Ghid: Idei de promovare pentru o florarie online – Cum vinzi flori pe net

Idei de promovare pentru o florarie online - Cum vinzi flori pe net

O afacere plina de culoare si parfum, o florarie online reprezinta un business cu potential, chiar si in timp de criza.

E clar din start ca exista competitie si oferta pe piata, la fel cum exista si cerere. De aceea, daca te gandesti sa iti deschizi o florarie sau sa iti muti floraria locala in online, te asteapta o adevarata experienta.

Conform rapoartelor de vanzari, cele mai productive luni pentru florarii sunt februarie, martie si decembrie, insa exista oportunitati pe tot parcursul anului. Well, mai ales cand se pot organiza nunti, botezuri si alte evenimente.

via GIPHY

Despre cum sa ajungi la clienti, sa ii convingi sa comande si sa comande din nou iti voi spune in acest ghid. 

Primesti sfaturi pentru cum sa iti gandesti afacerea, dar si cum sa o promovezi.

Cuprins Ghid: Cum vinzi flori online

Cum sa iti gandesti floraria online

  1. Ce te face special? Care este USP-ul tau?
  2. Selecteza aria deservita – vinzi local, national sau international?
  3. Cui vinzi? Grupeaza-ti audienta
  4. Creeaza pachete de produse
  5. Ofera posibilitati de personalizare
  6. Creeaza galerii foto sau landing page-uri pentru diverse ocazii
  7. Clientii fideli iti aduc profitul – pune accentul pe loializare

Idei de marketing pentru o florarie online

  1. Foloseste Social Media Marketing, inclusiv reclamele platite
  2. Consolideaza-ti brandul
  3. Idei de postari pe un blog de florarie
  4. Ingrijeste-ti baza cu adrese de email
  5. Colaboreaza cu influenceri si micro-influenceri
  6. Obtine mai mult continut generat de clienti
  7. Optimizeaza site-ul pentru Google – SEO

Cum sa iti gandesti floraria online

1. Ce te face special? Care este USP-ul tau?

In nisa florarie esti constient din start de presiunea competitiei. Stii bine ca nu ajunge sa existi ca afacere pentru a vinde, ci trebuie sa muncesti pentru atentia clientilor.

Ai doua variante.

Fie te concentrezi sa iti fidelizezi clientii pentru a-ti recomanda afacerea mai departe, fie vii din start cu servicii extra diferite, care iti vor scoate floraria in evidenta.

poveste-florarie

Cum te diferentiezi?

  • Studiaza competitia – indiferent ca acum vrei sa incepi sau ai deja o florarie, locala sau online, nu sta in bula ta de confort. Trebuie sa fii constient de ce lucruri face competitia, pentru ca doar asa vei ramane relevant pe piata.
  • Creeaza si actualizeaza la fiecare 3 luni o analiza SWOT – identifica punctele tari si oportunitatile afacerii tale, dar, in acelasi timp, munceste pentru a transforma punctele slabe si a gestiona riscurile.
  • Identifica sau consolideaza UVP-ul tau (propunerea unica de valoare) – daca ar fi sa rezumi intr-o propozitie de ce floraria ta este speciala, care ar fi aceasta propozitie? ______________________________________________________________________
  • Online, florile atrag atentia prin propria lor imagine. Dar serviciile extra sunt cele care vand buchetul. Ce servicii oferi? – felicitare personalizata (deja e standard, un punct de paritate), ceva dulce cadou, remindere anuale, sms de confirmare livrare, curierii florariei, parteneriate cu cofetarii / saloane / centre spa etc. – pentru diverse experiente, transport rapid la nivel local etc.
  • Promoveaza agresiv diferentiatorii PESTE TOT – nu te astepta ca oamenii sa caute motivele pentru care ar trebui sa cumpere de la tine. Ofera-le motivele direct, de la primele interactiuni cu reclamele, site-ul sau continutul tau.

Citeste si: 8 Aplicatii Gomag pentru Bijuterii & Cadouri in magazinul tau

2. Selecteza aria deservita – vinzi flori local, national sau international?

Daca ai o florarie locala si poti livra doar intr-un judet sau intr-o localitate, nu te gandi ca nu are rost sa pornesti o afacere online. 

Oh, sunt atatia potentiali clienti care cauta chiar acum florarii online, la nivel local, poate chiar pentru o livrare de ultim moment.

Asadar, chiar daca nu ai posibilitatea sa vinzi in toata tara, nu te opri la a-ti scoate florile pe trotuar. Mergi si online! 

Singura diferenta e ca in pagina de finalizare comanda clientii vor putea selecta doar judetul si localitatile specificate de tine pentru livrare. E simplu.

Pentru situatia in care vinzi la nivel national sau chiar international, exista doua posibilitati:

  • Fie ai florarii deschise in multiple locatii
  • Fie faci parteneriate cu florarii locale, pentru comenzile din diferite zone ale tarii (ori international)

Sigur, ambele variante implica anumite costuri si contracte, iar alegerea este exclusiv a ta.

Ceea ce voiam sa subliniez e faptul ca nu trebuie sa ramai in offline, mai ales in vremurile astea. 

Considera magazinul online o extensie a afacerii tale si, in acelasi timp, un mijloc de promovare modern, de care clientii tai au nevoie.

Citeste si: Cum sa iti muti afacerea in online, rapid si fara greseli – Creste afacerea ta locala cu un magazin online

3. Cui vinzi? Grupeaza-ti audienta

Cine cumpara flori? 

Gandeste-te foarte bine cine este audienta ta si segmenteaza clientii in functie de aspecte demografice, psihografice sau comportamentul de cumparare. 

criterii-segmentare-audienta

Dupa ce stabilesti criteriile de segmentare, ii poti incadra in diverse grupuri, cum ar fi:

  • Clientii repetitivi – femei sau barbati care comanda pentru aniversari si situatii ocazionale (8 martie, zile de nastere, zile de nume) SAU dau comanda din loialitate fata de brandul tau.
  • Clientii pentru ocazie – iau cadouri sau celebreaza situatii de tipul odata in viata: absolvirea, nunta, botezul etc.
  • Clientii corporate – comenzi la cantitate, similare.
  • Clientii noi – comanda pentru prima data, trebuie sa ii convingi sa revina pentru o a doua comanda.
  • Lead-uri / potentiali clienti – ti-au accesat site-ul sau au adaugat un produs in cos, dar nu au finalizat nicio comanda. Trebuie sa ii remarketezi si sa le dai impulsul potrivit pentru a cumpara.

La ce te ajuta ca ii segmentezi? 

Le poti face oferte mai relevante cu nevoile lor + stii din start care sunt audientele pe care trebuie sa le targetezi cu Google Ads, Facebook Ads si alte tipuri de reclama platita.

Pont! Pentru clientii care au cumparat cel putin odata si a caror date le ai deja in platforma, poti folosi aplicatia Grupuri de clienti

Folosita impreuna cu CRM Bot, te ajuta sa automatizezi procesul de segmentare a clientilor.

4. Creeaza pachete de produse

Astazi e ceva standard sa adaugi in catalogul florariei si dulciuri, sticle de vin sau alte tipuri de produse pe post de cadou si care intregesc experienta pe care o va avea destinatarul comenzii.

Prin urmare, clientii tai se asteapta sa vada si astfel de optiuni la comanda.

La Gomag ai doua optiuni simple prin care poti face acest upsell, pentru adaugarea unor produse la comanda:

  • Produs configurabil – afisezi o casuta drop down unde clientul poate alege variantele pe care le adauga la comanda (fie ca sunt gratuite sau cu plata)
  • Aplicatia Pachete de produse

Cu pachete de produse, sub box-ul de cumparare din primul ecran va mai fi afisata o optiune (sau mai multe). Produsul din pagina, plus alte produse, la un pret mai bun decat daca ar fi cumparate separat.

De exemplu, buchet 15 trandafiri + cutie ciocolata + sticla de vin. Sau buchet liliac + sticla de vin + o carte.

Acum, poate tu vrei sa oferi cadouri mai speciale: produse handmade, produse cosmetice, agende, ambalaj special cu logo-ul brandului tau etc.

Indiferent de produse, asigura-te ca se potrivesc impreuna si sunt atragatoare.

pachete-produse-florarie

Citeste si: Cum vinzi mai mult cu pachete de produse in magazinul tau

5. Ofera posibilitati de personalizare

Ziceam mai sus de biletul sau felicitarea care a devenit un serviciu standard, oferit in general gratuit de catre florarii la comenzi.

Fa-o si tu, pentru ca e un punct de paritate si clientii se asteapta sa vada asta in magazinul tau.

Ii poti oferi clientului posibilitatea de a adauga un text sau mesaj din pagina de produs daca activezi si setezi aplicatia Produs configurabil.

Aceasta aplicatie poate fi folosita si in cazul in care vrei ca omul sa isi personalizeze buchetul cum vrea. De exemplu, sa aleaga numarul de fire de flori, tipul de flori, forma buchetului etc.

personalizare-felicitare-florarii

6. Creeaza galerii foto sau landing page-uri pentru diverse ocazii

Cand cumpara lumea flori?

  • 1-8 martie – se cumpara in general flori de primavara, buchete, “martisoare inflorite”, dar si flori la ghiveci (cum sunt zambilele sau orhideele).
  • Valentine’s Day – trandafirii la putere! Si nu numai.
  • Aniversarea numelui – stabileste numele comune (Maria, Ioana, Nicoleta, Elena, Paula etc.) si pregateste campanii. Observi ca am dat exemple doar pentru nume feminine. Dar ar fi interesant sa provoci stereotipurile si sa faci campanii si pentru nume masculine – majoritatea barbatilor primesc prima floare sub forma de coroana funerara! 
  • Aniversarea zilei de nastere – creeaza campanii pentru zodii. Nu poti sa ghicesti datele zilelor de nastere, dar nu dai gres daca faci campanie pentru “cine-i nascut in ianuarie” sau pentru Gemeni.
  • Nunta – aici intra buchetul de mireasa, aranjamente florale pentru nunta (majoritatea sunt personalizate in functie de alegerile mirilor). Dar si buchetul pentru nasi sau domnisoarele de onoare.
  • Botez – buchete si aranjamente (poate chiar si lumanari de botez, daca ai asa ceva in catalog)
  • Paste – flori de primavara, coronite decorative, aranjamente cu oua si iepurasi sau alte simboluri pascale pentru masa de Pasti.
  • Luminatie – inainte de 1 noiembrie, in general se cumpara crizantemele la ghivechi sau crizantemele cu flori mari, gata taiate.
  • Flori de vara – poti marsa pe florile la ghivechi, camelii, muscate, succulents etc.
  • Craciun – craciunite la ghivechi, coronite pentru usa, aranjamente pentru masa (+ lumanari, de exemplu), aranjamente decorative, pachete cadou (de care vorbeam mai sus)
  • Alte ocazii si aniversari
  • Promotia saptamanii
  • Abonamente saptamanale, pentru corporate de exemplu

In magazin poti sa faci pagini pentru fiecare dintre aceste ocazii cu selectii de produse specifice (landing pages). 

landing-page-florarie

De asemenea, mai poti crea galerii de imagini, ca un catalog de imagini + text cu motive pentru care sa cumpere de la tine in respectivele ocazii.

Pont!

De fiecare data cand ai o campanie, da-i drumul din timp. Nu uita sa o semnalizezi peste tot in site, printr-un hellobar.

7. Clientii fideli iti aduc profitul – pune accentul pe loializare

Nu pot sa nu repet cat de important e sa ai grija de clientii tai. 

Din moment ce le asiguri o experienta buna la comanda si te ocupi excelent de experienta pe care o traieste destinatarul comenzii, ai toate sansele sa convingi oamenii ca merita sa comande si a doua oara.

Si a treia oara. Si sa le spuna celor din jur cat de sigur si fain e sa comande de la floraria ta.

Prin urmare, principala metoda de fidelizare e sa iti faci treaba ca la carte. Daca totul e in regula, tu vei fi primul in mintea clientului cand va mai avea nevoie sa comande flori.

Insa nu strica sa oferi si recompense sau servicii speciale pentru clientii fideli:

  • Remindere cand au comandat anul trecut, sa nu uite de ocaziile sau aniversarile importante
  • Oferte doar pentru abonati sau pentru clientii fideli
  • Poti suna clientii dupa ce comanda a ajuns, sa intrebi daca totul a fost ok si sa le multumesti ca au ales floraria ta
  • Inainte de anumite sarbatori, de exemplu, poti oferi gift cards sau alte surprize pentru clientii care au pus comanda

Citeste si: Cum Te Ajuta Un Program De Fidelizare A Clientilor


Idei de marketing pentru o florarie online

1. Foloseste Social Media Marketing, inclusiv reclamele platite – Facebook, Instagram, Pinterest, Tik Tok, YouTube etc.

  • Poze si video-uri cu buchete si aranjamente florale – de preferat, in timp ce sunt create sau pe un fundal cu textura, nu pe fundal alb
  • Poze si continut de la clienti
  • Campanii pentru ocazii si sezoane
  • Tu stii care este floarea ta? (alegi cate o floare pentru fiecare luna)
  • Sfaturi pentru ingrijirea florilor sau pentru ca un buchet sa reziste mai mult
  • Poze de la evenimente si targuri la care participi (design, targuri de nunta etc.)
  • Quiz cu curiozitati despre flori (pe story, de exemplu)
  • Idei de cadouri pentru diferite aniversari
  • Timelapse cum creste o anumita floare / o zi in sudio-ul tau / ce se intampla din momentul comenzii si pana cand coletul ajunge la destinatar
  • Serie de video-uri making of – le postezi dupa ce comenzile au ajuns la destinatar
  • Idei de mesaje care pot fi transmise impreuna cu florile
  • Carusele cu sfaturi – cum alegi buchetul de mireasa, x coronite de flori pentru pozele pe Instagram etc.

Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media

idei-postari-florarie

2. Consolideaza-ti brandul

  • Creeaza un tip de ambalaj specific florariei tale – marcat cu logo-ul tau si, poate intr-o forma reprezentativa.
  • Colanteaza masina florariei (si nu numai) cu un mesaj publicitar – va deveni un mijloc de marketing super vizibil
  • Buchetele de flori se ofilesc la un moment dat, dar stickerele / magnetii / calendarele / carnetelele sau alte materiale de marketing raman. Gandeste-te daca merita sa investesti in asa ceva – si nu te limita doar la logo, mai degraba foloseste mesaje dragute sau poze cu flori.
  • Alege un stil pentru brandul tau – culori vii, culori mai domolite? Care e paleta de culori? Care sunt fonturile? Care e stilul de fotografiere? Gaseste-ti stilul, pentru ca asa vei fi recunoscut din start oriunde apar mesajele tale.

3. Idei de postari pe un blog de florarie

  • 5 sfaturi pentru ingrijirea [floare la ghiveci] in [apartament / casa / pe timp de iarna etc.]
  • Cum sa alegi buchetul de flori pentru [8 martie / aniversarea numelui etc.]
  • 6 lucruri pe care nu le stiai despre [floare]
  • Semnificatia florilor: totul despre alegerea buchetului perfect
  • 7 aranjamente florale pe care le poti crea si tu
  • Idei de cadouri pentru [casa noua / mireasa / mama / zodie]
  • Continut primit de la clienti, imagini si video-uri
  • Stiri si noutati legate de firma / angajati / comenzi mai speciale
  • Flori la ghiveci pet-friendly: cum sa alegi florile potrivite cand ai un animal de companie
  • Interviuri cu designeri floristi sau designeri de interior
  • Flori si aranjamente florale potrivite pentru birou: cum le alegi
  • 5 idei de aranjamente florale pentru [anotimp] 
  • Review-uri pentru carti cu nume de flori (ex., Laleaua neagra, Dama cu camelii, Flori pentru Algernon, A inflorit liliacul etc.)
  • Sfaturi pentru buchetul de mireasa si alte aranjamente florale de nunta
  • Trenduri [an] in materie de flori si design floral
  • Serie articole de personalitate (brand / creatorul afacerii) – in aceste articole poti spune povesti personale, poti povesti despre conceptele dupa care te ghidezi, viziune, versuri etc. Rolul lor e mai mult emotional, de apropiere catre brand, decat sa duca direct spre vanzare.

Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori

idei-blog-florarie

4. Ingrijeste-ti baza cu adrese de email

Pont! Foloseste un pop-up in site pentru a aduna adrese de email pentru newsletter si noutati (poti folosi un cod de reducere).

Ce sa trimiti pe email:

  • Oferte speciale pentru comunitatea din baza de email
  • Noutati legate de firma, evenimente la care participi, comenzi mai speciale
  • Campanii de marketing de sezon sau campanii de reduceri
  • Articolele de pe blogul florariei
  • Povesti si testimoniale de la clienti
  • Invitatie sa te urmareasca pe conturile social media
  • Oferta saptamanii
  • Sfaturi de la specialisti si designeri floristi
  • Pachete de consultanta pentru evenimente (nunti, botezuri, evenimente corporate etc.)
  • Fa follow up dupa fiecare comanda – confirmare, cerere review, recomandari + cod de reducere pentru urmatoarea comanda
  • Bun venit la [nume florarie] – serie cu email de bun venit, soft sell, produse best seller, continut popular din blog etc.
  • Recupereaza cosurile abandonate cu email-uri de recuperare

Citeste si: 50+ Idei Bestiale pentru urmatorul tau email

5. Colaboreaza cu influenceri si micro-influenceri

Florile sunt produse vandabile datorita impactului vizual. De aceea, o idee buna de marketing ar fi sa implici in promovare influenceri si micro influenceri.

Avantajul tau e ca nu trebuie sa alegi oameni de nisa, pentru ca produsul tau este unul universal apreciat si potrivit.

Alege cu grija influencerii care iti pot aduce vizibilitate in asa fel incat urmaritorii lor sa nu tina minte doar cat de bine arata florile, ci si de unde sunt acestea. 

Poti trimite influencerului, de exemplu, un buchet specific florariei tale sau sa pui accentul pe ambalaj si logo.

6. Obtine mai mult continut generat de clienti

  • Trimite un email prin care sa ceri parerea celui care a comandat – poti folosi aplicatia review-uri automate din Gomag sau poti seta un Email Bot / SMS Bot
  • Organizeaza un concurs sau o provocare pentru clienti – cel mai votat buchet, cea mai instagramabila fotografie cu flori cumparate de la floraria ta etc.
  • Creeaza diferite spatii unde clientii pot lasa review-uri – in paginile de produs, intr-un chestionar, pe pagina de Facebook la review-uri, pe contul Google My Business etc.
  • Noteaza inclusiv review-urile primite la evenimente, targuri sau in urma discutiilor telefonice cu clientii
  • Ofera recompense pentru review-uri – puncte, vouchere, gift cards, un anumit statut etc.

continut-clienti-florarie

7. Optimizeaza site-ul pentru Google – SEO

  • Pune mai mult accent pe local SEO
  • Completeaza contul Google My Business, fa postari constant si raspunde la toate review-urile
  • Inscrie-te in site-urile de servicii locale
  • Marcheaza-ti corect pozitia pe Google Maps
  • Fa optimizarea in site pe cuvinte cheie pentru ocazii, tipuri de destinatar sau tip de floare (daca sunt cautate ex., trandafirii)
  • Fa optimizarea pe cuvinte cheie long tail
  • Fa optimizarea pe cuvinte cheie locale
  • Creeaza continut pe blogul florariei – statistici, de ajutor, sfaturi
  • Optimizeaza-ti la sange homepage-ul – in nisa florarie, din cautarile pe Google multe vizite ajung direct pe homepage sau in landing page-urile pentru ocazie / tip de destinatar

Citeste si: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!

Cauti o platforma puternica pentru floraria ta online? Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.