Cand lansezi un magazin online nou, 100 de vizitatori pe zi e un numar frumos, nu-i asa?

Dar daca trec, sa zicem, 6 luni si incepi sa ai 1000 de vizitatori pe zi constant, acei 100 de la inceput nu mai par atat de multi.

Logic vorbind, 100 de vizitatori sunt multi daca pana acum ai generat 10-15 vizite pe zi, insa cand ai uzual 1000 de vizite, 100 este o greseala sau semnul ca ai o problema.

De acord?

Dar hai sa ne mai punem de acord cu ceva.

In segmentele de audienta catre care te adresezi exista un numar finit de potentiali cumparatori, nu-i asa?

Si, daca vrei sa iti cresti numarul de clienti, va trebui sa incepi sa rulezi campanii catre audiente mai extinse, da?

Bun. 

Aceasta este explicatia pentru care unele dintre cele mai de succes companii / campanii… esueaza.

Vezi tu, ceea ce te-a adus pana la un anumit nivel, e foarte posibil sa nu te poata duce la nivelul urmator. 

E relativ greu sa iti intreci propriile castiguri. Sau, mai pe vorba lui Einstein, daca faci acelasi lucru si te astepti la rezultate diferite… dai semne clare de nebunie.

Asa ca astazi o sa povestim despre cateva lucruri care stau in calea cresterii afacerii tale si moduri in care scapi de ele. 

Sunt lucruri legate de teoria ca trebuie sa schimbi ceva, daca vrei sa cresti mai mult decat ai facut-o pana acum.

Atentie.

Sigur, s-ar putea sa nu iti doresti o afacere pe termen lung. 

Poate esti genul de antreprenor in serie, care gaseste placere in a deschide o afacere, nu a o creste si a o mentine pe termen lung. 

Si e ok. 

Insa trebuie sa iti stabilesti din start modelul de business si obiectivul pentru care faci un business. 

Daca ai stabilit ca vrei un business pe care il vei scala – il vei creste – atunci articolul de astazi o sa iti prinda bine.

Cuprins 6 limite care te impiedica sa iti cresti afacerea

  1. Lipsa sistemelor si proceselor documentate
  2. Comunicare neclara sau inconsistenta
  3. Lipsa angajatilor potriviti sau probleme in delegare
  4. O viziune neclara si neintentionata
  5. Optimizarea aceleiasi strategii si respingerea noului
  6. Managementul prost al fluxului de numerar

1. Lipsa sistemelor si proceselor documentate

Cand ai o afacere mica, iar responsabil esti doar tu si, poate, inca un angajat, lucrurile functioneaza de la sine. 

Comunicati unul cu celalalt, va vedeti fiecare de treaba si va inlocuiti atunci cand e nevoie.

Dar cand firma ta creste si treci de 10-15 angajati, afacerea ta nu va mai functiona de la sine.

Cu cat sunteti mai multi si aveti activitati mai diverse, cu atat e mai usor sa creati o mare harababura, sa faceti greseli si sa o dati in bara.

Adevarul e ca ai nevoie de cateva sisteme si procese bine stabilite care sa seteze o directie pentru intreaga firma si care sa ghideze fiecare jucator (pe tine, ca proprietar, manageri, marketeri, oameni de suport, oameni de vanzari, interni etc.).

Poate iti suna complicat si plictisitor. Ei bine, complicat nu e. 

Poate plictisitor. Insa e necesar.

Fara un sistem sau procese documentate, totul e vraiste. 

Aveti nevoie de metodologii care sa ateste cum se desfasoara o anumita activitate in firma, ordinea in care se desfasoara, oamenii responsabili, moduri de evaluare, cum decurge un parteneriat cu alte firme, cum decurg conversatiile cu clientii si terte parti, cine raspunde in fata cui si care sunt responsabilitatile specifice ale fiecaruia.

Aceleasi metodologii vor contine aspecte legate de costul fiecarei actiuni, durata de implementare etc.

Chiar daca esti inca la inceput, iti recomand sa schitezi cateva sisteme, workflows si procese dupa care te vei ghida pe viitor. De exemplu, pentru un proiect poti completa urmatorul workflow:

workframe-management-proiect

2. Comunicare neclara sau inconsistenta

Multe companii de succes (din punct de vedere al profitabilitatii) se duc in cap pentru ca exista o lipsa ridicola de comunicare intre membrii echipei.

Si aceasta lipsa este la fel de periculoasa fie ca intervine intre proprietar si manageri, fie intre manageri si echipele pe care le gestioneaza, fie intre angajati.

Problema apare, la fel ca la punctul 1, atunci cand numarul de angajati creste. E usor sa ii pui pe toti la curent cand va aflati in acelasi birou, vreo 3-4 oameni si va vedeti fata in fata toata ziua. 

Dar situatia se schimba cand sunteti 20 de oameni sau mai multi.

Trebuie sa stabiliti: 

  • ce prioritati aveti
  • sa va asigurati ca acestea sunt cunoscute de toata lumea
  • ca se respecta aceeasi viziune
  • ca se cultiva o cultura unitara
  • ca aveti suficiente sedinte (dar nici prea multe), organizate si productive
  • ca aveti un tool de comunicare & teamwork usor de inteles si folosit (Trello, Slack, email etc.)

model-comunicare-business

3. Lipsa angajatilor potriviti sau probleme in delegare

Poate pana acum te descurcai bine fara un angajat care sa iti gestioneze campaniile pe email – trimiteai tu un newsletter odata pe saptamana si oamenii cumparau din site.

Dar daca vrei sa iti dublezi sau triplezi clientii care vin din newslettere si chiar campanii specifice pe email, te-ai gandit ca poate ai nevoie de un om care sa se ocupe doar de ele?

Sau poate copywriter-ul tau ti-a adus pana acum super rezultate in campaniile de marketing pe care le-ai rulat. Insa iti doresti mai mult. 

Te-ai gandit ca poate ai nevoie de o alta perspectiva – un om nou pentru copy sau sa implici intreaga echipa in sesiuni de brainstorming controlate?

Probleme la delegare

Exista si o a treia situatie. Atunci cand esti tipul de antreprenor ce vrea sa fie implicat in toate. Poate faci si continut, rulezi si campanii Google Ads, raspunzi la telefon, impachetezi coletele clientilor si faci contabilitatea.

E imposibil. 

Aici ai o problema in a delega sarcinile catre oamenii tai – dar fi foarte atent, pentru ca aceasta poate fi chiar problema care te impiedica sa iti cresti afacerea.

Citeste si: Cum te dezvolti personal pentru a deveni un antreprenor de succes

4. O viziune neclara si neintentionata

Afacerile care vor sa creasca trebuie sa devina un brand. 

Obligatoriu.

Si pe langa alte elemente precum USP, elemente de identitate vizuala, diferentiatori, poveste etc., orice brand include o viziune clara, intentionata si declarata – nu “sa mai facem o vanzare si maine” sau “sa mai supravietuim o zi”.

Cum creezi o viziune? Raspunde la urmatoarele intrebari:

board-viziune-brand

  • Cine sunteti?
  • Ce faceti?
  • De ce faceti asta?
  • Unde va indreptati cu firma?
  • Care este comportamentul si actiunile care va reprezinta ca firma?
  • Catre cine va adresati?

Ei bine, chiar daca nu esti inca la nivelul din care te gandesti sa scalezi, o viziune clara te poate ajuta in strategia de castigare a increderii clientilor. 

Gandeste-te, daca raspunzi la aceste intrebari ai gata textul pentru pagina despre noi din magazin.

5. Optimizarea aceleiasi strategii si respingerea noului

Revin la ceea ce spuneam in introducere. Ceea ce te-a adus pana aici, s-ar putea sa nu te poata duce la nivelul urmator.

M-ai auzit de multe ori cand spuneam ca daca vezi ca o strategie functioneaza – o campanie, o actiune punctuala, un tip de design, un tip de continut – atunci foloseste-o si mai departe, investesti banii in ea.

Iar acum nu zic sa renunti la acest tip de gandire. E ok sa tot optimizezi ceea ce functioneaza.

Insa daca vezi ca performantele incep sa scada si rezultatele sa stagneze, incearca ceva nou.

Impreuna cu echipa ta, stabileste:

  • ce obiectiv iti propui pentru urmatoarele 3-6 luni – 1 an
  • ce proiecte vreti sa desfasurati 
  • ce abilitati noi trebuie sa invatati
  • ce tool-uri noi ar trebui sa folositi

Puneti pe masa tot felul de idei, chiar si cele care suna incredibil. De acolo incepeti sa testati.

planificare-strategie-noua

Citeste si: 6 Idei de business si marketing pentru a atrage oamenii care nu cumpara

6. Managementul prost al fluxului de numerar

Dintre toate motivele despre care am vorbit in articol, un cashflow prost gestionat e motivul numarul 1 pentru care business-urile esueaza.

Si, pe cat de confortabil e sa stim ca facem bani si ne permitem mai mult decat aveam pana acum, pe atat de plictisitor este pentru noi, antreprenorii, sa vorbim despre bani.

Mai precis, despre cashflow, contabilitate si planuri B, C, D.

Vorbim cu atat mai putin despre aceste subiecte atunci cand vanzarile vin constant, iar cardurile sunt alimentate.

Ei bine, daca vrei un business durabil, pe termen lung – daca vrei sa iti cresti afacerea online – trebuie sa inveti sa convietuiesti cu matematica, sa fii disciplinat din punct de vedere financiar si sa iti creezi o mentalitate care poate planui si pentru situatii de criza:

  • Scaderi bruste ale vanzarilor
  • Evenimente economice sau de alta natura, care influenteaza stabilitatea firmei din exterior
  • Decizii, decizii, decizii: achizitie clienti vs fidelizare (si cat investesti in fiecare), salarii, taxe, licente etc.
  • Achizitii mari
  • Parteneriate
  • Preluari

Exista o multime de situatii care afecteaza direct fluxul de numerar. Asa ca trateaza-l din toate unghiurile posibile. Renunta la mentalitatea flower-power sau “nu ma gandesc la ce-i mai rau, sa nu cobesc”.

Vezi tu, cresterea afacerii tale online depinde de cum gandesti tu.

Citeste si: 5 idei sa cresti vanzarile in lunile slabe

Poate ceea ce am discutat astazi nu este un subiect confortabil, mai ales daca ai identificat in articol cel putin o limita care sta in calea cresterii business-ului tau.

Vestea buna e, insa, ca odata ce esti constient de limitele pe care le ai, iti este mai usor sa le depasesti. Pune in practica sfaturile pe care le-ai primit si scaleaza-ti afacerea in top.

PS. Ofera stabilitate afacerii tale cu o platforma eCommerce pe care te poti baza. Daca inca nu vinzi cu Gomag, acum e momentul sa testezi platforma gratuit.

Ai 15 zile la dispozitie sa te convingi ca iti oferim nu doar o infrastructura tehnica puternica, dar si un real ajutor pentru pozitionarea si promovarea business-ului tau online.

Cosmin Daraban