mai bine.

5. Fara marketing nu vinzi

Poate nu e chiar o strategie sau un instrument care sta la baza strategiei de vanzari, insa e vital sa intelegi si sa accepti ca fara marketing nu ai cum sa vinzi online.

Sa faci un business fara marketing… e ca si cum ai canta O sole mio la urechea surdului. 

Nici nu cred ca mai e nevoie sa explic asta.

Cert e ca trebuie sa te faci vazut si auzit in fata clientilor, sa le castigi increderea si sa ii convingi ca produsul tau e ceea ce au nevoie. Doar asa vor cumpara. Fara implicare, business-ul nu are unde sa se duca decat in jos.

Retete pentru magazinul tau online

Pentru ca nu vreau sa umplu spatiul degeaba, vom merge punct cu punct prin fiecare reteta in parte, cu sfaturi si idei concrete.

Sigur ca nu vorbesc despre absolut toate tacticile de marketing pe care le poti aplica.

Dar ce gasesti aici este baza pe care vei creste.

1. Paginile principale din site

Homepage / Prima pagina

  • Alege 1 banner (3 maximum) si ai grija sa reflecte ce vinzi in site. Adauga si un buton de call-to-action (Vezi oferta, Comanda acum etc.) pe banner si pune link spre cea mai importanta pagina din site – landing page, de unde sa cumpere.
  • Nu aglomera pagina cu tone de informatii – redu numarul produselor afisate (promotii si, eventual, noutati) si ai grija sa arati informatiile de livrare (locatii si timp de livrare, costuri, transport gratuit daca este cazul), garantii, alte beneficii pe care le oferi clientilor.
  • Citeste articolul Ce au in comun prima pagina din magazinul tau Gomag, conversiile si palinca pentru mai multe detalii

exemplu-homepage

Paginile de categorie

exemplu-pagina-de-categorie

Paginile de produs

  • Adauga doar informatiile esentiale in zona de cumparare (nume produs, detaliile cele mai importante, cost de livrare, variante si atribute, pret, buton adauga in cos si fotografiile de produs)
  • Prezinta in pagina produse complementare sau pachete de produse, pe post de recomandari – incearca sa cresti valoarea cosului de cumparaturi
  • Permite comenzi rapide si comenzi telefonice – multi clienti prefera sa puna comenzile telefonic, poate fie pentru ca nu au o adresa de email, poate pentru ca nu stiu prea bine cum sa faca o comanda online. Profita de ocazie sa ii inveti cum sa faca asta, ghidandu-i la telefon, daca este cazul. Citeste si: 16 Elemente Esentiale Pentru Pagina De Produs

exemplu-pagina-de-produs

Pagina despre noi

  • Creeaza o pagina estetica – nu ingramadi textul intr-un bloc, fara spatii albe, cu un font greu de citit
  • Scoate in evidenta informatiile importante cu bold, eventual cu o marime mai mare si adauga fotografii din istoria firmei, poze cu echipa sau fondatorul, video-uri facute in firma sau despre produsele tale.
  • Adauga aici datele de contact, locatia ta si dovezi de incredere: poze si testimoniale de la clienti cu produsele tale, mentiuni in ziare si pe bloguri cunoscute. Pentru mai multe detalii citeste articolul Ce Trebuie Sa Cuprinda Pagina Despre Noi [Infografic]

exemplu-pagina-despre-noi

Pagina de finalizare comanda

  • Nu cere mai multe date decat e necesar pentru finalizarea comenzii – fara CNP si alte date super sensibile si nu obliga clientul sa isi faca un cont
  • Creste valoarea cosului de cumparaturi cu o recomandare OTO (oferta unica) – prezinti un produs care are legatura cu categoria produselor adaugate deja in cos, la un pret mai mic decat cel afisat in mod normal in site.
  • Fii pregatit pentru cei care vor sa iasa din site fara sa finalizeze – afiseaza un exit pop-up cu un discount pentru cos sau alt beneficiu (ex. comanda acum si primesti coletul pana maine la ora x). Citeste si 10 Sfaturi pentru o pagina de finalizare comanda (aproape) perfecta

pagina-finalizare-comanda

2. Fotografiile de produs

  • Foloseste intotdeauna fotografii de calitate, mari si clare – nu le edita jucandu-te cu culorile, lasa sa se vada produsul intr-o lumina buna, cat mai aproape de realitate.
  • Foloseste aceeasi dimensiune la toate imaginile de produs – e neprofesionist sa nu le redimensionezi pe toate la aceeasi inaltime si latime.
  • Adauga cat mai multe imagini de produs – in principiu 6-8 imagini – produsul pe fundal alb, cadre din toate pozitiile, produsul in timp ce este folosit (pentru ca asa oamenii isi dau seama care e dimensiunea reala a produsului, cum arata cand e purtat / folosit etc.)
  • Ai grija sa ai fotografii de produs pentru fiecare varianta, daca ai produse cu variante (ex. culori diferite)

Citeste si: Cum Sa Pregatesti Fotografiile De Produs Pentru Magazinul Tau Online

3. Descrierile de produs

  • Adauga toate informatiile despre produs, inclusiv legate de costurile si modalitatile de livrare – textul si fotografiile trebuie sa raspunda (pe cat se poate) nevoii oamenilor de a atinge si a intoarce pe toate partile un produs.
  • Raspunde obiectiilor din capul oamenilor – ofera dovezi de incredere, beneficii, avantaje fata de alte produse sau fata de competitori, idei de folosire a produsului.
  • Adauga imagini si video-uri in descriere, pentru a aerisi textul si a-l face mai usor de scanat.
  • NU folosi fonturi greu de citit – alege un font popular si lizibil indiferent de browser-ul prin care iti acceseaza oamenii site-ul. Nu folosi italic decat in mod limitat, poate daca vrei sa scoti ceva in evidenta. Boldarea intertitlurilor le scoate cele mai bine in evidenta.
  • Foloseste cuvinte care provoaca un simt: auz, vaz, gust, miros, simtul tactil. Citeste si: Cum Sa Vinzi Mai Mult Cu Descrieri De Produs Optimizate

fotografii-descrieri-de-produs

4. De ce sa iti actualizezi continutul in mod constant?

Lumea se schimba, preferintele oamenilor evolueaza, stimulii economici, politici, culturali variaza. Pur si simplu nu iti permiti sa afisezi aceleasi mesaje, aceleasi texte si bannere, 365 de zile pe an, 24/7.

Sau, ca sa citez un mare clasic in viata, iarna nu-i ca vara. 

Daca vrei sa ramai relevant si sa vii in intampinarea clientilor, sa le raspunzi asteptarilor lor, atunci va trebui sa iti actualizezi continutul din site, cel putin lunar. 

Pregateste campaniile din timp, fa-ti planul de content marketing pe cel putin 3 luni si tine-te de el, adaptandu-l la schimbari atunci cand e nevoie.

Citeste si: Plan de marketing 2020 – Calendar pentru magazinul tau online

Marketing in site – convinge oamenii sa cumpere din magazin [Checklist]

  • Faci campanii de reduceri si oferte speciale pentru categorii diferite de clienti: doar pentru clientii fideli, doar pentru abonatii la newsletter, campanii doar in weekend, campanii gamification “cauta codul de reducere in site” (de ex. sa caute produsele marcate cu un anumit marcaj promotional).
  • Foloseste un pop-up de colectare adrese de email (abonare la newsletter), dar pe care il afisezi dupa ce clientul navigheaza putin prin magazin (NU il afisezi imediat ce omul a intrat in site)
  • Butoanele de call-to-action importante din site sunt delimitate clar – trec testul blur, au culori contrastante la culoarea de fundal si o expresie de chemare la actiune descriptiva
  • Ai un certificat de securitate SSL – si ai grija sa iti notezi data la care expira pentru a-l reinnoi inainte ca oamenii sa fie intampinati cu mesaje de eroare
  • Stimulezi vanzarea: folosesti expresii cu putere de vanzare ”comanzi acum, il primesti maine” sau ”comanda de inca x lei si ai transport gratuit” (← se poate automatiza din Gomag).
  • Folosesti landing page cand ai campanii de marketing, fie direct pentru vanzare, fie pentru captare adrese de email (il faci in Gomag, din Continut > Pagini > Adauga o pagina).
  • Landing page-ul tau contine un element de urgentare: timp limita, stoc limitat, beneficiu extra limitat (ex. transport gratuit pana la un moment dat, ambalare speciala, cadou in cos etc.) – foloseste un hellobar cu countdown, countdown la produs sau countdown direct in landing.
  • Landing page-ul tau nu este sufocat de produse, ci ai facut o selectie cu un numar limitat de produse, de top, pentru a atrage atentia sau cu produsele de care vrei sa scapi de stoc.
  • Folosesti marcaje promotionale pentru a atrage atentia asupra anumitor produse.
  • Ai activat un exit pop-up si oferi un motiv bun oamenilor sa nu paraseasca pagina si cosul. Fie oferi un discount care se va adauga automat la valoarea cosului clientului, fie oferi un beneficiu sau discount pentru urmatoarea comanda, daca oamenii iti ofera adresa de email.
  • Ai o zona de live chat in site si inviti oamenii din descrierea de produs sa iti scrie daca au intrebari, directionandu-i spre chat.
  • Ai testimoniale si recenzii din partea clientilor care au cumparat deja – pentru a le obtine, trimiti email-uri clientilor care au cumparat, cu intrebari care ii ghideaza sa iti lase o recenzie
  • In momentul in care un produs este adaugat in cos, clientul este anuntat printr-un pop-up sau un drop down, pentru a-i confirma adaugarea.
  • Faci recomandari de produse complementare (cross-sell) sau upsell: adaugarea unui cadou, alegerea unei metode de ambalare etc.
  • Daca oferi transport gratuit dupa o anumita limita, afisezi un mesaj cu suma in valoare de care trebuie sa mai cumpere pentru a depasi aceasta limita.
  • Oferi puncte de fidelitate clientilor si specifici clar in pagina de produs cate puncte ii aduce cumpararea oricarui produs.
  • Ai o pagina de multumire (in care poti, de exemplu, sa convingi clientul sa isi faca un cont, daca nu a facut deja, sa se aboneze la newsletter, sa te urmareasca pe retelele de socializare etc.).

Citeste si: Promovarea unui produs – 15 Idei, strategii si tactici creative pentru site-ul tau

SEO – fii usor de gasit pentru clientii tai – Checklist 

BONUS: Aici ai un program super usor de urmarit pentru 30 de zile de SEO, pe care il poti parcurge alocand doar o ora pe zi: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!

  • Maximizeaza sansele ca site-ul tau sa fie indexat mai repede (pentru site-urile noi):

– Adauga sitemap-ul in Google Search Console

– Asigura-te cu robots.txt ca site-ul poate fi crawlat de Google

– Leaga-ti site-ul de contul de Google Analytics

– Creeaza continut si publica-l in site si pe blog

  • Foloseste Google Search Console pentru a verifica si corecta urmatoarele: erorile 404, erorile 500, meta tag-urile duplicate, meta tag-urile necompletate.
  • Evita sa faci redirect 302 ci doar 301, daca este cazul. Limiteaza pe cat posibil numarul de redirect-uri.
  • Foloseste URL-urile scurte, curate, care contin cuvantul cheie targetat si, daca este cazul, desparte cuvintele prin cratima, nu underscore.
  • Asigura-te ca site-ul tau se incarca repede (si nu doar prima pagina).
  • Foloseste breadcrumbs (navigarea secundara) pentru a simplifica navigarea.
  • Completeaza meta tag-urile (titlu, descriere, H1, H2) unice in fiecare pagina din magazin, respectand numarul de caractere indicat de Google, iar acestea includ cuvantul cheie targetat.
  • Textele folosite la meta tag-uri sunt utile si relevante, indeamna la actiune, nu sunt doar o insiruire de cuvinte cheie.
  • Optimizeaza imaginile la dimensiuni potrivite, cu o denumire descriptiva, iar atributul Alt-text completeaza-l cu o descriere ce include cuvinte cheie.
  • Adauga recenzii si dovezi sociale, in special in paginile de produs.
  • In continut si descrieri foloseste cuvinte cheie contextuale, long tail si cuvinte din acelasi camp semantic, pentru a evita repetarea cuvintelor cheie exacte.
  • Foloseste Schema.org si micro datele pentru pret, brand, imagine de produs, descriere de produs si atribute precum marime, culoare, stil etc.
  • Evita sa indexezi paginile care aduc foarte putin trafic si conversii precum paginatiile, filtrele dinamice, paginile rezultate la cautarile interne etc.
  • Obtine backlink-uri catre diferite pagini din site, de la site-uri cu autoritate, relevante pentru nisa ta.
  • Fa-ti un blog de companie pe care sa publici constant tutoriale, articole de interes, stiri despre firma si sfaturi pentru clienti. Foloseste butonul de cumparaturi Gomag in articole, pentru a castiga vanzari din blog.
  • Actualizeaza in permanenta textele si creeaza articole pe blog pe baza listei tale cu cuvinte cheie. Pe acestea le gasesti cu Google Keyword Planner, Ubersuggest, Keyword Tool si pe baza cautarilor clientilor (ai un raport in Google Search Console, Queries)

plan-seo-30-zile

Social Media cu Facebook & Instagram [Checklist]

  • Ai un calendar editorial cu strategia de postare pe Facebook si Instagram.
  • Ti-ai optimizat pagina de Facebook: ai pus un link personalizat (ideal, spre un landing page cu lead gen), descriere ce include cuvinte cheie, imagine de profil si cover despre brandul tau, buton CTA aliniat la obiectivele tale (sa cumpere, sa vada mai mult, sa ceara oferta etc.
  • Ti-ai optimizat contul de Instagram Business si pentru link-ul din BIO ai creat un landing page special cu locurile spre care vrei sa atragi atentia oamenilor: top produse, cea mai noua campanie de marketing, landing page de abonare la newsletter. Ce doresti tu.
  • Optimizeaza-ti strategia de continut atat pe Facebook, cat si pe Instagram, sa respecte proportiile 80% informational / educational si 20% comercial. Axeaza-te pe tutoriale, sfaturi si pe modul in care pot fi folosite produsele in viata reala, NU posta doar imagini cu produsul pe fundal alb.
  • Programeaza-ti postarile, inclusiv pe Instagram cu Facebook Creator Studio (story-urile inca nu se pot programa).
  • Tine cont de evenimentele si sarbatorile importante si pregateste postari si mesaje relevante tinand cont de acest context.
  • Creeaza campanii speciale (reduceri, gamification, flash sale etc.) doar pentru urmaritorii de pe Facebook sau Instagram.
  • Idei de postari pentru Facebook: articole din blog, intrebari si raspunsuri, concursuri scurte, fun facts, povesti din spatele cortinei, beneficii ale produsului, povestile clientilor, noutati legate de site-ul tau etc. 
  • Idei de postari pentru Instagram: poze spontane, puzzle, challenge, teasere pentru produse, imagini cu produsul in timp ce este folosit, interviuri pe stories, live-uri cu tutoriale despre produs sau Q&A, citate inspirationale, carusele care explica anumite concepte sau ofera anumite idei (ex. pt fashion #outfitoftheday si in fiecare imagine prezinti un produs, poza finala sa aiba CTA spre link in bio de unde oamenii pot cumpara produsele care formeaza outfit-ul) etc.
  • Pune accentul pe interactiune: raspunde la intrebarile oamenilor si la comentarii, fie si doar pentru a multumi.
  • Urmareste continutul postat de clientii tai si reposteaza-l pe paginile de Facebook si Instagram (video si poze unboxing produse, imagini cu ei in locatia ta, imagini postate de ei cu produsele tale etc.) 
  • Organizeaza concursuri, sunt poate cea mai buna forma de a creste interactiunea pe paginile tale.
  • Foloseste Facebook ads pentru a impinge doar cele mai relevante postari in fata audientei (la 24-48 h dupa distribuirea manuala).
  • Foloseste remarketing pentru a recupera interesul oamenilor care ti-au vizitat site-ul.
  • Activeaza chatboti pe Messenger cu ManyChat – preseteaza raspunsuri la cele mai frecvente intrebari si permite automatismelor sa raspunda atunci cand tu sau echipa nu sunteti la butoane.

BONUS: Vezi aici 3 Checklist-uri pentru strategia ta PPC cu Google Ads & Facebook Ads

Idei pentru achizitia clientilor

  • Esti prezent pe multiple canale unde se afla potentialii tai clienti (site-ul / magazinul online, blogul de companie, link building pe bloguri, campanii cu influenceri, canalul de YouTube, pagina de Facebook, marketplace etc.)
  • Ai ales canalele in functie de costul per achizitie pe care il are fiecare (sa nu alegi canale in care nu poti suporta CPA-ul si nici nu ai timp / buget sa creezi continut constant).
  • Daca este cazul, ai un canal de YouTube pe care postezi tutoriale, campanii de teasing pentru lansare de produs, video-uri la despachetare, reclame, stiri ale site-ului etc. Optimizezi fiecare video cu un titlu descriptiv, descriere – ce include si expresii de call-to-action, tag-uri etc.
  • Daca vinzi si pe marketplace, ai creat descrieri originale, folosesti imagini diferite si chiar video-uri de produs.
  • Stii care sunt cele mai frecvente obiectii din mintea clientilor tai si ai creat continut pentru a le raspunde si a-i linisti.
  • Ai un sales funnel pentru achizitia de clienti si ai creat continut pentru fiecare etapa a funnel-ului: partea de sus – articole pe blog, postari social media, colaborari cu influenceri (pentru ca acum omul incepe sa te cunoasca), partea de mijloc – ghiduri tutorial, discount-uri, oferte (pentru oamenii care au un interes fata de produs), partea de jos – teste, formularul de finalizare comanda, webinarii, consultanta sau discutii cu agentii de la asistenta clienti, studii de caz (in acest stadiu oamenii cumpara).
  • Analizeaza calitatea traficului in functie de canalul de pe care vine – asa iti vei da seama care sunt cele mai performante canale si vei putea investi in ele mai multi bani sau atentie, pentru a creste acel volum de trafic cu sanse mari de conversie.

Marea majoritate a celor care intra prima data in site… NU vor cumpara din prima. 

De aceea, trebuie sa ii convingi sa iti dea cel putin adresa de email, pentru a continua comunicarea pe un canal mai intim. Cum faci asta? 


Cum incalzesti potentialii clienti [Checklist]

  • Ai gasit 2-3 probleme majore pe care le are audienta ta. Pe baza lor ai creat cateva articole de tip cornerstone pe blogul magazinului tau (sau intr-un landing page). Fiecare articol are multiple zone cu formulare in care omul isi poate lasa adresa de email pentru a primi newsletter (pop-up la scroll, casuta de abonare la mijlocul si la finalul articolului).
  • Ai creat un magnet de lead-uri (lead-uri = oameni interesati de afacerea si produsele tale) – poate un ghid PDF sau un catalog cu idei pe care il oferi gratuit in schimbul adresei de email. Il poti prezenta oamenilor printr-un pop-up, intr-un landing page (la care ajung, de exemplu, dupa ce au dat click pe un banner din homepage sau dintr-o postare pe Facebook, reclama).
  • Magnetul de lead-uri poate fi un ghid, un cadou, un eBook, un cupon, un cod de reducere, un premiu etc.
  • Ai o pagina de multumire dupa descarcarea lead-ului (poate duce spre un landing page cu o oferta pentru produse aflate in legatura cu magnetul descarcat)
  • Ai pregatita o secventa de livrare a lead magnetului (mail de trimitere magnet / mail de bun venit / mail-uri de calificare a lead-ului)
  • Pentru a incalzi lead-urile prin email le trimiti 2-3 mail-uri cu continut informativ, urmate de o oferta soft sell, apoi una hard sell (= cu numaratoare inversa pana la expirarea discount-ului sau ofertei)

pop-up-lead-gen

Citeste si: Tot Ce Trebuie Sa Stii Despre Lead Generation [Infografic]

Cum sa te gandesti la strategia de email [Checklist]

  • Ti-ai segmentat baza cu adrese de email (pe baza tag-urilor) si nu trimiti acelasi continut catre toate lead-urile si toti clientii tai.
  • Ai obiective stabilite pentru fiecare tip de email pe care il trimiti: educare, inscriere la un eveniment, achizitii, obtinerea de testimoniale etc.
  • Folosesti un nume si o adresa profesionista pentru trimiterea mail-urilor: de pe un mail pe domeniul tau (nu gmail, yahoo sau mai stiu eu ce), eventual sub numele fondatorului magazinului sau Echipa [nume magazin]
  • Asigura-te ca oamenii iti pot da reply pe adresa de pe care le trimiti mail-uri.
  • Include elementele prin care oamenii sa isi dea seama ca mail-ul vine din partea ta: numele magazinului, logo, link-uri spre site-ul tau, spre paginile tale Social Media, datele tale de contact si adresa magazinului tau.
  • Citeste mail-urile de 2 ori (sau mai bine, cu 2 perechi de ochi cel putin) sa nu ai greseli gramaticale.
  • Asigura-te ca fiecare mail pe care il trimiti contine si un link pentru dezabonare, care functioneaza. 
  • Mail-urile tale arata bine si pot fi citite indiferent daca destinatarii le primesc pe desktop sau mobil.
  • Asigura-te ca butoanele de call to action (sau link-urile) sunt vizibile din prima si pot fi click-uite.
  • Mai mult, verifica link-urile (toate, inclusiv cele de pe imagini), asigura-te ca functioneaza si duc in paginile in care ai stabilit tu ca trebuie sa duca (e pierdere de bani sa iti duci audienta intr-o pagina 404, de exemplu)
  • Eventual adauga in mail un link prin care continutul poate fi vazut si online.
  • Tipuri de email-uri pe care sa le trimiti: mail-urile tranzactionale si audorespondere (bun venit, creare cont, confirmare comanda, recuperare parola), mail-uri de cerere testimoniale, mail-uri de recuperare cos, mail cu oferte de cross-sell personalizate pe baza ultimei achizitii a clientului, newslettere.

Citeste si: 12 tipuri de email pe care ar trebui sa le trimiti clientilor

exemplu-newsletter

Fidelizarea clientilor – reteta pentru costuri scazute

  • Fidelizarea incepe de la ce adaugi in colete, pentru a-ti surprinde clientii: scrisoare sau bilet de multumire, mici cadouri (de obicei, in legatura cu nisa in care te afli), mostre de produs, ceva dulce 🙂 etc.
  • Cel mai ok e sa ai un program organizat de fidelizare, bazat pe puncte de fidelitate. Acestea se acorda in principal la achizitia de produse, dar poti sa te joci si sa stimulezi si altfel de actiuni: recomandarea magazinului catre un prieten, crearea unui cont, plata cu cardul in loc de plata ramburs, scrierea sau filmarea unui testimonial – orice vrei tu sa incurajezi.
  • Stabileste clar care este valoarea in lei a punctelor de fidelitate, dar si care sunt conditiile de acordare: ca nu pot fi retrase in bani, ci doar folosite in site, ca pot fi folosite doar de catre proprietarul contului, cu datele cu care s-a inregistrat, daca au sau nu o perioada de expirare etc.
  • Creeaza campanii ocazionale exclusiv pentru clientii care au cumparat cel putin odata (sau de doua ori): cod de reducere pentru urmatoarea comanda, acces preferential la produsele noi in site, cresterea sau dublarea punctelor de fidelitate daca fac o anumita actiune, transport gratuit doar pentru clientii fideli, pachete de produse speciale, concursuri doar pentru comunitate, coduri de reducere diferite in fiecare zi de campanie pentru clientii fideli, pe email.
  • Invita oamenii sa iti dea testimoniale si continut legat de tine si produsele tale: cere review-uri pe email, Social Media, prin chestionare in pagina de confirmare comanda.
  • Promoveaza-ti programul de fidelizare si beneficiile lui, pentru a convinge mai multi clienti sa devina loiali: in social media, in newslettere, in paginile de produs, in articole postate pe blogurile partenere, in video-urile de pe canalul tau de YouTube, in reclamele de remarketing etc.
  • Personalizeaza comunicarea cu clientii fideli, abordeaza-i intotdeauna folosind numele lor (poti automatiza cu Email Bot, din Gomag)
  • Sarbatoreste-ti clientii: trimite-le coduri speciale de zilele lor de nastere (daca le stii), de aniversarile numelui, cu ocazia a 1 an (sau alta perioada) de cand au cumparat prima oara de la tine.
  • Trimite-le clientilor fideli si materiale educative, nu doar coduri de reducere si invitatii sa cumpere: adauga in newslettere ultimele articole postate pe blog, ultimele video-uri din canalul de YouTube, ultimele stiri legate de afacerea ta, tutoriale PDF, anunta-i ce eveniment urmeaza.

Citeste si: Cum Te Ajuta Un Program De Fidelizare A Clientilor

Ti-a placut acest ghid? Lasa-mi un comentariu mai jos. 

Sau daca stii pe cineva care cauta un astfel de continut, trimite-i pagina aceasta sau da un share prin butoanele din stanga.

Vrei sa incepi sa vinzi online? Nu mai sta pe ganduri, acum e cel mai bun moment!

Fa-ti un magazin online pe Gomag – poti sa ai unul live in 24 de ore si sa obtii prima vanzare inca din momentul lansarii. Daca aplici sfaturile din acest ghid, e mai mult decat posibil.

Ce spui, te alaturi si tu celor peste 1200 de clienti Gomag? 🙂 

Cosmin Daraban