Gata, ti-ai propus sa deschizi un magazin online. Dupa multe ganduri, conflicte interioare si intrebari, ai ajuns la o idee (sau poate la mai multe) despre ce sa vinzi.

Insa, inainte sa faci propriu-zis primul pas – sa inchei un contract cu un furnizor, de exemplu (nu mai pun la socoteala crearea firmei, e clar ca ai nevoie de ea din start) – trebuie sa te asiguri ca ideea ta de business va vinde.

Ca ai o piata si potentiali clienti care au atat intentia, cat si puterea sa iti cumpere produsele.

De aceea, pentru astazi ti-am pregatit un articol cu trucuri usor de aplicat pe care sa le folosesti ca sa iti dai seama daca ideea ta va vinde sau nu.

Esti curios despre ce e vorba?

Cuprins 12 trucuri pentru a valida ideea ta de business

A. Scaneaza piata

B. Cu ce esti diferit?

C. Valideaza-ti ideea facand documentare

A. Scaneaza piata

Faci asta ca sa descoperi ce functioneaza. Ce se vinde. Ce cumpara oamenii. Practic, te uiti la cum este reprezentata deja ideea ta pe piata.

In acest stadiu, cauta ideea ta la modul general. Inca nu te gandi la segmentare, la diluarea ideii. Pur si simplu cauti macro.

1. Ghideaza-te dupa Google

Cauta pe Google “ideea ta”. De exemplu, “cadouri personalizate”, “haine copii”, “mobila”, “cosmetice naturale”, “decoratiuni”. Si asa mai departe.

Avantajul cand faci o cautare atat de larga este ca obtii o privire foarte clara asupra ceea ce se vinde. Mai mult, iti dai seama ce segmente sunt mai bine pozitionate sau promovate cu Google Ads. 

De exemplu, pentru cadouri personalizate, iti dai seama ca poti sa aduci multiple categorii “pentru el”, “pentru ea”, “pentru mama”, “pentru nasi”, “cadouri personalizate copii” etc. Sau poti sa te axezi pe o anumita categorie de cadouri personalizate si sa te specializezi pe aceasta.

La fel functioneaza indiferent ce idee de produse vrei sa vinzi.

Urmareste numarul rezultatelor returnate la cautare, numarul ad-urilor si care sunt cele mai bine pozitionate site-uri. 

Cautarile cu cele mai multe rezultate, cele mai multe reclame si site-urile pe primele pozitii iti vor semnaliza tipul de produse care se cauta si se vand cel mai bine.

cautare-google-idee-produs

2. Verifica si Google Trends

La fel ca la o cautare normala pe Google, adauga ideea ta de business in Trends, selecteaza Romania (sau tara in care vrei sa vinzi) si cauta ideea generala la care te gandesti.

Fii atent la evolutia cautarilor (uita-te si la sezoanele in care cautarile sunt mai multe – pentru ca va trebui sa tii cont de aceste sezoane cand vei face campaniile de promovare si discount).

Verifica si “Related topics” (in partea stanga-jos a raportului). Aici vei gasi idei suplimentare, segmentate care au legatura cu ideea ta de produs si pe care oamenii le cauta.

Noteaza aceste idei in agenda ta si cauta-le si separat, sa vezi volumul.

cautari-google-trends

3. Cauta pe YouTube

Ceea ce e interesant la cautarile pe YouTube, este faptul ca pe langa ad-urile care iti vor arata ce se promoveaza bine, vei gasi si idei de continut folositoare pe viitor.

De multe ori vei gasi si idei DIY, dar nu o lua ca pe o descurajare ca oamenii se apuca sa faca singuri produsele tale si nu le vor mai cumpara.

Din pacate sau din fericire (depinde din ce unghi privesti) noi oamenii nu ramanem intotdeauna motivati odata ce ne propunem ceva. Plus ca… ne place comoditatea si solutiile care ne scutesc de timp si efort.

Prin urmare, fii atent la ce se promoveaza pe YouTube legat de ideea ta de business si ce tip de continut se posteaza.

cautari-youtube-idee-produs

Urmareste volumul si tipul de informatie si noteaza detaliile in agenda.

4. Ia urma banilor

Din lista cu idei pe care ai obtinut-o pana acuma, selecteaza top 5-6 site-uri bine pozitionate si intra sa vezi care sunt produsele vedeta.

Cum le identifici?

  • Dupa rating
  • Dupa numarul de recenzii 
  • Dupa marcaje promotionale (daca exista, de exemplu Best Seller)
  • Daca sunt promovate in partea de sus a unui landing page / pe homepage
  • Daca apar pe bannere

Poti sa vezi produsele vedeta si din afara site-ului, daca te uiti in Facebook Ads Library, sa vezi ce produse sunt cele mai promovate in reclame.

Daca sunt produse vedeta si mai au si multe dovezi sociale, inseamna ca intr-adevar se vand bine. Asa ca te poti orienta in functie de aceste produse + produse complementare, accesorii, produse asemanatoare… pentru magazinul tau 🙂 .

Citeste si: Cum Iti Testezi Ideea De Business / Produs

B. Cu ce esti diferit?

Tendinta atunci cand cauti sa vezi daca o idee va vinde sau nu e ca succesul depinde exclusiv de piata. Insa asta nu e adevarat.

Nu te uita doar la factorii externi. Uita-te si la tine, la echipa ta si la ce sunteti capabili sa oferiti. Pentru ca, uneori, cea mai buna solutie nu se vinde din pricina vanzatorului.

Hai sa vedem la ce ma refer.

5. Care sunt factorii de credibilitate

La inceput, cand inca nu ai apucat sa aduni testimoniale si recenzii, TU si echipa ta sunteti dovezile de incredere.

De aceea insist atat de mult cu importanta paginii despre noi intr-un magazin online.

Oamenii au nevoie sa vada ca pot avea incredere in tine dintr-un anumit motiv: poate pentru ca ai trecut si tu prin aceeasi situatie ca ei si ai trecut de ea cu brio, poate pentru ca ai experienta de X ani in domeniu, poate pentru ca ai lucrat in industrie si esti specialist, pentru ca ai cursuri si certificari, pentru ca echipa ta este specializata, you name it.

Fiecare dintre noi venim in piata cu o poveste diferita, intr-un context diferit. 

Asa ca hai, gandeste-te la cel putin 5 factori de credibilitate persuasivi. 

Ii vei folosi curand in site, in pagina despre noi, pagina de contact, precum si pe canalele de marketing pe care vei alege sa te promovezi (Facebook, Instagram, reclame, continut pe blog, advertoriale, comunicate de presa etc.).

pagina-despre-noi-dulapiorul-mayei

6. Cu ce te diferentiezi tu

In continuarea factorilor de credibilitate, gandeste-te la cel putin 3 diferentiatori. Acestea sunt lucruri care te distanteaza de competitie, de ceilalti din piata.

Poate fi vorba de servicii extra pe care le oferi, de specializarea si experienta ta, certificari si diplome, modul de impachetare al coletelor, resurse speciale de care dispui – lucruri pe care firmele competitoare nu le au.

Citeste si: „Vand un produs obisnuit, am sanse sa fac profit?” – Cum faci diferenta in eCommerce

diferentiatori-magazin-online

7. Gaseste aspectele comune

Aspectele comune sunt lucrurile pe care toti in domeniul tau le fac oricum. Nu sunt chestii speciale, dar lumea se asteapta la ele.

De exemplu, daca esti magazin online si te mandresti cu faptul ca oferi perioada de retur 14 zile, acesta e un aspect comun. Sa nu mai spun ca e redundant – consumatorii au dreptul prin lege la cele 14 zile de retur.

In schimb, daca oferi 30-40 de zile de retur, ehh, atunci ar fi altceva.

Dar inapoi la aspectele comune.

Daca standardul industriei e sa oferi transport gratuit peste 200 de lei, atunci ofera si tu. Sau daca standardul e returul gratuit sau o taxa fixa de livrare, strange din dinti si ofera si tu asta.

Pentru ca oamenii vor compara. 100%. Te asigur. Si daca nu gasesc ceea ce se asteapta sa gaseasca in site-ul tau, vei trece pe locul 2 in spatele competitorilor care ofera lucrul respectiv.

8. Schiteaza povestea magazinului

Odata ce ai adunate toate ideile de la punctul B, incepe sa le asezi intr-o ordine logica, intr-o poveste.

Spune care sunt factorii de credibilitate si dovezile pentru care se pot baza pe tine sa isi rezolve problema cu care se confrunta, isi pot acoperi nevoia sau atinge obiectivele.

pag-despre-noi-teri

C. Valideaza-ti ideea facand documentare

Aceasta parte presupune putin mai multa munca decat ce ai facut pana acum. 

Asa ca sufleca-ti manecile si pune-te pe treaba, pentru ca punctul C iti asigura cele mai puternice dovezi ca ideea ta de business va vinde. 

Sau nu, daca vrei sa elimini ideile de care nu esti sigur.

9. Vorbeste cu prietenii si cunoscutii tai

Cunosti cel putin 10 persoane disperate sa iti cumpere solutia, daca ar exista acum?

Poate sunt oameni pe care ii cunosti de pe Facebook, LikedIn, din grupurile in care te invarti sau sunt cunoscuti ori persoane apropiate. Poate lucrezi impreuna cu ei, poate fac parte din grupul cu care iesi la serile de karaoke si asa mai departe.

Tot ce trebuie sa faci este sa observi. 

Si uita-te in comunitatile potrivite. Pentru ca nu vei incerca sa vinzi echipament moto proaspetelor mamici, sau mobila baroc unui burlac.

Gandeste-te la tipul tau de potentiali cumparatori si comunitatile in care ii gasesti. 

Vezi despre ce povestesc, de ce sunt interesati, cu ce probleme se confrunta si pune-le intrebari, sa vezi daca isi doresc ceea ce vrei sa le vinzi.

10. Gaseste potentialul pentru media

Propune-ti sa vinzi produse pentru care ai posibilitati de promovare. De exemplu, pot fi produse inovatoare care atrag atentia presei. 

Dar, in speta, cel mai important e sa fie ok de promovat pe Google si Facebook, principalele canale de cautare, unde oamenii intra zilnic.

reclama-dreams-shop

11. Cauta potentiali cumparatori

Pentru asta, uita-te in propriul cerc de influenta, dar si in cele ale cunoscutilor tai. Oamenii catre care vei vinde poate nu te urmaresc pe Facebook, Instagram, LinkedIn sau pe unde mai ai conturi.

Dar poate ii urmaresc pe unii dintre prietenii tai. Si aici va merge metoda despre care vorbesc in detaliu in Cursul compact de marketing din Academia de eCommerce.

Te invit sa il urmaresti (e gratuit daca iti iei si cartea eCommerce no Bull$#!t). Ideea generala e sa folosesti coduri de reducere pe care prietenii tai sa le promoveze in cercul lor de urmaritori.


12. Identifica puterea de cumparare

Fii constient ca oamenii nu stiu ce isi doresc. Dar iti arata ce isi doresc. 

Vezi practic daca oamenii cumpara produsele tale. Fa un MVP, un site in care permiti precomenzi sau direct comenzi cu mentiunea ca le vei livra intr-un termen de timp mai lung, atunci cand faci lansarea oficiala.

Pentru asta nici macar nu trebuie sa ai deja toate produsele in stoc. Le poti aduce odata ce incep sa vina comenzile. Dar repet, sa specifici termenul de livrare clar.

Asa te vei convinge 100% de vandabilitatea ideii tale.

Citeste si: Cum sa vinzi online in mai putin de 30 de zile – Vezi cum obtii vanzari [Partea I]

Ce iti mai ramane de facut?

Deschide un demo pe platforma Gomag si incepe sa iti creezi magazinul online. 

Adevarul e ca daca te mobilizezi putin, ai putea sa vinzi chiar din perioada de testare – asa cum ne-au dovedit-o numerosi clienti ce au castigat mii de euro dinainte sa isi lanseze oficial magazinul.

Nu mai sta pe ganduri. E momentul sa treci la actiune si sa vinzi online!

Sursa ilustratiei din hero image: Illustration by Stories by Freepik

Cosmin Daraban