Intr-o piata ce depaseste 6.2 miliarde de euro si creste de la zi la zi, cu siguranta ai mai multe oportunitati decat daca iti deschizi ceva la colt de bloc.

Ecommerce-ul este din ce in ce mai atractiv pentru romani, atat pe partea de cumparare, din postura de clienti, cat si pe cea de vanzare, ca antreprenori cu magazine online.

Lucru ce nu poate decat sa ne bucure si sa ne reconfirme faptul ca am ales bine industria pe care sa o sustinem sa creasca. 

Unul dintre elementele ce te preocupa la start e partea reala din spatele unei afaceri online. Ce presupune, de fapt, deschiderea unui magazin online, dincolo de promisiunile si datele frumoase.

Despre acest subiect discutam azi in detaliu. 

Indiferent ca acum incepi de la 0 sau poate faci deja vanzari online pe un marketplace, cu siguranta articolul te va ajuta sa intelegi mai bine domeniul si sa iei deciziile potrivite.

Cuprins Ce presupune deschiderea unui magazin online

  1. De ce sa iti deschizi un magazin online?
  2. Alege audienta ta tinta
  3. Gandeste structura de business
  4. Pregateste-te sa mergi online
  5. Alege platforma de ecommerce

1. De ce sa iti deschizi un magazin online?

In online, ai multiple moduri de expunere a produselor sau serviciilor tale. Poti sa vinzi pe Facebook, de exemplu, pe un marketplace, pe un site de anunturi sau intr-un motor de cautare.

Toate aceste canale sunt, insa, controlate de o alta entitate, nu de tine.

Asta se traduce in mult mai putin control asupra canalului tau de desfacere – poti sa fii blocat sau scos de pe canal, fix cand ti-e lumea mai draga.

Noi recomandam intotdeauna sa iti pui ouale intr-un cos pe care il detii. Sa ai propriul tau domeniu si adresa de email, pe care sa iti construiesti un magazin online de la A la Z.

Domeniul, adresele de email si continutul site-ului sunt in posesia ta, asa ca le poti folosi cum vrei, cand vrei, fara sa dai nimanui socoteala. 

Acestea sunt lucrurile pe care vrei sa le detii.

Pe langa acest avantaj principal, un magazin online iti mai ofera si alte beneficii:

  • Costuri mici de lansare – evident ca nu poti deschide un magazin online gratuit, daca iei in calcul infrastructura tehnica (platforma eCommerce, chiar si daca alegi ceva open source tot platesti costuri de dezvoltare si plugin-uri), stocul de produse, marketing-ul etc. Insa aceste costuri sunt, initial, mult mai mici fata de ce ar trebui sa investesti daca ai deschide un magazin fizic.
  • Potential pentru crestere – intr-un magazin propriu ai mai multe oportunitati de scalare, chiar si sa incepi sa livrezi la nivel international, de exemplu. Esti disponibil pentru o plaja mult mai mare de clienti.
  • Disponibil 24/7 – oamenii pot face comenzi din magazinul tau la orice ora din zi sau noapte, atunci cand e confortabil pentru ei si, prin urmare, sunt mai deschisi la optiuni de cross-sell si upsell.

Altfel spus, magazinul tau ofera comoditate si utilitate pentru potentialii clientii, fara ca tu sa trebuiasca sa iti cheltui toate economiile pentru afisarea produselor.

2. Alege audienta ta tinta

Odata ce te-ai hotarat sa iti faci un magazin online, noi spunem ca primul pas este sa iti alegi audienta tinta. 

Poate tu stii deja cam ce produs sau produse vrei sa vinzi. Sau poate nu, si atunci e momentul bun sa te gandesti si sa alegi cateva optiuni.

Cel mai potrivit mod prin care sa iti alegi produsele vedeta, este sa te uiti pentru cine sunt acestea si pentru cine ofera beneficii.

Tine cont de faptul ca acum esti la start. 

Trebuie sa incepi de undeva si e mai bine sa incepi cu o selectie limitata de produse, mai ales daca acum faci primii pasi in eCommerce si incepi sa obtii experienta.

Prea multe produse pentru prea multe categorii de clienti inseamna automat ca ai mai multi furnizori, costuri si firme diferite de transport, timpi diferiti de livrare, comenzi impartite in multiple colete… si e reteta sigura sa te indrepti spre esec inainte sa constentizezi ca faci asta.

Incepe mai lin, astfel incat sa te poti concentra pentru a-ti promova produsele catre o audienta principala si sa iti cresti sansele de vanzare. Vei avea apoi suficient timp sa iti extinzi gama de produse.

Ia in considerare:

  • Care sunt caracteristicile clientilor catre care vrei sa vinzi?
  • Care sunt problemele cu care se confrunta?
  • Ce le place? Ce nu le place?
  • Din ce locatie sunt?
  • Ce obiceiuri au?
  • Unde isi petrec timpul si ce fac acolo?
  • Ce ii determina sa ia o decizie?

Toate raspunsurile la aceste intrebari te ajuta sa formezi avatare de clienti. In acelasi timp, vei stii ce produse se vand bine catre clienti tai.

fisa-produse-vedeta

E infinit mai usor sa vinzi si sa incepi sa faci profit cand aduci in site produse pentru care exista deja cerere in piata, decat produse complet noi, pentru care trebuie sa rezervi timp astfel incat sa educi audienta si sa trezesti nevoia.

Citeste si: Cum gasesc produse tinta cu care sa pot avea succes de la inceput

3. Gandeste structura de business

Bun. Acum ca stii catre cine vrei sa vinzi si, implicit, ce vei vinde, al doilea pas este sa iti gandesti modelul sau structura de business pe care vrei sa vinzi.

Vezi tu, exista milioane de magazine online in Romania, mai mult sau mai putin pregatite sa vanda. Asa ca va trebui sa iti gasesti din start diferentiatorii, sa poti capta atentia potentialilor clienti si sa ii convingi sa cumpere de la tine.

Structura de business, pusa pe hartie preferabil, te va ajuta sa construiesti o imagine de ansamblu asupra modului in care vrei sa faci tu lucrurile:

model-de-business-sablon

  • Ce faci unic pentru piata?
  • Ce servicii extra oferi?
  • Cum obtii veniturile – cost per produs, abonament etc.?
  • Cum iti prezinti produsele – produs individual, produs personalizabil, pachete, mystery packs etc.?
  • Cum arata procesul de vanzare – cu sau fara cross-sell / upsell?
  • Cum ai de gand sa faci achizitia de clienti – marketing, fidelizare, referrals etc.?
  • Care sunt bornele indicatoare de succes (KPIs, deadline-uri, calendare)?
  • Ce implica planul pe 3 luni? Dar pe 3 ani?

Structura / modelul de business nu trebuie sa fie batut in cuie, pentru ca ai libertatea sa te adaptezi odata cu schimbarile din piata. Insa ai nevoie de o astfel de lista de la inceput.

Iti va fi mai usor sa prioritizezi si sa iti formulezi o misiune si valori care sa iti faca magazinul cunoscut in piata.

4. Pregateste-te sa mergi online

  • Alege forma legala dorita si deschide-ti o firma.
  • Deschide un cont bancar pentru business-ul tau.
  • Alege numele de domeniu si ia hosting pentru domeniu & adresa ta profesionala de email.
  • Cauta un designer si discutati despre crearea unui logo profesionist pentru viitorul tau site. Este un bun de baza pentru care mai bine investesti din start cativa banuti, pentru ca il vei folosi peste tot. Cu acest designer poti discuta si despre bannere pentru magazinul tau, in cazul in care nu alegi un magazin la cheie, de exemplu (la Gomag, cand ne ceri magazin la cheie primesti si primul tau set de bannere pentru ca magazinul sa poata fi lansat cat mai repede).
  • Decide-te care sunt culorile magazinului tau (va fi util pentru bannere, schema de culori in site, reclame etc.).
  • Cauta furnizori de produse (in cazul in care nu le produci tu) si discutati contracte, conditii si responsabilitati.
  • Decide-te cu ce furnizori de servicii vei colabora: transportatori, procesatori de plati, facturare, ERP, efulfillment, emailing, marketing etc.
  • Deschide o pagina de Facebook si una de Instagram pentru viitoarea ta afacere. Poti deschide si pe TikTok sau YouTube, ce crezi ca se potriveste pentru nisa ta. Incepe sa cresti conturile pentru a face tam-tam si a pregati audienta de lansare.

Citeste si: Cum sa fii indeajuns de convingator pentru a colabora cu diversi furnizori

5. Alege platforma de eCommerce

Acum ca ai continut si link-uri, poti incepe sa iti populezi site-ul. Iar sta inseamna ca e momentul in care alegi infrastructura tehnica pe care magazinul tau prinde contur si poate fi lansat oficial in piata.

Ai nevoie de o platforma de eCommerce buna.

Deschide-un-magazin-online-cu-Gomag

Piata iti pune la dispozitie o multime de tipuri de platforme, fiecare cu avantajele si dezavantajele lor. 

E irelevant sa iti povestim noi despre toate, asa ca mai bine ne concentram pe elementele pe care ar trebui sa le aiba platforma, astfel incat magazinul tau sa fie atractiv, usor de folosit pentru clienti si usor de administrat, pentru tine.

Ce ar trebui sa iti ofere platforma de eCommerce?

  • Un panou de administrare intuitiv si atat de usor de folosit incat pana si un copil de scoala sa isi poata face magazin. Gomag a trecut deja testul acesta: am facut o demonstratie cu cativa elevi de generala care si-au deschis magazine online intr-o ora.
  • Teme personalizabile si moderne, care sa atraga atentia clientilor si sa ii faca sa ramana in site. La Gomag dezvoltam continuu partea de teme, iar cel mai recent am lansat 5 teme noi, dedicate pentru diverse nise (complet personalizabile, cu Configurator si Editor CSS gratuit).
  • Integrari cu multiple aplicatii, de la zeci de transportatori, pana la sisteme de trimitere email cum sunt Active Campaign, NewsMan, MailChimp etc. In Gomag ai integrari cu peste 155 astfel de aplicatii, fara nici un cost suplimentar.
  • Posibilitatea de a urca produsele in platforma prin import si feed-uri dedicate pentru integrarea cu diverse canale de vanzari / promovare. 
  • Un sistem de checkout intuitiv, one-page si in care poti interveni pentru cresterea CRO (afisarea de testimoniale, de ex.). Din nou, la Gomag, checkout-ul este asa by default.
  • Rapoarte avansate in platforma privind produsele, clientii si vanzarile, astfel incat sa stii in orice moment care sunt performantele magazinului si ce decizii sa iei in continuare. Modulul de raportare Gomag include astfel de rapoarte, inclusiv rapoarte pe wishlist, pentru performanta agentilor de vanzari si clienti recurenti.
  • Integrari cu procesatori de plati diversi, pentru multiple obiceiuri de plata ale clientilor. De curand, la Gomag, am lansat GPayments, care iti ofera acces la mai multi procesatori de plati (inclusiv cu card de credit sau in rate), chiar daca pornesti acum de la 0 si, poate, ti-e teama ca nu vei fi bagat in seama de furnizorii de astfel de servicii.
  • Suport si o comunitate deschisa sa iti ofere raspunsuri atunci cand te impotmolesti. Noi iti putem oferi suport pe tichete si email, iar comunitatea eCommerce cu Gomag include peste 14.000 de membri de la care poti afla raspunsuri la intrebarile tale.
  • Un site pregatit sa vanda, si pe desktop, si pe mobil. Toate temele Gomag sunt responsive din start.
  • O perioada gratuita de demo, pentru a te convinge cu ochii si mainile tale ca platforma e potrivita pentru tine. De aceea, la Gomag, avem o perioada de test de 15 zile gratuit si 4 praguri de abonament, in functie de necesitatile tale.

Citeste mai multe aici: Cum sa alegi cea mai buna platforma pentru magazinul tau online – 9 intrebari

Odata ce ai ales platforma de eCommerce, poti incepe sa iti populezi site-ul cu continut – bannere, descrieri, video-uri si imagini despre produse / despre magazin, datele de contact si datele de firma, si link-uri – spre paginile Social Media despre care am vorbit la punctul 4, plus poti lega InstaApp de contul tau pentru afisarea postarilor in site. 

Repet, iti va fi mai usor daca ai de la inceput continutul si link-urile. Dupa ce te-ai decis ce platforma vrei, construirea propriu-zisa a magazinului nu iti ia mai mult de cateva ore.

In tot acest timp, poti consolida sentimentul de anticipare pe Facebook si Instagram, si poti porni campania de prelansare.

Fa senzatie cu tehnici de marketing persuasive si asigura-ti un grup de oameni pregatiti sa cumpere din prima zi de lansare a magazinului. Pe acestia ii fidelizezi, si ciclul continua tot asa.

Cam acestea sunt lucrurile pe care le ai de facut in momentul in care vrei sa deschizi un magazin online.

Tot ce e in plus sunt detalii si, poate, particularitati in functie de modelele de business pe care le alege fiecare. 

De exemplu, daca vinzi produse personalizabile, ar trebui sa te asiguri ca platforma are si un Product Builder care sa iti economiseasca timp si sa te ajute sa eviti greselile. In Gomag, aceasta aplicatie nativa se numeste Produs Configurabil 😉 .

Cel mai important lucru este sa nu mai amani. Daca ai o idee sau produse pe care le vinzi pe alte canale unde nu tu esti in control, acum e momentul sa iti deschizi magazinul online.

Noi iti recomandam sa incerci Gomag pentru 15 zile, timp in care poti demara activitati pentru colectarea continutului, a contractelor si a alegerilor, astfel incat sa lansezi cat mai repede si sa incepi sa obtii vanzari cat mai repede.

Spor la conversii!

Cosmin Daraban