Comunitate in sus, comunitate in jos…

Mai nou, orice material de branding citesti, sunt sigur ca acest cuvant apare cel putin odata.

Si partea interesanta? E pe bune.

Cand alegi sa construiesti si sa sustii o comunitate puternica in jurul brandului tau, a magazinului tau, iti creezi o baza de viitori cumparatori recurenti. 

In plus, acestia sunt oamenii care vor merge pana in panzele albe ca sa te sustina, la randul lor, sa te apere si sa se implice personal in cresterea afacerii tale.

Din acest motiv, pentru astazi m-am gandit sa discutam putin despre ce este si cum sa creezi o comunitate frumoasa pentru business-ul tau.

Primesti si 5 idei pe care sa le aplici usor in strategia ta.

Cuprins Cum construiesti o comunitate pentru magazinul tau

Ce poate insemna o comunitate?

  1. Companie
  2. Afiliere si prestigiu
  3. „Ciudati” in acelasi fel
  4. Acces
  5. Exclusivitate
  6. Pasiuni si / sau Obiective comune
  7. Sa te simti vazut si auzit
  8. Context comun

Cum construiesti si sustii o comunitate puternica

  1. Identifica o audienta pasionata si construieste pentru ea
  2. Gandeste-te la moduri in care ii faci pe cei mai activi sa se simta speciali
  3. Moderarea e cheia cand construiesti o comunitate
  4. Foloseste multiple platforme pentru a crea un feedback loop
  5. Colaboreaza cu microinfluenceri si lideri de opinie care au audiente concentrate

Esti gata?

Ce poate insemna o comunitate?

1. Companie

Comunitatile sunt un antidot pentru singuratate. Sigur, depinde de tipul de experienta pe care o asiguri de obicei si ce tip de audiente targetezi.

2. Afiliere si prestigiu

O astfel de comunitate semnalizeaza un anumit status, ca membru esti diferit de “ceilalti”. Aceste tipuri de emotii se leaga in special de brandurile de lux sau brandurile puternice cu un set de valori bine cunoscut de toata lumea.

De exemplu, ma gandesc la pasionatii de anumite marci de masini, la comunitatile de marketing sau orice alt domeniu patronat de “gurus”.

3. “Ciudati” in acelasi fel

Iti place sa vorbesti despre Facebook Ads, bugete, CPA, ROAS, audiente etc. etc.? Sau esti pasionat de gradinarit si poti diferentia dintr-o ochire felurite seminte, unelte de gradinarit, timpuri de semanat si strategii de altoire?

Iti imaginezi ce fata ar face persoana cu care ai o prima intalnire daca ai vorbi incontinuu 2 ore despre acest subiect? Nu cred ca ar mai exista o a doua intalnire 🙂 .

In schimb, in comunitatea ta puteti fi ciudati si mandri de ciudatenia voastra impreuna, fara griji. 

4. Acces

Sa stii oamenii potriviti te poate propulsa in locuri in care in mod normal cu greu ajungi.

Sau aici ai la dispozitie resurse avansate pe subiectul de interes, intr-un singur loc.

De obicei sunt informatii premium, pentru care ar trebui sa dai bani grei, dar pe care aici le gasesti, poate, gratuit, cu toate detaliile – inclusiv dovezi ca ele functioneaza (datorita experientei celorlalti din comunitate).


5. Exclusivitate

Unele comunitati sunt exclusive, cum e de exemplu grupul StartUp in eCommerce, pe care l-am creat special pentru cursantii de la cursul nostru cu acelasi nume.

Exclusivitatea e legata de status si putere, ceea ce face comunitatea mult mai atractiva.

6. Pasiuni si / sau Obiective comune

Comunitatile de mamici, comunitatile pentru un anumit tip de sport, comunitatile pasionatilor de decoratiuni, chiar si comunitatile locale… toate au cate un obiectiv comun, ceea ce uneste membri si le confera putere.

7. Sa te simti vazut si auzit

Toti vrem sa facem o impresie buna. Asa ca, la contactul cu noul, ne crispam intr-o armura rigida, sub o fata curajoasa. Intr-o comunitate in care avem incredere, armura cade si putem fi noi insine, fara a fi judecati.

8. Context comun

Fiecare comunitate are un vocabular comun, un set de valori si asteptari comune. Practic, poti sa vorbesti cu abrevieri din domeniu, iar ceilalti membri vor intelege. Iar cand ai un set comun de valori apar mai putine conflicte. Lipsa conflicte = zero stres.

Pentru a forma mai usor o comunitate, incearca sa trezesti cel putin una dintre aceste emotii inclusiv in experienta pe care o oferi clientilor la cumparare. 

comunitate-magazin

In definitiv, la asta se reduce totul – ce emotie pozitiva reusesti sa trezesti in urmaritorii tai, care sa ii uneasca si sa ii faca sa se tot intoarca la tine, pentru ca e greu sa o gaseasca in alta parte.

Citeste si: 30 de idei de marketing bune pe timp de vara – si nu numai [Partea II]

Cum construiesti si sustii o comunitate puternica

1. Identifica o audienta pasionata si construieste pentru ea

Ideea principala cand schitezi o comunitate, e sa mergi dincolo de produs. 

Stiu, stiu, ca proprietar de afacere – mai ales daca nu ai pornit-o neaparat din pasiune – e greu sa te distantezi si sa iti dai seama cum vei intretine interesul oamenilor fara sa postezi despre ceea ce vinzi.

Dar nu trebuie sa te gandesti la asta, cel putin nu in prima faza.

Ci la pasiunile oamenilor. La aria larga de interes din jurul produselor. Vinzi mobilier? Pai eu nu cunosc personal nici 2 persoane care sa fie atat de pasionate de pal, moduri de imbinare a dulapurilor si cat de bine construita e masuta de cafea.

Si oricum, 2 persoane nu fac o comunitate.

Dar cunosc o multime de pasionati de design. Cunosc o gramada de oameni care scrolleaza infinit pe Pinterest dupa idei de decorat – de la perdele, pana la mobila, decoratiuni de perete, fete de masa, aranjament pentru masa de Pasti si pregatirea unei cine spectaculoase.

Stiu, la prima vedere par lucruri complet aleatorii. Dar intr-acolo trebuie sa tintesti. 

Gaseste o pasiune care sa ocupe minim 10 minute din timpul unui grup limitat de oameni sau a unor diferite segmente din audienta.

Acum, daca vrei sa construiesti o comunitate durabila, din care membri sa nu iasa odata cu trecerea vremii, tinteste pasionatii.

In schimb, daca e ok sa ai membri pe care sa ii servesti doar o bucata de timp (cum sunt, de exemplu, grupurile de imbracaminte sau produse pentru copiii pana la o anumita varsta), tinteste oamenii cu nevoi.

comunitate-grup-magazin-online

2. Gandeste-te la moduri in care sa ii faci pe cei mai activi sa se simta speciali

Membri sunt oameni care adora sa se simta apreciati. Acesta este unul dintre motivele puternice pentru care raman in comunitate.

Cum ii faci sa se simta speciali?

  • La inceput, le dai tag intr-o postare de bun venit pe grupul tau, cel mai simplu.
  • Sau poti sa mergi si mai personal, si sa faci (sau oricare dintre colegii tai care se ocupa de moderare) cate o postare sau un comentariu video in care sa le urezi personal bun venit, sa le spui ca te bucuri ca fac parte din comunitatea ta, ii inviti sa iti lase un comentariu sau sa te contacteze daca au nevoie de ceva si un CTA cu ce sa faca in continuare. Aceasta activitate cere timp, dar depinde de marimea si scopul comunitatii. Vezi daca se preteaza pentru tine.
  • Conturi verificate sau un anumit status in grup – de ex. postarile lor pot sa fie pre-aprobate, si nu vor mai trece prin moderare.
  • Dupa un anumit timp sau dupa o anumita actiune realizata de membri, poti sa le trimiti lucruri gratuite sau cadouri. Poti sa transformi totul intr-o provocare: dupa ce trece de o anumita etapa (ex. primele 10 postari) castiga un badge, dupa urmatoarea etapa (ex. primele 50 de comentarii care ajuta ceilalti membri) castiga un set de stickere, dupa alta etapa (ex. 1 an in comunitate) primeste un cadou sau un produs cadou. Si asa mai departe.

Modul in care alegi sa ii recompensezi pentru implicare si pasiunea lor depinde de creativitatea ta, buget si tipul de public.

Citeste si: 6 Reguli de marketing din scoala veche, care valoreaza milioane

3. Moderarea e cheia cand construiesti o comunitate

Daca vrei sa mentii publicul implicat si entuziasmat, ai grija ce postezi si ce lasi sa treaca de moderare. 

Noutatile si ideile, postarile cum sa, postarile raspuns la intrebari, sesiuni Q&A – in general, materialele utile si care raspund la nevoile membrilor vor avea cel mai mare succes.

exemplu-grup-facebook

E ok si chiar indicat sa ii anunti primii atunci cand rulezi campanii speciale, poate de reduceri sau acces exclusiv la o noua categorie de produse. Poti si sa le oferi un cod de reducere la care doar ei au acces, pentru a intretine sentimentul de exclusivitate. Plus ca e un imbold puternic pentru cumparare.

Ai vazut ca am inceput direct cu moderarea propriilor tale postari. Si asta pentru ca multi au tendinta sa posteze doar despre produsele lor, eventual direct cu un link catre produs si atat. 

Dar tu sa nu faci asta. Mai diversifica, ramai interesant, util – ofera-le membrilor ceea ce isi doresc.

Pentru postarile oamenilor din comunitate, creeaza un set de reguli usor de urmat si care sa ii ghideze. 

Stabileste clar limitele si care sunt consecintele anumitor actiuni (insultele, postarile de autopromovare, postarile care includ nuditate sau remarci discriminatorii, rasiste etc.).

Gasesti exemple de regulament si pe alte grupuri de unde sa te inspiri pentru propria comunitate. 

4. Foloseste multiple platforme pentru a crea un feedback loop

O comunitate, la fel ca o baza de clienti, incepe de la sentimentul de incredere. 

Si pentru a-ti creste propriul grup, vei avea nevoie sa atragi constant oameni care sa stie precis ca vor gasi acolo ceea ce cauta. 

De aceea, foloseste-te de intregul arsenal de canale pe care le ai la dispozitie. Promoveaza reactiile membrilor tai in stories, intrebarile sau recenziile lor pe Instagram, Facebook, in landing page-uri si vorbeste despre comunitatea ta in webinarii sau video-uri live.

promovare-inter-canale

Nu uita sa lasi link-ul catre comunitate oriunde comunici – in special in semnatura de la email. 

Desi oamenii care iti primesc mail-urile nu au intotdeauna un context de la care sa isi dea seama daca grupul tau le ofera ceea ce vor sau nu, si de acolo iti vor veni membri noi.

De asemenea, foloseste reactiile si postarile membrilor in magazin. Si adauga la icon-urile de trust faptul ca ai o comunitate de x membri si ce au clientii de castigat daca aleg sa intre acolo.

Chiar e un diferentiator, pentru ca nu orice brand poate crea si mentine o comunitate.

Citeste si: Promovare Facebook & Instagram – 10 Idei pentru strategia Social Media

5. Colaboreaza cu microinfluenceri si lideri de opinie care au audiente concentrate

Faci asta cu dublu scop.

Pe de o parte, influencerii iti vor aduce rezultate concludente daca le propui sa iti promoveze comunitatea. Impactul lor se va vedea in numarul de membri noi.

Pe de alta parte, un influencer admirat si respectat va conferi brandului si membrilor din comunitate imaginea ca au un anumit statut, o anumita putere. Si asta ii va face sa fie si mai mandri ca te urmaresc.

Cand aplici aceasta stategie, cauta colaboratori cu audiente concentrate, in categoria ta, chiar daca sunt mici. 

De ce?

Pentru ca daca nu mergi mai granular te vei trezi ca muncesti si platesti de doua ori. Poate vor intra tot felul de oameni in comunitate, care n-au treaba cu tine nici in clin, nici in maneca, si pe care va trebui sa ii scoti pe rand. 

Mai bine sa fii selectiv cu cine intra, decat sa te-apuci apoi sa faci curatenie.

Tu te-ai gandit sa iti faci o comunitate in jurul magazinului tau online?

E adevarat ca presupune ceva munca, insa daca iti faci din start strategia bine, oamenii vor intra constant in comunitate. 

Mai ramane sa le intretii interesul cu postari utile si/sau interesante si sa ii mai moderezi.

Iti recomand sa iti implici si echipa in comunitate, indiferent ca e un grup de Facebook, LinkedIn, WhatsApp, Slack, pe email, pe un forum etc.

Ei, cam atat pentru azi. 

Aa.

Daca nu ai facut-o inca, si vrei sa afli ultimele noutati din eCommerce, cele mai tari strategii de marketing si sa interactionezi cu oameni faini de tot, te invit in comunitatea noastra, eCommerce cu Gomag.

De-a lungul timpului, am primit o multime de mesaje de la clienti sau chiar oameni ce nu vand inca pe Gomag, si care sunt super incantati de comunitatea noastra. Hai si tu alaturi de noi!

Cosmin Daraban
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[i]
[i]
[index]
[index]