Salut! Ti-am pregatit un material urias cu idei de marketing si vanzari pentru afaceri mici si medii.

Asa ca nu ma lungesc foarte mult cu introducerea.

Vreau sa iti dau doar un sfat de inceput: adauga un marcaj pe articol, salveaza-l in browser si revino pe material de fiecare data cand esti in cautare de idei.

E suficient sa faci cate o actiune pe zi, si sunt sigura ca vei vedea rezultatele foarte repede.

Ce idei de afaceri functioneaza acum? Vezi https://www.gomag.ro/blog/idei-de-afaceri/

Cuprins 365 de idei pentru afaceri mici si medii:

Kit de baza pentru antreprenorii isteti

  1. Seteaza Google Alerts pe numele afacerii tale, pe kw industria ta si pe cei mai importanti competitori. Ramai la curent cu ce se intampla pe Google si ce vorbeste lumea despre aceste subiecte.
  2. Foloseste BuzzSumo.com, Mention.com, BrandMentions.com pentru a supraveghea automat ceea ce se vorbeste despre brandul tau.
  3. Ramai conectat la ceea ce se intampla zi de zi. Poate nu ai timp sa tot cauti pe net, asa ca e suficient sa te abonezi la site-uri ce trimit zilnic rezumate cu cele mai importante stiri si noutati, generale si de nisa.
  4. Implementeaza codul de tracking Google Analytics si activeaza eCommerce tracking. Chiar daca nu ai absolut nicio idee cum se foloseste! Daca ai datele bune de la inceput, specialistii cu care colaborezi pe viitor vor avea la dispozitie date curate pe baza carora iti vor gandi strategii eficiente.
  5. Implementeaza corect pixelul de la Facebook si alte coduri de tracking din tool-uri gratuite. Chiar daca acum mergi organic, cand vei vrea sa faci reclame vei avea nevoie de cookie-urile adunate in mod corect
  6. Creeaza-ti un kit de baza pentru presa: descrieri pentru afacere, descrierea owner-ului, poze bust de calitate, logo-ul la rezolutie buna, cateva imagini reprezentative, o lista a realizarilor si orice alta informatie relevanta. E aur curat!
  7. Nu uita de contactul personal. Sa adaugi un bilet scris de mana in colet sau sa pregatesti un pachetel cadou la comenzile mai mari nu iti ia mult timp, dar lasa un impact puternic asupra clientului.
  8. Discuta personal cu clientii tai, mai ales daca esti la inceput. Invita-i sa iti spuna care sunt parerile si sugestiile lor si fa follow up dupa ce optimizezi. Ii poti impresiona usor.
  9. Oamenii iubesc sa primeasca lucruri gratis. Asa ca nu te sfii sa trimiti in colete stickere, semne de carte, cani, dulciuri sau orice se potriveste, chiar daca nu are o valoare foarte mare. Te vor tine minte.
  10. In loc sa iti tratezi competitorii ca adversari, incearca sa ii privesti ca pe niste colegi sau chiar mentori. Ai lucruri pe care poti sa le inveti de la ei, fie din actiunile lor, fie prin faptul ca va imprieteniti sau participati impreuna la diverse evenimente.
  11. Ca proprietar de business mic sau mediu probabil esti tentat sa faci totul pe cont propriu. Dar nu poti face asta prea mult timp. Concentreaza-te pe ceea ce faci tu cel mai bine. Fa o lista cu lucrurile pe care le faci momentan si delega-le catre oameni care au aceleasi valori ca tine.
  12. Tine cont ca nimic nu e gratis pe lume. Daca nu vrei sa investesti multi bani, vei investi timp, energie, efort, oameni, talent.
  13. Chiar daca iti deschizi afacerea ca pe un part-time job, pastreaza o evidenta clara a finantelor tale. Invata ce inseamna cashflow, rotatia stocurilor, profitabilitatea si identifica locurile in care pierzi bani. Daca ramai in control asupra finantelor de la inceput, atunci ai mari sanse ca proiectul tau sa reuseasca.
  14. La inceput, toti banii pe care ii faci din business ar trebui reinvestiti in business. O afacere, la fel ca mai orice altceva in viata, are nevoie de timp si resurse ca sa creasca.
  15. Angajeaza specialisti atunci cand e necesar – pentru ca te costa mai mult sa lucrezi cu amatori! De exemplu, un grafician, cand ai nevoie de logo. De asemenea, un contabil si un avocat bun valoreaza greutatea lor in aur.
  16. Intotdeauna sa ai o dovada scrisa. Creeaza contracte atunci cand e nevoie, si nu te baza pe promisiuni verbale. Salveaza email-urile schimbate cu clientii si tertele parti cu care colaborezi (desigur, respectand prevederile GDPR). Nu stii niciodata ce se poate intampla.
  17. Creeaza-ti o rutina zilnica de care sa te tii, chiar daca lucrezi de acasa. Un dus de dimineata, micul dejun sau 30 de minute de miscare inainte de a te pune la laptop/PC sa lucrezi poate face minuni asupra motivatiei tale.
  18. Stii care sunt perioadele tale maxime de energie / productivitate? Profita de ele. Nu toata lumea lucreaza in acelasi ritm. Daca ti-e usor sa te trezesti de dimineata, concentreaza-te atunci sa rezolvi cele mai importante task-uri. Daca esti pasare de noapte, te concentrezi pe ele noaptea (sigur, in afara gestionarii comenzilor, pe care trebuie sa o faci ziua pentru ca depinzi de curieri).
  19. Creeaza proceduri / checklist-uri cu ordinea lucrurilor de facut in cadrul unui task, imediat ce constientizezi ca ai ajuns la un model de lucru. Nu dureaza mult sa faci un mindmap cu sageti sau un tabel. Dar pe baza acestora, in timp, iti poti imbunatati modelele de lucru – poti sa creezi proceduri necesare cand ai angajati si cand cresti.
  20. Daca esti in primele stadii ale afacerii, strange in jurul tau o mini-comunitate de clienti, un public nucleu. Pe baza feedback-ului si a experientei lor iti poti imbunatati constant ofertele, produsele, serviciile, USP-ul – intregul business.
  21. Creeaza cateva scenarii pentru diverse fatete ale afacerii, astfel incat sa fii pregatit din timp. De exemplu, pe partea de support, clientii pot avea anumite reactii – trebuie sa stii cum le raspunzi astfel incat sa nu inrautatesti lucrurile. Ce se intampla in cazul unui atac informatic sau o criza de imagine? Ce se intampla cu produsele pe site cand stocul lor ajunge la 0? Pregateste-ti armele si reactiile de pe acum.
  22. Tine evidenta stocurilor si comanda doar stocuri necesare, nu in exces.
  23. Plateste la timp facturile. Fiecare factura pe care o amani poate determina intarzieri care iti afecteaza direct relatia cu clientii si furnizorii, inclusiv bunul mers al afacerii.
  24. Fa macar un parteneriat. Poti colabora cu non-competitori din nisa ta pentru a va promova reciproc si a va completa ofertele. De ex., poti chiar sa colaborezi cu magazinele de cartier din locatia ta. Profita de tot ce poti.
  25. Ocupa-te mai intai tu de gestiunea si livrarea produselor. Apoi, pe masura ce afacerea creste, externalizeaza aceste task-uri spre un partener e-fulfillment.
  26. Foloseste instrumente care te ajuta sa economisesi timp – Google Drive, Mindmeister, Made for Business, Site-uri pt. tehnica Pomodoro, GoBoti etc.
  27. Daca afacerea ta se extinde si trebuie sa faci angajari, nu te uita doar la abilitatile necesare pentru responsabilitatile care vor reveni persoanei respective. Uita-te si la personalitate, valori personale si creativitate – va trebui sa lucrati impreuna.
  28. Lucreaza cu persoane de care iti place, care iti sunt simpatice. Asta se aplica atat atunci cand faci angajari, cat si atunci cand externalizezi. Cand nu iti place de o anumita persoana, vei proiecta emotiile in modul in care ii percepi munca, ceea ce iti afecteaza obiectivitatea.
  29. Daca vrei sa obtii rezultate in business din ceea ce inveti, trebuie sa APLICI. Zilnic absorbi informatie valoroasa, fie din experientele obisnuite, fie cand acorzi timp unui curs, unei carti etc. Nu aduna doar informatii, pune in practica, macar cate o idee noua pe zi.
  30. Perfectiunea este o minciuna gogonata. Nu mai pierde timp cizeland site-ul, reclama, modul de impachetare a coletelor sau orice altceva. Mergi in fata cu ceea ce ai deja si de ceea ce esti cat de cat multumit, si imbunatateste pe parcurs.
  31. Indragosteste-te de ideea de a avea un business, nu neaparat de forma pe care o are acum firma, produsele si ofertele tale. In acest fel iti vei pastra flexibilitatea fara sa te panichezi cand trebuie sa faci modificari sau anumite sacrificii.
  32. Incepe afacerea pe baza unui plan de business si tine-te de el. Sigur, il mai poti adapta atunci cand intervin factori externi majori (cum a fost inceputul pandemiei, de exemplu). Planul tau ar trebui sa contina: idei pentru urmatorii 3 ani, un plan de marketing + estimarile financiare.
  33. Planificarea pe 3 ani este cea mai eficienta, deoarece iti permite sa vezi intreaga imagine de ansamblu. Implementezi planul in bucati a cate 3 luni. Asa ai siguranta ca te pregatesti din timp si prinzi intreagul interval de atentie al clientilor (ex., gandeste-te la perioada de timp pentru cumparaturi inainte de o sarbatoare/ sezon!!)
  34. Fa o lista cu resursele gratuite ce exista pe internet pentru crearea si editarea imaginilor. Iti va prinde bine pentru ca poti reveni la ea de fiecare data cand ai nevoie. Noi am adunat cateva aici: Icon-uri, imagini si ilustratii – 30 Resurse gratuite pentru magazinul tau
  35. Mai mult de jumatate dintre cautarile online si, mai nou, dintre cumparaturi, se fac de pe MOBIL. E timpul sa iti gandesti comunicarea si ofertele in primul rand pentru utilizatorii de telefoane.
  36. Poti sa vinzi orice, in mod repetat, atata vreme cat ai un diferentiator puternic. Stabileste clar cu ce iesi in evidenta si foloseste acel diferentiator incontinuu, peste tot. De exemplu, poate vinzi anumite tipuri de produse (ex., tot timpul produse super colorate, de la creatori locali), ai un anumit stil de a scrie (ex., jovialitate, personificarea produselor, dark humor).
  37. Inspira-te din campaniile de marketing si actiunile celorlalti jucatori de pe piata. Chiar si din cele ale magazinelor din alte nise, care nu au nicio legatura cu tine sau publicul tau. Adapteaza-le la business-ul tau si vezi cum reactioneaza audienta.
  38. Uita-te in fiecare luna pe rapoartele tale (Analytics, Gomag, rapoarte din diverse tool-uri pe care le folosesti). Interpreteaza datele si foloseste-le pentru a lua decizii in campaniile din perioada urmatoare. Aceste analize ar trebui facute si anual.
  39. Tine cont de puterea de cumparare a clientilor tai, in functie de moment si macro-mediu. De exemplu, inainte de perioada de salariu se fac planurile de cumparaturi, iar spre final de luna se achita utilitatile si alte taxe. Tine cont de asta pentru a creste si a scadea bugetul in concordanta cu starea de fapt.
  40. Permite utilizatorilor sa cumpere online si sa ridice comanda direct din magazinul local, daca ai si o locazie fizica.
  41. Ai grija cui lasi review-uri negative si cui ii faci scandal. Niciodata nu stii daca cineva de la care cumperi tu personal, poate deveni clientul tau cel mai profitabil.
  42. Scalarea nu inseamna acelasi lucru cu cresterea. Optimizeaza-ti continuu procedurile si identifica in mod corect prioritatile. Nu te lasa tentat de detalii care te fac sa pierzi bani fara sa iti aduca rezultatele la care te astepti.
  43. Propune-ti sa construiesti, in timp, un brand. Pentru asta ar trebui sa iti imbunatatesti elementele de branding: misiune, valori, stil, tonalitate, culori, fonturi, nume, tagline etc.
  44. Da personalitate brandului tau. Gandeste-te la un adjectiv cu care vrei sa fie asociat: inspirational, rebel, senzual, eficient, dragut etc.
  45. Pune-ti numele companiei pe tot ce prinzi – carti de vizita, pixuri, agende, calendare, stickere, masina, scoci, cutii, plicuri etc.
  46. Anumite branduri, cand devin foarte populare, isi pierd din forta de atractie. Poti sa fii popular, sau poti sa fii exclusiv. Alege una dintre ele.
  47. Alege un jingle care sa fie asociat automat cu brandul tau – sunetele au un efect pe termen lung asupra memoriei si perceptiei consumatorilor.
  48. Fa ocazional un audit al costurilor si veniturilor tale. Identifica pe ce dai bani degeaba sau cu rezultate proaste, si elimina acei consumatori de resurse. Creste eforturile de marketing catre sursele mari de venit SI profit.
  49. Brandurile care se implica au cele mai mari sanse de crestere. Acele branduri care au pareri si le sustin, carora le pasa de mediu si care ofera beneficii sociale. De ce? Deoarece noile generatii asta cauta.
  50. Arata ca iti pasa – refoloseste cutiile in care a venit marfa de la furnizori pentru livrari (pentru planeta), implica-te in actiuni de voluntariat, doneaza in mod random – nu doar inainte de sarbatori.
  51. In aceeasi idee, incearca sa eviti printarea facturilor si adaugarea lor in colete. Mai degraba, fa-o pentru comenzile pe persoana juridica si trimite factura pe email catre clientii persoana fizica.
  52. Nu te lua exact dupa ce citesti pe net sau ce iti recomanda unul si altul. Nu lua de 100% bune nici macar ideile pe care ti le-am dat in articolul acesta. Pentru ca se pot potrivi sau nu, in functie de tipul afacerii tale si de caracteristicile audientei pe care o tintesti. Mai intai, TESTEAZA!

Citeste si: Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli

Sfaturi pentru un site care vinde

  1. Construieste incredere in mintea clientilor: cere constant testimoniale, recenzii si poze din partea lor, apoi foloseste-le in site si in materialele de marketing.
  2. Insa nu lasa vizibile doar recenziile pozitive pentru ca acestea scad increderea. Permite si recenziile cu o valoare mai mica, mai ales daca le-ai raspuns si ai rezolvat problema.
  3. Reactioneaza corect pe baza informatiilor pe care le ai de la clienti. Le poti folosi cuvintele in descrieri si materialele de marketing. Poti aduce in site produse pe care le cauta prin cautari interne, dar pe care nu le ai inca. Le poti face oferte mai relevante pe baza comportamentului in site. Si asa mai departe.
  4. Uita-te in Google Search Console pentru identifica modul in care iti cauta oamenii site-ul. Foloseste-le cuvintele, asa cum am exemplificat mai sus.
  5. Asigura-te ca site-ul tau este securizat (ai un certificat SSL instalat).
  6. Stabileste clar care e domeniul preferat si fa redirect in concordanta: www sau non-www. Ai grija sa nu fii indexat cu una sau cu alta pe mobil vs desktop si sa iti strice pozitiile sau sa afiseze erori clientilor.
  7. Grupeaza si segmenteaza clientii pe baza caracteristicilor comune (de exemplu, poti folosi Grupuri clienti si tag-uri in Gomag).
  8. Testeaza ocazional fluxul de comanda, inclusiv procesarea comenzilor platite cu cardul. Inclusiv pe mobil.
  9. Completeaza sectiunea de FAQ din site. Daca ai multe de spus despre anumite produse, poti introduce o mini sectiune de FAQ specifica in pagina produselor respective.
  10. Acopera-ti bazele. Exista cateva informatii esentiale care trebuie sa fie completate in site-ul tau. Le ai? Procedura de retur, T&C, Politica de confidentialitate, Cum cumpar, Cum platesc, Procedura de livrare etc.
  11. Formuleaza o strategie de retur simplu de urmat de catre clienti si afiseaza-o clar in site, pentru a oferi asigurari clientilor si a le castiga increderea. Atentie, nu pentru toate produsele clientii beneficiaza in mod legal de dreptul de retur (produsele personalizate, de ex.).
  12. Foloseste pagina Despre noi ca pe un instrument de storytelling. Spune-ti aici povestea, misiunea si valorile, adauga video + poze si testimoniale, si un formular de abonare la noutati.
  13. Pagina de home ar trebui sa raspunda la urmatoarele intrebari: cine esti, ce faci, pentru cine, ce au de castigat clienti?
  14. Nu ai nimic de pierdut daca mai recomanzi un produs. Adauga produse upsell si cross-sell in paginile de produse – sunt un mod non agresiv de a face recomandari, asa ca nu ai cum sa iti enervezi clientii.
  15. Evidentiaza ofertele si produsele cu beneficii extra. Poti folosi, de exemplu, marcaje promotionale.
  16. Implementeaza cat mai curand flow-uri automatizate in site. De exemplu, poti folosi GoBotii din Gomag pentru a intretine relatia cu clientii dupa comanda, pentru a cere testimoniale, pentru a oferi un cupon cadou sau a recomanda un produs cross-sell, in functie de ce a cumparat initial.
  17. Nu ascunde niciodata costurile, nici costurile suplimentare (cum ar fi taxele de transport sau orice altceva e cazul). Cu cat le afisezi mai tarziu, cu atat vor avea un efect mai negativ asupra clientilor.
  18. Afiseaza vizibil numarul de telefon de contact, peste tot pe site. Asa raspunzi nevoilor celor care au diverse intrebari si dai dovada de transparenta.
  19. De multe ori lucrurile simple, basic, iti aduc rezultate bune si constante. Problema e ca tindem sa le scapam din vedere. De exemplu, poate adaugarea unui video care sa arate cum functioneaza si cum se foloseste produsul iti poate dubla rata de conversie. Chiar si daca il filmezi cu telefonul!
  20. Foloseste cuvinte simple in descrieri si bannere. Evita jargonul, termenii tehnici si exprimarile pretentioase, pentru ca iti afecteaza rata de conversie si te fac sa pierzi bani.
  21. Diversifica metodele de plata in magazin in functie de tipul de produse si preferintele clientilor. De exemplu, acum poti integra foarte usor plata in rate daca vinzi produse mai costisitoare.
  22. Foloseste multiple imagini de produs, inclusiv cu acesta in timp ce este purtat sau folosit. Prin imagini, video si texte suplinesti lipsa posibilitatii de a atinge si a incerca produsul in mod personal. Cu cat ai mai multe info, cu atat mai bine.
  23. Asigura-te ca imaginile tale sunt optimizate ca dimensiune. Imaginile prea mari se incarca greu si afecteaza per total viteza de incarcare a site-ului.
  24. Nu exista statistici universal valabile privind ce imagini aduc mai multe sau mai putine conversii. Depinde de tipul de public abordat. Folosirea imaginilor cu produse pe fundal transparent este un standard (oamenii se asteapta sa le vada, sunt un punct de paritate cu celelalte firme din piata). 
  25. Evita sa pui numere de ani in URL-uri – de exemplu, in URL-urile landing pages ale campaniilor de sezon. Asa iti poti indexa frumos paginile, pentru a avea vizibilitate si a atrage clienti in mod continuu.
  26. Un landing page complet contine: titlu personalizat, sugestiv pentru pagina, 1 banner descriptiv, imagine de calitate, timer cu durata campaniei, paragraf scurt care sa descrie campania, produsele organizate astfel incat clientii sa le poata gasi usor, review-uri si testimoniale, logo branduri, daca vinzi produse cu marci cunoscute.
  27. Mult mai multi oameni citesc titlurile continutului si a mesajelor tale de marketing, fata de restul continutului. Asa ca intodeauna – intotdeauna acorda maxima atentie titlurilor.
  28. Orice mesaj transmiti ar trebui sa aiba un call-to-action. O invitatie la actiune: sa cumpere, sa intre, sa vada, sa descarce, sa se inscrie, sa compare etc. Foloseste imperative!
  29. Nu ingramadi o lista infinita de produse pe pagini. Limiteaza numarul produselor afisate in homepage, pagini de categorie si landing pages. Nimanui nu-i place sa dea scroll intr-una.
  30. Arata clientilor dovezi care subliniaza faptul ca nu au riscuri daca fac achizitia in magazinul tau: politica de retur, securitatea datelor, procesator de plata de incredere etc.
  31. Foloseste fotografii ale clientilor reali pentru a da mai multa forta recenziilor si testimonialelor.
  32. Nu-ti obliga clientii sa isi faca un cont in magazin. Ii poti incuraja sa faca asta (de ex., oferi puncte de fidelitate pentru inregistrare), dar ofera si optiunea de comanda fara cont.
  33. Ofera optiuni rapide sa ajunga la produsul dorit: cautare interna avansata, optiuni diversificate de livrare si livrare customizata (pe baza atributelor, de ex.).
  34. Foloseste live chat-ul pentru a obtine rapid recenzii si feedback despre magazin – este prea putin utilizat, desi direct dupa o convorbire 1-1 ai cele mai mari sanse sa obtii feedback.
  35. Cere reactii la cald, in momentul in care produsul omului a ajuns acasa & este folosit – sunt primele reactii influentate de entuziasm, autentice.
  36. Foloseste formulare NPS, de satisfactie a clientilor – le e mai usor sa aleaga un numar de pe o scala inainte de a-ti oferi un raspuns text. Asadar li se pare mai usor sa iti lase review-uri.
  37. Activeaza un pop-up de adaugare in cos, care confirma adaugarea si prezinta optiuni de cross-sell. Face experienta interactiva si creste valoarea medie a cosului.
  38. In bannere si reclame evoca o senzatie / emotie generala, in loc sa pui presiune pe clienti sa cumpere, sa cumpere, sa cumpere.
  39. Pastreaza elementele de branding vizibile in toate reclamele tale – asigura-te ca folosesti stilul de brand si LOGO-ul!
  40. Foloseste culori vibrante in reclame si bannere, pentru ca acestea sa iasa in evidenta in feed-uri si continut.
  41. Foloseste heatmaps si click tracking pentru a intelege cum gandesc si ce fac clientii tai in site. Interpreteaza datele corect si foloseste-le pentru a-ti imbunatati magazinul online. 
  42. Intotdeauna sa potrivesti expresia de chemare la actiune (call-to-action) cu obiectivul clientului: “ma inscriu” cand merge spre o pagina de inscriere, “citeste mai mult”, “comanda acum”, “adauga in cos”  etc.
  43. Cand produsele asemanatoare dintr-un magazin online au acelasi pret, de multe ori clientii prefera sa nu il aleaga pe niciunul. Gandeste-te bine la prezentarea preturilor si sublinierea diferentiatorilor.
  44. Elimina detaliile mici care stau in calea increderii clientilor – greselile gramaticale, broken links, prea multe popup-uri prea intruzive etc.
  45. Scoate din meniul principal link-urile de importanta secundara, lasa doar categoriile, noutatile sau promotiile si link spre landing page-uri importante. Nu afisa aici FAQ, Despre Noi sau alte pagini decat daca ajuta direct la luarea deciziei de cumparare.
  46. Optimizeaza-ți pagina de multumire după comanda pentru micro-conversii – sa se aboneze la newsletter, sa isi salveze datele contului, sa iti raspunda la un formular, sa te urmareasca in Social Media etc.
  47. La completarea formularelor (dintr-un popup, dintr-un articol) trimite oamenii intr-un landing page cu o oferta, cu o provocare sau un concurs – intotdeauna continua fluxul de comunicare pentru a obtine inca o actiune din partea vizitatorilor tai.
  48. Afiseaza intotdeauna cele mai importante informatii in partea de sus a ecranului. Nu te astepta ca oamenii sa scrolleze cu drag pentru a ajunge la ceea ce ii intereseaza. Mai degraba ies din site si nu se mai intorc.
  49. Intotdeauna sa ai un call-to-action in partea de sus a ecranului – ajuta atat la cresterea ratei de conversie, cat si la evitarea fenomenului de pogo sticking (oamenii intra in site, ies, intra in urmatorul rezultat Google, ies si tot asa).
  50. Minimizeaza pasii necesari pentru checkout si campurile de completat in formulare.
  51. Foloseste un exit popup pe desktop pentru a stimula decizia de cumparare chiar inainte de finalizarea comenzii sau pentru a recupera cosurile aproape sa fie abandonate.
  52. Activeaza un popup de tip roata norocului. Acesta stimuleaza instinctul de castigator al clientilor, astfel ca sunt multumiti cu orice discount sau beneficiu primesc, oricat de mic.
  53. Opreste afisarea popup-urilor pe mobil. Sunt greu de inchis si afecteaza experienta de navigare a potentialilor clienti.
  54. Elimina informatiile irelevante din site: 1. Daca ai produse pe care nu le mai aduci in stoc, fa redirect 301 catre produse similare (pagina de categorie, subcategorie sau produse asemanatoare).
  55. Elimina informatiile irelevante din site: 2. Daca ai landing page-uri pentru campanii specifice, pe care nu le-ai mai actualizat sau, mai rau, le-ai sters si dau eroare 404, fa redirect 301 catre o pagina de categorie cu produse similare.
  56. Optimizeaza pagina de finalizare comanda pentru a stimula vanzarile: adauga testimoniale, logo-uri procesatori de plati, icon-uri de trust.
  57. Asigura-te ca ai in site categorii-parinte click-uibile. Multe magazine fac greseala de a crea doar etichete de text cu rol de a prezenta subcategoriile.
  58. Creeaza pseudo-categorii in site pentru produsele cu caracteristici comune. De exemplu, daca vinzi cadouri si alte decoratiuni, poti crea pseudo-categorii de sezon ”8 Martie”, ”Cadouri de Craciun” etc
  59. Ocupa-te mai intai de site-ul tau, de gradina ta, inainte sa investesti in site-urile celorlalti (afiliere, guestpost-uri, advertoriale etc.). Asigura-te ca site-ul tau e optimizat pentru conversii SI pentru motoarele de cautare.
  60. Fotografiile cu chipurile oamenilor sunt mai eficiente atunci cand te asiguri ca starea de spirit a subiectului fotografiei se potriveste cu mesajul de marketing.
  61. Promoveaza plata cu cardul. Oamenii sufera mai putin atunci cand nu vad, fizic, cum banii lor trec din propriile maini, in mainile altcuiva.
  62. Fa oferte de tipul “cumpara acum, plateste mai tarziu”, in special daca vinzi produse mai scumpe. Aceasta metoda de plata devine din ce in ce mai populara, mai ales de cand a aparut pandemia.
  63. Asigura-te ca acolo unde ai numere de telefon pe site, acestea functioneaza prin butoane click-to-call. Majoritatea clientilor tai sunt logati cu gmail pe telefoanele mobile, asa ca pot face apeluri direct dupa ce au dat click pe nr. de telefon afisat.
  64. Preturile psihologice (ex. 3.49) functioneaza excelent in cazul deciziilor influentate de nevoi rationale (atentie, ilegal la alimente).
  65. In schimb, preturile rotunde (ex. 350) pot influenta pozitiv decizia de cumparare daca aceasta este una emotionala (clientul a stabilit deja o legatura cu tine). De exemplu, in cazul unui magazin care vinde pachete pe baza de abonament.
  66. Invita clientii sa isi creeze conturi in magazinul tau – e o dovada de fidelitate si poti crea campanii mult mai personalizate direct in contul clientilor.
  67. Adauga produsele noi din magazin in categoria Noutati sau Promotii / marcajul promotional Recomandari (afisate pe homepage). Asa faci rotatia stocurilor automat si iti cresti vanzarile.

Citeste si: Cum sa deschizi un magazin online cu Gomag – Ghid pas cu pas pentru creare magazin

Idei pentru strategia ta de vanzari

  1. Creeaza un program bazat pe recomandari (referral). Asa vei avea un flux continuu de clienti, cu sanse mai mari sa cumpere de la tine, pentru ca au deja incredere in persoana care te recomanda.
  2. Nu trata paginile social media de business ca si cum ar fi profilele personale. Pastreaza-ti obiectivitatea si ai grija ce mesaje trimiti clientilor.
  3. Implementeaza din start un program de fidelizare: puncte de fidelitate, recompense in functie de praguri de comenzi, produse cadou, alte beneficii. 
  4. Un bun de baza in afacerea ta este profilul clientului ideal (Buyer Persona). Completeaza unul sau mai multe (in functie de segmentele de clienti si nisa) si adapteaza-le pe masura ce tot obtii informatii. Vei folosi aceste informatii in targetari si decizii de business.
  5. Stabileste care sunt produsele tale tractor / vedeta. Intr-o oferta ai nevoie intotdeauna de un produs care atrage atentia. Acesta nu iti va aduce neaparat profit (il poti trece la costuri de marketing), dar e necesar pentru a atrage interesul asupra ofertei si a celorlalte produse.
  6. Adu in magazin accesorii si produse secundare – acestea te ajuta sa cresti valoarea medie a cosului si sa obtii vanzari repetate catre aceiasi clienti.
  7. Stimuleaza pofta de cumparaturi si urgenteaza actiunea clientilor prin aducerea in magazin de produse in editii limitate.
  8. Nu tot timpul trebuie sa aduci produse noi in magazinul tau online. Gaseste mai intai metode noi de a scadea stocurile produselor existente.
  9. Dar si cand aduci produse noi, fa o adevarata lansare in jurul lor, cu campanii de teasing, precomanda, provocari si tot ce iti mai trece prin minte.
  10. Creeaza un document cu cele mai comune obiectii pe care le au clientii tai si ai competitorilor. Apoi, gaseste motive si beneficii care raspund fiecarei obiectii in parte. Foloseste datele din acest document pentru: descrierile de produs, mesajele de marketing, training angajati la vanzari si support etc.
  11. Subliniaza chiar tu punctele slabe ale produselor / ofertelor tale inainte ca oamenii sa le gaseasca. Asta iti da avantajul de a le pozitiona ca pe lucruri acceptabile pentru motive pe care le poti controla.
  12. Intotdeana promoveaza masiv ceea ce e nou: lansarea magazinului, lansarea de produse noi, de editii noi. Aloca mai mult buget pentru aceste tipuri de campanii, pentru ca au mai multe sanse sa atraga atentie si clienti.
  13. Concentreaza-te pe beneficii. Indiferent in ce industrie vinzi, oricat de tehnica ar parea, oamenii cauta sa obtina ceva pentru ei: timp, libertate, siguranta, confort. Marseaza pe rezultatele produselor tale in viata clientilor, nu doar pe caracteristicile produselor.
  14. Arata cum beneficiile sunt realizabile datorita functionalitatilor / caracteristicilor.
  15. Tine cont de durata de viata a produsului pentru a identifica momentele cele mai prielnice sa faci o noua vanzare. Multe produse sunt consumabile sau au o durata de viata limitata. Foloseste automatismele pentru ca platforma sa reactioneze automat cu recomandari de produse in momentul in care produsul vechi e pe cale de expirare.
  16. Tine cont de lungimea procesului decizional, in functie de ce vinzi si de cum se comporta clientii – e posibil ca oamenii sa aiba nevoie de un numar mai mare de contacte cu magazinul tau inainte de a lua o decizie.
  17. Ai analizat in ce perioada a lunii creste numarul de comenzi in site-ul tau sau valoarea lor? Asa poti identifica momentele in care publicul are o putere de cumparare mai mare. Atunci poti creste bugetul alocat si sa fii mai agresiv in promovare.
  18. Creioneaza un sales funnel pentru magazinul tau, tinand cont de caracteristicile publicului, etapele prin care trece acesta de la constientizarea unei nevoi si pana la post achizitie si resursele pe care trebuie sa le pui la dispozitie, pentru a influenta deciziile.
  19. Sales funnel pentru audiente noi: Familiarizarea cu brandul (promovare de continut, prezentare si kw de brand) > Colectarea de date > Remarketing si educare > Ofertare > Urgentare
  20. Sales funnel pentru clientii fideli: Segmentare contacte / clienti > Follow up comanda > Cerere recenzii > Recomandari produse > Introducere in programul de fidelizare
  21. Ofera transport gratuit peste o anumita valoare in cos sau un cost fix de livrare.
  22. Adauga elemente de crestere a conversiei in pagina de cos – calcul cat mai e necesar pana la pragul de transport gratuit, banner cu testimoniale sau cu anumite lucruri pe care trebuie sa le stie sau banner cu beneficii. Dar NU aglomera aceasta pagina si testeaza sa vezi ce anume functioneaza pentru tine.
  23. Inscrie-te sau implementeaza un sistem de cashback. Reprezinta un motiv puternic pentru ca oamenii sa cumpere in mod repetitiv de la tine.
  24. Permite oamenilor sa ofere cadouri din magazinul tau. Orice poate fi un cadou, si de multe ori nu stii precis ce sa iei. Ofera gift cards de anumite valori, indiferent ce vinzi in site.
  25. Cele 3 tipuri principale de potentiali clienti sunt: oamenii care vor cumpara instant ceea ce vinzi, oamenii care nu vor cumpara niciodata ceea ce vinzi si rezervele (indiferenti, sceptici, ingrijorati sau lenesi), pe care le poti influenta.
  26. Pozitoneaza-ti ofertele si produsele astfel incat sa transmiti clientilor cum li se va SCHIMBA STAREA dupa ce cumpara (arata situatia inainte / dupa cumparare).
  27. Nu e niciodata despre produs. Oamenii cumpara pentru ca au o nevoie sau se confrunta cu o problema. Responsabilitatea ta este sa ii faci sa constientizeze acut aceasta situatie si sa gaseasca solutia in oferta ta (produse / servicii).
  28. Ofera discount-uri sau beneficii extra pentru grupuri tinta – de ex., pentru anumite segmente de audienta in parte (magazin mobila: pentru renovare, pentru cupluri, pentru pasionatii de anumit stil etc.)
  29. Prezinta produsele in pachete – asa poti scapa de produsele greu vandabile sau poti organiza o oferta sa para mai atragatoare.
  30. Ofertele si mesajele personalizate au o rata de conversie mai mare decat cele generale. Foloseste instrumente de marketing ce iti ofera posibilitati de personalizare. De asemenea, in Gomag poti folosi tag-uri si variabile avansate pentru a-ti personaliza comunicarile.
  31. Ofera metode de cumparare exact acolo unde sunt clientii tai – de exemplu, iti populezi Facebook Shop si folosesti Instagram Shopping.
  32. Analizeaza daca poti oferi mostre de produs, adaugate in colete – mostrele sau demo reprezinta o metoda buna de a genera noi comenzi in site.
  33. Optimizeaza-ti ofertele pentru a valorifica traficul care iti intra in site: oferta si beneficii clare, dovezi de incredere, eliminare riscuri etc. 
  34. Ofera servicii extra atragatoare in functie de nisa – de ex., daca vinzi instalatii termice sau electronice merg garantiile extinse. Dar daca vinzi cadouri, merge mai bine ambalarea deosebita.
  35. Du-ti produsele peste tot pe unde poti – pe marketplace-uri, pe alte site-uri prin intermediul feed-urilor de produse sau butonul de cumparaturi, comparatoare, la nivel local in magazine partenere sau un popup store.
  36. Profita de orice convorbire telefonica cu clientii – de ex., la confirmare comanda poti recomanda produse cross-sell sau poti cere feedback pentru experienta in magazin. 
  37. O mare parte a profitului tau se afla in cosurile abandonate de clienti. Implementeaza cel putin o tactica de recuperare a intentiei de cumparare: exit pop-up, remarketing cu produsele din cos, email de recuperare etc.
  38. Foloseste aniversarile ca pe o baza pe care construiesti oferte super atractive – de exemplu, aniversarea magazinului tau sau a 6 luni-1 an de cand a comandat clientul prima data de la tine.
  39. Optimizeaza eforturile de vanzare catre cei mai buni clienti. Legea lui Pareto ne spune ca 20% dintre clientii tai fac 80% dintre comenzi, cele mai profitabile.
  40. Recompenseaza frecventa de cumparare, pe principiul adunarii de puncte ca la cafenea. Ofera un beneficiu, un produs gratuit sau un cadou mai consistent celor care cumpara cel mai des.
  41. Daca faci un Flash Sale pentru a atrage clienti noi, promoveaza produse populare, la preturi mici, catre clientii concurentilor tai. Mai poti promova produsele scumpe de sezon pentru a misca stocurile. Sau poti trimite codul de reducere Flash Sale unui nou abonat, pe mail.
  42. Daca faci un Flash Sale pentru a atrage clientii existenti, stabileste produsele la reducere dintre cele cu mult trafic, dar un volum mic de vanzari. Sau poti promova produsele selectate doar in fata celor care au dat dovada de interes in trecut (de ex., in mail de recuperare a cosului).
  43. Vinde mai intai un produs ieftin, pentru a pregati terenul pentru o vanzare mai mare in viitorul apropiat.
  44. Paradoxal, cu cat “vorbesti” mai putin despre produsul tau, si mai mult despre problema clientului si modul in care i se schimba viata dupa achizitie, cu atat vinzi mai bine.
  45. Fiecare dintre noi suntem sensibili la auzul propriului nume, fapt ce creste nivelul de atentie. De exemplu, cand vorbesti la telefon, pastreaza intotdeauna o foaie de hartie si un pix langa telefon si noteaza-ti numele clientului la vedere pentru a-l mentiona atunci cand gasesti ocazia potrivita.
  46. Creierul uman face fata miilor de stimuli primiti zilnic prin atentia selectiva, atentia distortionata, dar si retentia selectiva. Clientii sunt diferiti ca personalitate, ca mod in care interpreteaza informatiile primite. Odata selectata informatia ce raspunde nevoii cu care se confrunta, nu vor mai lua in considerare strategiile de promovare ale competitiei.
  47. Detine un cuvant in mintea clientului – poate fi legat de produsul vedeta, de cuvantul care iti defineste brandul, de o anumita emotie.
  48. Renunta la produsele in pierdere si concentreaza-te pe cele profitabile.
  49. Ofera beneficii sau discount pentru cumparaturile in cantitate mare. Stimulezi cresterea valorii cosului.

Citeste si: Cum depasesti obiectiile clientilor si ii convingi sa cumpere [18 Obiectii in vanzari]

Cum sa iti promovezi magazinul ca un profesionist, si sa eviti greselile

  1. Familiarizeaza-te cu retelele social media si comunitatile unde sta audienta ta, si interactioneaza cu ei acolo. Nu trebuie sa fii peste tot pe internet, dar trebuie sa fii acolo unde sunt clientii.
  2. Aduna lead-uri de peste tot de unde poti, chiar daca momentan nu poti trimite mai mult de un mail pe luna. Foloseste formulare in paginile din site, in blog, pop-up-uri de abonare, lead magnets.
  3. Nu ai un buget mare de bagat in reclame? Nu-i problema, fa lucrurile gratuite, unde trebuie sa investesti doar timp: meta texte pentru SEO, postari social media, video-uri, Google my Business etc. Doar fa marketing, pentru ca fara nu ai cum sa ajungi la clienti.
  4. Intelege ca nu tot ce faci pe marketing iti va aduce direct vanzari. Multe iti aduc de fapt atentie si trezesc interesul clientilor, iar vanzarea este indirecta. Intentia de cumparare este construita in timp.
  5. Infoliaza-ti masina sau lipeste pe ea stickere cu datele afacerii tale. E un mod super ieftin sa iti duci numele business-ului in fata audientei locale, cu costuri minime. In acest caz, ai grija totusi cum conduci :))
  6. De cele mai multe ori, decizia de cumparare e 80% emotie, si restul justificari rationale. Planifica-ti mesajele de marketing si ofertele tinand cont de efectele psihologice si emotiile posibile pe care le simt clientii tai (iti dai seama in functie de nisa, de sezonalitate, dar si din discutiile cu clientii).
  7. Totusi, nu renunta de la motivatorii rationali. Acestia completeaza procesul decizional, sprijinind decizia luata de emotie – functionalitati, afisarea preturilor PRP vs. pret actual, caracteristici produse, situatii in care pot fi folosite etc. 
  8. Frica este un motivator puternic, in special “frica de a pierde” – FOMO. Adauga limite de timp si stoc acolo unde e cazul in campaniile tale, si comunica-le in mod clar.
  9. Oamenii prefera sa mearga impreuna cu restul, decat sa ia o decizie singuri, impotriva sensului in care curge curentul. Asa ca foloseste impactul dovezilor sociale (nr. membri in comunitate, nume cunoscute etc.)
  10. Adapteaza strategia de marketing in functie de obiceiurile oamenilor. Obiceiuri dimineata (stat pe telefon) / noutati / comandat mancare / catering / luarea deciziilor pentru achizitii scumpe impreuna cu ceilalti din casa.
  11. Stabileste-ti obiectivele principale si secundare pentru fiecare campanie in parte: mai multe lead-uri? Awareness? Obtinerea de continut de la utilizatori? Cresterea ratei de engagement? Vanzari?
  12. Tine cont de context atunci cand faci o comunicare. Nu ma refer neaparat sa faci marketing contextual, ci sa nu faci postari care pica prost, intr-un moment complet nepotrivit. Pe principiul, tara arde si baba se piaptana.
  13. Comunica in mod unitar pe toate canalele pe care le-ai ales. Adica sa ai un stil comun, o abordare familiara si acelasi sens, chiar daca folosesti formate si vizualuri diferite. Tine cont de imaginea de ansamblu, pentru ca oamenii iau contact cu tine pe multiple canale.
  14. Testimonialele de la celebritati atrag atentia oamenilor, dar dezavantajul e ca acestia nu isi amintesc despre ce produs este vorba, ci mai degraba cine a fost celebritatea respectiva. In schimb, daca produsul tau e recomandat de un specialist din domeniu, ai sanse ca acesta sa ramana mai mult timp in minte.
  15. Cand comunici in scris, fa-o in propozitii scurte. Cu cat e mai lunga o fraza, cu atat e mai greu de urmarit.
  16. Acapareaza un canal de marketing, fa-l sa fie al tau. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa fii prezent si pe alte canale. Pur si simplu, e mai rentabil sa iti obisnuiesti audienta sa te gaseasca preponderent pe canalul pe care intra si sunt activi cel mai des.
  17. SMS marketing este o metoda eficienta de a-ti prezenta ofertele si a face follow up. Daca te tine bugetul si strategia, ar trebui sa folosesti SMS-urile, indiferent ce produse vinzi.
  18. O forma eficienta pentru a produce awareness este sa organizezi evenimente in nisa ta – gandeste-ti o strategie de marketing care sa includa aceasta tactica.
  19. Implica-ti angajatii in promovarea afacerii tale – prezinta-i in postari si pe site (cu recomandari spre produsele lor preferate, de exemplu).
  20. Foloseste-te de semnatura din email pentru a-ti promova afacerea – adauga icon-uri cu link spre site si paginile Social Media + link spre cel mai bun continut pe care il ai.
  21. Daca acum ti-ai facut contul de Google Ads, poti profita de codurile promotionale de la Google si parteneri (daca afacerea ta intruneste conditiile). Verifica daca poti primi acest credit sau intreaba agentia de marketing care se ocupa de strategia ta.
  22. Google Shopping Ads este o metoda eficienta de promovare a produselor, pentru aproape orice magazin online. Testeaza si vezi cum functioneaza pentru tine.
  23. Reclamele dinamice (DSA) te ajuta sa atragi atentia clientului mai personalizat, acolo unde manual nu ai nicio sansa sa ajungi. Pentru ca unele cautari s-ar putea sa fie complet unice, nici Google sa nu le mai fi vazut pana acum.
  24. Exclude traficul irelevant cand setezi si optimizezi reclamele Google: lista cuvinte cheie negative, liste de excluderi, stabilirea intervalului orar cel mai performant.
  25. Aplica la competitii si premii din industria ta. Un badge sau un certificat te ajuta atat pe partea de PR, sa castigi incredere, cat si SEO (backlink-uri).
  26. Vorbeste cu prietenii tai. Cu prietenii prietenilor tai. Foloseste orice ocazie se iveste pentru a povesti despre afacerea ta: fie pentru a o recomanda, fie pentru a cere feedback, fie pentru a identifica intrebari si nevoi ale audientei.
  27. Gaseste-ti tribul tau digital si adu valoare in cadrul lui. Acest trib poate fi format din clienti, parteneri de business si marketing, ambasadori de brand, influenceri etc.
  28. Ofera produse gratis catre beta testeri, pentru o perioada limitata de testare sau cu plata transportului. Oamenii adora sa primeasca lucruri gratuite.
  29. Foloseste email marketing pentru comunica in mod constant cu abonatii si clientii tai.
  30. Creeaza o secventa de onboarding pe email si SMS, pornind de la prima comanda in site sau din momentul in care apare un abonat nou. Incepe secventa cu un mesaj de bun venit, apoi beneficii, apoi recomandari top produse + ofertare.
  31. O alta metoda buna pentru a obtine awareness si a trezi interesul oamenilor este organizarea de concursuri – le poti folosi pentru micro-conversii, dar si pentru a creste volumul de vanzari (tombola castigator dintre cei care comanda intr-un anumit interval de timp).
  32. Ofera premii de consolare celor care nu castiga concursul – de exemplu, un email cu un cupon de reducere. Asa stimulezi vanzarile.
  33. E important sa interactionezi direct cu clientii tai, chiar si prin sondaje si chestionare. Insa atentie, pentru ca exista un efect psihologic care le afecteaza raspunsurile. Vor da raspunsuri care ii fac sa arate bine sau le asigura un castig. Asa ca nu te baza exclusiv pe raspunsurile lor, daca nu au fost luate intr-un mod care sa asigure obiectivitatea.
  34. Foloseste chatboti pentru a-ti economisi resursele si a reactiona rapid atunci cand clientul doreste sa te contacteze.
  35. Multi oameni cauta in mod vizual (dupa imagini). Asa ca optimizeaza-ti imaginile pentru a aparea cat mai sus la cautari in Google Images sau cautare in revers.
  36. Posteaza constant pe story – anunta noutatile, prezinta produsul saptamanii, ofera coduri exclusive de discount, lanseaza provocari, cum arata ziua la birou etc. Intotdeauna sa ai un call to action pe story!
  37. Adauga un cod QR pe scrisoarea de multumire sau printat in interiorul coletului – trimite de acolo clientii spre un landing page cu o oferta, cu regulamentul unui concurs, cu un tool de verificare a produselor etc.
  38. Cand iti programezi postarile si reclamele sa mearga spre audienta in jurul orei pranzului sau a cinei, ai mai multe sanse ca acestea sa fie vazute.
  39. Creste-ti audienta pe retelele sociale prin follow la toti cei care iti distribuie continutul, in mod constant.
  40. Creste constant listele de remarketing pentru a avea o baza mai mare de prospecti catre care sa vinzi.
  41. Investeste mai intai in campaniile pe top produse, nu pe categorie (cu exceptia cazului in care activezi intr-o nisa foarte competitiva si trebuie sa te diferentiezi prin povestea de brand).
  42. Promoveaza si foloseste testimonialele de la clienti inclusiv cu tag pe FB / IG – pentru multi oameni conteaza statutul si faptul ca sunt laudati, celebrati. Vor cauta sa repete experienta, oferindu-ti mai mult continut.
  43. Participa la expo-uri si evenimente de profil cu un stand al magazinului. Prezinta-ti acolo produsele, organizeaza tombole si converseaza direct cu prospecti.
  44. Generatia Z, care incepe sa aiba o putere de cumparare si decizie din ce in ce mai mare, prefera noile canale SM. Asadar nu strica sa iti gandesti o strategie pentru TikTok, de exemplu.
  45. Organizeaza un challenge / o provocare. Ai grija sa specifici actiuni accesibile, usor de facut, si care aduc rezultate. Provocarile cresc metrici precum awareness, interes si numarul de lead-uri.
  46. Ia in considerare o campanie pe bloguri. Pe langa faptul ca obtii backlink-uri rapid, ajungi si la o audienta extinsa pe care o poti convinge sa cumpere (in functie de tipul de campanie si continut creat de bloggerii cu care colaborezi).
  47. Creeaza un obicei. De exemplu, in baza ta catre care trimiti newslettere. Trimite-le un email cu informatii relevante intr-o anumita zi, sau la o anumita ora si asa ii vei obisnui sa fie atenti la inbox in ziua si la ora respectiva.
  48. Ramai alaturi de clientii tai chiar si cand nu sunt pe site / online. De exemplu, poti crea un playlist pe Spotify, le poti oferi stickere sau magneti pentru frigider / masina / laptop, ii “insotesti” la cumparaturile in supermarket-ul local cu o plasa de cumparaturi personalizata de la tine etc.
  49. Foloseste perioada de concediu pentru a comunica din nou cu clientii (pe email, banner, hellobar). Stimuleaza decizia de cumparare cu un cod de discount care inlocuieste nemultumirea ca produsele le sunt livrate mai tarziu.
  50. Lasa timp reclamelor si continutului sa ajunga la cat mai multi oameni. Nu posta comunicari foarte importante, repede una dupa cealalta, pentru ca iti omoara reach-ul.
  51. Oamenii filtreaza datele noi pe baza datelor pe care le detin deja. Cu alte cuvinte, cu ceea ce sunt deja familiari. Daca introduci un produs sau un concept nou pe piata, asuma-ti faptul ca mai intai trebuie sa te ocupi de educarea clientilor.
  52. Nu presupune faptul ca oamenii gandesc o oferta sau o problema asa cum o gandesti si tu. Ofera toate datele pe care trebuie sa le stie, pentru ca daca raman doar in mintea ta sau in backend, nu vei obtine rezultatele pe care le astepti. De exemplu, daca in siteul tau aduci produse unice, pentru care esti unic importator / distribuitor SPUNE-LE asta. Sau daca toate produsele sunt in stoc si pot fi livrate in 24 h, la fel.
  53. Fa campanii pe wishlist odata la 3-4 luni, pentru a-ti surprinde clientii.
  54. Pentru a evita sa ajungi in spam nu folosi all-caps, nu adauga link-uri spre site-uri neagreate si nu folosi subiecte care induc in eroare (ex. Re: sau Fwd: desi nu ai mai comunicat cu utilizatorul inainte).
  55. Invita abonatii de la primul mail sa iti adauge adresa de email la contacte pentru a scadea sansele ca mail-urile viitoare sa mearga in spam.
  56. Creeaza sabloane de email pentru diferite ocazii, de fiecare data cand te simti inspirat. De ex., bun venit, multumire, confirmare, aniversare, cerere recenzie, recuperare parola, cross-sell etc. Nu stii niciodata cand iti trebuie sau le implementezi pe viitor.
  57. Afilierea este o metoda de promovare care functioneaza, dar nu intotdeauna pentru afacerile mici. Ai nevoie sa ajungi la un volum cat de cat constant de vanzari si sa ai un brand – asa atragi rapid atat afiliati, cat si cumparatori prin intermediul afiliatilor. Sa fim seriosi, nimeni nu se arunca in gol fara o metoda de asigurare.
  58. Foloseste geomarketing pentru a targeta clientii mai personalizat.
  59. Daca ai si o afacere locala, SEO local si mesajele personalizate cu kw locale te fac mai vizibil decat daca vinzi doar online.

Idei de postari si strategia pe Instagram

  1. Optimizeaza-ti contul de Instagram: numele afacerii, logo ca imagine de profil, bio cu USP si raspunsuri la cele 5 intrebari jurnalistice, date de contact, link spre landing page + imagini relevante pentru highlights.
  2. Adapteaza descrierea din bio in functie de promotiile pe care le ai, lansari, evenimente etc.
  3. Alege un hashtag personalizat pentru brandul tau. Promoveaza-l si invita clientii sa il foloseasca atunci cand posteaza fotografii si video-uri cu produsele tale.
  4. Foloseste InstaApp pentru a prelua postarile clientilor cu hashtag-ul tau personalizat si a le afisa in magazin, ca dovezi de incredere.
  5. Idei de postare – Produsele in timp ce sunt folosite / purtate de un model
  6. Imagini testimoniale de la clienti
  7. Video-uri de la clienti / Unboxing
  8. Arata valorile brandului
  9. Flash sale pentru 24 de ore, doar pe Instagram / story
  10. Linie de 5-10 stories in care prezinti procesul de creare a produsului tau, de la materialul folosit, pas cu pas pana la produsul finit
  11. Dezvaluie imagini din spatele scenei
  12. Colaboreaza cu influenceri si redistribuie continutul pe care l-au creat pentru tine
  13. Carusele cu comparatii de produse, sau cum sa faca o anumita activitate cu ajutorul unui produs de la tine etc.
  14. Tur al biroului / Echipa / Depozitul
  15. Q&A
  16. Cum incepi noua saptamana
  17. Arata ce oferi gratuit (ghiduri, tutoriale, consultanta, alte beneficii etc.)
  18. Promoveaza si celelalte retele pe care esti prezent (Facebook, YouTube, LinkedIn etc.)
  19. Ultima postare din blog

Citeste si: Cum Sa Vinzi Pe Instagram – Sfaturi care iti aduc followeri, clienti si vanzari

Idei de postari si strategia pe Facebook

  1. Optimizeaza-ti pagina de Facebook: Facebook URL personalizat cu numele afacerii, descriere ce include cuvinte cheie, imagine de profil cu logo-ul tau, cover cu USP-ul tau / oferta actuala, URL – link-ul spre site-ul tau, buton CTA care invita oamenii sa cumpere (sau alta conversie daca e mai importanta, sa te contacteze, sa afle mai multe etc.), datele de contact corecte, orarul de functionare pentru locatia ta sau programul echipei de suport.
  2. Intrerupe constant tiparul postarilor pe Facebook. Nu te obisnui sa postezi in aceleasi forme de fiecare data. Foloseste tot tipul de formate, subiecte si moduri de abordare, pentru a mentine interesul urmaritorilor tai.
  3. Programeaza-ti postarile din timp, pentru a economisi resurse si a fi activ continuu.
  4. Insa ramai atent la context, opreste postarile programate daca au loc schimbari ce afecteaza modul in care postarile vor fi interpretate.
  5. Idei de postare: Articole din blogul de companie
  6. Sfaturi sau ponturi rapide
  7. Video tutorial cum functioneaza un produs
  8. Video de tip comparatie intre produsul X si Y din site
  9. Intrebari
  10. Sfaturi sau interviuri cu experti din nisa
  11. Quiz
  12. Serie de postari
  13. Campanie de weekend
  14. Completeaza cu… / Fa o descriere pentru poza
  15. Sondaj / Vot
  16. Facebook Live (sa raspunzi la intrebarile urmaritorilor, sa iti prezinti cele mai potrivite produse pentru anumite nevoi etc.)

Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media

Strategia de SEO Multi-Channel

  1. Strategia de optimizare SEO functioneaza pe termen lung. Nu incerca sa grabesti procesul de optimizare.
  2. Creeaza mai multe hub-uri de informare pentru potentialii tai clienti (blogul de companie, link building pe blog-uri, influenceri, canalul de YouTube, pagina de Facebook etc.)
  3. Alege hub-urile de informare in functie de locurile in care sta audienta pe care o targetezi si de unde poti obtine lead-uri valoroase.
  4. Alege hub-urile de informare in functie de costul per achizitie pe care il are fiecare (nu alege hub-uri in care nu poti suporta CPA-ul).
  5. Testeaza mai multe hub-uri de informare si concentreaza-ti bugetul doar pe cele mai performante.
  6. Primul canal pe care il optimizezi este site-ul tau – asigura-te ca oamenii au o experienta placuta la navigare si inteleg informatia din pagini.
  7. Creeaza continut original si incearca sa il actualizezi frecvent.
  8. Fa o strategie de link building si obtine backlink-uri de la site-uri cu autoritate, relevante pentru continutul site-ului tau.
  9. Foloseste comanda site:exemplu.ro pentru a verifica manual numarul de pagini indexate in Google.
  10. Foloseste datele structurate in site (Schema.org) si testeaza implementarea acestora (foloseste https://developers.google.com/structured-data/testing-tool/). 
  11. Incepe cu selectarea produselor / serviciilor / continutului de top pe care vrei sa le promovezi.
  12. Creeaza un tabel / lista in Excel sau Google Drive unde iti notezi denumirea produselor respective, inclusiv variante de plural, sinonime si cuvinte din acelasi camp semantic.
  13. Gandeste-te la cuvintele pe care le folosesti tu sau le-ar folosi clientii pentru a ajunge la produsele tale.
  14. Adauga cuvinte cheie cu denumirea categoriilor si produselor din site.
  15. Gandeste-te la cuvinte cheie specifice pentru nisa in care activezi si adauga-le in lista.
  16. Foloseste Google Keyword Planner pentru a descoperi mai multe cuvinte cheie, dar si pentru a vedea detalii despre posibilele cuvinte cheie la care te-ai gandit deja.
  17. Cauta cuvinte cheie cu Ubersuggest si descarca-le pe cele care te intereseaza.
  18. Fii atent la cautarile similare returnate in Google si noteaza cuvintele cheie in lista.
  19. Gandeste-te la potentialele intrebari pe care le au utilizatorii si creeaza o lista pentru cuvinte cheie long tail.
  20. Foloseste Google Trends pentru a vedea sezonalitatea cautarilor pe cuvintele tale cheie si pentru a descoperi cuvinte noi.
  21. Analizeaza lista cu cuvintele cheie descoperite si grupeaza-le in functie de valoarea comerciala / de business.
  22. Prioritizeaza cuvintele cu cea mai mare valoare comerciala si testeaza-le folosind Google Ads.
  23. Foloseste cuvinte cheie contextuale in continut si, pentru a evita repetarea lor exacta, foloseste cuvinte cheie long tail, sinonime si termeni din acelasi camp semantic.
  24. Continutul din site trebuie sa fie usor de consumat, segmentat cu subtitluri, bold, spatii albe, bullets, enumerari etc.
  25. Scoate in evidenta ideile si mesaje principale cu bold, italic, font de dimensiune diferita.
  26. Lungimea textelor din pagini nu are o limita precisa. Ceea ce conteaza este sa fie relevante si consistente.
  27. Asigura-te ca oamenii pot ajunge din homepage in orice pagina sau continut de care sunt interesati, din maximum 3 click-uri.
  28. Intretine un blog de companie pe care postezi in mod regulat continut interesant pentru publicul targetat.
  29. Scrie pentru utilizatori, nu pentru Google sau alte motoare de cautare.
  30. Acorda atentie titlurilor din blog – acestea ii fac pe oameni sa dea click si includ cuvinte cheie.
  31. Structureaza textele cu ajutorul heading-urilor (H1,…H6) pentru a fi cat mai usor de consumat.
  32. Foloseste blogul de companie pentru a obtine lead-uri in mod automat.
  33. Adauga un lead magnet (un ghid, un tutorial etc.) cu care obtii datele lead-urilor.
  34. Continua comunicarea dupa conversie cu o pagina de multumire si follow up pe email.
  35. Daca este cazul, ai un canal de YouTube pe care postezi tutoriale, campanii de teasing pentru lansare de produs, video-uri la despachetare, reclame, stiri ale site-ului etc.
  36. Pentru canalul de YouTube ai nevoie de un slogan care te diferentiaza de restul.
  37. Completeaza tab-ul pentru descriere YouTube, in care folosesti inclusiv cuvinte cheie.
  38. Optimizeaza fiecare video cu un titlu descriptiv, descriere ce include si expresii de call-to-action, tag-uri etc.
  39. Fa o strategie de promovare a video-urilor din YouTube pe restul canalelor de care dispui.
  40. Fa o pagina de Facebook pentru site-ul tau, pe care sa fii activ in mod constant.
  41. Optimizeaza pagina cu o descriere interesanta, care include cuvinte cheie si expresii de actiune.
  42. Completeaza datele privitoare la contact, program si link-uri spre site.
  43. Daca alegi sa vinzi si pe marketplace, creeaza descrieri originale, foloseste imagini diferite si chiar video-uri de produs.
  44. Obtine link-uri de la site-uri relevante pentru nisa ta si subiectul abordat in pagina de destinatie.
  45. Obtine link-uri pozitionate in partea de sus a continutul din pagina sursa.
  46. Obtine link-uri plasate contexual / editorial, nu link-uri din subsolul paginii sursa sau alte pozitii.
  47. Fa o lista cu multiple variante de texte ancora pe care sa le pui la dispozitia surselor de backlink-uri.
  48. Segmenteaza lista de cuvinte in functie de rezultatele testelor dupa anumite obiective: cuvinte cheie potrivite pentru a aduce vanzari, cuvinte pentru a atrage backlink-uri (de exemplu „cum sa…”), cuvinte pentru un plus de vizibilitate etc.
  49. Evita sa folosesti doar cuvinte cheie ca texte ancora, ci alege mai bine cuvinte cheie de brand, long tail si termeni din acelasi camp semantic.
  50. Obtine link-uri cu texte ancora co-citatie (textul din jurul link-ului descrie subiectul paginii astfel ca ancora poate fi o expresie de indemn la actiune).

Cum sa ai o strategie de continut care iti aduce trafic, lead-uri si clienti profitabili

  1. Tinteste sa devii un lider de continut pe subnisa ta. In acest moment e foarte greu sa iei o bucata mare din piata, e ocupata deja de retailerii populari. Dar te poti specializa pe ceva mai granular.
  2. Cauta o revista / site / ziar, chiar si local, cu care sa colaborezi pentru a scrie regulat pe subiectul tau. Tine minte ca nu tot ce publici acolo trebuie sa fie promotional, creeaza si continut informational.
  3. Fa guestposting pe site-urile partenerilor de afaceri si pe bloguri. Creeaza texte utile si relevante, 80% continut educativ si 20% comercial.
  4. Educa clientii: considera ca orice continut, indiferent de forma sau scop ar trebui mai intai sa comunice ceva, apoi sa vanda (brand awareness, atingerea pietei tinta, educarea clientului etc.).
  5. Fii inspirational, asta ramane in mintea oamenilor. Indiferent pe ce nisa vinzi, cu siguranta ai ceva de spus ca mindset si wellbeing, deoarece cunosti imaginea de ansamblu. Nu totul trebuie sa fie despre produsele tale.
  6. Foloseste formula 70/20/10 cand iti gandesti strategia de continut: 70% din continutul pe care il creezi va fi safe sau sigur: descrieri de produs, articole tutorial, video-uri tutorial etc. 20% continut semi-riscant: articolele creative, titlurile care promit un lucru foarte specific si care ar putea induce lumea in eroare, folosite nepotrivit. 10% continut riscant: opiniile personale, trenduri si predictii, pareri care ar putea fi complet opuse celor ale cititorilor.
  7. Lucreaza cu calendare / plannere – iti e mai usor sa duci continuu continut fresh si relevant in fata audientei si nu te mai stresezi cu lipsa de inspiratie.
  8. Creeaza o arhiva, un excel in care iti notezi textele pe care le-ai creat pana acum: din blog, din magazin, textele campaniilor de marketing – postari, texte pentru bannere, reclame, email-uri. Pe baza continutului arhivat aici, iti poti imbunatati si pregati campaniile viitoare din timp.
  9. Nu crea continut doar pentru Google, ci concentreaza-te sa faci continut despre intreaga ta nisa. E mai important topic-ul / subiectul, decat cuvintele cheie in sine.
  10. Descopera care este forma preferata de consum a continutului de catre clienti si creeaza conform preferintelor acestora. De exemplu, degeaba tie iti place sa comunici info utile prin articole de blog, daca clientii tai prefera sa vada un video sau sa li se explice fata in fata ceea ce au de facut.
  11. Continutul generat de clienti (UGC) valoreaza mai mult decat tot continutul pe care il creezi tu. Cere constant imagini, video-uri si texte de la clienti si foloseste aceste materiale in strategia ta de marketing. Au un impact extraordinar.
  12. Foloseste un magnet de lead-uri peste tot pe unde poti – ghiduri “cum sa”, video-uri demonstrative, cupoane, mini-cursuri tutorial etc.
  13. Promoveaza-ti continutul, daca vrei sa aiba impact asupra audientei. Nu il ascunde, nu il publica si… atat, nu il gandi sa iti placa doar tie. Aloca un buget de publicitate pentru continutul important, fie ca e din site-ul tau, fie ca e despre tine, dar pe alte site-uri.
  14. Oamenii cauta foarte mult online inainte de a lua decizia de cumparare, fie online, fie offline. Asa ca fii pregatit cu continut pentru toate aceste micro-momente.
  15. Foloseste Bitly pentru a scurta link-urile distribuite pe Social Media – DAR nu si link-urile folosite in campaniile Google Ads.
  16. Aliniaza prezentarea continutului la tipul de format potrivit in functie de canalul pe care il promovezi – video pe YouTube si video vertical pe TikTok, carusele si story pe Instagram, meme-uri pe Facebook, prezentare pe SlideShare, imagini estetice pe Pinterest etc.
  17. Adauga harta site-ului (sitemap) in Google Search Console si verifica sa nu existe link-uri rupte sau alte erori in magazin.
  18. Nu folosi cuvinte cheie exacte in mod excesiv in text, ci cuvinte cheie contextuale, long tail si termeni din acelasi camp semantic.
  19. Intelege tipul de cautari si cuvinte cheie si optimizeaza in concordanta. Oamenii fac cautari informationale, comparative si comerciale, echivalent al stadiului in care se afla in sales funnel. 
  20. Identifica paginile care performeaza bine, dar si pe cele care performeaza mai prost. Ajuta-le sa creasca prin link-uri interne intre ele.
  21. De cele mai multe ori, un blog de companie te va ajuta pe termen lung – comunici constant continut util, transmiti noutatile, ai ce sa trimiti pe newsletter sau refaci continutul in multiple formate pentru a-l refolosi pe alte canale.
  22. Pentru oamenii care sunt prea ocupati sa citeasca pe moment continutul lung de pe blog, ofera optiunea de download PDF contra adresei de email.
  23. Ofera, de fiecare data, o valoare unica prin intermediul fiecarei material pe care il oferi clientilor – povesti personale, continut complet (zeci de mii de cuvinte), subiect evergreen etc.)
  24. Orienteaza continutul site-ului spre trezirea unei emotii (o senzatie buna). Evita sa vorbesti despre cat de bun e produsul. In schimb, arata-i consumatorului ce are de castigat daca face comanda in site-ul tau.
  25. Cand creezi un text, apeleaza la unul sau mai multe simturi: vaz, auz, miros, gust si simtul tactil.
  26. Foloseste un singur cuvant cheie per pagina in: URL, meta titlu, meta descriere, in primul paragraf, (natural) in text, intertitluri, denumire si alt-text imagini.
  27. Fii consistent(a) in toate paginile social media: nume, handle, imagine de profil/cover, descriere (relevanta, scurta, link spre landing page, include call to action). 
  28. In aceeasi idee, rezerva-ti numele pe toate retelele Social Media la care te poti gandi, chiar si pe cele pe care nu esti prezent si activ inca. Fa-ti macar un cont, chiar daca nu e public sau populat.
  29. Mentioneaza influenceri, parteneri, specialisti etc., in continutul tau – cresti sansele sa il distribuie catre audienta lor sau chiar sa obtii un backlink.
  30. Creeaza articole pe blog de tipul “recenzie de produs” si invita oamenii sa isi spuna propriile pareri si experiente, in comentarii sau pe email.
  31. Cele 10 tipuri de continut care functioneaza cel mai bine sunt: articol blog lung (pas cu pas sau analiza avansata), articol blog scurt (pornind de la o idee singulara), research original, video-uri “cum sa”, video-uri social media (viralitate sau termen scurt), webinarii cu parteneri, studii de caz, checklist-uri, infografice, podcast (catre o audienta existenta), email.
  32. Invata-i si pe altii cum sa faca actiuni de nisa sau o afacere online, dupa modelul business-ului tau.
  33. Combina continutul cu metode de vanzare directa – de exemplu, prin modulul blog Gomag poti lista produse relevante chiar langa continutul in care le mentionezi.
  34. Gaseste paginile cele mai performante ale competitorilor tai. Construieste un continut mai bun pe acelasi cuvant cheie (mai mult, cu mai multe detalii, cu informatii in diverse formate). Publica acest continut pe site. Promoveaza-l intensiv. Atrage backlink-uri. Si in timp, iti vei intrece competitorii.
  35. Foloseste Facebook Ad Library pentru a verifica reclamele Facebook ale competitorilor tai. Adopta un mesaj diferit sau o abordare diferita, mai buna, pentru a ajunge la inimile clientilor tai.
  36. Verifica profilul de backlink-uri al competitorilor pentru a gasi site-uri ce ar putea trimite link-uri si spre site-ul tau.
  37. Contacteaza-i pe proprietarii site-urilor respective si discutati despre o campanie pe bloguri, guest post, advertoriale
  38. Foloseste cele mai performante mesaje Search Ads ca meta tags in paginile relevante din site-ul tau.
  39. Optimizeaza-ti continutul pentru oamenii care cauta pe net folosind intrebari (cum, ce este, cand folosesti – le descoperi in sectiunea Related Searches din Google). Acestea pot fi bucati de text in descrierile de produs sau articole in blogul tau de companie.
  40. Curata site-ul in mod regulat: elimina sau inlocuieste link-uri toxice, broken links, gif-uri sau imagini care nu se mai incarca, imagini la dimensiuni prea mari etc.
  41. Elimina informatiile irelevante din site: actualizeaza sau sterge si redirectioneaza articolele vechi din blog ce contin informatii care nu mai sunt valabile.
  42. Asigura-te ca bannerele tale sunt legate de pagini de destinatie relevante – intotdeauna pune un link spre landing page-ul corespunzator.
  43. Optimizeaza-ti canalul de YouTube: imagini, tab-ul “Despre”, banner si fiecare video postat. Aduna-ti video-urile sub un hashtag personalizat.
  44. Creeaza video-uri utile pentru clienti: tutoriale, review pentru produse sau servicii, testimoniale video de la clienti, video-uri educationale saptamanale.
  45. Promoveaza video-urile de pe YouTube in alte canale de social, in newslettere, ataseaza un video descriptiv la semnatura din email, in paginile de produs, pe blog etc.
  46. De unde te inspiri cand faci continut: publicul tau, produsele / serviciile tale, povestile tale personale, macromediul – tine cont de sezoane, trenduri si zile internationale relevante pentru afacerea ta, ceilalti jucatori din piata (competitori si non-competitori).
  47. Preia bucati de text din continutul tau si transforma-le in imagini pe care le postezi apoi pe retelele sociale (Facebook, Instagram, Pinterest etc.).
  48. Daca e continut video, transcrie-l si posteaza-l pe blog.
  49. Pentru continutul video de scurta durata creeaza subtitrari si promoveaza-l nativ pe Facebook.
  50. Pentru ghiduri si continut evergreen, trimite email-uri catre influenceri si bloggeri pentru a-i invita sa colaborati.
  51. Foloseste continut specific pentru a fideliza clientii si lead-urile (creeaza secvente automate pe email dupa conversie).
  52. Foloseste continut specific pentru a pastra atentia fanilor si urmaritorilor in Social Media (creeaza o serie de postari sau organizeaza concursuri in jurul continutului tau – pentru a obtine alt continut generat de utilizatori).
  53. Posteaza in grupuri relevante pe Facebook, acolo unde link-ul tau e util in context.

Citeste si: Cum iti organizezi strategia de continut pentru a-ti amplifica vanzarile [Checklist]

Tadaa! Cum ti se pare materialul de azi? Lasa-ne un comentariu mai jos. Iti multumim!

Nu uita sa marchezi articolul in browser, pentru a-l putea gasi usor data viitoare cand ai nevoie de el.

Esti in cautarea unei platforme care sa te ajute sa iti cresti magazinul online? Daca nu ai facut-o inca, acum e momentul sa incerci Gomag.

Ai 15 zile demo gratuit, timp in care sa iti deschizi si sa lansezi un magazin pregatit pentru succes.

Porto