10 minute timp de citire

In lumea reala a magazinelor fizice, in fiecare zi, milioane de oameni se ridica din confortul propriului pat, isi fac ritualul de dimineata si se indreapta spre locul de munca. Pe parcursul zilei, multi se gandesc ca trebuie sa existe o alta cale prin care sa traiasca o viata mai buna si mai usoara.

Fiecare dintre acesti oameni stiu pe cineva care a reusit sa isi transforme existenta plictisitoare intr-una mult mai captivanta, a devenit propriul sef folosindu-se de calculatorul personal si lucrand de acasa.

Ideea de a lucra din confortul propriei case este, intr-adevar atragatoare, si pare solutia potrivita, insa multi nu sunt pregatiti pentru a face acest pas. Problema e ca o multime de oameni isi dau demisia de la job si se grabesc sa isi lanseze primul business online, fara a avea habar cu ce se mananca aceasta activitate. Pentru acestia, singura optiune este esecul si cel mai rau e ca nici macar nu sunt constienti de ce fac.

Conform multor surse, mai mult de 90% dintre afacerile online esueaza si dispar de pe piata in mai putin de 5 ani. Oricat de negativ ar suna, acesta e adevarul.

Motivele pentru care un business online dispare in scurt timp de la lansare sunt multiple. Poate fi vorba de lipsa unui plan de afaceri. Sau de lipsa cunostintelor financiare. Sau de lipsa simtului responsabilitatii.

In articolul de astazi vom discuta despre principalele 9 motive pentru care afacerile online esueaza, motive aplicabile in cazul oricarui business, indiferent de nisa sau produsele/serviciile comercializate.

1. Nu fac investitii

Pana la urma e posibil sa deschizi un magazin online cu doar cateva sute de euro (incluzand taxele legale, domeniu, hosting, platforma eCommerce, furnizori si altele). Insa, nu inseamna ca aceasta suma reprezinta toata investitia in business.

Din momentul lansarii, si chiar inainte, trebuie sa te gandesti la modul in care iti vei promova afacerea cu ajutorul strategiilor de marketing digital. Apoi la modul in care iti vei gestiona banii, la automatizare, din nou la furnizori, la segmentarea clientilor si personalizarea experientei de cumparare etc.

Din experienta, stiu ca proprietarilor de magazine fizice le este cel mai greu sa investeasca adecvat intr-un magazin online. Problema e ca acestia nu trateaza noul magazin ca pe unul fizic, cu exact aceleasi nevoi: locatie (domeniu si hosting), design (decorarea spatiului si aranjarea produselor pe rafturi) etc.

Li se pare floare la ureche sa vanda pe net, insa nu sunt dispusi sa faca investitii pentru a-si imbunatati site-ul (sau a construi unul bun de la inceput) ori sa atraga clientii in site. Si, la fel ca si in cazul unui magazin fizic, stim ca nu functioneaza principiul “construieste, ca vor veni garantat”.

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

investitii-ecommerce

2. Nu stiu cum sa gestioneze fluxul de numerar

La nivel de baza, fluxul de numerar reprezinta situatia intrarilor si iesirilor de numerar dintr-un business. Spre deosebire de buget (situatia veniturilor si cheltuielilor intr-un anumit interval de timp), fluxul de numerar tine cont de momentele specifice in care se concretizeaza aceste cheltuieli si venituri.

Multe startup-uri au probleme deoarece nu au suficient numerar pentru a continua sa existe. De exemplu, multi antreprenori investesc tot numerarul in stocuri, si nu mai raman bani pentru marketing – prin urmare vanzarile nu cresc iar busines-ul stagneaza.

Pentru a evita problemele legate de fluxul de numerar, incearca sa iti gestionezi cheltuielile, astfel incat sa nu faci totul deodata. De exemplu, incearca sa negociezi cu furnizorii pentru a plati produsele in termen de 30, 60 sau 90 de zile. De asemenea, nu investi toti banii in advertising sau asa numitii SEO guru. Cu o strategie potrivita, chiar daca apelezi la ajutor din exterior, iti poti controla cheltuielile.

Mai mult, cheltuie sau reinvesteste in functie de veniturile actuale, nu de sumele de bani pe care presupui ca le vei castiga pe viitor.

flux-numerar

Citeste si: La Ce Sa Te Astepti Cand Lansezi Primul Tau Magazin Online

3. Nu stiu cum sa gestioneze stocurile

Cumperi prea multe produse, “sa fie” pe stoc, iti nenorocesti fluxul de numerar. Cumperi prea putine, iti afectezi vanzarile si, mai mult ca sigur, iti dezamagesti clientii.

Situatia e cu doua taisuri si, de cele mai multe ori, stocurile sunt principala problema cu care se confrunta proprietarii de business-uri online.

Mai mult, comandarea produselor nu este un proces atat de simplu pe cat isi imagineaza multi wannabes. Furnizorii au intervale diferite de timp de procesare si trimitere a produselor; unii iti trimit comenzile in cateva zile, altii – in cateva saptamani. In acest context, trebuie sa fii constient de modul de lucru al fiecarui furnizor si sa faci comenzi la intervale de timp diferite, pentru diferite produse.

Costurile de frictiune asociate stocurilor si furnizorilor pot fi destul de mari, astfel ca afecteaza intr-o masura mai mare sau mai mica activitatea business-urilor.

gestionare-stocuri

4. Au prea multi competitori

Daca te gandesti sa lansezi un business, cu siguranta ai citit deja in articolele noastre cat este de important sa iti alegi nisa cu grija si sa iti analizezi viitorii concurenti. E adevarat ca internetul este tara oportunitatilor pentru fiecare insa, in momentul in care te gandesti sa intri pe o piata unde exista concurenti cu autoritate si vechime, trebuie sa fii constient ca iti va fi foarte greu sa ajungi la nivelul lor, daramite sa ii depasesti.

Aceasta problema e mai acuta atunci cand startup-urile incearca sa vanda exact aceeasi gama de produse si servicii ca si concurenta cunoscuta deja pe piata.

De aceea, inainte sa iti deschizi un business online, prima etapa tine de identificarea produsului si a nisei potrivite. Pentru ca, daca te gandesti sa vinzi electronice, cu siguranta stii deja de existenta eMAG, cel.ro, evoMAG, Flanco, Altex si muuulte altele.

competitie-ecommerce

5. Fotografiile de produs sunt de slaba calitate

In online, experienta de cumparare a clientilor este mult afectata de faptul ca nu pot atinge, fizic, produsul, nu il pot incerca, nu il pot intoarce pe toate partile pentru a-i observa detaliile. In aceste conditii, este treaba fiecarui proprietar de business sa ofere cat mai multe informatii despre produse. Iar fotografiile sunt instrumente puternice de convingere a consumatorilor, atunci cand sunt folosite corect.

Problema e ca cele mai multe site-uri imprumuta direct de la furnizor imaginile de produs, care sunt, de obicei, putine, de proasta calitate si exact aceleasi cu cele folosite de concurenta.

In momentul in care nu te diferentiezi cu nimic de competitie, nu te mai intreba de ce oamenii cumpara produsele de la concurenta cu autoritate, si nu de la tine.

Intr-un magazin online, una dintre cele mai importante reguli este sa folosesti mai multe fotografii de produs, clare, de calitate, care sa surprinda produsul cu toate detaliile sale.

fotografie-produs

sursa: Practical eCommerce

Citeste si: Cum Sa Pregatesti Fotografiile De Produs Pentru Magazinul Tau Online

6. Site-ul nu functioneaza cum trebuie

Chiar si cel mai bun plan de business esueaza atunci cand site-ul lasa de dorit.

Un website modern si atragator trebuie sa se incarce rapid, sa se adapteze la dispozitivul folosit de catre utilizator, sa fie securizat (certificate SSL), sa aiba o casuta de cautare interna functionala, o arhitectura a informatiei consistenta si un design prietenos cu utilizator. Daca oricare dintre aceste functionalitati nu este indeplinita, efectele vor fi vizibile in metricile privitoare la trafic si conversii.

Din fericire, exista o multime de platforme eCommerce care ofera functionalitatile necesare unui site de succes. Printre acestea, regasesti si platforma Gomag, pe care te invit sa o incerci gratuit si sa observi singur efectele pozitive asupra clientilor si vanzarilor.

webdesign-nepotrivit

sursa: websitesfromhell.net

7. Incearca sa vanda de toate pentru toti

Revin asupra nisei si produselor comercializate. Diferenta intre succes si disparitie o face decizia ta, nisa pe care te axezi, segmentul de public tintit si produsele pe care vrei sa le vinzi.

Pentru ca “toata lumea” nu e un public potrivit, in special daca ai un startup si pasesti pentru prima data in industria eCommerce. Gandeste-te doar la toate strategiile de marketing pe care trebuie sa le realizezi. Ceea ce merge pentru cumparatorii de piese auto, nu va functiona si in cazul publicului feminin interesat de bijuterii artizanale. Marketing-ul potrivit pentru mancare pentru pisici, nu functioneaza si pentru clientii interesati de carti.

Daca vinzi un amalgam de produse diferite (fara a fi un marketplace) investitia de resurse – bani, efort, oameni, timp – este, pur si simplu, imensa. Iar ca si incepator, imi inchipui ca nu dispui de toate aceste resurse pentru ca afacerea ta sa mearga.

Aici iti recomand sa te axezi pentru inceput pe o nisa anume, sa ai o oferta destina unui anumit tip de public tinta (oricum e recomandat sa il segmentezi si pe acesta pentru a avea un impact mai puternic) si sa stabilesti contracte cu furnizorii de produse si serviciii (cum ar fi procesatori de plati, firme de curierat etc.). Pana la urma, gandeste-te ca suma pe care o platesti pentru livrarea unei cutiute de bijuterii nu e aceeasi cu cea pentru transportul unui frigider.

8. Isi lanseaza afacerea si nu fac marketing

Repet, in eCommerce nu merge principiul “construieste, ca vin ei si singuri”. Pentru a obtine conversiile si profitul dorit, afacerile online au nevoie de vizibilitate, de marketing si PR pentru a ajunge in fata potentialilor clienti si a-i convinge ca merita sa isi scoata cardul din portofel si sa devina loiali.

Lansarea unui magazin fara promovare e ca si cum ai intra in liniste intr-o camera imensa, plina ochi de oameni diferiti, interesati de fel si fel de lucruri si care vorbesc toti in acelasi timp. Cati crezi ca te vor baga in seama? Mult prea putini.

Pentru vizibilitate, credibilitate si captarea atentiei, orice afacere are nevoie de promovare, in acest caz marketing online. Mesajele tale trebuie sa ajunga exact in fata oamenilor targetati si trebuie sa fie destul de persuasive pentru a-i determina sa realizeze actiunea dorita.

marketing-digital

9. Nu au rabdare

Afacerile online nu cresc in 3 luni cat Fat-Frumos intr-una. In online, rar se intampla magii precum viralizarea mesajelor unui magazin online iar increderea oamenilor in cei care vor sa le vanda ceva este extrem de scazuta.

Prin urmare, toate business-urile au nevoie de timp sa creasca. La fel sta treaba si cu rezultatele aduse de diferite strategii, cum ar fi SEO, lead generation sau email marketing. Exista un proces, niste pasi de urmat iar agentiile sau freelancerii care iti promit ca vei ajunge maine pe prima pozitie in Google daca lucrezi cu ei, sunt tepe. Punct.

Daca vrei sa lansezi o afacere online, nu iti imagina ca vei incepe sa castigi profit imediat. Astfel de cazuri sunt extrem de rare spre inexistente. Continua sa ai rabdare, sa muncesti si sa iti administrezi afacerea in mod corect. Clar vei avea de castigat in timp.

Citeste si: Cele 7 Stadii Ale Unei Afaceri Online

Exista o multime de motive pentru care afacerile online dispar la putin timp dupa lansare. Poate fi vorba de lipsa de pregatire si implicare a antreprenorului, site-ul nefunctional, lispa de investitii, lipsa promovarii online, calitatea slaba a descrierilor de produse si a fotografiilor, motivatiile gresite din spatele business-ului etc.

Cert e ca sanse de reusita exista. Dovada sunt restul de 10% business-uri online care au succes, ofera o experienta de cumparare placuta si reinvestesc constant in imbunatatirea site-ului si in sporirea credibilitatii.

Poti sa te numeri si tu printre antreprenorii de succes din Romania. Dar nu trebuie sa te arunci inainte fara sa stii ce te asteapta. Pregateste-te din timp, alege nisa si tipologia de produse/servicii pe care vrei sa le comercializezi, invata sa iti gestionezi banii, apeleaza la ajutor extern pentru marketing daca nu te pricepi si fii deschis la sugestii.

Te invit sa te abonezi si la blogul nostru deoarece postam saptamanal articole utile care te vor ajuta sa iti gestionezi afacerea mai eficient. Scriem din experienta acumulata de-a lungul a peste 10 ani de activitate si stim si noi cum e sa fii la inceput.

Tu ce crezi? Din ce alte motive dispar majoritatea afacerilor online? Vezi daca ai vreuna dintre problemele semnalate mai sus si apuca-te de treaba pentru ca vrem sa te vedem si pe tine in randul primelor afaceri online din Romania.

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]