Care sunt pasii pentru a lansa un magazin online

Care sunt pasii pentru a lansa un magazin online

In prima parte a acestui ghid ai aflat care sunt pasii de urmat pentru construirea unui magazin online. Insa procesul nu se termina aici. Trebuie sa realizezi alte actiuni pentru a lansa un magazin si trebuie sa fii atent la diverse elemente, daca doresti sa-ti cresti afacerea, sa evolueze in pas cu nisa eCommerce.

Capitolul de fata iti pune la dispozitie pasii esentiali pentru pregatirea procesului de lansare a unui magazin online. Nu trebuie sa astepti pana magazinul tau online atinge perfectiunea ca sa il lansezi. Avand in vedere faptul ca esti nou in sfera eCommerce, probabil nici nu ai idee ce nevoi sau cerinte au clientii. Din acest motiv, partea de documentare si formare a strategiilor este esentiala in fiecare etapa a proiectului tau, ca sa iti intreci competitorii si sa-ti atingi scopurile.

Un aspect important de care trebuie sa tii cont daca vrei sa ai succes este optimizarea pentru mobil a site-ului pe care il construiesti. Ai de ales intre un design responsive, o versiune separata a site-ului pentru mobil sau un design adaptativ.

Noi iti oferim design responsive pentru ca este favorizat de Google si are o multime de avantaje. In plus, daca tot te-ai apucat acum de construirea site-ului poti sa incepi din start cu versiunea pentru mobil si treptat sa-l dezvolti pentru a ajunge la versiunea completa pentru desktop. Mai multe informatii despre design-ul responsive gasesti aici.

In ceea ce priveste lansarea afacerii tale, pot sa iti spun cand sa NU faci asta. De obicei, in perioada sarbatorilor importante, oamenii se indreapta spre magazinele deja cunoscute deoarece se grabesc si nu vor avea timp sa-ti consulte oferta.

De asemenea, daca ai competitori cunoscuti pe piata, care isi lanseaza acelasi tip de produs, este indicat sa actionezi inaintea lor sau sa astepti feedback-ul publicului, pentru a vedea cum poti sa imbunatatesti oferta si sa te diferentiezi.

Prin urmare, care sunt pasii esentiali de urmat pentru o lansare de succes a proiectului tau?

10. Pregateste-ti strategia pe Social Media

Pregateste-ti-strategia-pe-Social-Media

Social Media constituie pulsul oricarei afaceri online, prin intermediul careia ai un flux constant de trafic si clienti. Pe retelele de socializare iti formezi o audienta interesata de produsele si brandul tau. Cel mai important aspect este sa demarezi campanii similare pe toate retelele.

Atunci cand sunt interesati sa afle totul despre tine, utilizatorii acceseaza atat pagina de Facebook cat si cea de Twitter sau Instagram si se asteapta sa gaseasca un continut unitar. Daca pe Twitter creezi tweets cu informatii din magazinul online dar pe Facebook postezi doar poze cu pisici, ce imagine crezi ca se va forma in mintea utilizatorilor?

Este important sa alegi cu grija retelele pe care vei activa, in functie de tipul de public pe care il targetezi si strategiile de marketing adaptate specificului firmei tale. Si chiar daca am folosit pluralul “retele”, nu inseamna ca trebuie sa iti creezi o pagina pe toate retelele existente. Nu conteaza neaparat simpla prezenta ci, mai degraba, modul in care te implici, interactionezi si postezi pe paginile de social.

Pentru ca brandul tau sa rezoneze, ai nevoie sa-ti optimizezi imaginile de profil, de cover sau cele distribuite, pe care le incarci la anumite dimensiuni, in scopul asigurarii unei experiente calitative a utilizatorului.

Adevarul este ca inceputul e mai greu. Primii zeci sau sute de fani si followeri par deosebit de dificil de obtinut deci trebuie sa-ti rezervi un timp pentru formarea audientei. Primii fani ai magazinului tau vor fi prietenii si familia dar, cu o promovare eficienta si campanii platite, vei reusi sa obtii o audienta de potentiali clienti inainte de lansarea magazinului tau online.

Aminteste-ti ca ai posibilitatea sa-ti construiesti magazinul pornind de la un blog. Ai mai multe sanse sa obtii un numar mare de persoane interesate daca distribui continutul original din blog si postezi constant, pentru a mentine vie atentia fanilor.

Nu uita sa actionezi unitar pe toate canalele si sa combini mai multe strategii de marketing, pentru a avea un impact mai pregnant asupra publicului.

9. Strategia de email marketing

email-marketing

Cand auzi de email ti se pare, probabil, un instrument invechit. Avand in vedere faptul ca Social Media castiga tot mai mult teren, multi afirma ca e-mail-ul nu mai joaca un rol esential pentru comunicare.

Dar chiar asa stau lucrurile? Bineinteles ca nu. Email Marketingul este unul dintre cele mai eficiente canale de obtinere a unei rate pozitive de recuperare a investitiei (ROI). Adresa de email este necesara pentru crearea altor conturi, pe retelele de socializare, in primul rand. Si din ce in ce mai multi utilizatori isi verifica email-urile direct de pe telefonul mobil.

Posibilitatile sunt nelimitate, daca stii cum sa abordezi publicul cu ajutorul email-ului.

Exista multiple optiuni pe piata pentru managementul strategiei de email marketing si sigur ca vrei sa te asiguri ca ai ales-o pe cea mai buna. Treaba este pe jumatate rezolvata atunci cand apelezi la o platforma eCommerce, ce iti pune la dispozitie un numar de provideri de servicii email. De exemplu, la noi gasesti servicii precum MailChimp, White Image etc., cu care integrarea este gratuita.

Dupa ce te decizi ce optiune folosesti, trebuie sa petreci putin timp creand sabloane pentru email-uri de bun venit, campania de email marketing, email-uri pentru recuperarea cosurilor de produse, email-uri cu promotii sau reduceri, email-uri de confirmare a comenzii etc. Aceste sabloane vor economisi timp si bani.

Cum economisesti bani cu ajutorul email-ului?

Simplu, un email trimis la momentul potrivit poate salva un cos abandonat, deci o comanda valoroasa. Sau mai mult, un email cu un cod de reducere trimis unui client, il poate fideliza, acesta revenind in site pentru a cumpara alte produse.

8. Construieste un landing page

construieste-un-landing-page

Urmatorul pas in pregatirea lansarii unui magazin online este construirea unui landing page. Acesta este pagina pe care ajunge un utilizator de internet, atunci cand da click pe un link sau o reclama. Este folosita pentru a oferi informatii in scopul promovarii si transformarii unui lead (persoana deschisa la cumparare) intr-un client.

Landingul creat va fi pagina temporara de “home” pana in momentul in care lansezi intreg website-ul. In primul rand, ofera informatii despre brand astfel incat publicul va stii la ce sa se astepte in etapa post lansare.

Un alt aspect important este faptul ca prin intermediul landing page-ului poti incepe sa construiesti corect o lista cu adresele de email a persoanelor interesate. Pe baza acesteia iti vei construi in timp campanii si strategii de marketing.

Foloseste aplicatii specializate pentru landing page sau, daca alegi platforma noastra, poti seta unul simplu si usor. Afla tot ce trebuie sa stii despre un landing page citind acest articol.

7. Implementeaza codul din Google Analytics

Implementeaza-codul-din-Google-Analytics

Monitorizarea datelor din site joaca un rol principal in dezvoltarea magazinului tau online. Nu conteaza daca esti incepator sau daca nici macar nu ai lansat afacerea. Este esential sa apelezi la instrumente si aplicatii specializate care sa iti raporteze periodic situatia magazinului online.

Aici intra in scena Google Analytics.

Tot ce trebuie sa faci este sa implementezi corect un cod de urmarire in site, sa-ti setezi obiectivele de conversie si vanzare si sa definesti anumite alerte sau optiuni relevante pentru magazin.

Google iti pune la dispozitie o multime de tutoriale specifice, pentru ca tu sa inveti macar niste notiuni de baza prin care poti controla magazinul online. Daca nu stii cu ce sa mananca Analytics, iti recomand sa apelezi la ajutor specializat.

De exemplu, echipa de Marketing SilkWeb este certificata in Google Analytics, astfel ca poate interpreta datele pe intelesul tau si iti poate sugera anumite setari sau optiuni pe care sa le activezi, ca sa obtii rezultate semnificative.

Vezi

6. Alege cuvintele cheie

Alege-cuvintele-cheie

In prima parte a ghidului am discutat despre importanta optimizarii site-ului tau pentru motoarele de cautare. Elementele esentiale pentru SEO sunt cuvintele cheie, pe baza carora realizezi continut. In consecinta, prin intermediul continutului, Google isi poate da seama de specificul magazinului, de locul in care acesta trebuie sa fie pozitionat, in functie de rata de cautare a acestor cuvinte cheie.

Alegerea cuvintelor cheie este o tactica fundamentala SEO si reprezinta stiinta (sau arta) de a intelege mai bine terminologia pe care publicul tau potential o foloseste pentru a-ti gasi produsele. Prin urmare, este mai mult decat necesar sa predefinesti o lista de cuvinte cheie, pe baza careia sa-ti construiesti programe si strategii de marketing.

La fel cum ti-am recomandat in capitolul anterior, pentru a descoperi cuvintele cheie potrivite trebuie sa faci un brainstorming cu prietenii sau sa apelezi la ajutorul motoarelor de cautare: Google’s Keyword Planner Tool sau Ubersuggest.org.

5. Alege instrumentele pentru suport clienti

Alege-instrumentele-pentru-suport-clienti

Conform statisticilor, 95% dintre clientii care au avut parte de un serviciu relatii clienti satisfacator, se fidelizeaza, cumparand in mod repetat din magazin. Si, dupa cum ti-am mai spus deja, este de cinci ori mai costisitor sa atragi clienti noi, comparativ cu pastrarea unei baze de clienti fideli.

Prin urmare, este vital sa asiguri un suport clienti pe mai multe canale, pentru ca utilizatorii sa apeleze la tine prin ce canal prefera.

Ca sa asiguri suport Multi Channel, echipa ta trebuie sa fie prezenta prin email, online chat, telefon sau Social Media. Pentru intrebarile frecvente poti crea un centru de ajutor bine documentat.  Indiferent de canalul pe care il asiguri, principalele cerinte sunt politetea, disponibilitatea si viteza.

Cu alte cuvinte, degeaba asiguri 100 de canale de suport daca raspunzi nevoilor si cerintelor clientului peste o saptamana.

4. Decide care sunt indicatorii de performanta ai cuvintelor cheie alese

Decide-care-sunt-indicatorii-de-performanta-ai-cuvintelor-cheie-alese

Nu este necesar doar sa alegi cuvintele cheie si sa creezi continut in nestire. Ai nevoie sa setezi anumiti indicatori de performanta (KPI) prin care sa analizezi impactul cuvintelor cheie. Probabil te intrebi de ce trebuie sa ii definesti acum, daca magazinul online nici nu a fost lansat.

Repet, dupa lansarea afacerii te vei confrunta cu alte probleme care cer rezolvare imediata si nu vei mai avea timp sa te gandesti in amanunt ce indicatori de performanta urmaresti. Sugestia mea te ajuta nu doar sa economisesti timp ci si bani.

Cuvintele cheie nu vor ramane aceleasi tot timpul ci vor fluctua in functie de modul in care se dezvolta magazinul tau. Este important sa retii acest aspect: cuvintele cheie se schimba in timp, nu raman aceleasi de la lansarea magazinului si pana cand ajungi in topul industriei.

Partea tare e ca daca adaptezi cuvintele cheie in functie de KPI si le folosesti doar pe acelea care iti aduc cele mai bune rezultate, ai mai multe sanse sa-ti atingi obiectivele.

Asadar, cuvintele cheie se modifica in functie de urmatorii indicatori de performanta, pe care ii monitorizezi in soft-ul de analiza ales:

KPI pentru vanzari

  • vanzari pe ora, zilnic, saptamanal, lunar, anual;
  • volumul mediu de comanda
  • marja medie de profit
  • rata de conversie
  • rata de abandon a cosului
  • comenzile clientilor noi vs comenzile clientilor recurenti
  • costurile produselor vandute
  • afinitatea produselor (care produse se potrivesc pentru cross-selling)
  • nivelul stocului
  • preturi competitive

KPI pentru marketing

  • traficul din site
  • vizitatori unici vs vizitatori recurenti
  • timpul petrecut in site
  • surse de trafic
  • pagini vizualizate per vizita
  • abonati la newsletter
  • sesiunile de chat initiate
  • audienta din Social Media
  • volumul traficului din campanii PPC
  • traficul din blog

3. Alege strategia de livrare a produselor

Alege-strategia-de-livrare-a-produselor

Strategia de livrare a produselor din magazinul tau poate sa contribuie la evolutia acestuia sau sa-l falimenteze. In principiu, ai control asupra experientei pe care utilizatorii o au in website-ul tau. Tine de tine sa creezi continut relevant, sa oferi produse de calitate, sa realizezi reclame atragatoare dar dupa ce clientul finalizeaza comanda, imaginea firmei trece din mainile tale in mainile unor straini: curierii.

Din aceasta cauza este vital sa alegi un partener de incredere, care asigura transportul produselor in deplina siguranta. Ideea este ca firma aleasa sa aiba o reputatie buna si o imagine pozitiva, altfel clientul va considera ca tie nu iti pasa de experienta lui, ci doar de profit.

Nu cu multi ani in urma, modul de impachetare al produsului si firma de transport aleasa erau doar modalitati prin care clientul primea ceea ce a comandat. Lucrurile s-au schimbat, aceste aspecte facand acum parte din experienta de cumparare a utilizatorului.

Modul in care impachetezi un produs te poate promova in fata unui client, pentru a-l determina sa se intoarca in magazin si sa cumpere in continuare. Vezi aici cum: Impachetarea Premium In eCommerce Si Experienta Clientului.

Daca pe cutie inserezi logo-ul magazinului si un mesaj personalizat care sa-l convinga sa impartaseasca experienta cu familia si prietenii pe retelele de socializare, vorbim de o strategie de marketing. Daca alegi o firma de curierat care are o reputatie buna (chiar daca e mai scumpa) si asigura servicii profesionale, clientul va intelege ca tie iti pasa de el si vrei sa ii asiguri o experienta de calitate.

In general, costurile de livrare se calculeaza in functie de:

  • marimea pachetului
  • greutatea pachetului
  • orasul de destinatie
  • monitorizarea transportului
  • asigurarea pachetului

Analizeaza cu atentie firmele care ofera astfel de servicii in Romania (sau international, depinde de publicul pe care ti-l alegi). Ca sa intelegi mai bine importanta experientei de livrare, iti recomand sa citesti articolul de aici.

2. Finalizeaza strategiile si promotiile de lansare

Finalizeaza-strategiile-si-promotiile-de-lansare

Acest task este dedicat exclusiv perioadei ante lansare dar strategiile pe care ti le voi prezenta pot fi utilizate si dupa ce ai lansat magazinul, pentru a-l dezvolta corect.

Tu cum planuiesti sa lansezi magazinul online? Vei asigura un discount de 20% pentru fiecare client, vei organiza un concurs sau vei oferi transport gratuit? Pe ce canale vei anunta lansarea magazinului?

De obicei, magazinele aleg sa se lanseze prin discounturi si promotii, astfel incat sa atraga cat mai multi oameni. Totul tine de psihologie, oamenii vaneaza, pur si simplu, preturile mici. Apeleaza si tu la aceste artificii, asigurand o cifra (cat de mica) de discount sau transport gratuit.

Daca ai respectat primii pasi mentionati mai sus, se presupune ca ai deja o lista de email-uri si o audienta interesata pe Social Media. Aceasta va constitui publicul tinta deschis spre ofertele brandului tau.

Poti sa-ti lansezi magazinul printr-un eveniment sau un comunicat de presa, publicat in mass media generala sau specifica domeniului tau. Daca apelezi la o echipa profesionista, aceasta va stii cum sa realizeze comunicatele, unde si cand sa le trimita si cum sa comunice cu jurnalistii sau oamenii de media.

Nu iti recomand sa-ti asumi sarcini de PR daca nu ai pregatire in domeniu si o baza de adrese catre care sa trimiti materiale relevante.

1. Lanseaza-ti magazinul online

Lanseaza-ti-magazinul-online

Ai ajuns la capatul drumului pentru pregatirea lansarii magazinului online. In cazul in care ai realizat toti pasii de mai sus, ar trebui sa ai un public care asteapta cu nerabdare lansarea afacerii tale. Intretine un adevarat spirit de sarbatoare in jurul evenimentului si asigura experiente de calitate din prima secunda in care ai intrat pe piata.

Cu cat lansarea magazinului are mai mult impact, cu atat vei avea mai multe conversii si o reputatie pozitiva pe piata eCommerce. In definitiv, tot ce iti doresti e ca afacerea sa fie profitabila si sa functioneze.

In partea a doua a ghidului eCommerce: cum imi fac un magazin online, ai aflat care sunt pasii de parcurs pentru a avea succes in momentul lansarii afacerii tale.

Numaratoarea inversa porneste de la atentia pentru Social Media, setarea strategiei de email marketing si crearea unui landing page pana la asigurarea modalitatilor de monitorizare a rezultatelor, cuvintele cheie si KPI, diversificarea serviciului de suport clienti, strategia de livrare sil finalizarea strategiei de lansare a magazinului online.

Calatoria ta in eCommerce nu se opreste aici, abia ai trecut de partea de inceput. In scurt timp vei putea afla care sunt tehnicile si strategiile de promovare a magazinului tau proaspat lansat, pentru a-i asigura o evolutie progresiva sanatoasa.

Daca doresti sa afli mai multe informatii si vrei sa iti lansezi un magazin online pe platforma noastra, te invit sa ne contactezi pentru a discuta obiectiv, specific pentru magazinul tau online. Hai sa discutam!

PS: Citeste si partea a treia aici: Cum pot sa imi cresc magazinul online

Introdu Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

[i]
[i]
[index]
[index]