Paginile de categorie in magazinul tau online au exact aceeasi functie ca raioanele si rafturile din magazinele fizice.

Psihologia amplasarii produselor pe raft nu este o noutate in comert.

Proprietarii de business-uri stiu de mult cum sa isi afiseze strategic produsele, in asa fel incat sa influenteze decizia de cumparare a clientilor.

Si sa isi creasca vanzarile.

Similar cu rafturile si raioanele din supermarketuri si magazine fizice, intr-un site eCommerce, paginile de categorie prezinta o paleta variata de subcategorii si produse.

Clientii le vor. Dar mai intai trebuie sa le gaseasca, sa le vada.

Astazi vorbim despre cum sa optimizezi paginile de categorie in magazin, astfel incat clientii sa isi gaseasca produsele rapid si fara risipa de efort.

Cu cat se misca mai repede in procesul de cumparare, cu atat mai bine.

  1. Creeaza categorii-parinte pe care utilizatorii pot da click
  2. Adauga o categorie suplimentara cu noutati sau promotii
  3. Ofera optiuni de filtrare
  4. Foloseste imagini de calitate si optimizeaza-le
  5. Asigura-te ca folosesti corect breadcrumbs
  6. Optimizeaza-ti paginile de categorie
  7. Optimizeaza functionalitatea de cautare in site
  8. Aminteste-ti: mai mult nu inseamna mai bine

Obiectivul paginilor de categorie

Categoriile sunt puncte de tranzitie care il fac pe client sa mearga spre produs. Sau nu.

Paginile tale de categorie nu trebuie sa il oblige pe utilizator sa dea click doar pentru a verifica daca produsul este chiar cel pe care si-l doreste sau nu.

In schimb, prezentarea produselor pe pagini ar trebui sa fie clara, sa cuprinda toate detaliile necesare pentru a convinge utilizatorul, fara ca acesta sa faca munca in plus.

Primul lucru pe care trebuie sa il decizi in paginile de categorie este tipologia de afisare a produselor:

grila de imagini sau lista?

Grila de imagini este potrivita atunci cand o fotografie e de ajuns pentru ca omul sa isi dea seama despre ce produs este vorba si, implicit, raspunde aproape tuturor intrebarilor din mintea lui.

In plus, modul de afisare tip grila necesita foarte putin text.

Pe de alta parte, afisarea produselor in lista pe pagina de categorie este mai buna atunci cand utilizatorul are nevoie de mai multe informatii pentru a face distinctia intre produse.

pagina-categorie-magazin

Fiecare tip vine cu avantaje si

Dezavantaje.

Grila de imagini:  in momentul in care fotografiile de produs sunt de slaba calitate, neclare, prea mici sau nu ofera o perspectiva clara asupra produsului.

Lista de produse: nu poti afisa un numar prea mare de produse pe pagina, fara a coplesi potentialul client.

Pentru a alege tipul de afisare in paginile tale de categorie, gandeste-te la specificul produselor pe care le comercializezi.

Poate utilizatorul sa inteleaga din prima ce produse ii prezinti sau trebuie neaparat sa intre pe pagina de produs pentru a verifica?

Ia in considerare afisarea in lista, alaturi de detalii relevante despre produs, in cazul in care oferta ta cuprinde foarte multe produse similare.

In continuare, vom discuta strict despre tacticile de optimizare si imbunatatire a paginilor tale de categorie.

1. Creeaza categorii-parinte pe care utilizatorii pot da click

E clar, daca utilizatorul nu reuseste sa gaseasca in site produsul pe care si-l doreste (si care exista in oferta), e bai mare.

Subiectii unui studiu Baymard Institute, desfasurat pe parcursul a 8 luni, au descoperit peste 900 de probleme legate de usability, in special probleme la navigare si accesibilitate in paginile de categorie si homepage.

Una dintre acestea era legata de faptul ca multi incercau sa dea click pe categoriile parinte din meniurile de navigare din partea de sus a paginii, insa acestea erau simple etichete de text.

Gandeste-te ca nu toti utilizatorii ajung in site-ul tau cu o idee clara in minte asupra produsului dorit.

Poate vor sa consulte toata oferta pentru a-l descoperi, in sfarsit, pe cel care ii va face sa cumpere.

Prin urmare, daca stii ca ai in site-ul tau astfel de etichete text pentru categorii parinte care nu pot fi accesate, primul pas este sa adaugi o pagina noua aferenta categoriei respective unde sa afisezi o arhiva a tuturor subcategoriilor din cadrul acesteia.

Vezi cum creezi o categorie in platforma Gomag in articolul din documentatie.

2. Adauga o categorie suplimentara cu noutati sau promotii

Daca magazinul tau are deja o anumita autoritate si vechime pe piata, mai mult ca sigur ai un procent bun de utilizatori si clienti care se intorc in site.

Ca sa le usurezi munca si sa nu ii mai pui sa repete procesul de cautare, creeaza o categorie speciala pentru produsele noi adaugate in site ori pentru promotii.

In acest fel, utilizatorii vor stii din prima clipa in care intra pe site ca ai produse noi sau la reducere, si nu mai trebuie sa depuna efort pentru a le cauta.

Daca nu vrei sa afisezi aceasta categorie in meniu (pentru ca numarul acestora este deja suficient), poti semnala produsele noi/la promotie in cadrul filtrelor.

Recomandarea mea este sa adaugi neaparat aceasta categorie sau filtru daca ai o afacere influentata puternic de sezonalitate, cum ar fi industria fashion, cadouri online, articole de amenajari exterioare etc.

categorii-produse-magazin-online

3. Ofera optiuni de filtrare

In momentul in care stabilesti un numar de categorii pentru site-ul tau, practic, aranjezi produsele in functie de anumite atribute primare.

Insa produsele au si alte caracteristici, mai detaliate, de care clientul tau tine cont pentru a lua decizia de cumparare.

In acest moment, intra in scena optiunile de filtrare, oferindu-i clientului optiuni amanuntite pe care le poate selecta pentru ca site-ul sa ii returneze exact produsul pe care si-l doreste.

De exemplu, clientul poate aplica un filtru in site-ul tau de fashion prin care sa ii fie prezentate doar bluzele rosii, marimea M, cu pretul intre 0 si 200 RON, de la un anumit brand.

Filtrele difera intotdeauna in functie de specificul produselor comercializate, insa e important sa retii ca acestea trebuie sa ofere asistenta potentialului client si sa raspunda la principalele nevoi pe care le are in legatura cu produsul dorit.

Ca regula generala, confirmata de numeroase studii, ar trebui sa pozitionezi sistemul de filtrare in stanga paginii de categorie (atentie, fara a interefera cu afisarea produselor), respectand tiparul dupa care citesc oamenii.

De asemenea, ofera-i clientului optiunea de a sorta produsele, pentru a schimba ordinea de afisare dupa anumite criterii. In principiu, sortarea se face in functie de: ordinea alfabetica, pret, data sau de cele mai populare.

Vezi filtrele personalizate pentru categorii in Gomag si cum sa le folosesti.

filtrare-produse-magazin

4. Foloseste imagini de calitate si optimizeaza-le

Imaginile joaca un rol vital in orice site eCommerce.

Fotografiile de produs si cele afisate in paginile de categorie trebuie sa fie calitative, originale pe cat posibil, clare, mari ori sa poata fi marite, si sa prezinte produsul in toate detaliile.

Online, utilizatorii nu se mai bucura de aceeasi experienta ca in magazinele fizice.

Nu pot atinge produsul, nu il pot studia pe toate partile, nu il pot incerca sa vada daca li se potriveste sau daca functioneaza asa cum se asteapta.

Prin urmare, ca si proprietar de business, trebuie sa castigi increderea utilizatorului prin alte metode.

Iar imaginile de calitate reprezinta un element multumitor, care reduce gradul de risc, alaturi de alte elemente de trust – cum ar fi  testimoniale ale actualilor clienti.

Ponturi:

  • Foloseste imagini de calitate, clare, luminoase, care sa surprinda produsul in toate detaliile si culorile sale reale
  • Ofera functia de zoom pentru imagini si ai grija ca detaliile fotografiilor marite sa fie la fel de clare
  • Afiseaza produsul in context, ilustreaza modul de folosire a acestuia
  • Foloseste imagini cu fete umane daca se potrivesc in context
  • Nu uita sa editezi imaginea. Daca are dimensiuni prea mari, va afecta viteza de incarcare a site-ului
  • Completeaza Alt-Textul imaginilor pentru a fi mai usor de crawl-at. In platforma Gomag, alt text se completeaza automat cu denumirea produsului, asa ca ai scapat de o grija.

imagini-produs-online

5. Asigura-te ca folosesti corect breadcrumbs

Stim deja ca folosirea breadcrumbs influenteaza rata de conversie si experienta utilizatorului in site.

Insa atunci cand le folosesti, exista o multime de asa da/asa nu.

In principiu, exista 3 tipuri de breadcrumbs: bazate pe locatie sau ierarhie, bazate pe ruta sau istoric si cele bazate pe atribute.

In paginile de categorie ale unui magazin online, cele mai folosite sunt breadcrumbs bazate pe locatie.

Iti recomand sa urmezi bunele practici:

  • Foloseste simbolul “/” pentru a separa nivelurile in ierarhia paginilor parcurse de utilizator.
  • Plaseaza marcajele in partea de sus a paginilor de categorie, pastrand un font mai mic decat cel folosit pentru denumirea categoriilor
  • Intotdeauna afiseaza intreaga ruta parcursa de utilizator, pornind de la prima pagina a site-ului si pana la penultima pagina  – nu este indicat sa ii oferi un link spre pagina in care se afla deja, doar il vei face confuz
  • Foloseste intregul titlu al paginilor in breadcrumbs
  • Ca sa iti fie mai usor, ruta din breadcrumbs ar trebui sa oglindeasca URL-ul paginii pe care este utilizatorul in acel moment.

breadcrumbs-magazin-online

Citeste si: Rolul Breadcrumbs In Magazinul Tau Online

6. Optimizeaza-ti paginile de categorie

Paginile tale de categorie ar trebui sa fie bine echipate cu texte descriptive care sa ajute utilizatorii (si botii motoarelor de cautare) sa inteleaga ce informatii se gasesc aici.

Optimizarea iti permite sa atragi mai mult trafic si mai multi potentiali clienti in primul pas al funnel-ului tau de vanzari.

Ponturi on page SEO:

  • Foloseste un cuvant cheie relevant pentru fiecare pagina de categorie in meta titlul acesteia
  • Foloseste cuvintele cheie in meta descrieri
  • Foloseste cuvintele cheie in alt-textul imaginilor, dar si in titlul acestora
  • Foloseste cuvintele cheie in tag-ul H1
  • Ai grija la frecventa acestor cuvinte (nu iti indopa textul cu cuvinte cheie) si ai grija sa se potriveasca natural in context

Insa optimizarea paginilor tale de categorie nu se limiteaza doar la tacticile on site.

Foloseste tehnica skyscraper a lui Brian Dean si creeaza articole in blogul companiei cu link-uri interne spre paginile de categorie.

Tine cont si de faptul ca procesul de optimizare nu este unul rapid si ai nevoie de luni consistente de munca pentru ca paginile tale sa rankeze mai sus in SERPs.

Nu uita sa testezi fiecare schimbare in paginile de categorie.

Nu implementa orbeste tacticile folosite de competitie, nici chiar bunele practici.

Fiecare modificare in site si fiecare noua implementare trebuie testata cu A/B Testing, pentru a o descoperi pe cea care duce la cele mai bune rezultate.

Atentie si la URL-urile acestor pagini.

Asigura-te ca folosesti URL-uri search-friendly, cu urmatoarea structura:

  • Pagina de categorie: magazinultau.ro/categorie/
  • Pagina de produs: magazinultau.ro/categorie/numeprodus

descriere-seo-pagina-categorie

7. Optimizeaza functionalitatea de cautare in site

Utilizatorii apreciaza un site atunci cand le asigura o experienta placuta de navigare si le ofera functionalitati ce scad volumul de efort pe care trebuie sa il depuna.

Optiunea de cautare in site este frecvent folosita, mai ales atunci cand ai in oferta o multime de produse.

Pentru a veni in intampinarea nevoilor clientilor tai, ai grija sa:

  • Oferi produse alternative atunci cand, in urma cautarii in site, oamenii nu au gasit produsul dorit
  • Oferi autocorrect in cazul in care utilizatorul scrie gresit denumirea produsului cautat
  • Folosesti o functie de cautare dinamica afisand rezultate sugerate chiar in momentul in care utilizatorul incepe sa scrie in casuta de cautare

Pont! Afiseaza-i clientului ultimele produse comandate/vizualizate pentru a-i impulsiona decizia de cumparare. I

n acest caz, nu va trebui sa mai parcurga o data paginile vizualizate sau sa dea click pe butonul de “Back” pana ajunge la produsul vizualizat anterior.

ultimele-produse-vizualizate

8. Aminteste-ti: mai mult nu inseamna mai bine

Stiu ca produsele tale au o multime de atribute pe care le poti semnala ca si categorii.

Insa cu cat ai mai multe categorii, cu atat pentru utilizator va fi mai greu sa ia o decizie.

Intr-un magazin foarte mare, e normal sa oferi multiple categorii si subcategorii, insa daca afisezi un numar mic de produse, e indicat sa limitezi si numarul categoriilor/filtrelor.

Sa nu cazi in capcana, crezand ca mai multe functionalitati inseamna automat mai mult venit.

Doar pentru ca adaugi mai multe filtre sau criterii complexe de sortare, nu inseamna ca experienta utilizatorului va fi mai buna.

Citeste si: De Ce Afacerea Ta Nu Vinde? Probleme La Checkout

Cel mai bun sfat pe care pot sa ti-l dau este sa testezi.

Fa teste de usability si identifica practic nevoile si reactiile clientilor tai, pentru ca ei sunt cei mai in masura sa iti spuna ce isi doresc de la afacerea ta.

In momentul in care raspunzi acestor nevoi, experienta lor este mult imbunatatita, factor pe care il vei observa in cresterea ratei tale de conversie.

In articolul de fata am discutat despre optimizarea paginilor de categorie, un subiect inclus cand vrei sa faci optimizarea ratei de conversie.

Daca vrei sa inveti mai multe despre optimizarea magazinului tau online, te invit sa vezi ghidul Cum imi fac magazin online.

Acesta cuprinde toate informatiile de care ai nevoie pentru cele trei etape ale unui business eCommerce: construirea, lansarea si dezvoltarea unui magazin online profitabil.

Cosmin Daraban