Una dintre intrebarile de capatai cand te gandesti sa deschizi un magazin online este legata de cheltuieli.

Pana acum ti-ai dat seama, probabil, ca e imposibil sa iti faci o afacere gratuita. E adevarat ca poti scadea din cheltuieli facand anumite alegeri, insa cost 0 nu vei intalni nici macar in basme.

Asa ca, pentru articolul de astazi, am facut o lista cu cheltuielile la care sa te astepti pentru magazinul tau online.

Sunt aplicabile indiferent ce tip de afacere deschizi sau ce model de business alegi.

Hai sa vedem ce te costa, in medie, sa deschizi un magazin online.

Cuprins Cheltuieli magazin online – la ce sa te astepti?

  1. Deschiderea firmei
  2. Aprovizionare produse
  3. Crearea site-ului
  4. Gestiune magazin si logistica
  5. Echipa si administrativ
  6. Marketing
  7. Depreciere

1. Deschiderea firmei 

Pentru a vinde online legal in Romania ai nevoie de o forma juridica si trebuie sa respecti legislatia in vigoare. Ceea ce implica o colaborare cu niste furnizori de servicii specializate.

Costurile de deschidere a unei firme nu sunt foarte mari. Poti alege dintre PFA, II, SRL, SRL-D si alte forme, ceea ce este cel mai relevant si avantajos pentru tine si intentiile tale.

In principiu, ai nevoie sa declari un capital social – minim e 200 de lei. De asemenea, ai niste taxe la depunerea dosarului de deschidere si rezervarea numelui de firma, specimen de semnatura, traduceri daca e cazul etc.

Poti sa te ocupi personal de deschiderea firmei sau poti externaliza aceasta activitate catre companii ce ofera astfel de servicii (in acest caz ai niste taxe in plus, dar cel putin esti 100% sigur ca nu faci greseli).

Pune deoparte niste banuti si pentru serviciile unui contabil. Acesta e sfant, mai ales daca are experienta cu alte firme ce fac eCommerce. Nu strica nici sa colaborezi cu un avocat, care sa te indrume pe partea de legislatie pentru eCommerce si GDPR.

plan-costuri-deschidere-business

O alta potentiala cheltuiala in momentul deschiderii firmei este legata de research-ul de piata. Te poate costa daca apelezi la servicii de analiza pietei sau, poate, cumperi un raport existent despre nisa ta si comportamentul cumparatorilor tai.

2. Aprovizionare produse 

Ok. Odata ce ai firma deschisa si ti-ai conturat un plan de business, e momentul sa procuri marfa pe care o vei vinde online.

Aici ai diverse cheltuieli, in functie de volumul de marfa si tipul acesteia:

  • Costul net al produselor
  • Costul livrarii produselor de la furnizor la tine
  • Cost creare produse (in cazul in care le produci tu)
  • Cost materie prima (in cazul in care le produci tu)
  • Cost instrumente creare produse (in cazul in care le produci tu)

In acest moment alegi si forma de stoc a magazinului tau. 

Poti avea unul sau mai multe depozite proprii, poti face dropshipping (si atunci cheltuielile pentru livrarea produselor pot fi suportate direct de catre client catre el sau de tine, pentru anumite achizitii) sau poti avea o forma hibrid de stoc (inventar la tine pentru best sellers si stoc la furnizor pentru produsele mai putin cumparate).

Mai multe despre cheltuielile legate de stoc vorbim la punctul 4.

Citeste si: 5 pasi sa creezi un buget pentru mica ta afacere

3. Crearea site-ului 

Cand ai trecut de punctul “aprovizionare”, te poti apuca si de crearea site-ului pentru magazinul tau online.

De ce acum? 

Pentru ca daca ai furnizori sau stii ce produse pe care le produci vei vinde, poti crea un fisier de import, astfel incat sa urci produsele respective in site. 

Sigur, le poti adauga si manual, unul cate unul, daca ai mai putine repere.

Ce cheltuieli ai de facut in legatura cu site-ul?

  • Domeniu si hosting pentru domeniu – undeva la 20 – 25 euro pe an
  • Certificatul SSL
  • Platforma eCommerce – daca alegi SaaS, cum e Gomag, ai un cost fix pe luna / an. De exemplu, pentru abonamentul Pro anual, investesti 87 euro pe luna. 

abonamente-anuale-gomag

  • Costuri legate de crearea continutului pentru site – texte / descrieri pagini si produse, fotografii de produs, video-uri de produs, bannere, logo.
  • Externalizare documentare produse (daca vrei sa se ocupe altcineva de crearea continutului si urcarea lui in site)
  • Aplicatii premium si integrari extra – comisioanele canalelor suplimentare de vanzari cum sunt comparatoarele de preturi, marketplace, integratoare.

Citeste si: Ce presupune deschiderea unui magazin online

4. Gestiune magazin si logistica 

Continuam de la punctul 2 cu partea de gestiune a magazinului si logistica afacerii tale. 

Acestea vine de la sine cu niste cheltuieli, unele mai evidente decat altele.

  • Una sau mai multe persoane care sa se ocupe de administrarea site-ului si a comenzilor – daca e cazul, probabil dupa ce magazinul tau mai creste. Poti economisi o parte din banuti cu ajutorul GoBotilor – pentru automatizarea gestiunii comenzilor, a site-ului, a comunicarii post comanda pe email si SMS.
  • Transportator – in functie de firma de curierat cu care alegi sa livrezi coletele. Noi te putem ajuta sa optimizezi aceste costuri cu GShipments – pentru fiecare comanda poti alege transportatorul ce iti ofera cel mai mic pret de livrare.
  • Procesator de plata – per comanda. Ai costuri mai mici daca activezi serviciul Gomag Payments din platforma, unde am negociat deja comisioane preferentiale pentru tine.

alegere-procesator-plata-magazin

  • Facturare comenzi – vei avea un soft care sa faca asta automat, incepe de la ~10 euro pe luna.
  • Asistenta clienti – daca nu te ocupi tu de acest aspect, va trebui sa angajezi pe cineva care sa raspunda pe chat, email sau la telefon.
  • Depozitare marfa – spatiu, asigurari, utilitati, mobilare depozit, platforma WMS, angajati.
  • Ambalare colete – cutii sau plicuri, insertii in colet, printare AWB, cadouri extra, diverse alte detalii.
  • Externalizare operatiuni de logistica – poti evita mare parte din aceste procese daca externalizezi logistica spre o platforma de fulfillment.
  • Taxe si impozite (in functie de forma juridica aleasa, cifra de afaceri, alte detalii)

Citeste si: Obiective SMART: cum le setezi pentru a obtine o afacere de succes

5. Echipa si administrativ

Poate la inceput vei administra afacerea din propria ta casa, unde e foarte probabil ca tii si stocul sau o parte din acesta. 

Dar, pe masura ce numarul de comenzi creste, vei avea nevoie sa mai angajezi si sa gasesti un spatiu de lucru pentru tine si colegii tai.

In acest caz, cheltuielile administrative includ urmatoarele:

  • Salarii si bonusuri + cursuri de formare
  • Costuri recrutare
  • Spatiu de lucru – birou, depozit, mobilarea spatiului de lucru, electrocasnice, consumabile pentru casa si curatenie.
  • Utilitati si asigurari
  • Hardware
  • Echipament de protectie – daca este cazul
  • Masina de serviciu

costurile-unui-startup

6. Marketing 

Fara marketing, magazinul tau nu are potential sa creasca. 

Ai nevoie de multiple metode de promovare, pe multiple canale, astfel incat sa ajungi la o gama cat mai larga de clienti.

Sigur, exista cateva tehnici de marketing in care nu trebuie sa investesti neaparat bani, daca stii sau inveti cum sa le faci singur. 

Vei investi in schimb timp – o resursa ce valoreaza mai mult decat banii – dar, pana la urma, alegerea e a ta.

Ce cheltuieli de marketing vei face pentru magazinul tau online:

  • Bugete – Google Ads, Facebook Ads, TikTok Ads, afiliere, influenceri etc. 
  • Instrumente de marketing – platforma email marketing, tool-uri de SEO, automatizare social media marketing, tool-uri premium de tracking (heatmaps, de exemplu).
  • Aplicații premium de marketing si vanzari in site.
  • Angajarea unor specialisti interni (daca e cazul)
  • Externalizarea catre o agentie specializata sau freelanceri (creare continut, administrare conturi, consultanta).

7. Depreciere 

Un alt lucru legat de cheltuieli si de care trebuie sa tii cont este deprecierea anumitor bunuri, in timp. 

Ar trebui sa fii constient si sa poti prevedea cand se va intampla aceasta si cum te va afecta.

Ce bunuri care te costa se pot deprecia in timp?

  • Echipament de birou
  • Masini
  • Retururi – marfa poate fi avariata, si astfel nu o mai poti vinde. Depreciere in valoare, costuri de transport si manipulare marfa.
  • Marfa nevanduta – stocurile ce nu se misca iti mananca spatiu si bani. Cum stimulezi vanzarea ei? Ce costuri implica asta?

Citeste si: 9 costuri ascunse ale unei mici afaceri online

Cam acestea sunt cheltuielile la care sa te astepti pentru un magazin online.

Desigur, pot fi mai reduse la inceput, mai ales daca nu dispui de bugete generoase. 

Insa, pe masura ce afacerea si numarul de clienti creste, va trebui sa investesti mai mult, astfel incat sa satisfaci consumatorii si sa castigi si mai multe venituri.

Noi le-am mentionat aici pe cele mai frecvente pentru un magazin online mediu / mare, astfel incat sa stii la ce sa te astepti pe viitor 🙂 .

Nu te panica dupa ce citesti aceasta lista. Pentru ca pe masura ce ai cheltuieli, cresc si veniturile si profitul. 

Cu o strategie isteata si conectarea permanenta la piata, ai sanse bune sa ai un business profitabil, care creste si tot creste cu succes.

Inainte sa pleci, arunca un ochi pe Gomag si incearca platforma gratuit. Ai 15 zile drept de demo gratuit, fara obligatii. 

Te ajutam sa lansezi repede si sa iti reduci costurile pe cat de mult posibil, pentru a vinde online zi de zi.