Cauti reteta unui magazin online perfect?

Sa ne intelegem de la inceput.

Cand vorbim de perfectiune, stii deja ca nu exista o reteta magica.

Vreo formula secreta care sa iti confere acest statut.

In schimb, exista strategii si zone pe care poti sa muncesti pentru a le imbunatati, pana sa ajunga in momentul in care sunt perfecte pentru clientii si potentialii tai clienti.

Ideea e ca oamenii chiar cumpara online. Practic, internetul este paradisul oricarui cumparator.

Cine nu isi doreste sa navigheze usor dintre cearsafuri si, cu un click, sa comande orice viseaza?

In articolul de astazi am selectat o lista cu elemente care nu trebuie sa lipseasca din site-ul tau.

Acestea, pozitionate si utilizate corect, iti pot duce business-ul online spre perfectiune.

Toate site-urile au cateva lucruri in comun.

Diferenta o face prezenta anumitor elemente pe aceste pagini si modul in care raspund nevoilor/asteptarilor clientilor.

1. Prima pagina

Urmatoarele elemente se regasesc in cadrul homepage-urilor cu o rata de conversie foarte buna:

  • Casuta de cautare in site omniprezenta

Casuta de cautare in site nu este numai un instrument intens folosit de clienti, ci si o sursa incredibila de informatii solide pentru tine.

Stii deja ca oamenii adora scurtaturile.

Prin urmare, ar trebui sa faci tot ce iti sta in putinta pentru a limita pasii pe care trebuie sa ii parcurga pentru a gasi produsul dorit, a-l adauga in cos si a finaliza comanda.

homepage-casuta-cautare

  • Cosul de cumparaturi si link pentru autentificare

Aceste elemente trebuie adaugate obligatoriu in partea de sus a oricarui site si sa fie vizibile pe toate paginile site-ului.

La fel ca in cazul casutei de cautare in site, aceste elemente ii ajuta sa inteleaga ca nu trebuie sa depuna mai putin efort.

  • Propunerea unica de vanzare

Site-ul tau ar trebui sa aiba cateva elemente usor de branduit, cum ar fi logo-ul si ceea ce ai unic de oferit (cum te diferentiezi).

Ambele elemente trebuie sa fie originale, unice si usor de memorat.

Pentru a fi cat mai vizibil si mai usor de recunoscut pentru clienti, afiseaza aceste elemente in partea superioara a site-ului, incepand de la prima pagina (homepage) si pana la paginile personalizate 404.

  • Banner / lista cu produsele la promotie

Cand afisezi aceste elemente, te asiguri ca atat clientii noi cat si cei fideli sunt la curent cu cele mai actuale promotii din site-ul tau.

Prin urmare, afiseaza un banner si o selectie de produse care sa prezinte publicului detalii despre ultimele discount-uri si oferte.

  • Datele de contact afisate cat mai vizibil

Numarul de telefon (pe mobile ai direct un buton de click-to-call) trebuie afisat in partea de sus a site-ului.

De asemenea, afiseaza date de contact, link-uri spre social media si o mica descriere a afacerii tale in footer.

Citeste si: Ce au in comun prima pagina din magazinul tau Gomag, conversiile si palinca

2. Paginile de categorie

Paginile de categorie se afla la inceputul funnel-ului de vanzare, ghidand potentialii clienti spre paginile de produs si, in final, spre checkout si pagina de multumire.

Paginile de categorie cu o rata de conversie mai mare decat media contin urmatoarele elemente:

  • Afiseaza un meniu cu filtre in partea stanga

De ce in partea stanga?

Deoarece sablonul dupa care citesc oamenii ne spune ca acestia parcurg continutul de sus in jos si de la stanga la dreapta.

Ofera-le optiuni reprezentative de filtrare exact acolo unde se indreapta privirea mai intai, simplificandu-le munca pe care trebuie sa o depuna.

Filtrele ar trebui sa cuprinda cat mai multe atribute ale produselor disponibile, astfel incat oamenii sa isi faca din start o idee asupra a ceea ce ai in oferta si ce nu.

filtre-magazin-online

  • Navigare usoara

Listeaza categoriile generale si fragmenteaza-le cu ajutorul subcategoriilor si filtrelor.

Ai grija ca fiecare eticheta de text pentru categorii sa poata fi accesata si sa trimita potentialii clienti spre pagini relevante cu subcategoriile aferente.

  • Afiseaza bannere cu promotiile (optional)

Bannere-le imbunatatesc experienta utilizatorilor in multiple feluri.

Pe de o parte le ofera siguranta ca se afla pe pagina potrivita, ii directioneaza spre urmatorii pasi din funnel-ul de vanzare.

Si, pe de alta parte, ii impulsioneaza sa ia decizia de cumparare tentandu-i cu diverse promotii din site-ul tau.

  • Fa cat mai vizibil topul produselor cumparate & produsele noi

Poti chiar sa creezi cate o categorie speciala pentru produsele noi sau pentru cele mai populare produse in site.

In primul rand, categoria cu produsele recent adaugate este atragatoare atat pentru clientii noi, cat si pentru clientii recurenti.

Deoarece le permite accesul direct la aceste produse si nu mai sunt nevoiti sa le caute orbeste in site.

Un alt plus pentru tine?

Cand vad aceasta categorie, clientii se vor intoarce periodic pentru a vedea daca vreunul dintre noile produse raspunde dorintelor lor.

Topul produselor populare este la fel de eficient deoarece incurajeaza clientii noi sa faca prima tranzactie in site-ul tau alegand produse pe care le-au incercat deja alti oameni si in care pot avea incredere.

  • Optimizeaza paginile de categorie

Nu trebuie sa uiti de SEO nici in paginile de categorie.

Optimizeaza meta-titlurile, creeaza descrieri pe baza unor cuvinte cheie reprezentative, optimizeaza imaginile si prioritizeaza experienta utilizatorilor, pentru ca, in acest fel, vei atrage si simpatia Google.

3. Paginile de produs

Aceste pagini sunt, in majoritatea timpului, locul in care clientul ia decizia de cumparare sau renunta.

Prin urmare, aici ar trebui sa ii prezinti beneficiile pe care le are de castigat dar si ce pierde daca nu cumpara.

Atentie mare la continut si la elementele de credibilitate.

Pentru o rata de conversie ridicata, include urmatoarele elemente in paginile de produs:

  • Testimonialele clientilor

Pentru audienta targetata, la fel si pentru Google, vocea clientilor actuali conteaza.

recenzie-pagina-produs

Si chiar daca vrei sa triezi recenziile, pentru a le afisa doar pe cele pozitive, recomandarea mea este sa limitezi aceasta actiune.

Recenziile negative sunt atat o dovada de transparenta din partea ta cat si o dovada foarte puternica de credibilitate care ii asigura ca nu sunt inventate de catre tine.

Totusi, ai grija sa raspunzi recenziilor negative si sa rezolvi problemele rapid.

  • Nume / Descrieri optimizate de produs

Continutul text, alaturi de cel vizual, este cel care vinde, in fapt, produsul tau.

Tine cont ca in online clientii tai nu au posibilitatea sa atinga sau sa vada produsul real.

Prin urmare, aici e nevoie sa ii oferi toate informatiile de care are nevoie pentru a lua decizia de cumparare.

Optimizeaza descrierile de produs in jurul unor cuvinte cheie relevante, de obicei numele produsului sau o caracteristica importanta a acestuia.

Grija mare, insa, la frecventa cuvintelor cheie in texte.

descriere-produs-magazin-online

  • Imagini de calitate, clare

Pune la dispozitia clientilor mai multe imagini care surprind produsul din toate unghiurile posibile, de preferabil in context (purtat de oameni, in timp de folosire), pentru ca acestia sa isi dea seama vizual care sunt atributele reale ale produsului.

Asigura functia de zoom, optimizeaza imaginile pentru ca botii motoarelor de cautare sa le crawleze si redimensioneaza-le pentru a nu afecta viteza de incarcare a paginilor de produs.

  • Breadcrumbs

Acestea sunt elemente necesare pentru usability deoarece simplifica drumul de intoarcere in paginile de subcategorie si categorie.

Cu ajutorul lor, vizitatorul stie in orice moment unde se afla in site si cum sa se intoarca rapid in alta pagina de care este interesat.

  • Butoane de “Adauga in cos” si pret

Acestea sunt elemente care nu trebuie sa lipseasca din niciun magazin online, chiar daca este de-abia lansat sau are foarte putine produse in oferta.

Pana la urma, pretul este un criteriu important dupa care se ghideaza clientii si dupa care isi dau seama daca isi permit sa iti cumpere produsele sau nu.

In cazul in care faci reduceri de pret, afiseaza in pagina de produs atat pretul normal, cat si pe cel redus, pentru a oferi un stimulent potentialului client.

In ceea ce priveste butonul “Adauga in cos”, este un call-to-action pe care oamenii chiar il cauta in site-ul tau.

Plaseaza-l in apropierea produsului, ideal sub pretul acestuia. Fa-l clar, vizibil, mare si foloseste o culoare contrastanta cu restul site-ului.

box-cumparare-magazin-online

  • Produse similare / complementare

Foloseste tactici de cross-selling si up-selling pentru a-ti creste rata de conversie si valoarea medie a cosului de cumparaturi.

Afiseaza clientilor produse complementare pentru produsele cumparate si optiuni mai avantajoase/mai bune, cu un pret mai mare, ca alternativa pentru produsele alese.

E adevarat ca nu toti clientii vor fi convinsi de alternativele propuse, insa macar un procent dintre acestia vor creste valoarea cosului de cumparaturi.

  • Informatii legate de stoc si variabilele produsului

Cand afisezi informatii care atesta faptul ca produsul se afla in stoc, ii oferi incredere potentialului client si il impulsionezi sa parcurga urmatorii pasi din funnel.

Pe de alta parte, cand stocul este limitat, poti afisa acest lucru pentru a trezi senzatia de FOMO a consumatorului si a-l convinge sa cumpere urgent.

In cazul in care produsele nu mai sunt pe stoc, ofera utilizatorului posibilitatea de a fi anuntat in momentul in care acestea revin.

In ceea ce priveste variabilele produsului, acestea reprezinta atribute precum marime, culoare, brand etc.

Prezinta-i toate aceste informatii clientului, pentru a stii ce optiuni are la dispozitie.

Nu le ascunde, pentru ca le va cauta: dar nu in site-ul tau, ci intr-un site concurent.

variante-produse

Citeste si: Cum Sa Pregatesti Fotografiile De Produs Pentru Magazinul Tau Online

4. Pagina de finalizare comanda

Ne apropiem vertiginos de ultimii pasi din funnel-ul de vanzare – pagina de finalizare comanda sau checkout.

Problema aici e ca foarte multe magazine fac greseli, inconstient, si se trezesc cu o rata foarte mare de abandon a cosului.

Pentru a evita acest inconvenient, iata ce trebuie sa cuprinda pagina de checkout:

  • Formularul de comanda

Ai grija ce informatii ceri in formularul de comanda.

Limiteaza campurile, dar si tipul de informatii pe care le ceri.

De exemplu, nu ai voie sa ceri informatii confidentiale, precum este CNP-ul clientului tau.

Doar il vei face sa isi puna intrebari si sa creeze scenarii teribile.

  • Multiple optiuni de plata si livrare

Nu toata lumea vrea sa plateasca numerar.

Nu toata lumea vrea sa achite comanda cu card.

Firmele de curierat nu ajung chiar in toate localitatile din tara.

Tine cont de aceste lucruri si ofera optiuni multiple de plata si transport al comenzilor din site-ul tau.

Ai grija si ce servicii de procesare plata si livrare alegi, pentru a nu distruge increderea clientilor.

multiple-metode-plata

  • Sumarul comenzii

Acesta ofera control si siguranta oamenilor: nu vor mai sta sa intrebe sau sa verifice daca au dat click pe produsul dorit, care este pretul produselor, daca au ales culoarea pe care si-o doreau sa au dat click pe alta din greseala. I

n plus, cu cat repeti denumirea produsului sau clientii vad imaginea acestuia mai des, cu atat si-l doresc mai mult si au certitudinea ca merita sa il cumpere.

  • Adauga elemente de suport clienti

Unii potentiali clienti abandoneaza procesul de finalizare comanda deoarece se izbesc de o problema sau au o nelamurire sau pur si simplu nu stiu cum sa faca acest lucru.

Daca nu esti acolo sa le oferi ajutorul de care au nevoie, pleaca.

Prin urmare, afiseaza numarul de telefon de contact in antetul site-ului, pune-le la dispozitie un serviciu de live chat si link-uri spre termenii si conditiile de livrare si retur.

  • Afiseaza dovezi de securitate si incredere

In primul rand, foloseste obligatoriu certificate SSL, pentru a securiza datele clientilor tai.

Apoi, afiseaza insigne precum logo-urile procesatorilor de plati, logo-urile cardurilor pe care le accepti in site, ofera-le garantii si alte dovezi ca site-ul tau este securizat.

  • Miniatura produsului

Aceasta intra la caseta cu sumarul comenzii si este importanta deoarece impactul vizual repetat duce la consolidarea deciziei de cumparare si evitarea nesigurantei.

Astfel, oamenii stiu sigur ca produsul adaugat in cos este exact produsul pe care si-l doresc.

  • Login & Guest Checkout

Cativa dintre clientii tai nu vor avea nimic impotriva sa isi faca un cont in site pentru a putea comanda.

Altii, insa, fie se grabesc, fie s-au saturat sa retina inca o parola si un username dintre zecile pe care le-au creat pana acum.

Pentru ei, cea mai eficienta varianta este guest checkout, ceea ce le ofera libertatea de a comanda sub anonimat.

Daca ai posibilitatea, ofera ambele optiuni clientilor tai si incearca sa ii convingi subtil pe cei care prefera guest checkout ca merita sa se inregistreze.

  • Zona in care cresti valoarea comenzii

Modulul One-Time Offer din Gomag iti permite sa afisezi o ofera unica in finalizare comanda.

Tot ce trebuie sa faci este sa alegi un produs de dimensiuni mai mici, la o valoare redusa (pe care oamenii nu o mai gasesc altundeva pe site).

Odata afisat in pagina, OTO creste sansele ca oamenii sa adauge acest produs in cos.

pagina-finalizare-comanda

  • Pagina de confirmare / multumire

Desi aceasta nu se afla concret in pagina de checkout, ci este afisata abia dupa finalizarea comenzii, contribuie la increderea clientului si poate reprezenta o modalitate de a-l fideliza.

Aici poti, de exemplu, sa il convingi sa isi salveze datele pentru o comanda viitoare (un alt mod de a-i spune sa isi faca un cont in site), ii poti spune sa se aboneze la newsletter, sa distribuie evenimentul achizitiei cu prietenii de pe retelele de socializare etc.

Citeste si: 10 Sfaturi pentru o pagina de finalizare comanda (aproape) perfecta

5. Paginile Despre Noi si Contact

Aceste pagini consolideaza identitatea afacerii tale si contribuie la castigarea increderii clientului tau.

Cand acestea lipsesc, oamenii intra la idei: chiar nu poti sa spui nimic despre firma ta?

Inseamna ca tot ceea ce vinzi sunt mari tepe.

Nu afisezi date corecte de contact sau sediul social al firmei? Inseamna ca vrei sa le iei doar banii si sa dispari.

Sa te joci cu increderea clientului nu e o idee prea buna nici pe termen scurt, nici pe termen lung.

Ofera-i toate datele de care are nevoie si convinge-l ca ai un business real, preocupat sa ii asigure o experienta placuta.

  • Datele corecte de contact

Afiseaza numere de telefon, adrese de email, adresa completa a firmei precum si link-uri spre paginile de Social Media ale firmei tale.

De asemenea, aici este locul potrivit pentru a afisa programul de functionare al afacerii si harta cu pozitia exacta in care te poate gasi.

  • Formular de contact

Tot aici pune la dispozitia clientilor o modalitate usoara de a lua legatura cu tine.

Cere-le doar adresa de email, numele si prenumele, optional numarul de telefon si mesajul pe care vor sa ti-l transmita.

La fel ca in formularele din checkout, nu cere prea multe date sau date sensibile; doar il vei face sa fuga unde vede cu ochii.

  • Mesaj de confirmare/multumire

Dupa ce utilizatorul completeaza formularul de contact si iti trimite mesajul, directioneaza-l spre o pagina sau afiseaza un pop-up in care sa ii multumesti / confirmi ca mesajul sau ti-a fost livrat si urmeaza sa il contactezi in cel mai scurt timp.

  • O descriere completa a afacerii tale

Trecem la elementele obligatorii din pagina Despre Noi.

Trezeste interesul si senzatia de familiaritate a utilizatorilor.

Spune-le cat mai conversational care este ideea afacerii tale, cu ce te ocupi, care sunt misiunea si valorile firmei si cine sunt oamenii din spatele site-ului.

Aceasta descriere ofera clientilor siguranta ca in spate se afla oameni reali, dedicati sa le puna la dispozitie produsele sau serviciile de care au nevoie.

exemplu-pagina-despre-noi-shoes

Citeste si: Ce Trebuie Sa Cuprinda Pagina Despre Noi [Infografic]

  • Testimoniale / Dovezi de incredere

Impulsioneaza increderea afisand testioniale din partea clientilor multumiti, precum si dovezi de credibilitate.

Am mentionat cateva dintre acestea ca si elemente in pagina de checkout ,dar in pagina despre noi poti afisa si mentionari in presa sau bloguri cunoscute, precum si premii / garantii, daca este cazul.

  • Butoane spre paginile de Social Media

Pune-le la dispozitie si alte modalitati de a intra in contact cu tine sau de a te cunoaste mai bine.

Link-urile spre canalele tale Facebook / Instagram / YouTube merg bine, din moment ce majoritatea clientilor tai sunt deja aici.

Si ai grija ca paginile in care duc acestea sa fie la zi, actualizate cu un continut atragator si reprezentative, folosind culori, logo-uri si elemente specifice de identitate ale site-ului tau.

Stiu ca pare complicat.

Sunt multe elemente care ar trebui sa se regaseasca in site-ul tau, pentru a provoca decizia de cumparare a utilizatorilor si a creste rata de conversie.

Exista o multime de ponturi si secrete pe langa elementele pe care ti le-am exemplificat astazi,

Le regasesti in articolele de pe blogul Gomag.

Mereu este loc de imbunatatiri si de crestere.

Daca esti dispus sa investesti putin timp si efort, rezultatele nu vor intarzia sa apara.

Un aspect important, care iti poate oferi din start avantaje sau dezavantaje este platforma pe care alegi sa iti construiesti sau sa iti dezvolti afacerea online.

Daca o alegi pe cea potrivita, vei avea de la inceput un sablon care sa cuprinda toate elementele despre care am discutat in articolul de fata.

Una dintre aceste platforme este si Gomag, platforma noastra.

Insa nu am de gand sa incerc sa te conving sa ne alegi pe noi.

In schimb, vreau sa iti ofer oportunitatea de a te convinge singur: incearca gratuit Gomag pentru 15 zile, si vezi daca este ceea ce iti doresti pentru business-ul tau.

Cosmin Daraban