Atunci cand vrei sa afli cu ce se mananca eCommerce-ul si cum sa iti cresti business-ul in mod eficient, cartile de specialitate sunt o alegere destul de ok.

Curios din fire, am citit o groaza de carti in directia asta si cam tot despre ce inseamna antreprenoriat, management etc. 

Cand tii in maini o carte, tii o poveste. Astfel, mi-a venit ideea sa iti spun o poveste cat se poate de reala – care sunt sigur ca iti va prinde bine.

Astazi vreau sa iti vorbesc despre cele mai importante lectii pe care le-am invatat de la primele magazine online proprii si cum te pot ajuta acestea sa iti cresti business-ul online – mai repede (ma rog, aici chiar depinde de tine).

Pregatit? Atunci, sa incepem!

Cuprins: Ce am invatat de la primele magazine online proprii

    1. Orice poveste are un inceput…
    2. O provocare noua…
    3. Nu subestima puterea cuvintelor
    4. Investeste intr-o experienta pozitiva pentru clientii tai

Orice poveste are un inceput…

Intr-un timp care acum pare indepartat (timpul zboara cand faci ce iti place)… Mai exact, prin 2005, am pus bazele agentiei SilkWeb.

via GIPHY

 Obiectivul nostru a fost de la bun inceput sa ii ajutam pe antreprenorii din Romania sa isi creasca vizibilitatea business-urilor si in mediul online. Astfel, am inceput sa ne ocupam de site-uri de prezentare, marketing, consultanta etc.

Lucrurile mergeau bine, dar ne doream sa facem mai mult. Tot auzeam de eCommerce si simteam ca e un domeniu promitator din care putem invata o multime de lucruri despre relatiile dintre oameni si nevoile lor. 

Drept urmare, dupa doar un an, am deschis primul magazin online.

Magazinul usi-interior.eu, care mai exista si acum, era o continuare a unui alt magazin din portofoliul SilkWeb.

Impreuna cu echipa mea am venit cu propunerea catre clientul nostru de la vremea respectiva: sa ii dezvoltam o platforma, iar el sa vina cu produsele.

Practic, am inceput sa facem dropshipping fara sa stim :).

Lucrurile erau mult mai simple in 2006. Exista un script care afisa usile, informatii despre usi, informatii despre noi, un buton de Adauga in cos si Finalizare comanda.

primul magazin online realizat de echipa silkweb

Nimic complicat, fara integrari, plati online sau alte facilitati din prezent.

In 2006, prima sursa de trafic era SEO. Aici ne foloseam de descrierile produselor (sincer, nu cred ca erau prea bine documentate).

Oho, daca stau acum sa compar lucrurile pe care le stiam atunci cu ce stiu acum… dar asta este frumusetea in orice lucru. Entuziasmul si dorinta de a face un lucru bine si de a nu renunta sa cresti si sa inveti mai mult pentru a ajunge acolo.

Dar sa revin… magazinul incepea sa mearga foarte bine.

Listasem numarul de telefon pe site, iar acest lucru a avut un impact in randul clientilor.

Multe comenzi veneau telefonic, la fel si solicitari pentru rezolvarea unor probleme (usi blocate, chei rupte in yale, montaje etc.)

Cum nu puteam asigura personal aceste servicii in tara, am gasit o oportunitate pentru noi parteneriate cu montatori pentru restul oraselor. 

Ce am invatat in acest punct:

  • Sa discut si sa inteleg problemele clientilor 
  • Sa descopar oportunitati noi de parteneriate

Citesti si: 12 Trucuri ca sa iti dai seama daca ideea ta de business va vinde sau nu

O provocare noua…

Proiectul a fost unul care a functionat bine, mi-a adus o multime de satisfactii si mi-a oferit lectii de business. Dar eram pregatiti sa mergem mai departe. Dupa ce am vandut proiectul m-am concentrat sa gasesc o idee noua.

Raspunsul a venit de la oameni. Da, oamenii necunoscuti de pe strada care trec zi de zi pe langa noi sunt o sursa de inspiratie incredibila.

Ce am observat eu la trecatori? Indiferent ca erau femei, barbati, batrani sau tineri… toti aveau un punct comun (in cele mai multe cazuri): incaltamintea sport. Asa ca ne-am apucat de treaba.

Magazinul l-am facut repede, avea si un design modern si era atragator.

Am inceput sa adaugam produse, pe cele mai frumoase, si am pus pretul de 1 leu pentru toate.

De ce? Voiam sa fie indexat cat mai repede de Google. Asa se intampla cand te loveste inspiratia, nu poti astepta.

Pentru a evita problemele, am folosit si un Hello Bar in care anuntam ca preturile nu sunt cele reale si ca site-ul este in constructie.

exemplu-primele-magazine-gomag

Ce-i drept, nu toata lumea a observat mesajul nostru si au inceput sa apara cateva comenzi, dar si backlink-uri, pentru ca lumea gasea magazinul si discuta despre noi.

In cele din urma am rezolvat si partea cu furnizorii, pozele pentru produse (le faceam noi) si au inceput sa apara si comenzile.

Ce am invatat in acest punct:

  • Sa facem buildup, o pre-lansare a magazinului
  • Impactul Social Media

Citesti si: Potentialul de crestere al afacerii tale – Tu stii cum sa iti cresti business-ul?

Nu subestima puterea cuvintelor

Dupa o perioada am descoperit blogul si ce inseamna content marketing in eCommerce.

Am inceput sa scriem articole cu vedete. Iar in cadrul articolelor afisam produse in functie de categoria pentru care se scria articolul in cauza.

La vremea aceea nu aveam butonul de cumparaturi disponibil astazi pe platforma Gomag 🙂

Facebook era si el la inceput, dar a generat un impact grozav asupra business-ului. Am creat o pagina, unde s-au strans mai bine de 13 mii de fani.

gomag-blog-ecommerce

Am inceput sa primim comenzi si prin Facebook (mesaje private, comentarii) si au aparut primele testimoniale care ne-au ajutat sa descoperim tipurile de clienti si tipurile de comportamente ale acestora.

Tot acest raspuns pozitiv ne-a umplut de energie pentru a trece mai departe si pentru a face mai mult.

Am inceput sa facem campanii de Facebook Ads si chiar A/B testing sa vedem, de exemplu, ce culori sunt mai atragatoare in reclamele noastre.

Ce am invatat in acest punct:

  • Impactul recomandarilor (atunci cand iti faci treaba bine)
  • Rolul testimonialelor

Citeste si: Vrei sa iti cresti vanzarile online? Invata sa scrii bine [4 ponturi]

Investeste intr-o experienta pozitiva pentru clientii tai

Daca iti pasa cu adevarat de business-ul si, mai ales, de clientii tai, fa ceva pentru ei. Retine-le atentia.

Acelasi lucru l-am facut si noi. Cum? Cu ce am putut.

Nu am oferit reduceri. Dupa 3-4 comenzi am inceput sa oferim un tricou, sosete… mai multe sosete :).

Tot in acest punct am inceput sa trimitem si scrisori de multumire cu un mesaj personalizat, semnatura si numele persoanei care s-a ocupat de intreg procesul (legatura cu clientii, expediere colet etc.).

Astfel, am creat o legatura mai umana cu clientii.

recenzie carte ecommerce no bull$#!t

As vrea sa iti spun ca totul a fost doar lapte si miere si ca nu am avut niciodata probleme cu nimic. Dar asa ceva nu se intampla si, de fapt, nici nu trebuie. Altfel cum am putea invata sa facem lucrurile mai bine?

Unele probleme cu furnizorii sau intarzierile cu livrarile prin curierat ne-au invatat sa fim cat mai transparenti cu clientii si sa afisam data la care se va livra coletul.

Sfat! 

Fii sincer cu clientii tai si cauta sa rezolvi problemele atunci cand apar. Este un mod banal de simplu prin care le poti castiga increderea.

Tot in acest punct am inceput sa folosim elemente de social proof (testimoniale in cosul cu cumparaturi) si scarcity (cate persoane au comandat produsul x pana la o anumita ora).

Iar drumul nostru a continuat. La fel ca si setea pentru a intelege industria cat mai bine, dar si toate elementele esentiale din marketing.

Citeste si: Invata sa generezi testimoniale puternice – Obtine recenzii de la clientii tai

Stii care este diferenta dintre 2006 si prezent…?

Abundenta de solutii, articole, sfaturi, video-uri, podcasturi, orice… orice iti poti imagina, care te ajuta sa incepi propriul tau business online mai rapid decat ai crede.

Vrei sa fii un antreprenor de nota 10? In Academia Plus gasesti o multime de cursuri si informatii despre cum poti sa iti imbunatatesti performantele magazinului online.

PS. Inca nu vinzi cu Gomag?

Testeaza platforma in mod gratuit pentru 15 zile si descopera cum te ajutam practic sa vinzi online, mai repede si mai comod decat o fac ceilalti!

Cosmin Daraban