Internetul ne-a transformat pe toti cei care activam in eCommerce in autori, mai mult sau mai putin pregatiti.

Fiecare dintre noi, indiferent de postura in care ne aflam, trebuie sa scriem email-uri, sa facem postari, sa facem texte pentru descrierea produselor si texte pentru blog, practic, sa umplem o pagina alba cu experiente care sa-l determine pe client sa se converteasca.

Pentru tine, ca proprietar de magazin online, fara experienta in sfera continutului sau copywriting-ului, etapa de inceput poate sa fie destul de dificila.

Din acest motiv ai nevoie de un mic ghid, un articol care sa-ti spuna ce trebuie sa faci si cum trebuie sa realizezi descrieri de produse, care vand de la sine.

In procesul decizional al clientului, un rol esential il joaca imaginile produselor.

Tocmai din acest motiv, imaginile nu trebuie sa fie standard, copiate de la producator sau furnizor, ci mari, clare si captivante. La fel stau lucrurile si in cazul descrierilor de produs, cel de-al doilea factor esential ce provoaca finalizarea deciziei si mult asteptatul click pe butonul de call-to-action “Adauga in cos”.

Ca regula generala, atunci cand scrii descrieri pentru produse focuseaza-te pe client si imagineaza-ti ca ii vinzi o experienta placuta, nu un produs. Iar costul produsului nu trebuie sa reprezinte o cheltuiala ci o adevarata investitie.

Imagineaza-ti ca esti un jurnalist.

Gandeste ca el, formuleaza texte pe baza celor 6 intrebari jurnalistice (cine? ce? cand? unde? de ce? cum?), selecteaza doar acele idei si beneficii de care utilizatorul este interesat si fi obiectiv, nu iti lauda excesiv marfa.

Descrierile tale ar trebuie sa fie anticipative, sa raspunda in avans potentialelor intrebari si nelamuriri ale clientului: care este dimensiunea si greutatea produsului, care sunt materialele din care a fost fabricat si cum trebuie sa aiba grija de el, daca are garantie sau nu, ce alte accesorii sau piese ale produsului sunt incluse in comanda, unde a fost realizat produsul etc.

Prin urmare, astazi ti-am pregatit o lista cu 10 elemente pe care trebuie sa te bazezi, atunci cand creezi descrieri de produs in magazinul tau online, pentru a obtine cat mai multe vanzari.

Cum sa ai descrieri de produs convingatoare

 1. Scrie pentru publicul tau tinta (Buyer Persona)

Daca realizezi descrieri de produs avand in minte o multime imensa de potentiali clienti si incerci sa atingi toate punctele pe care i-ar interesa pe acestia, descrierea devine irelevanta si de fapt, nu se mai adreseaza nimanui.

buyer persona

Descrierea perfecta se adreseaza unui singur client ideal, in functie de profilul Buyer Persona, ce cuprinde toate caracteristicile si asteptarile acestuia.

Pe langa faptul ca ti-e mai usor sa creezi o descriere personalizata, stii cui te adresezi si ai certitudinea ca aceasta are o mai mare putere de convingere si mai multe sanse de conversie.

Practic, imagineaza-ti ca ai o conversatie cu clientul. Ii pui intrebari si ii oferi raspunsuri in baza tonalitatii si vocabularului folosit de client. Foloseste cu incredere persoana a II-a: “tu”, “pentru tine”, “tie”, “al tau”.

Asadar, cand vine vorba de crearea unei descrieri de produs pune-ti urmatoarele intrebari:

  • “Ce tip de umor prefera (daca prefera) clientul meu ideal?”
  • “Ce tip de vocabular si ce tonalitate foloseste in exprimare?”
  • “Ce intrebari are in minte si ce raspunsuri ar fi mai potrivite?”
  • “Ce nevoie are si cum pot sa formulez descrierea ca sa ii raspund nevoii respective?” etc.

Imagineaza-ti ca porti o conversatie fata in fata cu clientul, intr-un magazin fizic. Acum, tot ce ai de facut, este sa pastrezi acelasi tip de exprimare in online, pentru a da mai multa profunzime descrierilor tale.

 2. Subliniaza beneficiile produsului

Clientul nu este interesat de cat de minunat este produsul, nici de cat esti de entuzismat de functionalitatile sau specificatiile produsului.

Pe el il intereseaza doar ce are de castigat cumparand acel produs. Din acest motiv nu te arunca cu capul inainte folosind un limbaj tehnic pe care nu il intelege sau laudandu-te.

Scrie descrieri pe baza avantajelor produsului, strict pentru client.

beneficii produs

Daca tot se apropie sezonul sarbatorilor de iarna, haide sa analizam un exemplu de descriere pentru un produs. Sa zicem ca vrei sa creezi o descriere pentru un spumant de baie X:

Cateodata, parfumul unui spumant de baie de sezon este tot ce ai nevoie pentru a trezi spiritul de sarbatoare din sufletul tau. Disponibil intr-o gama variata de parfumuri de sarbatoare: merisoare, scortisoara, mere coapte, vanilie etc., spumantul de baie X iti va invalui pielea intr-o senzatie delicata si catifelata, pentru ca tu sa te simti rasfatat dupa o zi epuizanta de lucru. Cumpara acum spumantul de baie X si transforma luna decembrie in cea mai frumoasa perioada din an!

Analizand descrierea de mai sus, observi ca am folosit un ton familiar si intelegator, cuvinte cheie si cuvinte care exprima senzatia si trezeste imaginatia cititorului (“delicat”, “catifelat”, “rasfatat”) si m-am adresat personal clientului.

Spumantul de baie nu numai ca il va ajuta sa se relaxeze dupa o zi de lucru ci ii va trezi spiritul de sarbatoare, rasfatandu-l in cea mai rece perioada din an. Practic, i-am aratat ca achizitionand produsul, va avea parte de un aer mai festiv si de o sarbatoare placuta.

In aceeasi idee, ia in considerare toate beneficiile produsului tau: Cum il va ajuta produsul pe client sa se simta mai bine, mai sanatos si mai productiv?

Repet ce spuneam si in introducere. Nu incerca neaparat sa vinzi un produs, ci o experienta placuta de viata.

 3. Insista pe verbe, nu pe adjective

S-a demonstrat ca utilizarea verbelor in exprimare creeaza o urgenta de actiune, spre deosebire de folosirea adjectivelor.

Verbele sunt entitati active, care indeamna la actiune si la implinirea unui obiectiv. Intr-o lume in care nimeni nu mai rezoneaza cu adjectivele, metaforele si cuvintele pasive, verbele dinamizeaza textul si ii ajuta pe clienti sa inteleaga ideile esentiale.

De exemplu, echipa Gomag pe SEO foloseste in descrieri urmatoarele verbe de actiune: “cumpara” sau “cumpara acum”, “vezi aici”, “consulta oferta”, cere o oferta”, “bucura-te”, “obtine”, “ primesti”, “castigi”, “achizitioneaza” etc.

Citeste si: 3 Liste care te vor ajuta sa iti gestionezi magazinul

 4. Realizeaza o formulare usor de scanat

Probabil ai observat si in articolele noastre ca textul este segmentat prin spatii albe, bullets, numerotare, expresii ingrosate sau evidentiate.

Folosesc acest tip de formulare deoarece textul devine mai usor de inteles si de scanat pentru cititori. De fapt, specialistii afirma ca oamenii citesc doar 16% dintre cuvinte pe o pagina web si, atunci cand o acceseaza, scaneaza continutul pentru a observa care sunt ideile mai importante, evidentiate.

Acelasi principiu functioneaza si in cadrul descrierilor tale de produs. Folosirea unui format usor de scanat, segmentat si evidentiat, te asigura ca cititorul va consuma tot textul prezentat:

  • intampina-ti cititorii cu un titlu reprezentativ
  • foloseste bullets sau alte simboluri caracteristice unor liste de idei esentiale
  • segmenteaza textul cu spatii albe
  • evidentiaza ideile esentiale cu bold, pentru a fi mai accesibile

 5. Ofera o poveste

Includerea unor mini-povesti scade tendinta cititorului de a ridica o bariera rationala impotriva tehnicilor tale de persuadare. Acestea actioneaza asupra emisferei emotionale a clientului, astfel ca acesta devine mai usor de influentat.

Sa zicem ca vinzi ceasuri elegante pentru tipul de femeie romantica, pasionata de filme. Titlul descrierii va fi “Un ceas-bijuterie X pentru actrita din tine” iar descrierea:

In timp ce Carrie Bradshaw isi traieste marele moment romantic pe ecranul televizorului, tu oftezi delicat, cu ochii stralucind. Inspirata de aerul glamour al Hollywood-ului, te indrepti spre camera ta, iti imbraci rochia misterioasa din dantela, incalti pantofii cu toc si inchei ceasul-bijuterie X la mana stanga. Te privesti in oglinda si esti atat de frumoasa! Iti treci delicat mana prin par si observi stralucirea ceasului placat cu aur si diamante, adus tocmai din indepartatul taram al Egiptului. Il mangai cu un aer misterios si chicotesti, in timp ce repeti flirtul in asteptarea lui Mister Big. Acum esti pregatita sa-ti castigi propria poveste de dragoste!

Pentru barbatii care nu au inteles la ce fac referire, este vorba de serialul “Sex and the City”, o adevarata feblete a femeilor de pe tot mapamondul.

Dupa cum observi am creat o adevarata experienta pentru orice clienta ce isi doreste viata personajelor din serial. Am incercat sa induc sentimentul de femeie senzuala, romantica dar totusi, independenta, care poate fi obtinut doar prin cumpararea ceasului ce intregeste tinuta unei doamne.

Lasand la o parte exemplul, pentru crearea unei povesti trebuie sa te intrebi urmatoarele lucruri:

  • Cine a facut produsul?
  • Ce idee a inspirat crearea produsului?
  • Ce obstacole au trebuit sa fie depasite pentru a dezvolta produsul?
  • Cum a fost produsul testat?

 6. Imprumuta limbajul / vocabularul clientului ideal

Daca ai lansat magazinul de ceva vreme, probabil ai primit si un feedback, pozitiv sau negativ din partea clientilor. Feedback-ul pozitiv, formularea din testimonialele clientilor poate fi folosita pentru a crea titluri atragatoare si relevante, deoarece cu siguranta ceilalti clienti au o nevoie asemanatoare ce poate fi rezolvata prin achizitionarea produsului tau.

Practic, cu ajutorul testimonialelor nu mai ai nevoie sa faci copy ci trebuie doar sa refaci formularile, pentru a crea titluri si descrieri cu rate mai mari de conversie.

Urmareste mesajele pozitive ale clientilor pe Social Media, email, Live Chat, sectiunea de review, pe forumurile online si noteaza-ti informatiile esentiale.

De exemplu, vinzi piese auto pentru masini si, sa zicem, vezi pe un forum “ Firma X mi-a livrat piesele in 24 de ore, e ca si cum as fi cumparat produsele de la magazinul din coltul strazii”.

Foloseste sintagma” magazinul X – la fel de aproape ca magazinul din coltul strazii”, pentru a evidentia rapiditatea cu care tratezi fiecare comanda si pentru a induce un sentiment de familiaritate si incredere.

7. Adauga dovezi sociale in descriere

Cand vizitatorii magazinului online sunt nesiguri daca sa achizitioneze un produs sau nu, acestia cauta sugestii si pareri ale altor persoane. Si, de obicei, sunt tentati sa cumpere produsele care au un numar ridicat de pareri pozitive.

review produs

Adaugarea unor testimoniale, a unor pareri pozitive despre produs sau mentionari in mass-media, influenteaza comportamentul altor consumatori in site. La baza sta aceeasi idee de competitie si popularitate, normal ca oamenii vor cumpara un produs daca si ceilalti il au si, mai mult, au beneficii reale de pe urma lui.

In ceea ce priveste mentionarile in presa, posibil ca magazinul tau sa nu fi ajuns, inca, sa fie favoritul mass mediei.

Cu toate acestea, este important sa demonstrezi ca produsul este favoritul unui client sau a mai multora. Astfel, vizitatorul isi va recapata siguranta si increderea in produsul tau si va finaliza decizia de cumparare repede.

 8. Optimizeaza descrierile pentru botii motoarelor de cautare

Optimizarea este esentiala pentru site-ul tau. Principalul beneficiar al optimizarii descrierilor este clientul, dar realizand aceasta actiune te asiguri si ca vei fi indexat mai rapid pe o pozitie superioara in motoarele de cautare si nu vei fi penalizat de catre algoritmii Google.

Cateva ponturi:

  • Evita folosirea jargonului si foloseste-l doar in cazul in care si clientul foloseste acest gen de cuvinte;
  • Introdu cuvinte cheie specifice in meta titlu, meta descriere, H1, subtitluri si text;
  • Optimizeaza imaginile adaugand cuvinte cheie in numele imaginii, descrierea imaginii si alt tag.

Citeste si: SEO: Checklist pentru optimizarea magazinului tau online

 9. Evita frazele de tipul “Mda, bineinteles”

Cu aceste fraze, ma refer la formularile de tipul “cel mai bun produs de pe piata”, “calitate superioara”, “suntem cei mai buni si mai frumosi si mai minunati” (in general superlative) care obtin doar reactia “Mda, bineinteles, asa spuneti toti!”.

Poti evita reactia de neincredere a utilizatorilor daca argumentezi, cu beneficii reale, de ce produsul tau este cel mai cel.

Spune-i utilizatorului cu ce se evidentiaza produsul tau de restul ofertelor de pe piata, ce aduce in plus ofertei existente, ce problema evita daca achizitioneaza produsul tau etc.

 10. Verifica greselile din punct de vedere gramatical

Practic, trebuie sa fii un Grammar Nazi.

Exprimarile gresite sau greselile gramaticale ies in evidenta intr-un text si, pentru unii, sunt extrem de enervante. Chiar daca esti sigur ca stii toate chitibusurile limbii romane, ai nevoie de o a doua sau chiar a treia persoana, care sa iti verifice textul.

Greselile gramaticale nu apar doar datorita nestiintei ci, de obicei, datorita grabei si neatentiei. E mai sigur ca doua perechi de ochi vad mai bine si mai in detaliu deci nu te sfii sa ceri ajutorul altor persoane. Poti chiar sa il rogi pe partenerul tau de viata sa-ti citeasca textele, sigur va observa daca s-a strecurat o greseala pe undeva.

In principiu, iti recomand sa lasi sarcina crearii descrierilor pe mana profesionistilor in SEO, copy si content writing, deoarece acestia au mai multa experienta si realizeaza descrieri de produs in mai putin timp decat ai avea tu nevoie. Acestia nu mai stau sa analizeze ce tip de exprimare se potriveste deoarece pot sa formuleze o descriere potrivita, dupa ce stiu profilul clientului ideal al magazinului tau.

Totusi, daca doresti sa-ti creezi chiar tu descrieri pentru produsele din magazinul tau online, tine cont de sfaturile de mai sus, pentru a fi sigur ca ai texte ce vand si obtin conversii.

Nu uita sa te abonezi la blog, in cazul in care nu ai facut-o pana acum, da un share si comenteaza. Spune-mi ce parere ai despre articol sau macar lasa-mi un feedback, cu ce subiecte te-ar interesa sa citesti pe viitor.

Citeste si: Cum faci prima vanzare online in mai putin de 30 de zile [Partea I]

Cosmin Daraban
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[i]
[i]
[index]
[index]