Ghid: Cum promovezi un magazin online cu produse bio

Cum promovezi un magazin online cu produse bio

Daca vrei sa intri pe piata de produse bio sau ai deja un astfel de business, bine gandit!

Rafturile fizice si virtuale sunt din ce in ce mai incarcate de astfel de produse, din mai multe motive: cresterea numarului de producatori bio (locali si europeni), cresterea cererii, sofisticarea pietei.

Desi inca exista o oarecare neincredere cand vine vorba de produse bio – la cate E-uri si pesticide stim ca se folosesc – piata pare a se indrepta spre directia buna, odata ce si consumatorii devin mai cultivati.

Prin urmare, vanzarea de produse bio nu e o idee rea.

via GIPHY

Pentru tine am pregatit un ghid cu idei prin care sa iti promovezi un magazin online cu produse bio, dar si cateva sfaturi de baza ce te vor ajuta sa iti gandesti afacerea asa incat sa aiba sanse maxime de reusita. 

Din start.

Cuprins Ghid cum vinzi produse bio online

Decide ce produse bio vrei sa vinzi

  1. Cine este audienta ta si ce isi doreste
  2. Diversifica-ti oferta
  3. Asigura-te ca ai toate certificarile necesare – Cum vinzi produse bio legal
  4. Investeste in diferentiere prin ambalaj
  5. Construieste un brand cu impact

Idei de promovare pentru un magazin online cu produse bio

  1. Foloseste marketing afiliat
  2. Investeste in SEO / SEM
  3. Colaboreaza cu influenceri si parteneri
  4. Intretine atentia lead-urilor si clientilor cu email marketing si comunitate
  5. Creeaza continut interesant (pe blog, si nu numai)
  6. Idei de postari in Social Media pentru produse bio
  7. Fidelizeaza-ti audienta si clientii

Decide ce produse bio vrei sa vinzi:

  • Alimente – produse fara gluten, fara zahar, fara lactoza, produse raw vegane, dulciuri, condimente, miere, uleiuri, bauturi creme vegetale etc., sau alimente naturale traditionale (conserve, dulceturi, mezeluri, branzeturi etc.). ATENTIE! Produsele traditionale nu inseamna neaparat ca sunt si bio, asigura-te ca provin din surse certificate ecologic.
  • Legume si fructe – e putin mai complicat, vei face livrarile in zile stabilite si pentru anumite arii locale deservite. E greu sa vinzi legume si fructe proaspete in toata tara, daca nu ai furnizori sau parteneri peste tot. Dar poti sa vinzi la nivel local.
  • Suplimente – remedii naturale, suplimente alimentare, suplimente pentru copii sau pentru anumite tipuri de activitati (ex., sport)
  • Cosmetice – ingrijire, igiena, makeup, accesorii pentru machiaj, parfumuri etc.
  • Articole de imbracaminte – haine din materiale organice
  • Produse pentru baby si mamici – alimente, cosmetice, detergenti, scutece, igiena etc.
  • Produse pentru casa bio – detergenti, paie reutilizabile, fertilizanti, aromaterapie, uleiuri esentiale etc.
  • Doar 2-3 categorii de produse sau vinzi de toate

Citeste si: 8 aplicatii Gomag pentru Health & Beauty – Activeaza-le acum!

1. Cine este audienta ta si ce isi doreste

In nisa produselor bio, s-au facut deja studii pentru analiza tipurilor de consumator si ce caracteristici au fiecare.

E o situatie putin mai speciala, pentru ca interesul pentru produsele bio este relativ recent, pornit datorita consecintelor junk food si a procesarii alimentelor pana la infinit.

Asadar, statistic vorbind, avem 3 tipuri de consumatori:

  • Clientii principali sau clientii nucleu – cumpara (aproape) doar produse bio, sunt cultivati si educati, vorbesc despre produse bio / eco in viata de zi cu zi (persoanele vegane, mamicile etc.).
  • Clientii inner & outer mid-level – se afla in plin proces de transformare / migrare spre bio, iau in calcul impactul asupra mediului si calitatea produselor. Sunt reticenti in ceea ce priveste credibilitatea produselor si a atributelor pe care spui ca le au produsele (generatia Z, gravidele, cei pasionati de aspecte legate de sanatate)
  • Clientii ocazionali – sunt constienti de impactul pe care produsele bio l-ar putea avea asupra vietii lor, nu ii deranjeaza sa cumpere bio, dar nu o fac in mod intentionat (ca atunci cand mergi la magazin si iei salata verde bio pentru ca nu mai exista din cea obisnuita pe raft).

E interesant sa stii lucrurile astea, pentru ca te ajuta atunci cand faci targetarile pentru reclame si campanii Facebook Ads / Google Ads / postari organice (ex., pentru interese).

Pentru a determina stadiul clientilor, segmenteaza-i din momentul in care sunt lead-uri (se aboneaza, iti dau follow, reactioneaza la anumite postari), si pana dupa ce fac comenzi. 

Pentru clientii existenti foloseste modulul Grupuri din Gomag si CRM Bot, astfel incat sa ii gestionezi automat si sa le trimiti oferte relevante pentru statusul si nevoile lor.

2. Diversifica-ti oferta

Eu cred ca e bine sa te nisezi, indiferent in ce industrie vinzi.

Adica sa nu vinzi de toate, ci sa te concentrezi pe o felie unde ai mai multe sanse sa obtii maximum.

Ei bine, privitor la produsele bio, cand te axezi pe o categorie de produse (ex., alimente sau imbracaminte bio), sa nu aduci doar 2-3 produse. Adu mai multe, cat mai multe.

Pentru ca tu ai, practic, un magazin de specialitate. Pentru consumatori e mai comod sa cumpere tot ce au nevoie dintr-un singur magazin, decat sa se invarta cu 5 cosuri in 5 magazine.

Nu uita sa marchezi cu simboluri vizuale produsele pe care vrei sa le scoti in evidenta (produsele vedeta / tractor / bestseller). Pentru asta folosesti aplicatia Marcaje promotionale.

diferentiatori-brand-produse-bio

Cum gasesti furnizori de produse bio?

La o prima cautare pe Google, am gasit exemple de producatori si distribuitori precum mamanatura.ro, natur.ro sau biogama.ro.

Asa ca uita-te pe net, linistit. Poti sa cauti si in magazinele bio existente, sa vezi ce marci comercializeaza.

Pont!

Afiseaza in site pachete de produse si reduceri precum pachete promotionale (2+1). Consumatorii de produse bio sunt deja obisnuiti cu astfel de promotii si se asteapta sa le gaseasca inclusiv in magazinul tau.

3. Asigura-te ca ai toate certificarile necesare – Cum vinzi produse bio legal

In functie de ceea ce alegi sa vinzi, vei avea nevoie de urmatoarele coduri CAEN:

  • Cod CAEN 4791 Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet
  • Cod CAEN 4729 Comert cu amanuntul al altor produse alimentare, in magazine specializate
  • Cod CAEN 4776 Comert cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor, comert cu amanuntul al animalelor de companie si a hranei pentru acestea, in magazine specializate
  • Cod CAEN 4711 Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun
  • Cod CAEN 4775 Comert cu amanuntul al produselor cosmetice si de parfumerie, in magazine specializate

Conform art. 2, alin. (16) si alin. (17) din Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 1253 / 2013 comerciantii cu amanuntul care vand produse ecologice ambalate si etichetate direct catre clientul final se exonereaza de la inregistrarea in sistemul de agricultura ecologica. 

Declaratia pentru exonerare se depune in format electronic la Directia de Agricultura Judeteana din judetul tau.

Dar daca vrei sa vinzi produse care nu sunt preambalate (ex: legume si fructe vrac, produse de tine sau de catre un producator local ecologic) va trebui sa te inregistrezi in sistemul de agricultura ecologica, respectand prevederile ordinului de mai sus. 

Apoi daca vinzi de exemplu produse facute de tine, cum ar fi gemuri bio, zacusca etc., ai nevoie de o unitate de productie (nu le faci acasa sau in bucatarie), de furnizori certificati pentru materia prima, documentatie de productie pentru produse si de autorizatia sanitar-veterinara, acordata de catre Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA).

Vezi tu, certificarile pentru produse depind mult daca tu faci produsele. Daca le procuri gata certificate, nu mai ai nevoie de alte certificari.

Insa atentie la conditiile de pastrare!

Depoziteaza-le conform etichetei (temperatura, conditii speciale)  si intr-un spatiu in care sa nu se afle si alte tipuri de produse, non-ecologice.

Citeste si: Cum gestionezi un magazin online cu produse alimentare

4. Investeste in diferentiere prin ambalaj

Cand zic ambalaj, tu te poti gandi la eticheta de produs sau la modul in care impachetezi comenzile.

Bun, bun.

Situatia sta in felul urmator: 

Daca vinzi produse doar din rolul de comerciant, nu o sa poti interveni la nivel de eticheta, pentru ca aceasta a fost realizata deja de producator / furnizorul tau. Dar poti face minuni din impachetarea comenzii.

Daca esti si producator atunci da, poti interveni in eticheta. 

Si atunci pe langa elementele obligatorii din punct de vedere legal (ingrediente, provenienta, certificate), poti sa stabilesti si design-ul etichetei / ambalajului.

Asta tine de creativitatea si viziunea persoanelor implicate. Cert e ca etichetele atragatoare vizual sau cu mesaje faine atrag atentia mai repede (si iti fac munca mai usoara atunci cand le fotografiezi).

ambalaj-produse-bio

Mai departe, legat de ambalare pentru produse bio, uite cateva sfaturi:

  • Mergi pe ideea de ecologic si less is more – poti folosi, de exemplu, cutii din materiale reciclate sau alte tipuri de ambalaj eco
  • Foloseste insertii pentru securitate din materiale reciclabile – carton tocat, folie din LDPE / LLDPE, ziare si reviste etc.
  • Marcheaza coletul cu simboluri vizuale legate de bio / organic / eco si banda adeziva personalizata
  • Adauga surprize in colet – mostre de produse, scrisoare de multumire, materiale promotionale, sacose din panza sau hartie, vouchere pentru urmatoarea comanda etc.

Citeste si: Impachetarea premium in eCommerce si experienta clientului

5. Construieste un brand cu impact

Pe termen lung, cumparatorii sunt interesati cu ce sunt produsele sau firma ta mai bune decat restul din piata de produse bio.

Dar la primele achizitii, majoritatea clientilor si consumatorilor de produse bio nu sunt atenti de la ce brand cumpara. 

Prioritatea lor e sa scrie organic / bio / eco / vegan pe eticheta, si nu sunt neaparat fideli unui brand anume.

Tu poti schimba asta. Printr-un cumul de factori care fac ca firma ta sa se diferentieze in ochii clientilor.

  • Viziune si valori asumate – afiseaza lucrurile in care crezi si pentru care lupti peste tot pe unde poti. Poti colabora inclusiv cu ONG-uri dedicate sau sa te implici in actiuni ecologice.
  • Dezvolta o poveste a brandului unica – vorbeste despre povestea ta in pagina despre noi, in articole pe blog despre inceputurile afacerii, in interviuri si advertoriale etc.
  • Logo, eticheta, elemente vizuale usor de recunoscut – in bio totul e verde? Sau, ma rog, in tonuri naturale? Poate, dar daca iti gandesti simbolurile vizuale specifice business-ului, te vei diferentia mai usor.
  • Cultura organizationala – angajeaza oameni care sa aiba cunostinte specializate sau ofera-le acces la informatii si training-uri. Atunci cand clientii vin cu intrebari, echipa trebuie sa stie cum sa le raspunda.


Idei de promovare pentru un magazin online cu produse bio

1. Foloseste marketing afiliat

Marketing-ul afiliat iti permite sa ajungi la audienta unor persoane cu influenta sau diverse abilitati (bloggeri, specialisti marketing, youtuberi etc.), numite afiliati, carora le vei oferi un comision stabilit la fiecare vanzare venita prin intermediul lor.

Platesti doar pentru vanzare. Nu pentru traficul pe care ti-l trimit sau expunerea pe care o fac.

Marketing-ul afiliat are un impact bun in strategia de marketing pentru produse bio, deoarece documentarea consumatorilor se face in mare parte online.

Oamenii cauta produse bio online sau sunt directionati catre anumite produse de catre nutritionisti, pediatri sau alti specialisti.

Asadar, afiliatii te ajuta pe 3 paliere:

  • Sa iti faci numele cunoscut
  • Sa educi piata (prin intermediul materialelor pe care le creeaza)
  • Sa vinzi 

Iar tu platesti comisionul doar daca are loc vanzarea. Foloseste platforma 2Performant pentru a descoperi afiliatii potriviti pentru tine.

2. Investeste in SEO / SEM

SEO pentru un magazin cu produse bio

  • Adauga descrieri de produse / pagini complete – foloseste formula Caracteristici – Avantaje – Beneficii, imagini si video, testimoniale, recomandari de la specialisti etc.
  • Completeaza meta titlurile – cuvant cheie numele produsului si pentru ce / cine e + CTA (cumpara, comanda, vezi)
  • Adauga nume descriptive pentru imagini – in magazinele Gomag, tab-ul Alt text se completeaza automat din denumirea foto
  • Creeaza o strategie de local SEO – completeaza profilul Google My Business, foloseste NAP, hashtag-uri locale, colaboreaza cu influenceri si oameni de nisa locali (nutritionisti, pediatri, lideri de opinie pasionati de nisa bio etc.)
  • Intretine o strategie de link building – fa branding pentru awareness, trimite comunicate de presa, creeaza continut util pe care il postezi pe site-uri relevante pentru comunitatea bio si obtine link-uri catre magazinul tau.
  • Posteaza pe un blog de companie – daca ai materiale interesante pentru comunitatea ta, nu ezita sa le organizezi intr-un blog (articole, testimoniale, continut trimis de catre clienti etc.)

Citeste si: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!

seo-produse-bio

Strategia PPC pentru produse bio

Atentie! Google are o lista de suplimente sau produse naturiste / medicale pe care nu te lasa sa le promovezi. Consulta politicile Google pentru a vedea din start daca nu poti porni campanii de acest tip.

  • Google Shopping Ads – adauga feed-ul tau de produse in Google Merchant Center si atrage atentia in primul ecran la cautare
  • YouTube Ads (si video ads pe Facebook) – de exemplu, video-uri de prezentare pentru awareness sau studii pe care le-ai facut (pentru credibilitate), prezentari de produse vedeta, interviuri cu specialisti etc.
  • Testeaza cum merg reclamele Display pentru tine – foloseste compozitii cu produsele tale (mai ales daca etichetele sunt atragatoare vizual) sau cu rezultatele folosirii produselor / in timp ce sunt folosite (cosmetice, haine, alimente)
  • Ajusteaza bugetele si investeste in reclamele care au ROAS bun
  • Foloseste Dynamic Search Ads 
  • Adauga cuvinte cheie negative – de exemplu plush bio (sau alte nume de branduri), bio instagram, bac bio, energie bio etc.

Pont! 

Testeaza cuvintele cheie pe care vrei sa faci optimizare SEO avansata, promovandu-le mai intai cu Google Search Ads. 

Vezi daca exista interes pentru ele, sa nu investesti timp si resurse pentru cuvinte cheie care au sanse mici sa te ajute la crestere.

3. Colaboreaza cu influenceri si parteneri

Am spus asta si mai sus, interesul pentru produsele bio este pe un val de crestere. 

Asa ca multa lume vorbeste despre asta sau trece la un stil de viata environment friendly, cu consum de produse organice, naturale.

Ce categorie de oameni e mereu atenta la trenduri? Exact, influencerii.

Creeaza o relatie win-win cu influenceri de nisa, si, in prima faza, nu te arunca spre celebritati. Cauta, asadar, oameni din nisa cu audiente (dermatologi, nutritionisti, doctori, experti in parenting etc.) si micro-influenceri, mai dispusi sa iti promoveze brandul exclusiv.

Apoi, creeaza parteneriate publice cu producatorii sau furnizorii tai, mai ales daca exista in spate o poveste. 

Astfel de parteneriate poti face si cu furnizorii tai de servicii sau cei care te promoveaza (lideri de opinie, specialisti etc.).

4. Intretine atentia lead-urilor si clientilor cu email marketing si comunitate

Cum faci email marketing pentru produse bio

  • Foloseste lead magnets pentru a atrage lead-uri, oameni interesati si abonati – coduri de reducere, acces la un ghid, acces la un pdf sau checklist, acces la consultanta, cadouri sau servicii extra la prima comanda, concurs etc.
  • Prezinta magnetul de lead-uri – pop-up in site, landing page, hello bar cu link spre landing page, campanie FB / Display Ads pentru generare lead-uri, insertie link in articole din blog etc.
  • Familiarizeaza lead-urile cu brandul tau – email de bun venit, email recomandare de produse best seller, email uite acesta e cel mai citit articol din blogul nostru, soft sell / hard sell cu urgentare (timp / stoc / editie limitata)
  • Trimite newslettere cu regularitate – vezi aici idei pentru newsletter 50+ Idei Bestiale pentru urmatorul tau email
  • Intretine relatia post comanda – trimite email de confirmare comanda, comanda predata curierului, cerere review, email cu recomandari de produse, recuperare cos.
  • Segmenteaza datele de contact si adresele de email pe care le procesezi – imparte baza cel putin in abonati vs. clienti, pentru a le trimite continut diferit (sau cel putin sa excluzi anumite segmente la afisarea anumitor portiuni de continut din email)
  • Fidelizeaza clientii prin email – trimite continut si oferte speciale pentru cei care au cumparat de mai multe ori.

Referitor la comunitatea din jurul magazinului tau, aceasta poate fi compusa din oamenii care ti-au dat date de contact – asadar ii abordezi pe email si le poti face oferte speciale in newslettere (coduri de reducere limitate, servicii speciale, campanii valabile doar pentru ei).

lead-gen-produse-bio

Alt tip de organizare a comunitatii intr-un singur loc e crearea unui grup pe Facebook.

E eficient pentru ca permite interactiune intre clienti si il poti modera relativ cu usurinta. 

Poti face, de exemplu, un grup pentru toti cei interesati de eco / bio.

Sau poti merge mai nisat:

  • doar pentru mamici
  • doar pentru cei care au cumparat de la magazinul tau
  • pentru cei care vor sa primeasca sfaturi de la specialisti – faci parteneriat cu 2-3 specialisti in nutritie / derma / parenting sau orice altceva legat de ce vinzi si ii convingi sa raspunda la intrebarile membrilor.

5. Creeaza continut interesant (pe blog, si nu numai)

Poti posta continut pe blogul magazinului, canalul de YouTube, Spotify – podcast, Pinterest, Instagram, Medium etc.

  • Cum ti-a venit ideea magazinului si povestea brandului
  • X motive pentru care sa folosesti [produs] daca esti [stare / activitate]
  • 3 produse [nume magazin] pe care o sa le iubesti
  • Cum sa ai un stil de viata [bio / eco] – sfaturi si idei pentru sanatate
  • Cele mai bune branduri de cosmetice naturale pentru [parte a corpului / tip de piele]
  • X idei pentru o casa baby-friendly
  • Povestea celor care creeaza produsele organice pe care le vinzi
  • Retete de mancaruri cu produse bio / Retete pentru bauturi / Idei pentru micul dejun
  • X idei de cadouri bio pentru [un pasionat de produse organice / el / ea / grad de rudenie etc.]
  • Ritual de ingrijire in 5 pasi pentru [parte a corpului] (cosmetice)
  • Interviuri cu parteneri / specialisti / influenceri
  • X cosmetice [nume magazin] pentru o experienta de lux la tine acasa
  • Cum sa te asiguri ca produsul bio / natural pe care l-ai cumparat este 100% certificat
  • La ce sa fii atenta cand cumperi [produs (ex., cosmetice)] bio online
  • Infografice – le poti posta cu explicatie pe blog si pe Pinterest
  • Povestea unor comenzi interesante
  • Testimoniale si continut primit de la clienti
  • Anuntarea unor campanii speciale (Black Friday, Paste, 8 martie etc.]
  • Noutati legate de magazin – participarea la targuri sau alte evenimente, lansari de produs, prezentarea echipei, anunturi de angajare etc.

Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori

continut-marketing-produse-bio

6. Idei de postari in Social Media pentru produse bio

  • Creeaza-ti o personalitate usor de recunoscut – stil de comunicare, paleta de culori, cuvinte etc.
  • Prezinta-te si prezinta-ti echipa – astfel brandul tau va capata umanitate, iar oamenii se vor putea raporta la fete si persoane reale
  • Mood board – colectii de produse pentru anumite ocazii sau tipuri de activitati
  • Arata cum sunt create produsele
  • Arata cine le creeaza
  • Fa o serie de idei sau lectii pe care le-ai invatat pana acum
  • Carusele pe baza de articole din blog sau infografice
  • Raspunde la cate o intrebare frecventa odata
  • Quiz-uri sau alege dintre 2-3 variante / Intrebari cu variante de raspuns
  • Concursuri – care e rutina ta de ingrijire, cea mai votata poza fel de mancare realizat cu un produs alimentar cumparat din site-ul tau etc.
  • Cum sunt impachetate produsele si ce se intampla, in mod real, dupa ce omul face o comanda
  • Sarbatoreste zile internationale
  • Ruleaza promotii sau campanii exclusiv pentru audienta de pe Instagram (/story), Facebook, LinkedIn etc.
  • Postari cu motive si idei pentru o viata bio / eco

Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media

7. Fidelizeaza-ti audienta si clientii de produse bio

Produsele bio au potential sa fie cumparate repetitiv. Prin urmare, este loc de loializare si fidelizare.

Pe de o parte, tine-ti aproape comunitatea (cu postari, provocari, raspunsuri) si, pe de alta parte, da-le oamenilor motive sa continue sa cumpere (nu doar sa te urmareasca sau sa interactioneze cu omul tau de la Social Media).

  • Fa oferte diferite pentru clientii care cumpara repetitiv – ii poti delimita folosind CRM Bot. Incadreaza-i intr-un grup dedicat si trimite-le comunicari cu oferte exclusive sau continut premium, folosind Email Bot.
  • Asigura o experienta placuta la despachetarea si primirea coletului – insertii pe ambalaj, scrisoare de multumire, vouchere pentru produse exclusive, mostre, cadouri etc.
  • Promoveaza comunitatea de clienti fideli – multumeste-le public, redistribuie continutul pe care il creeaza cu produsele tale etc.
  • Ofera-le puncte de fidelitate si reaminteste-le constant sa le foloseasca la cumparaturi

Cauti o platforma puternica pentru magazinul tau online cu produse bio? Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.