Procesul de link building reprezinta o provocare pentru orice magazin online, avand in vedere cantitatea si calitatea legaturilor care directioneaza utilizatorii inspre website.

Inbound links au un efect pozitiv, deoarece ai cu 50-80% mai multe sanse ca magazinul tau sa rankeze pe o pozitie superioara in motoarele de cautare.

Problema intervine in momentul in care nu stii cum sa iti dezvolti strategia de link building si te arunci, confuz, cu capul inainte.

Si nu construiesti legaturi cum trebuie.

Si esti penalizat.

Si asta nu e o veste prea buna.

Dupa cum ti-am promis in articolul precedent pe tema link building, astazi e momentul sa-ti dezvalui care sunt cele 10 porunci si bune practici in optimizarea profilului de backlink-uri.

Citeste cu atentie acest articol deoarece sfaturile noastre te ajuta rankezi mai bine in SERPs si sa te feresti de “cutia rusinii” a lui Google.

Procesul de link-building este direct legat de motorul de cautare.

Practic, Google foloseste un crawler, numit si spider (paianjen) care viziteaza paginile web, le citeste si apoi urmareste legaturile catre alte pagini. Este important ca spider-ul sa gaseasca legaturi spre site-ul tau in site-uri care au relevanta, autoritate si consistenta.

Daca tot te-ai hotarat sa musti din marul oprit (sa iei decizia de a construi un magazin online) iata cateva porunci pe care trebuie sa le respecti in procesul de link building, pentru ca viata magazinului tau sa nu fie numai “sudoare si chin”, ci o adevarata calatorie spre succes.

1. Vei realiza continut care atrage link-uri naturale

probleme linkuri

Intr-o lume ideala fiecare dintre noi creeaza continut care atrage atentia si convinge utilizatorii, astfel ca suntem recompensati cu legaturi inspre site naturale, care recunosc genialitatea muncii pe care am prestat-o.

Ei bine, nu traim intr-o lume ideala (din pacate) si avem nevoie de backlink-uri existente care sa ne faca sa rankam in SERPs pentru ca sa atragem atentia utilizatorilor si, in final, acestia sa contribuie la cresterea naturala a numarului de link-uri.

Chiar daca situatia pare sa nu mai aiba rezolvare, Google te penalizeaza doar in momentul in care exagerezi cu volumul de link-uri dinspre website-uri fara relevanta pentru profilul tau. Asadar, obtine link-uri din surse diferite, care activeaza in domeniul tau.

categorie site

De exemplu, daca ai un magazin de coemstice, ai nevoie de back link-uri de pe website-uri care au continut despre beauty/fashion.

Luand situatia contrara, nu are rost sa te promovezi prin link-uri/advertoriale pe site-uri de auto. Exista prea putine sanse ca publicul respectiv sa fie interesat de produsele si serviciile tale.

2. Nu vei obtine link-uri prea repede

Link Velocity

Frecventa cu care construiesti backlink-uri se concretizeaza in “link velocity”, viteza cu care construiesti un profil de backlink-uri complex. Acesta influenteaza analiza algoritmilor Google iar motoarele de cautare au nevoie de o anumita perioada de timp in care sa iti acorde insigna de site credibil.

Daca ai un ritm prea alert de obtinere a legaturilor inspre site, Google va considera ca incalci directivele webmasterilor, cumparand link-uri si incercand sa pacalesti botii motorului de cautare deci te va penaliza.

Cu ceva mai multa creativitate din partea ta sau a agentiei din spatele proiectului se pot face lucruri bune in acest sens, care sa te ajute atat pe partea de brand awareness cat si la o buna pozitionare in motorul de cautare.

3. Vei construi link-uri consistent

probleme link building

Nu doar ritmul alert dauneaza ci si incetineala cu care construiesti legaturi este considerata un fenomen artificial de catre algoritmii Google. Atunci cand se realizeaza o explozie de link-uri pentru ca mai apoi sa nu mai folosesti instrumente de promovare timp de luni de zile, te abati de la fenomenul natural de formare a backlink-urilor.

Construieste-ti un program astfel incat sa respecti viteza fireasca cu care un website isi creeaza corect profilul de link-uri. Depune eforturi consistente astfel incat autoritatea site-ului si numarul legaturilor inspre magazin sa creasca treptat, conform programului prestabilit. Recunosc, nu poti controla cadenta tuturor link-urilor doar a celor pe care le creezi tu sau le cumperi din diferite surse. Tocmai acestea trebuie programate cu atentie, altfel iti faci rau cu propria mana.

Pentru ca lucrurile sa fie cat mai normale, aici trebuie sa te asiguri ca totul are o directa legatura si cu strategia ta de creare de continut in site.

4. Vei construi link-uri spre toate paginile website-ului

profil linkuri

Am mentionat si in articolul precedent cat de important este ca profilul sa se dezvolte natural, cu legaturi inspre toate paginile website-ului nu doar spre Homepage. Cat de natural ti s-ar parea ca Penguin sa constate ca toate link-urile din profil duc inspre Home? Nu prea natural.

In lumea reala, plina de greutati si gardieni care iti vegheaza fiecare miscare (algoritmii Google), este necesar ca partile neutre dinspre care vin link-uri in site sa faca legatura cu pagini diferite ale magazinului tau.

Acest fapt te ajuta sa actionezi conform sistemului natural propus de Google, ce impune construirea unui profil cu legaturi ale unor site-uri relevante inspre diferite nuclee, constituie de pagini de categorii si subcategorii ale magazinului tau.

Aici ideea este de a promova produsele si categoriile de interes pe care vrei sa le vinzi, asadar se poate crea normal acest lucru.

Si atunci cand faci SEO si este vorba de factori tehnici, trebuie sa ai in minte clientul tau.

5. Vei cauta link-uri variate

tip site

Avand in vedere frecventa cu care Google isi actualizeaza algoritmii, folosirea aceluiasi tip de link in detrimentul altora, nu mai e o solutie. Ca exemplu, pe care l-am mentionat si in articolul anterior, Google a eliminat din indexare marile retele de bloguri interconectate (PBNs) deoarece a constituit singurul tip de link-uri utilizat de anumiti webmasteri.

Pentru ca tu sa eviti aceasta situatie iti propun sa variezi link-urile, obtinand legaturi din surse multiple dar, atentie, relevante pentru domeniul in care activezi.

Stiu ca e mai multa bataie de cap sa folosesti instrumente variate dar vei fi scutit de migrena colosala ce te loveste exact in  momentul in care Penguin te penalizeaza usturator.

6. Vei folosi ancore flexibile si variate

ancore text

Eforturile SEO sunt, intr-adevar, incununate in momentul in care rankezi pe o pozitie superioara, pe baza ancorelor – cuvintele cheie pe care sunt inserate link-uri inspre magazinul tau.

Problema apare atunci cand folosesti exact aceeasi ancora pentru fiecare link. Situatia e mai rea decat utilizarea unui singur tip de link, inspre o singura pagina a magazinului tau, intr-o perioada caraghios de scurta.

E ca si cum ti-ai pune un semn de exclamare deasupra magazinului, perfect vizibil pentru Penguin: “Hei, eu sunt cel pe care il cauti, hai si penalizeaza-ma” – NOT.

Variaza ancora folosita pentru crearea de link-uri dinspre exterior.

Nu trebuie sa folosesti complet alt cuvant cheie short tail sau long tail, pentru fiecare link creat dar incearca sa impui utilizarea prin rotatie a ancorelor la 5-10 cuvinte cheie diferite, pe parcursul campaniilor tale. De asemenea, ancorele trebuie sa fie flexibile, astfel incat continutul sa para natural, cursiv. O tactica eficienta pentru rankare este utilizarea numelui magazinului tau in cadrul cuvintelor cheie.

Un numar mai mare de ancore text fata de competitorii tai te va ajuta mai mult decat crezi.

7. Vei ignora PageRank-ul

autoritate domenii

Cei mai multi marketeri si specialisti SEO stiu deja ca Google nu a mai actualizat PageRank-ul de o perioada buna incoace. Din acest motiv, nu inteleg nebunia cautarii a unor bloguri si website-uri cu PR, cat de cat, mare.

In loc sa iti directionezi eforturile de promovare pe baza unor parametrii inutili, cauta website-uri relevante, active, cu o anumita vechime in nisa pe care activezi si care au o reputatie in ceea ce priveste calitatea. Acestea vor deveni parteneri care constribuie la o mai buna pozitionare a magazinului tau si la formarea unui profil de backlink-uri calitativ.

Cel mai simplu mod in care gasesti site-urile potrivite este sa introduci cuvintele cheie pe care vrei sa rankezi in search bar si sa selectezi principalele rezultate.

Ok, e posibil sa apara competitorii tai in rezultate si e putin probabil sa accepte sa te promoveze dar, cu siguranta vor fi si site-uri, bloguri etc. de la care poti cumpara / obtine link-uri.

Partea super misto la noul mod de a face SEO, este faptul ca practic acum poti sa alegi audienta unui site unde vrei sa apari, la fel ca in cazul reclamelor prin Google Ads Display Network.

8. Vei initia o analiza a competitiei pentru a gasi surse de link-uri

Daca tot vorbeam despre concurenta, haide sa dezvoltam putin modul in care poti sa faci o analiza a acesteia, pentru a ranka tu mai bine. Cei mai multi specialisti SEO recomanda strategii de marketing cum sunt articolele de marketing, guest posting, link exchange, comentarii la bloguri sau pe forumuri etc. si ignora acest instrument.

O metoda simpla prin care descoperi surse de backlink-uri noi este analiza profilului de backlink-uri a competitiei si, cea mai tare parte, analiza cuprinde date utile cu ajutorul carora iti intreci competitorii in pozitiile din motoarele de cautare.

Pentru a realiza aceasta analiza foloseste instrumente precum Majestic Seo, Cognitive SEO, Ahrefs, Open Site Explorer etc. si observa ce site-uri au legaturi inspre magazinul concurent. Noteaza-ti sursele de link-uri pe care nu le-ai utilizat inca pentru propriul site dar si punctele slabe ale competitorului.

De exemplu, poate acesta te bate in pozitia din SERPs dar are o prezenta relativ slaba pe Social Media. Profita de situatie si loveste-l acolo unde doare mai tare, realizand o campanie sustinuta pe social. A, in cazul in care nu stiai Google favorizeaza rezultatele din Google+ in cautari astfel ca nu ar fi rau sa iti faci un profil bine optimizat si pe aceasta retea.

Citeste si: Importanta Analizei Concurentei in SEO

9. Vei folosi tehnici creative de construire a profilului de link-uri

Daca ai obosit construind un profil de backlink-uri conform metodelor traditionale, nu e nicio problema. Iesi din tipare si apeleaza la strategii creative pentru a-ti atinge scopurile. Hai sa le luam pe rand:

  • Interviuri cu expertii – contacteaza specialisti din domeniul tau si roaga-i sa-ti raspunda la cateva intrebari. Odata ce interviul este publicat, exista sanse de peste 90% ca persoana respectiva sa distribuie materialul pe Facebook sau alte retele de social, chiar sa insereze o legatura in propriul website, inspre magazinul tau.
  • Infografice – acestea au sanse crescute de a fi distribuite pe alte website-uri. O medota prin care sa te asiguri ca link-ul va fi distribuit corect este afisarea unui embed code sub infografic, pe care utilizatorii il pot copia si insera in site-urile lor.
  • Video-uri personalizate – iti amintesti campania Elf Yourself care a creat (si creeaza inca) o nebunie de elfi peste tot? La sfarsitul video-ului ai posibilitatea sa distribui filmuletul pe email sau in blog. De fapt, este o campanie dezvoltata pentru OfficeMax care a castigat peste 10.000 de link-uri doar in perioada sarbatorilor de iarna din acel an. Ia exemplu si creeaza un video care sa ofere posibilitatea de personalizare.
  • Sponsorizarea unui eveniment – de exemplu, paginile web ale unor conferinte, evenimente business sau orice alt tip de eveniment isi listeaza sponsorii, deci castigi un link. Plus ca participi la eveniment, iei o pauza de la munca. E o situatie win-win.
  • Sponsorizarea unui ONG – nu trebuie sa oferi neaparat bani, asigura ajutor prin produse, servicii sau prezenta personala. De exemplu, daca ai un magazin online de imbracaminte, jucarii sau dulciuri, poti sa contactezi ONG-uri care se ocupa cu ajutorarea unor case de copii, azile de batrani, centre pentru oamenii strazii etc. Sponsorizeaza direct cu produsele de care este nevoie. Cu siguranta, magazinul tau va fi mentionat in website-ul ONG-ului sau chiar in presa.
  • Aparitii in presa – un rol important il au comunicate sau conferintele de presa, turul jurnalistilor etc. Daca reusesti sa atragi atentia presei si sa determini jurnalistii sa scrie despre tine, vei castiga nu doar un link ci si notorietate. In Romania acest fenomen functioneaza mult mai greu, presa fiind orientate doar spre actiunile marilor branduri internationale, cand vine vorba de online si ecommerce.
  • Materiale educationale – sa zicem ca scrii pe blog articole despre HR, pentru ca esti o firma care ofera astfel de servicii. Contacteaza facultati de profil care vor insera macar un link inspre blogul tau iar acesta va fi considerat material educational pentru studenti.
  • Imagini – nu uita ca exista copyright si in cazul imaginilor iar pretul acestora poate fi destul de scump. In cazul in care ai un stoc de imagini de calitate, utile si pentru alte persoane, ofera-le dreptul de a le folosi, cu mentionarea sursei si link inspre site-ul tau.

10. Vei masura impactul eforturilor de link building

Procesul de link building este (sau ar trebui sa fie) o parte importanta din munca fiecarui marketer dar nu trebuie realizat orbeste. Fiecare link trebuie cuantificat, fiecare tip de link trebuie testat si monitorizat iar impactul pe care profilul de backlink-uri il are in cresterea sau descresterea pozitiei magazinului in motoare trebuie analizat in permanenta.

De asemenea, datorita monitorizarii profilului de backlink-uri vei stii cum sa-ti optimizezi pe viitor tehnicile de link building si sa te feresti de penalizarile Google.

Printre instrumentele pe care le recomand pentru a masura impactul eforturilor de link building se numara:

Citeste si: Cum Sa Monitorizezi Linkurile Si Campaniile SEO

Sfatul meu este sa respecti cele 10 porunci si bune practici ale strategiei de link building deoarece cuprind exact aspectele de care trebuie sa tii cont pentru a nu fi penalizat si a urca in pozitii. In definitiv, o pozitie mai buna in motoarele de cautare inseamna vizibilitate iar vizibilitate duce la conversii si vanzari – exact ce iti doresti.

Ce parere ai? Crezi ca am omis vreo practica recomandata pentru o strategie corecta si sanatoasa de link building? Exprima-ti opinia in sectiunea de comentarii de mai jos si nu uita sa te abonezi la blog, cu siguranta vei considera utile si articolele viitoare.

Cosmin Daraban