Realizate in deosebi de incepatori, dar nu numai, greselile in afaceri sunt semne de analizat luand in calcul atat factorii interiori, cat si exteriori.

De data aceasta hai sa ne concentram putin pe cei interiori si sa vedem cum atitudinea antreprenorului – a liderului – poate afecta modul de dezvoltare si bunul mers al unei afaceri.

Partea buna e ca, pe masura ce iti constientizezi actiunile si deciziile, prin repetitie si exercitiu poti indrepta majoritatea greselilor pe care, poate, nici macar nu stiai ca le faci.

Discutam despre 7 greseli frecvente pe care le fac antreprenorii in afacerile online, impreuna cu solutii de aplicat cat de repede.

Cuprins 7 greseli ale antreprenorilor in online

1. Antreprenorii gresesc cand presupun.

Presupun ca e bine sa faca o actiune, si nu se bazeaza pe date, pe care chiar le au la indemana.

Spre deosebire de offline, in online ai la dispozitie atat rapoarte in diverse tool-uri care analizeaza constant afacerea, cat si instrumente usor de folosit pentru culegerea de feedback.

Rapoarte de verificat periodic:

  • Google Analytics
  • Rapoartele din platforma eCommerce – Gomag
  • Google Search Console
  • Hotjar
  • SimilarWeb
  • Google Trends

Antreprenorii gresesc cand presupun ca stiu:

Clientii

  • Ce vor?
  • Cum vor?
  • Ce le place?
  • Ce nu le place?
  • De ce au nevoie urgent?
  • Cum cauta?
  • Cand cauta?

Echipa

  • Ce vor?
  • Cat vor?
  • Ce stiu?
  • Cum fac?
  • Ce le place / nu le place?

Tehnologia folosita

  • Costuri vs. rezultate?
  • Cat de buna?
  • La ce sa fii atent?
  • Care e planul B?
  • Ce se intampla cand… [scenarii]?

Marketing

  • Cum functioneaza?
  • Ce se potriveste?
  • Cand e momentul potrivit?
  • Pe ce canale?
  • Pentru cine e mesajul?
  • Merita sau nu merita?

Solutia: 

Foloseste-te de date si intreaba activ pentru a culege date corecte. Ia decizii de business pe baza lor.

Citeste si: Analiza SWOT – cand si cum o faci pentru ca magazinul tau online sa creasca

2. Antreprenorii gresesc cand nu au o strategie.

Nu au o strategie de business, de marketing, de crestere. Fac actiuni cand si cum le vin.

In acest fel, e foarte greu sa ramana in control si sa tina evidenta actiunilor vs. rezultatele obtinute.

Intrebari esentiale pentru un business de succes:

  • Iti intelegi produsele?
  • Care sunt beneficiile si avantajele produselor pe care vrei sa le vinzi?
  • De ce cumpara clientii produsele tale?
  • De ce ar cumpara clientii de la tine?
  • Care este avatarul de client?

componente-plan-marketing

Pornind de la raspunsuri, iti poti formula un PLAN DE BUSINESS si strategii unitare pentru fiecare parte a afacerii: 

  • strategia de marketing
  • strategia de comunicare cu clientii / partenerii
  • strategia de logistica
  • strategia de automatizare
  • strategia de scalare

Solutia: 

Ai nevoie de un plan de actiune. Fa-l acum!

3. Antreprenorii gresesc cand nu se concentreaza pe vanzari.

Sunt mai curiosi de dezvoltari si design, decat sa vanda. 

Si au tendinta sa se ia dupa jucatorii mari din piata, fara sa inteleaga de fapt ce se afla in spate.

Daca simti nevoia unor noi functionalitati pentru magazinul tau, gandeste-te bine: 

  • Foloseste utilizatorilor si clientilor? 
  • Te ajuta intr-adevar sa vinzi sau ingreuneaza tot procesul de comanda?

Abia dupa ce faci o analiza, intrebi oamenii (utilizatorii site-ului tau) si discuti cu dezvoltatorul tau (care, in mod normal, ar trebui sa aiba experienta pe diverse nise, inclusiv a ta), decizi daca ai intr-adevar nevoie de functionalitatile respective sau nu.

exemplu-magazin-gomag

Important de retinut!

Nu construiesti magazinul online pentru tine, ci pentru clientii tai. Pentru ca acestia sa se simta bine aici, sa se familiarizeze usor cu paginile si ofertele lui si sa il foloseasca extrem de usor si increzatori in ei.

Pont! 

Inainte sa lansezi si in primele luni de business ai nevoie de functiile si integrarile de baza in platforma (produse, uzabilitate, plata, transport, facturare, CRM, minim de marketing). 

Solutia:

Axeaza-te pe promovarea afacerii si oferirea unor servicii exceptionale clientilor, astfel incat acestia sa te ajute sa cresti.

Citeste si: Cum gasesc produse tinta cu care sa pot avea succes de la inceput

4. Antreprenorii gresesc cand nu au un proces de lansare.

Nu au un astfel de proces nici pentru magazin, nici pentru produsele noi, nici pentru oferte.

Cum arata un proces de lansare eficient?

  • Stabileste produsele vedeta pentru lansare – unic, rezolva o problema / nevoie imediata, are dimensiuni mici etc.
  • Alege canalele de marketing pentru lansare – pag. Facebook & IG, blog, reclame PPC, newslettere, parteneri etc.
  • Asigura-te ca detii “kit-ul de lansare” – landing page teasing / lansare (magazin / oferta), bannere, reguli reducere, popup-uri, hellobar, email-uri etc.
  • Fa teasing inainte de lansare – precomenzi, prelansare, postari etc.
  • Testeaza fluxul de vanzare in magazin – elemente urgentare, video-uri, pasi comanda etc.
  • Fidelizeaza primii clienti si asigura-te ca iti aduc clienti noi

Solutia:

NU mai astepta! Niciodata nu o sa fie totul perfect. Important pentru tine este sa incepi business-ul, sa intri in piata, sa castigi trafic si sa faci vanzari.

5. Antreprenorii gresesc cand nu bugeteaza pentru ce trebuie.

Nu bugeteaza pentru prezenta si activitatea online.

Un magazin online are o paleta vasta de modalitati de promovare, unele la costuri foarte reduse. Dar asta nu inseamna ca poti vinde online fara sa investesti bani.

Pentru ce bugetezi in cazul unui magazin online:

  • Domeniu si hosting
  • Integrarile cu furnizorii de servicii: procesatori de plati, firme de transport, facturare etc.
  • Platforma de eCommerce
  • Aplicatii specializate de care are nevoie magazinul
  • Bugetul pentru marketing: instrumente, strategie / externalizare

Solutia:

Tine-ti finantele sub control si organizeaza anual un buget, pe care il poti ajusta lunar.

Citeste si: La ce cheltuieli sa te astepti pentru un magazin online

6. Antreprenorii gresesc cand refuza sa se gandeasca la concurenta.

Strategia oceanului albastru este cunoscuta pentru multi dintre voi deja. Insa nu o poti intelege si, mai important, nu o poti aplica, pana nu constientizezi cine sunt competitorii tai.

Afacerea ta functioneaza intr-o piata haotica, in continua miscare – asa ca e vital sa tii un ochi pe competitori.

analiza-competitori

Ce lucruri urmaresti la concurenta pentru propria ta strategie?

  • Ce fac bine si ofera toti clientilor? – identifici punctele de paritate (pe care ar trebui sa le oferi si tu).
  • Ce fac mai slab si poti tu acoperi? – punctele de diferentiere
  • Cum se promoveaza? – poti folosi aceleasi canale, deoarece stii deja ca audienta ta sta pe ele.
  • Ce mesaje transmit? – de ce ocazii te poti folosi si tu?
  • De unde primesc backlink-uri? – poti folosi aceleasi surse pentru magazinul tau.

Solutia:

Inspira-te de la competitori (fara a-i copia) si urmareste-le miscarile constant, astfel incat sa ai o sansa sa atragi atentia clientilor.

7. Antreprenorii gresesc cand se bazeaza prea mult pe motivatie.

Perspectiva si focusul multor antreprenori incepatori se indreapta spre motivatie. Ai impresia ca, daca esti suficient de motivat (si pastrezi aceasta stare), poti muta muntii din loc.

Insa adevarul e ca motivatia fara munca si experienta, se transforma rapid in naivitate.

Ceea ce vrei tu sa construiesti – o afacere de valoare – are nevoie de timp, rabdare si perseverenta.

Munca zilnica, noptile nedormite, orele intregi in fata calculatorului, acestea sunt lucrurile care inlocuiesc in timp forta de tractiune pe care motivatia ti-a dat-o la inceputul business-ului.

Atitudinea de antreprenor se formeaza prin experienta si munca, nu prin urmaritul unui hashtag motivational pe Instagram sau pe cititul de carti despre antreprenori.

Solutia:

Cea mai simpla solutie pentru aceasta greseala e pur si simplu sa pui mana si sa muncesti pentru magazinul tau.

Citeste si: 5 Greseli cand deschizi o afacere – si ce sa faci in schimb

Ai ajuns pana aici? Super, felicitari!

Acum e momentul sa te uiti la afacerea ta si la modul in care te comporti tu, ca antreprenor. Poate faci una dintre greselile mentionate azi, chiar fara sa iti dai seama.

Aplica ideile pe care le-ai primit si, cu timpul, iti poti revizui atitudinea astfel incat sa mergi, din nou, pe drumul spre succes.

PS. Stii ce alta greseala mai poti face? Sa nu folosesti platforma Gomag la potentialul maxim! 

Ai +155 de aplicatii si integrari, sute de module, de la SEO si marketing, la CRM si automatizari, dar si +14 teme personalizabile.

Daca nu vinzi cu noi, inca, acum e momentul. Poti deschide un demo gratuit pentru 15 zile, in care sa te convingi de avantajele pe care ti le oferim.

Cosmin Daraban