Gruparea pe subiecte sau “topic clusters” reprezinta un termen inventat de Hubspot, care se refera la o modalitate de organizare a paginilor web, pentru a le face mai usor de inteles.

Si de motoarele de cautare, si de utilizatori.

Practic, tehnica inseamna sa creezi grupuri de pagini, care au legatura unele cu altele, in magazinul tau, pe un subiect anume, in jurul unei pagini de baza (numite pilon), care va deveni hub-ul principal pentru subiectul respectiv.

Am intrat direct in tema articolului de azi fara prea mare preambul, asa ca vom detalia fiecare concept in parte, mai jos. 

De asemenea, azi vreau sa iti arat de ce sa folosesti tehnica pentru o organizare mai buna a paginilor tale de categorie, astfel incat sa obtii mai multa vizibilitate.

 

Cuprins Gruparea pe subiecte sau cum iti structurezi categoriile de produs 

Cum functioneaza gruparea pe subiecte

Asa cum spuneam si in introducere, gruparea pe subiecte presupune organizarea unei retele de pagini interconectate pe un subiect anume, in jurul unei pagini principale.

Desi nu am mai mentionat acest termen, e foarte posibil sa il asociezi cu un alt concept similar, despre care am mai vorbit. Cornerstone content.

Si foarte bine faci 🙂 .

Pentru ca gruparea pe subiecte este esentiala atunci cand creezi continut cornerstone, prin intermediul faptului ca acesta include link-uri interne dinspre si catre continut ce trateaza mai avansat o subtema a subiectului caruia ii este dedicat. 

Prin faptul ca faci conexiuni clare si logice, motoarele de cautare pot intelege mai usor relevanta si contextul paginilor tale. Iar asta duce, in timp, la cresterea in pozitii, asadar o vizibilitate mai buna pentru magazinul tau.

Citeste si: SEO prin continut pentru magazinul tau online

Cuvintele cheie si folosirea lor strategica

Nu putem discuta despre gruparea pe subiecte fara folosirea strategica a cuvintelor cheie. 

Asadar, in etapa planificarii, dedica timp pentru identificarea si analizarea expresiilor / a cuvintelor cheie folosite de clientii tai pentru a gasi produsele si serviciile pe care le vinzi.

Foloseste Google Trends, Google Autocomplete, Keywords Planner, Ahrefs si alte tool-uri (inclusiv in varianta gratuita) pentru a descoperi, compara si analiza volumele de cautare, nivelul de competitivitate al cuvintelor, precum si intentia utilizatorilor, astfel incat sa iti poti forma propriul tabel.

Aceste analize iti spun date importante pe care le vei folosi in timp pentru a te ghida in structurarea paginilor de categorie.

Urmatorul pas ar fi acela de a separa subiectele principale care se aliniaza ofertelor business-ului tau. 

Paginile generale per subiect – adica paginile categoriilor principale, in cazul nostru, vor juca rolul de pilon in jurul carora construiesti grupurile.

structurare-categorii

De ce sa folosesti grupurile de subiecte in magazinul tau

  • Oferi o experienta mai buna vizitatorilor magazinului tau – oamenii vor gasi mai usor informatiile despre un anumit subiect de care sunt interesati, indiferent ca sunt in faza informationala sau tranzactionala.
  • Iti organizezi site-ul si eforturile de marketing – odata ce ai totul grupat pe subiecte, e mai usor sa gasesti golurile, astfel incat sa iti poti prioritiza eforturile si bugetele pentru a le acoperi. Este un mod de organizare fantastic in special cand faci mult marketing prin continut.
  • Ajuti motoarele de cautare sa iti inteleaga magazinul – cu cat site-ul tau este mai bine organizat, cu atat va fi mai usor si mai rapid motoarelor de cautare sa te gaseasca.
  • Dai un boost traficului organic – cand motoarele de cautare inteleg rapid unde sa iti clasifice continutul, vei ranka mai bine. Iar cand apari pe pozitiile principale, atragi mai multe click-uri.

Citeste si: Pagina FAQ in magazinul tau online: de ce si cum o creezi (+ exemple)

Cum implementezi concret structurarea categoriilor in tehnica grupuri de subiecte

Haide sa incepem de la un exemplu concret.

Sa zicem ca vinzi mobila online. Acesta e in sine un termen cheie, insa e extrem de general si nu iti spune nimic despre intentia din spatele cautarii. 

Dar cu siguranta, poti clasifica produsele tale pe subiecte si subteme, in functie de uz, culori, destinatie sau alt atribut individual care le caracterizeaza.

structurare-categorii-subiecte

De exemplu, poate ai categoria mobila pentru bucatarie.

Aceasta poate fi impartita pe subteme precum “scaune de bucatarie”, “mese de bucatarie”, “dulapuri de bucatarie”, dar si “decoratiuni perete bucatarie”, “rafturi de bucatarie”, “set mobilier bucatarie” si asa mai departe.

In mod uzual, comerciantii din aceasta nisa isi si impart astfel categoriile de produse.

Insa daca te ghidezi dupa conceptul gruparii pe subiecte, pe langa link-urile catre subtemele principale ale produsele de bucatarie, poti sa adaugi si alte link-uri catre produsele relevante ce nu fac parte, in mod standard, din categoria mobilier de bucatarie. Cum ar fi decoratiunile sau set-urile, de exemplu, ce in mod standard au propria categorie principala, Decoratiuni, respectiv, Seturi mobilier.

Astfel, in pagina pilon pentru “Bucatarie” sau “Mobilier Bucatarie”, poti adauga bannere cu link sau sa afisezi direct produse secundare, si care se afla in plaja acestui subiect.

Citeste si: Cum sa optimizezi paginile de categorie in magazinul tau online

Nu uita ca prin continut nu ne referim strict la texte, ci si la imagini, bannere, video-uri sau articole din blog.

O alta tehnica folosita frecvent este transformarea categoriei “Reduceri” (sau cum o denumesti tu, ex., Campanii promotionale, Lichidari de stoc etc.) intr-o grupare pe subiect, prin care, intr-o singura pagina, se afiseaza randuri de bannere cu link catre sub-categorii de produse care beneficiaza de reducere.

In acest caz, este obligatoriu ca pagina respectiva sa fie actualizata constant, astfel incat sa prezinte mereu reducerile disponibile.

grupare-subiecte-topic-cluster

Scopul final cand folosesti gruparea pe subiecte este ca pagina pilon sa devina cea mai completa si excelenta sursa de informatii in industrie pe subiectul respectiv.

Si-acum, sa trecem la partea de implementare:

  • Incepe cu un subiect – altfel spus, alege un cuvant cheie principal, insa ar trebui ca acesta sa nu fie prea general (dupa cum am exemplificat mai sus). 
  • Creeaza continutul propriu-zis – gandeste-te cum vei optimiza pagina pilon – cu video, daca ai, bannere sau imagini descriptive pentru subteme si o descriere bogata. Poti merge si mai avansat cu o sectiune faq pentru cautarile informationale. De ex., cum aleg mobila de bucatarie? Ce stil de mobila de bucatarie mi se potriveste? Cum montez mobila de bucatarie? De unde cumpar mobila de bucatarie? etc.). De asemenea, poti afisa in pagina pilon toate articolele de blog relevante pentru subiect, un sir de testimoniale, imagini UGC etc.

optimizare-categorii-produse

  • Fa un audit asupra continutului existent – s-ar putea sa nici nu ai nevoie sa creezi continut nou pentru a face gruparea de subiecte. Ci, mai degraba, sa identifici continuturile existente care nu sunt structurate chiar cum trebuie.
  • Completeaza golurile, acolo unde le gasesti – valorifica fiecare bucatica de continut a magazinului tau, adaugand-o acolo unde are legatura cu subiectul.
  • Include cuvantul cheie in denumirea categoriei principale, ce va juca rolul pilonului. Recomandat, adauga pagina pilon in meniu ca si categorie principala. Poti, de asemenea, sa o mai semnalizezi cu bannere, hellobar sau, daca ai promotii speciale, un popup call-to-action.
  • In pagina pilon, adauga link-uri spre subtemele ce au legatura cu categoria principala (sub-categoriile, adica).
  • In paginile subtemelor, adauga link spre pagina pilon. In general, prin faptul ca ai breadcrumbs in magazin, acest link se pune automat cand categoria e legata de sub-categorie. Insa daca e vorba de un articol de blog, de exemplu, va trebui sa il pui manual.
  • Urmareste rezultatele – monitorizeaza performanta noii structuri, astfel incat sa vezi daca e cazul sa mai faci imbunatatiri.

Citeste si: Cum alegi categoriile, meniurile si filtrele in magazinul tau online

La fel ca orice altceva are legatura cu SEO si continutul, mentinerea grupelor de subiecte este un proces continuu. 

Asigura-te ca ai un continut mereu actualizat si tine un ochi pe trendurile si schimbarile din industria ta, astfel incat sa fii gata pentru a raspunde clientilor.

Monitorizeaza si analizeaza periodic categoriile tale de produse, pentru ca uneori e nevoie doar de cateva mici modifici astfel incat sa cresti performanta.

Sfatul meu este sa testezi pentru a vedea cum functioneaza pentru tine. 

O astfel de structurare te poate ajuta enorm sa obtii rezultate mai bune si vizibilitate extra – insa totul incepe de la documentare si planificare.

Daca le faci clar si logic de la inceput, se vor transforma in echipamente puternice de SEO, astfel incat sa multumesti si clientii, si motoarele de cautare!

Cosmin Daraban