Am discutat in repetate randuri despre importanta brandingului cand iti doresti o afacere iubita de clienti.

Iar una dintre actiunile principale din acest proces sunt cele de raspandire a simbolurilor si noutatilor companiei tale, in scop de awareness.

Aparitiile tale in presa si pe alte site-uri oficiale, in afara site-ului tau, iti pot aduce atat backlink-uri (pentru SEO), dar sunt necesare si pentru consolidarea brandului.

Pentru ca tu sa iti optimizezi eforturile, e recomandat sa ai actualizat in permanenta un kit de presa cu elementele definitorii ale afacerii tale. 

Oricand iti este ceruta o informatie despre firma sau ai nevoie de ea pentru pregatirea comunicatelor de presa, de exemplu, pur si simplu o culegi din kit-ul tau.

Nu mai pierzi timpul, esti prompt(a) si ai siguranta ca nu uiti lucrurile importante de transmis.

Hai sa vedem impreuna cum se construieste si intretine un kit de presa solid pentru afacerea ta.

Cuprins Cum sa faci un kit de presa pentru afacerea ta online

  1. Fisierul cu elemente media
  2. Descrierile companiei
  3. Mesajul cheie al companiei
  4. Descrierea produsului / produselor principale si beneficii
  5. Fisierul Owner-ului
  6. Cifrele cheie
  7. Datele de contact
  8. Lista cu link-uri utile
  9. Informatiile contextuale
  10. Campanii si actiuni comunicate pana acum

Pont!

Organizeaza kit-ul de presa detaliat intr-un folder in Google Drive. Acesta nu e pentru ochii tuturor, deoarece poate cuprinde informatii sensibile pe care vei dori sa le oferi doar anumitor oameni.

De asemenea, creeaza un PDF sau colectie tip rezumat in cloud, pe care sa o pui direct la dispozitia jurnalistilor atunci cand iti cer kit-ul de presa. 

Aceasta poate fi un material public pe care sa il ai direct in site-ul magazinului tau sau pe pagina despre noi, pentru a fi accesata rapid.

1. Fisierul cu elemente media

Recomandarea noastra este sa il construiesti in cloud, intr-o platforma de unde poti da acces si angajatilor tai sau colaboratorilor pe branding si marketing. Poate fi un cont special creat in acest scop, in Dropbox, Google Drive sau Google Photos.

Important e sa fie acolo permanent si sa nu ii schimbi locul. Nu tine fisierele media nici in calculatorul personal, pentru ca nu stii cand ai nevoie rapid de ele, dar nu ai acces la PC.

Bun. Ce cuprinde fisierul cu elemente media pentru un kit de presa?

  • Logo-urile companiei – salvat in multiple formate, inclusiv editabil. Poate ai variante colorate, negru, alb, cu slogan incorporat sau nu.
  • Bannere descriptive – creeaza 2-3 set-uri la multiple dimensiuni, incepand de la 1200×800 px (cerut uzual la advertoriale), pana la dimensiuni pentru Instagram Post si story etc. Aceste bannere ar trebui sa contina mesajul esential al companiei, elemente grafice descriptive si sa fie marcate cu logo-ul tau.
  • Video-uri publicitare – poate fi un video de prezentare pentru compania ta, sau un video cu principalele tale beneficii, sau video testimonial de la clienti. Poti avea video-ul in format original in acest fisier, insa ai grija sa il ai incarcat si intr-o platforma cum e YouTube sau Vimeo, pentru a putea oferi link-ul exact cand iti este cerut sau ai nevoie de el.
  • Infografic/e – poate ai un infografic cu statistici compilate de compania ta sau unul de prezentare.
  • Imagini cu echipa – pentru umanizarea brandului, poti pastra in kit si fotografii cu echipa ta sau surprinsi in timpul lucrului.
  • Imagini descriptive la rezolutie buna.

Citeste si: Brand si logo magazin online – 10 sfaturi care te vor ajuta sa faci alegeri bune

2. Descrierile companiei

Acestea sunt principalele elemente din kit ce ar trebui sa fie cat mai la indemana. Ma refer la descrierile de diferite lungimi si formate pentru compania ta.

  • Descrierea scurta – incepe cu USP-ul tau ca un titlu al descrierii si care rezuma intr-o propozitie – 2 principalul lucru unic pe care il face compania ta pentru clienti / piata. Practic, in descrierea scurta raspunzi succint la intrebari precum cine esti, ce faci, de cand si pentru cine. Aici poti include si milestones (principalele realizari de-a lungul timpului).
  • Descrierea lunga – sunt putine cazurile in care o vei folosi in intregime, insa din aceasta poti lua bucati cu elementele de care ai nevoie in acel moment. In descrierea lunga poti sa adaugi mai multe detalii despre firma ta, despre istoricul si reusitele tale, despre diferite actiuni pe care le faci, despre produse, principalii diferentiatori in piata, cele mai recente lansari, testimoniale de la clienti etc.
  • Descrieri la dimensiuni specifice. La 400 caractere (cu tot cu spatiu), la 200 de cuvinte etc.

3. Mesajul cheie al companiei

Practic, aici specifici pozitionarea ta in piata, cum vrei sa fii perceput de audienta. Uzual, poti dezvolta USP-ul mentionat la descrierea scurta.

Nu exista neaparat o formula pentru constructia mesajului cheie insa ar trebuie sa incepi cu numele companiei si ce face aceasta, pentru cine si in ce scop.

Poti crea mai multe mesaje cheie, incorporand sloganul, de exemplu, sau sub forma de call-to-action (indemn la actiune) adresat direct audientei.

kit-pentru-presa-exemplu

4. Descrierea produsului / produselor principale si beneficii

In kit-ul tau de presa ar trebui sa incluzi si o lista a categoriilor tale principale de produse / servicii si produsele vedeta. 

Ce incluzi in descrierea produselor?

  • Descrierea a ce fac produsele tale pentru clienti. Practic, beneficiile produselor pentru audienta ta.
  • Preturi practicate
  • Locatia din care pot fi cumparate
  • Compararea cu alte produse din piata (fara a da nume)
  • Noutati legate de produsele respective

Poti organiza lista cu bullets sau poti crea cate o carte de vizita multimedia pentru prezentarea fizica a fiecarui element (produse / servicii).

Citeste si: Cum Sa Vinzi Mai Mult Cu Descrieri De Produs Optimizate

5. Fisierul Owner-ului

Sau owner-ilor, daca sunteti mai multi. De exemplu, la Gomag avem pregatite 2 fisiere, deoarece compania noastra este condusa atat de Cosmin, cat si de Aurelian.

Ce cuprinde fisierul owner-ului?

  • Descrierea scurta a proprietarului de business – aici adaugi experienta si istoricul (poti include si studiile absolvite, daca sunt relevante), principalele realizari de-a lungul timpului, misiunea ca antreprenor si elemente de interes din viata personala cum ar fi hobby-uri sau preferinte (pentru ca cititorii sa se identifice mai usor cu antreprenorul).
  • Fotografiile owner-ului – neaparat e nevoie de fotografii tip portret, pe inaltime, bust. De asemenea, include poze cu diverse expresii faciale, neaparat si zambind. Daca sunteti mai multi parteneri de business implicati, adauga in fisier si poze in care apareti toti.
  • Date de contact – acestea pot fi datele de contact direct ale owner-ului, sau ale unui intermediar cum ar fi asistentul personal, daca owner-ul e un om ocupat si cineva trebuie sa trieze mesajele si cererile adresate lui direct. 


6. Cifrele cheie

Cifrele cheie ale companiei ar trebui sa fie repetate si separat in kit-ul de presa, nu doar in descrieri. 

Acestea pot fi folosite ca milestones sau preluate usor in crearea unor materiale vizuale cum ar fi infografice, PDF-uri, video-uri sau carusele.

Care ar putea fi cifrele cheie?

  • Numarul clientilor activi in acest moment sau de-a lungul timpului
  • Numarul membrilor din comunitatea ta
  • Cifra de afaceri / Venitul anual
  • Procentajul de crestere anuala
  • Traficul mediu pe site (daca e mult si poate impresiona)
  • Numarul de comenzi lunare / anuale
  • Numarul de produse din portofoliu (daca e relevant)
  • Numarul de angajati in echipa
  • Bugetul anual rezervat dezvoltarii companiei

Deseori aceste cifre iti sunt cerute atunci cand raspunzi unui interviu, de exemplu, dar si pentru comunicatele de presa transmise la final si inceput de an.

Citeste si: 365 de idei pentru afaceri mici si medii [marketing & vanzari]

7. Datele de contact

Un kit de presa nu este complet fara datele de contact actualizate ale companiei. Specifica aici:

  • Adresa web a site-ului
  • Adresa de email de contact a companiei (de tip [email protected] sau cum altfel doresti)
  • Numarul de telefon de contact pentru vanzari / support
  • Numele persoanei / persoanelor de contact
  • Adrese de email ale persoanelor de contact
  • Numere de telefon ale persoanelor de contact

Aceste date de contact trebuie sa iti fie la indemana in acest format astfel incat sa le poti da rapid agentului tau de PR sau sa le transmiti unui potential colaborator pentru aparitiile in presa. 

De asemenea, datele marcate cu bold mai sus pot fi si publicate in presa atunci cand sunt relevante.

kit-presa-exemplu

8. Lista cu link-uri utile

Aceasta este o colectie de URL-uri unde jurnalistii pot descoperi mai multe despre compania ta. 

Sigur ca nu ai intotdeauna control asupra link-urilor preluate sau folosite, insa ii poti ghida de unde sa inceapa, din locuri in care tu ai control precum:

  • Adresa web a site-ului
  • Pagina de Facebook a afacerii tale
  • Canalul de YouTube al afacerii
  • Contul de Instagram al afacerii
  • Podcastul owner-ului / al companiei
  • Blogul companiei
  • Landing page evergreen (poate fi un lead page sau un lp de vanzare pentru produsul vedeta)
  • Materiale PDF descriptive cum ar fi cataloage, flyere sau ghiduri tip tutorial
  • Orice alt site / cont social media pe care il detii

9. Informatiile contextuale 

Un kit de presa pentru afacerea ta mai poate contine informatii contextuale ce iti vor fi cerute de agentul tau de PR sau de jurnalisti in cadrul interviurilor.

De exemplu, e important sa stabilesti cine sunt principalii tai competitori din piata. Asta va permite oamenilor de presa sa fie cat mai obiectivi in materialele create si sa ii specifice acolo unde e relevant. 

Pentru omul tau de PR, informatia aceasta poate oferi context astfel incat sa monitorizeze miscarile competitorilor si sa actioneze prompt cand dau semnale ca vor sa acapareze piata.

Un alt tip de informatie contextuala este legata de cine e audienta ta, catre ce tip de clienti te adresezi si ce ii doare pe acestia. Astfel, comunicatele si mesajele tale aparute in presa pot fi transmise catre publicurile potrivite, interesate de acest subiect si care consuma informatii din nisa ta.

Informatia aceasta poate fi si preluata direct in materialele de presa, pentru contextualizarea declaratiilor tale.

In alt treilea rand, aici poti sa mai notezi 2-3 citate actuale ce pot fi preluate atunci cand e nevoie. 

Citatul tau poate declara parerea ta despre anul in curs pentru nisa din care faci parte, misiunea firmei, o actiune de business recenta pe care ai facut-o etc.

10. Campanii si actiuni comunicate pana acum

E vital sa ai un istoric al actiunilor tale in presa pana in acest moment. Aici incluzi campaniile realizate pe cont propriu, impreuna cu partenerii sau cu agentul tau de PR.

  • Cele mai recente comunicate de presa
  • Cele mai recente advertoriale
  • Cele mai recente interviuri cu owner-ul
  • Cele mai recente aparitii organice in presa
  • Cele mai recente aparitii platite in presa

Sunt date ce ofera context atat jurnalistilor, cat si omului sau echipei tale de PR. 

In plus, e folositor sa ai aceste informatii centralizate intr-un singur loc, pentru a le folosi si tu atunci cand construiesti materiale de trimis presei.

Citeste si: Cum sa iti amplifici vanzarile cand perioada sarbatorilor e slaba

Acestea sunt elementele vitale dintr-un kit de presa pentru afacerea ta.

Practic, ai colectia de informatii despre companie, organizate, la un click distanta pentru a raspunde prompt atunci cand iti sunt cerute.

Ai grija ca acest kit de presa sa fie actualizat lunar, astfel incat sa ai siguranta ca transmiti informatii corecte. 

Odata ce il construiesti (actiune ce poate dura, in functie de cine se ocupa de el), nu iti ia mai mult de 10 minute in fiecare luna sa te uiti peste el si sa il aduci la zi.

Acum e randul tau sa pui informatia in aplicare 🙂 . Spor la vanzari!

PS. Vanzarile sunt mai spornice cand ai o platforma solida in spate, care sa iti faca viata mai usoara. Gomag este infrastructura tehnica de care ai nevoie pentru a experienta ta de antreprenor sa fie floare la ureche!

Testeaza Gomag gratuit pentru 15 zile si consulta abonamentele – avem optiuni pentru orice buzunar si uneltele necesare pentru ca magazinul tau online sa creasca!