Una dintre principalele responsabilitati ale unui antreprenor, din momentul in care vrea sa isi deschida afacerea si pana ce o scaleaza sau face exit este… sa isi inteleaga banii.

Ar fi naiv sa credem ca afacerile cresc doar din implicare sau decizii istete. Fiecare tip de resursa pe care o investesti in ea este, pana la urma, echivalentul unei sume de bani. Si e imposibil sa rezolvi totul doar cu “timp” – energia ta nu este infinita.

Asadar, financiarul afacerii tale iti va ocupa – sau o face deja – o buna parte din sarcini.

Stabilirea bugetelor, obtinerea de fonduri si investitii, precum si gestionarea cash flow-ului nu sunt, insa lucruri pe care le poate face corect oricine, fara cunostinte adecvate si experienta.

De cele mai multe ori, e bine sa colaborezi cu profesionisti care te pot ajuta. 

Pentru inceput, azi, noi vom povesti putin despre lucrurile generale legate de planul tau pentru atragerea de fonduri si investitii, astfel incat sa iti faci o idee. 

Vor fi mai multe etape pe care le ai de parcurs, precum si aspecte de care sa tii cont.

 

Cuprins Fonduri si investitii: cum iti faci planul de la startup, la scalare

  1. Planificarea initiala
  2. Tipuri de fonduri si investitori
  3. Cum obtii, practic, fondurile de care ai nevoie
  4. Cum folosesti fondurile pentru a creste afacerea

1. Planificarea initiala

1.1. Defineste-ti afacerea la virgula

Vezi tu, inainte de a cere finantare din exterior, exista mai multi pasi care trebuie parcursi de antreprenori:

  • trebuie sa ai o idee in care crezi
  • trebuie sa ai capital, sa iti pui la punct tot ce e nevoie pentru a-ti transforma ideea in produs / afacere.
  • trebuie sa ai produsul.
  • trebuie sa ai piata, sa iti gasesti clientii.
  • trebuie sa ai incasari, sa primesti primii bani. Acesta e momentul in care business-ul este validat pe piata. 

Doar de aici incolo te poti adresa unui finantator.

Cu exceptia programelor guvernamentale dedicate, finantatorii intervin abia in zona de scalare a business-ului, nu de la 0, nu de la nivel de idee.

Vorbim de o perioada de minim la 3 luni dupa lansare, cand afacerea ta este deja validata pe piata.

Asadar, clarifica viziunea si misiunea afacerii tale. Identifica o nisa de piata si dezvolta un plan de afaceri, acoperind aspecte precum produse/servicii, public tinta si strategii de marketing.

Acest pas este valabil atat daca acum pornesti de la 0, cat si daca ai deja vanzari constante.

plan-afaceri-componente

1.2. Identifica resursele initiale 

Evalueaza resursele pe care le ai la dispozitie, inclusiv capitalul propriu, reteaua de contacte si expertiza personala. Aceasta evaluare te va ajuta sa stabilesti cat de multa finantare externa este necesara.

De ce? Pentru ca doar asa poti ajunge la definirea sumei de care ai nevoie pentru a acoperi cheltuielile initiale si pentru a sustine cresterea business-ului.

Cum faci practic acest proces? Ai nevoie de doua tabele – resursele initiale vs necesitati de finantare, pe care ulterior le vei compara.

Evaluare resurse inititale:

  • Capitalul propriu – sume de bani si active pe care le poti investi personal in afacere.
  • Resurse tehnice – la ce tehnologie, echipamente sau tool-uri ai acces pentru a construi / creste afacerea?
  • Cunostintele personale si timpul – daca ai experienta anterioara in zona pe care deschizi afacerea, e un atu. De asemenea, cuantifica timpul pe care esti dispus sa il investesti in business.
  • Reteaua ta de contacte – pe cine stii, cine sa iti poata oferi sprijin pe masura ce deschizi si cresti afacerea?

Evaluare necesitati de finantare:

  • Cheltuieli initiale – creare / obtinere produse, marketing, angajari, echipamente, depozit etc.
  • Costuri recurente – in general, e vorba de costurile lunare, cum ar fi cele cu salariile, taxele, costurile de operare a afacerii, chirii etc.
  • Previziuni pentru crestere – estimeaza care sunt in mod specific si obiectiv fondurile de care ai nevoie pentru planurile de viitor. Te poti raporta la obiectivele pe termen lung; ce vrei sa faci? Sa extinzi gama de produse? Sa iesi international? Sa maresti echipa? 

Odata ce compari cele doua tabele, vei gasi unde exista goluri sau unde cheltui in exces, astfel incat sa iti optimizezi procesele < iar acesta e un pas extraordinar de important pentru fundamentul scalarii. 

In acelasi timp, vei reusi sa stabilesti concret sumele necesare pentru finantarea din exterior, astfel incat sa acoperi diferenta si sa iti cresti afacerea.

Toate activitatile pe care le faci la pasul 1 vor demonstra ca ai o idee clara despre cum functioneaza afacerea, care sunt nevoile acesteia si care e directia ei. Ceea ce e vital pentru a atrage investitori!

Citeste si: Cati bani poti sa castigi cu un magazin online [Video]

2. Tipuri de fonduri si investitori

Intelege sursele de finantare

Trebuie sa intelegi diversitatea surselor de finantare, cum ar fi capitalul de risc, investitorii privati, imprumuturile bancare si finantarea guvernamentala. Alege o sursa care se potriveste cu nevoile si obiectivele tale.

  • Capitalul de risc = investitii de la fonduri de investitii specializate care cauta afaceri cu potential de crestere rapida. Ii poti gasi online sau in comunitatile de profil, insa la fel cum investitorii analizeaza la sange afacerile, ar trebui sa faci si tu o evaluare a lor, in functie de istoric si nisa ta, pentru a lua o decizie.
  • Investitori privati = persoane individuale sau grupuri de investitori. Ii poti gasi, la fel, prin networking sau prin reteaua ta de contacte.
  • Imprumuri bancare = imprumuturi comerciale sau linii de credit, pentru care va trebui sa oferi anumite garantii sau alt fel de asigurari. Un exemplu pentru micile afaceri este BT Mic, alaturi de care am fost implicati pentru proiectul Start Online.

Desi avem cu totii cel putin o idee despre ultima dintre cele 3 optiuni, poate primele doua sunt ceva mai necunoscute.

Daca vrei sa te orientezi spre acestea, primul pas e sa compari avantajele si dezavantajele investitorilor privati si ale capitalului de risc. 

Alege parteneri de finantare care impartasesc viziunea ta si te pot sprijini in dezvoltarea afacerii.

De exemplu, cei privati pot oferi mai multa libertate in schimbul investitiei, dar pot avea mai putina experienta si resurse versus capitalul de risc.

Pe de cealalta parte, firmele de capital de risc aduc adesea experienta si conexiuni importante, pe langa fondurile propriu-zise. 

Dezavantajele se invart in zona de posbilitate a faptului ca pot impune presiune pentru o crestere rapida si intervin in controlul asupra afacerii.

Pana la urma, alegerea este a ta, in functie de planul realizat la pasul 1, precum si valorile personale. E crucial sa lucrezi cu parteneri de finantare potriviti, pentru a construi o relatie valoroasa pe termen lung.

Citeste si: Fonduri si bugete pentru lansarea unui StartUp [Podcast]

3. Cum obtii, practic, fondurile de care ai nevoie

Odata ce ai trecut de primele doua etape si ai gasit investitorii cu care doresti sa colaborezi sau acestia te-au abordat pentru a incepe discutii, e timpul sa valorifici toate informatiile acumulate pana acum.

3.1. Pregatirea unui pitch persuasiv 

Construieste un pitch captivant si convingator. Porneste de la povestea ta de antreprenor si evidentiaza clar valoarea adaugata a afacerii tale.

  • Pregateste firul narativ legat de inceputul afacerii tale – investitorii vor sa inteleaga originea business-ului tau, nevoia si solutia pe care acesta o ofera. Deseori, un inceput interesant poate fi triggerul care capteaza atentia lor.
  • Defineste si evidentiaza valoarea afacerii tale – fii cat mai clar si convingator cand evidentiezi valoarea unica pe care afacerea ta o aduce in piata. Mentioneaza avantajele competitive si modul in care vei castiga in piata ta.
  • Convinge cu date si fapte – partea de stoytelling este importanta, insa cifrele, studiile de piata si datele concrete sunt cele care primeaza in aceasta negociere. Acestea sustin atat afirmatiile, cat si previziunile tale in privinta modului in care vei folosi fondurile, odata ce le primesti.
  • Demonstreaza transparenta si realism – arata-le investitorilor ca esti constient ca nu totul poate fi doar lapte si miere. Fii deschis(a) despre riscuri sau obstacole si vino cu argumente clare asupra modului in care ai de gand sa le abordezi. Aceasta atitudine te ajuta sa construiesti incredere si sa iti cresti sansele de a obtine finantarea.

 

3.2. Evaluarea afacerii si cum negociezi cu succes

Stabileste o evaluare corecta a afacerii si suma exacta de finantare necesara. Abordeaza negocierile cu incredere si o pregatire detaliata, tinand cont de obiectivele asteptate.

  • Analizeaza atent evaluarea pentru a determina suma necesara – incearca sa gasesti echilibrul realist intre suma ceruta si evaluarea afacerii.
  • Documenteaza argumentele si datele care sustin evaluarea si necesitatile de finantare – fii pregatit(a) sa raspunzi la intrebari si sa iti sustii pozitia.
  • Intelege ca trebuie sa ai flexibilitate – fiecare negociere poate aduce schimbari, asa ca ramai deschis(a) sa ajustezi strategia sau termenii in functie de cum evolueaza discutiile.

Foarte-foarte important! Pregateste-te din timp si in detaliu pentru prezentarea ta. Documenteaza-ti argumentele si fii pregatit(a) sa raspunzi intrebarilor sau preocuparilor investitorilor.

Toata acesta pregatire poate face diferenta.

4. Cum folosesti fondurile pentru a creste afacerea

4.1. Planificare: cum vei folosi fondurile 

Dezvolta un plan detaliat despre cum vei utiliza fondurile obtinute. Stabileste prioritatile si asigura-te ca fiecare banut este investit strategic pentru a-ti sprijini obiectivele de crestere.

  • Fiecare suma ar trebui sa serveasca un obiectiv SMART (specific, masurabil, actionabil, relevant si incardat in timp) in cresterea afacerii.
  • Fa-ti lista de prioritati pentru alocarea fondurilor. Cum prioritizezi? In functie de statusul vs obiectivele afacerii. Orienteaza-te mai degraba catre dezvoltarea produselor, vanzarile cross-border sau consolidarea resurselor cheie, decat pe… obtinerea unui sediu mai fancy, de exemplu.
  • Implementeaza un sistem de monitorizare a performantei si evalueaza periodic cum sunt folosite fondurile, daca acestea aduc rezultatele asteptate.
  • Foloseste KPI-uri utile astfel incat sa te poti baza pe date relevante pentru a lua decizii informate si a promova punctele tari ale afacerii, pe toate fronturile.
  • Ramai transparent(a) si comunica periodic cu investitorii despre rezultatele alocarii fondurilor si performanta afacerii.

4.2. Cum iti scalezi afacerea in mod real

Identifica strategii pentru a-ti scala afacerea in mod realist. Gandeste-te la diversificarea gamei de produse, extinderea pe piete noi si investitii in tehnologie pentru a mentine competitivitatea.

idei-scalare-afacere

Pentru ca am mai discutat in repetate randuri despre acest subiect, am zis sa nu ne mai lungim, ca tot suntem pe final de articol. Asa ca te invit sa citesti in continuare Ce presupune, de fapt, scalarea unui business?

Sper ca materialul de astazi sa te ajute pentru a-ti face o idee.

Recapituland ideile principale, inainte de a deschide discutiile despre gasirea unor investitori, primii pasi reprezinta analiza propriilor resurse si a afacerii tale, precum si pregatirea temeinica, pe baza de cifre si date concrete.  

Un startup de la 0, fara nicio vanzare, are extrem de mici sanse sa atraga atentia unui investitor. Solutiile pentru acest caz pornesc mai degraba de la investitia economiilor personale sau accesarea unor fonduri guvernamentale. 

Ulterior, dupa validarea afacerii, te poti gandi la colaborarea cu investitori externi.

Cum te ajuta platforma Gomag, de la startup la scalare? 

Iti oferim solutii si sustinere pentru digitalizarea afacerii tale, astfel incat nu doar ca iti poti valida afacerea cat mai repede, ci o poti scala, de asemenea, prin eficientizarea operatiunilor in magazinul online, automatizare, fidelizare clienti si autoeducatie, prin intermediul materialelor din Academia Gomag. 

vinde-cu-gomag

Ai 15 zile demo gratuit pentru a incerca platforma, iar abonamentele noastre incep de la 7 euro pe luna. 

Primesti acces la 19 teme gratuite incluse dintre care poti alege, +170 de integrarii pre-existente si aplicatii, precum si acces la o comunitate de +16.000 de antreprenori si pasionati de eCommerce cu care poti face schimb de infos si experiente!

Hai si tu alaturi de cele peste 4000 de afaceri online care cresc zi de zi pe Gomag.

Cosmin Daraban