3 minute timp de citire

Prima luna a noului an vine cu vesti excelente pentru toti jucatorii de pe piata de eCommerce din Romania. Potrivit datelor furnizate de partenerul nostru GPeC, cel mai important eveniment din tara, piata de comert online a crescut simtitor in 2016, comparativ cu anul 2015, devenind un mediu mai deschis si mai avantajos pentru cei care au curajul de a vinde online. 

In acelasi timp, observam si o schimbare in comportamentul de cumparare al romanilor, acestia fiind mai dispusi sa cumpere online o varietate de produse si servicii, procentul sumelor cheltuite crescand sau scazand in functie de sezonalitate si diverse evenimente imprumutate din piata europeana si americana.

Mai jos vei gasi cateva date oficiale extrase din studiul realizat de echipa de la GpeC precum si un infografic realizat de catre designerii nostri.

  • Piața de e-tail din România (exclusiv produse fizice/palpabile comercializate online) se îndreaptă către pragul de 2 miliarde EUR. Bazandu-ne pe procentele de crestere raportate de jucatorii importanti din piata, estimarile GPeC pentru 2016 se cifreaza in jurul a 1,8 miliarde EUR ca bilant al pietei romanesti de e-commerce pentru anul 2016 vs. 1,3-1,4 miliarde EUR inregistrate in 2015. In această cifra nu sunt incluse serviciile, plata facturilor la utilitati, bilete de avion, bilete la spectacole, vacante si calatorii etc., ci doar produsele fizice (e-tail).
  • Principalul trend pentru 2016, dar si pentru anul in curs a fost migrarea masiva catre Mobile. Multi retaileri online, dar și publisheri au raportat cresteri semnificative de trafic de pe device-urile mobile in 2016 vs. 2015. Daca situatia sta asa in Romania, nu e cu nimic de mirare ca in 2016 si anii anteriori am vazut numeroase micari ale Google spre imbunatatirea experientei utilizatorilor de mobile: aici includem Mobilegheddon, prioritizarea indexarii rezultatelor pe mobil, proiectul Accelerated Mobile Pages etc.
  • Traficul inregistrat de marile magazine online vine preponderent de pe device-urile mobile in detrimentul desktop-ului.
  • Numarul comenzilor plasate de pe dispozitivele mobile se situeaza intre 35 si 40% in 2016 comparativ cu 25-30% in 2015.
  • Magazinele online romanesti sunt in pas cu trend-ul Mobile. Daca in 2015, 10-15% din magazinele online inscrise in Competitia GPeC (peste 100) nu aveau versiune de mobil, in 2016 a fost un singur astfel de caz.
  • Totusi, sunt inca multe magazine online care au o tema insuficient optimizata pentru mobil din punct de vedere viteza de incarcare, dimensiuni mari ale imaginilor, numar de script-uri apelate.
  • Conceptul Black Friday si campaniile de discount-uri de tip BF functioneaza și aduc magazinelor online cresteri de 30-40% in vanzari.
  • In viitor exista, insa, riscul de obisnuire a consumatorilor sa cumpere doar produse care au reduceri semnificative de pret.
  • Rata de neonorare a comenzilor finalizate este mult mai mare de BF, desi magazinele raporteaza doar numarul total de comenzi.
  • Electro-IT, Fashion & Beauty, Home & Deco si Articolele pentru Copii sunt principalele categorii de produse achizitionate online in 2016.
  • Resursa umana este una din principalele probleme ale companiilor de curierat, dar si ale magazinelor online.
  • Ca forta de munca, in 2015 Romania a pierdut două orașe medii – multi alegand sa plece din tara.
  • Proprietarii de magazine online importante au in plan dezvoltarea propriilor marketplace-uri.
  • Ideal ar fi sa existe un Marketplace neutru in piata, detinut de o companie care nu vinde online in asa fel incat sa fie echidistant fata de toti comerciantii care vand prin acel marketplace.
  • 2016 este primul an in care asistam la profesionalizarea industriei in adevaratul sens al cuvantului.

Cifrele anului anterior pot reprezenta o adevarata incurajare pentru cei care viseaza la o viata de antreprenor, proprietar al unui magazin online sau site de prezentare de succes pe piata romaneasca. Ca si o parere personala, cred ca anul 2017 va aduce cresteri si mai mari, mai ales, avand in vedere cresterea graduala din anii precendenti dar si un procent interesant de antreprenori mai bine pregatiti pentru a face fata nevoilor si dorintelor consumatorului roman.

In continuare, te invit sa consulti inforgaficul realizat de designerii de la SilkWeb, pe care il poti salva sau prelua cu conditia sa mentionezi sursa 🙂 .

ecommerce romania 2016

 

Cosmin Daraban

CEO at Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]