Sa iti deschizi un magazin online nu a fost niciodata mai usor!
Lumea a avansat atat de mult incat tehnologia de care ai nevoie pentru a crea propriu-zis un site destinat vanzarilor, e mega simplu de folosit.
Poti sa incepi fara sa ai nevoie de cunostinte de programare.
Fara sa ai nevoie de experienta.
Si cel mai interesant, fara sa fie nevoie sa investesti mii de euro intr-o infrastructura tehnica.
Gomag, ca platforma SaaS disponibila cu un abonament lunar sau anual, a devenit una dintre cele mai populare platforme eCommerce din Romania din acest motiv.
Plus, pentru cat de usor e sa fii integrat cu ecosistemul de comert electronic – firme de curierat, soft de facturare, procesatori de plati etc.
Si pentru usurinta cu care iti poti gestiona magazinul, din click-uri, incarcari si salvari – fara sa intri in partea de cod.
Asadar, pentru astazi m-am gandit sa fac un mini ghid, pas cu pas, pentru creare magazin cu Gomag.
Daca nu ai inca un magazin online pe platforma noastra, vei vedea care sunt pasii pe care ii parcurg clientii nostri – si care pot fi realizati in doar cateva zile.
Cuprins Ghid creare magazin online cu Gomag
- Deschide demo
- Alege tema dorita
- Adauga produsele
- Adauga bannere si datele de identificare ale magazinului
- Activeaza domeniul
- Adauga codul de tracking Google Analytics
- Configureaza optiunile de plata
- Stabileste regulile de transport si integrarile cu firmele de curierat dorite
- Activeaza integrarea pentru facturare si gestiune
- Ajusteaza sabloanele de email cu formularile tale
- Testeaza fluxul de comanda
- Lanseaza magazinul online
Pont!
In Academia de eCommerce am creat un curs complet pentru deschiderea si lansarea unui magazin online, impreuna cu o parte dintre colegele mele si partenerii de marketing.
Vrei sa vezi mai multe detalii? Descopera cursul StartUp in eCommerce – Cum iti lansezi magazinul online cu succes in 30 de zile.
Pont #2
Te putem ajuta cu deschiderea, printr-un magazin online la cheie. Aici gasesti detalii despre ce presupune aceasta optiune la Gomag: Vrei un Magazin Online la Cheie? Vino la Gomag!
1. Deschide demo
Primul pas pentru crearea unui magazin online cu Gomag este sa iti faci un demo.
E simplu, rapid si gratuit pentru 15 zile.
Altfel spus, ai intreaga platforma la dispozitie pentru 15 zile in care incepi practic deschiderea magazinului.
Demo-ul se realizeaza pe un subdomeniu neindexabil – numeledetest.gomag.ro.
Aceasta nu va ramane adresa definitiva a magazinului tau. Pentru ca, in momentul in care vrei sa faci integrarile cu terte parti si sa lansezi magazinul, vei activa propriul tau domeniu. Un domeniu al carui proprietar esti tu, si doar tu.
Scopul subdomeniului este doar sa iti rezerve timp pentru constructia magazinului: adaugarea de produse si continut in site.
Si asta e partea cea mai faina, pentru ca iti ajung cateva zile din perioada de demo sa definitivezi lucrurile… asta daca esti implicat.
Odata ce ai un demo, vei fi contactat de colegele mele pe customer management, care iti vor raspunde la intrebari si te vor ghida sa alegi abonamentul potrivit pentru tine.
De asemenea, imediat ce faci demo-ul, vei incepe sa primesti cate un email in fiecare zi, cu pasii de parcurs pentru deschiderea magazinului, si resurse suplimentare care iti arata practic cum sa o faci.
Vrei sa iti deschizi un magazin online cu Gomag? Fa un demo gratuit chiar acum!
2. Alege tema dorita
O preocupare principala a viitorilor antreprenori este tema pe care ar trebui sa o aleaga pentru magazinul lor online.
Iar aici vreau sa intelegi ceva – legat de tema cel mai mult conteaza uzabilitatea. Sa prezinte clientului datele de care are nevoie pentru navigare si pentru a lua o decizie, cat mai usor si mai rapid.
Acum, legat de estetica, totul depinde de creativitatea ta: bannere, imagini si texte folosite.
Si asta inseamna ca poti personaliza dupa bunul plac orice tema.
Acum, pentru a simplifica lucrurile, in Gomag ai la dispozitie 19 teme principale, pe care le poti personaliza dupa cum vrei, cu functionalitatea Editor tema (gratuita).
Hai sa trecem rapid prin fiecare tema Gomag:
- Tasty – dedicata magazinelor online realizate de restaurante, pub-uri, industria alimentara & bauturi si industria ospitalitatii.
- Elements – tema clasica si minimalista, cu spatii generoase pentru unimpact puternic al imaginilor. Potrivita pentru home & deco, mobilier, articole handmade, produse personalizate, fashion, bijuterii etc.
- Essential – dinamica si eficienta, dedicata pentru magazinele cu articole sportive, fashion, incaltaminte, dar si produse naturale, produse pentru copii etc.
- Bridely – potrivita pentru articole de nunta si evenimente, fashion, bijuterii, beauty, anticariat, papetarie etc.
- Teddy – dedicata pentru industria baby& kids, insa o poti folosi si in nisa cadouri, casa si gradina, articole de birotica, beauty etc.
- Factual – este o tema standard, potrivita pentru magazinele online cu un numar limitat de categorii de produse. Accentul e pus pe vizual, datorita spatiului generos pentru bannere.
- Techniq – potrivita pentru magazinele specializate, cu un numar mare de categorii si subcategorii (scule si unelte, instalatii termice si sanitare, auto & moto, home deco, materiale de constructii etc.).
- Providence – pentru produse alimentare, produse bio, cosmetice si ingrijire personala.
- Tiffany – pentru beauty, bijuterii si produse de lux.
- Mansion – pentru decoratiuni, produse pentru casa, lenjerii si mobilier.
- Toscana – pentru produse unice, sau magazine care se bazeaza pe storytelling.
- Magnolia – pentru produse feminine, produse pentru copii, florarie, cosmetice, produse pentru casa.
- Glamour – pentru beauty, fashion, produse personalizate, accesorii, home deco.
- Minimal – pentru gaming, board games, electronice, foto video etc.
Vezi cu care dintre aceste teme rezonezi. Si nu uita ca le poti personaliza pe fiecare, cu editorul de tema.
Acesta este pasul 2, dupa cum observi in momentul in care deschizi un demo Gomag.
Atentie!
Odata ce alegi o tema, aceasta poate fi schimbata, DAR vei pierde toate customizarile pe care le-ai facut pana in acel moment.
Adica orice customizare de design.
Asa ca daca vrei sa te joci cu temele, fa-o cat mai devreme cu putinta, inainte sa faci personalizari avansate de care ti-ar parea rau ca le pierzi.
Citeste si: 10 tipuri de magazine online pe care le poti deschide pe Gomag
3. Adauga produsele
- Poti face import sau poti adauga produsele manual daca sunt putine. Pentru a face import de produse, ai nevoie minimum de abonamentul Gomag Plus.
- Include un titlu clar, descriptiv, asa cum obisnuiesc sa caute oamenii produsul respectiv – de exemplu, poate vrei sa folosesti denumiri in engleza sau denumiri abstracte. E ok, dar asigura-te ca adaugi si cuvinte cheie relevante in numele produsului (tip de produs, scop, marime, brand, culoare etc.)
- Include mai multe imagini de produs (6-8), inclusiv cu produsul in mediul sau natural – nu uita sa adaugi si un video, mai ales daca ar ajuta clientul sa inteleaga mai bine cum functioneaza produsul.
- Adauga variante si atribute (daca este cazul) – de exemplu, marimi, culori, dimensiuni etc.
- Adauga descrieri de produse interesante, in care vorbesti despre beneficii, situatii si moduri in care poate fi folosit produsul si, pe langa text, adauga imagini si video-uri. Pont! Le poti genera automat cu Gomag Prompt!
- Incadreaza produsul intr-o categorie relevanta – tine minte: o categorie este afisata doar atunci cand contine un produs activ. Altfel nu va aparea in meniu, desi ai activat-o.
- Creeaza si aranjeaza filtrele pentru magazinul tau (mai ales daca ai produse multe, cu diferite atribute).
4. Adauga bannere si datele de identificare ale magazinului
Le adaugi din Setari > General. Uite care sunt datele de identificare ale magazinului:
◯ Logo
◯ Date de contact – adresa de email, numere de telefon
◯ Datele de inregistrare ale firmei – Nr. inregistrare, CUI, sediu social etc.
◯ Program de lucru / program de contact
◯ Persoana de contact (poti adauga si poze)
◯ Pozitionarea pe Google Maps
◯ Link-uri spre paginile de business Social media (Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest – ce este cazul)
◯ Completeaza pagina despre noi – adauga si imagini sau video cu spatiul in care lucrezi
◯ Completeaza sabloanele din paginile cum cumpar, cum platesc, livrare, retur, politica de confidentialitate, termeni si conditii etc.
In ceea ce priveste bannerele si pozitia lor, uite cateva bune practici legate de modul in care oamenii s-au obisnuit deja sa navigheze intr-un magazin online:
- Foloseste un singur banner principal – in principiu, acesta ar trebui sa contina un mesaj text cu ce face magazinul unic SAU sa fie legat de campania de sezon (sa duca spre produsele vedeta, sa spuna ce discount se ofera cadou in magazin, sa semnalizeze categoria vedeta).
- Poti folosi bannere secundare care sa duca spre cele mai importante categorii de produse.
- Leaga bannerele de pagini relevante. Nu lasa bannerele de ochi frumosi – acestea trebuie sa conduca utilizatorii spre cele mai potrivite destinatii din site.
- Adauga icon-uri de trust – aici semnalizezi diferentiatorii fata de alte magazine. De exemplu, daca oferi livrare gratuita peste o anumita suma, daca ai un cost fix de livrare, daca ai o perioada mai lunga de retur, daca oferi chestii in plus etc.
Citeste si: Cum sa faci un banner – 15 Idei si Exemple bannere pentru Magazin Online
5. Activeaza domeniul
Inainte de activarea domeniului, trebuie sa alegi un abonament Gomag potrivit pentru tine. Iti recomand sa consulti articolul Cum iti dai seama ca e momentul sa treci la urmatorul abonament Gomag.
Aici gasesti o analiza pentru fiecare plan tarifar.
Nu uita ca poti apela consultantul alocat – gasesti datele lui de contact in email-urile pe care le primesti de la noi. El sau ea te va ajuta sa faci alegerea, daca ai intrebari suplimentare.
Si acum, revenind…
La Gomag, iti recomandam sa iti construiesti magazinul pe propriul tau domeniu, nu pe un subdomeniu de la noi.
De aceea, vei avea nevoie sa iti iei un domeniu de la un furnizor dedicat (de exemplu, ClausWeb). Tot de la respectivul furnizor iti vei lua servicii de gazduire pentru domeniul tau si pentru adresa de email a magazinului online.
Vezi tu, abonamentele Gomag includ gazduirea magazinului (adica produse, fisiere incarcate, continutul site-ului). Dar nu te legam de noi cu domeniul – daca vei vrea in viitor sa te muti de la noi, o poti face pentru ca e domeniul tau si poti exporta continutul pentru a-l incarca in alta parte.
Asa functioneaza lucrurile pentru majoritatea platformelor eCommerce. Deci poti sa renunti la mitul ca o platforma de inchiriat te leaga de ea.
Acum, dupa ce ti-ai aranjat cat de cat tema, produsele si continutul din site, e momentul sa iti activezi domeniul tau. Sa “mergi live”, cum zicem noi.
Poti activa domeniul singur, in mod simplu, daca urmezi acesti pasi:
- Intra in contul de gazduire pentru domeniul tau (de la furnizorul tau)
- Acceseaza sectiunea de configurari DNS (ex: Zone Editor in Cpanel)
- Cauta inregistrarile de tip CNAME in sectiunea de configurari DNS
- Modifica inregistrarea CNAME pentru www sa indice contdetestcreatdetine.gomag.ro
- Completeaza domeniul tau in campul de activare din Setari – Adauga Domeniu si activeaza-l.
Gasesti toate detaliile si explicatiile pentru activarea domeniului in documentatia Gomag.
Citeste si: Idei de marketing si business pentru diverse domenii de afaceri
6. Adauga codul de tracking Google Analytics
Frumusetea detinerii unui magazin online e ca ai o imagine extrem de transparenta asupra modului in care se misca acesta.
Google Analytics este un instrument gratuit de la Google, care iti permite sa vezi detalii avansate despre performanta site-ului tau, dar si despre comportamentul clientilor in site.
Iar aceste date sunt aur curat pentru tine.
De ce?
Pentru ca te vor ajuta sa intelegi exact cum functioneaza lucrurile in site-ul tau, asa ca vei stii cum sa te promovezi mai bine!
E vital sa iti adaugi codul Google Analytics cat mai repede (si corect), pentru ca dureaza ceva pana acumulezi date.
Pentru a activa integrarea, tot ce trebuie sa faci este sa mergi in Setari > Google Analytics, sa adaugi codul din contul tau GA si sa salvezi datele introduse.
7. Configureaza optiunile de plata
Cum te vor plati clientii pentru produsele tale?
In principiu, vei oferi plata ramburs pentru ca aceasta ramane in continuare cea mai populara metoda de plata in Romania. Insa ar fi util sa incurajezi si plata cu cardul, mai ales in aceste timpuri.
Nu uita sa iti setezi modalitatile de plata, pentru a fi afisate vizibil in site. Vezi in documentatie cum sa faci aceste setari.
Pentru plata cu cardul vei avea nevoie sa iti integrezi magazinul cu un procesator de plata. Vestea buna e ca la Gomag ai integrari gratuite cu +23 procesatori si metode de plata: mobilPay, PayU, PlatiOnline, EuPlatesc, LibraPay, ING, iPay BT, Stripe, PayPal, Payrexx, TBI Pay, Mokka etc.
PONT!
Poti alege multipli procesatori de plata si ai comisioane preferentiale prin intermediul Gomag Payments, un serviciu de plati creat de catre echipa noastra doar pentru clientii platformei.
Consulta pagina serviciului si descopera intreaga suita de beneficii pe care le castigi odata ce incepi sa folosesti GPayments!
Poti sa ii alegi pe oricare din aceasta lista – iar daca nu esti sigur pe care, da o cautare in grupul eCommerce cu Gomag, unde s-a mai discutat in trecut despre cei mai recomandati procesatori de plata.
Practic, vei avea nevoie de un cont la procesatorul ales (va veti stabili impreuna termenii contractuali) si, odata ce ai datele necesare, tot ce trebuie sa faci e sa le introduci in Gomag.
Integrarea, repet, este gratuita.
Citeste si: Cum Sa Alegi Un Procesator De Plati Potrivit Pentru Magazinul Tau
8. Stabileste regulile de transport si integrarile cu firmele de curierat dorite
Alta intrebare importanta: cum ajung produsele tale la clienti?
Performanta firmei de curierat cu care alegi sa livrezi se va reflecta si asupra experientei pe care o percepe clientul.
Altfel zis, degeaba oferi cea mai tare experienta (navigare usoara, continut bun, produse extraordinare)… daca produsele nu sunt livrate atunci cand spui ca vor fi livrate, sau coletele ajung deteriorate.
De asemenea, trebuie sa fii constient ca exista anumite bune practici pe care trebuie sa le respecti daca vrei sa iti maresti sansele de livrare in ordine. De exemplu, va trebui sa pregatesti coletele si sa ceri ridicarea lor inainte de o anumita ora, si sa alegi un ambalaj potrivit produselor tale.
Pont!
Ai auzit de Gomag Shipments?
Este un serviciu de curierat dezvoltat de noi in parteneriat cu Ecolet, disponibil exclusiv clientilor nostri. Practic, pentru fiecare comanda poti alege curierul cu cel mai mic cost si cele mai bune beneficii, astfel incat sa iti optimizezi costurile si procesele de logistica.
In testele beta am observat ca putem duce la o scadere cu pana la 46% a costurilor legate de livrarea unei comenzi. Activeaza GShipments si vezi cum functioneaza pentru tine.
In Gomag ai si separat +20 de optiuni de firme de curierat si intermediari cu care te poti integra: UrgentCargus, Livrari Online (livrare in pachetomate), DPD, Team Curier, Fastius Curier, DHL, Easy Post, UPS, DragonStar, GLS, Fan Courier, TNT, Sunday Courier, Coletaria, SameDay Courier, Innoship, BooKurier etc.
De asemenea, nu uita sa setezi modalitatile de livrare, pentru a fi afisate in magazin.
- Stabileste care este termenul standard de livrare (ex. 24-48 de ore de la confirmarea comenzii).
- Stabileste regula pentru transport gratuit peste o anumita suma – daca e sa fim drepti, ne-am obisnuit deja sa vedem optiunea de transport gratuit la cumparaturi de X lei. Deja o asteptam in momentul in care facem o comanda in orice magazin.
- Stabileste daca oferi si optiunea de ridicare de la sediu – dar daca plata e ramburs, nu uita ca vei avea nevoie si de o casa de marcat, pentru a da chitanta clientului.
Citeste si: Mic Ghid Pentru Strategia De Livrare
9. Activeaza integrarea pentru facturare si gestiune
E evident ca, pentru a vinde online legal, va trebui sa emiti facturi si proforme catre clientii care cumpara de la tine.
Vei avea nevoie si de un contabil, precum si sa respecti regulile fiscale care te privesc (in functie de tipul de afacere, cifra de afaceri etc.).
Pentru chitante simple si, cand esti la inceput, poti folosi aplicatia Chitantier, din Gomag – e gratuita.
Dar, daca vrei un business serios, vei avea nevoie de un soft mai avansat de facturare, precum e SmartBill, de exemplu. Odata ce alegi planul tarifar potrivit pentru tine, poti face integrarea cu magazinul tau pe Gomag, gratuit.
Alte sisteme de facturare pe care le poti folosi impreuna cu platforma sunt FGO, Saga Software sau FactureazaMe..
De asemenea, te poti integra cu diverse servicii de externalizare a logisticii (gestiune, impachetare, livrare), cum sunt OPS, Frisbo si FulFill.ro.
10. Ajusteaza sabloanele de email cu formularile tale
La fel ca orice alt magazin online de la care ai facut o achizitie, si tu trebuie sa trimiti email-uri (sau SMS) de confirmare comanda pentru magazinul tau.
Si, trebuie sa mai stii ca exista o multitudine de tipuri de email-uri care se trimit catre clienti, cu scopul de a-i linisti sau instiinta anumite lucruri.
Vestea buna e ca in Gomag, in sectiunea Continut > Email, ai cateva sabloane de email care se trimit automat, in momentul in care comenzile au un anumit status.
Totusi, acestea sunt sabloane care apar in toate demo-urile Gomag, asa ca sfatul meu este sa le personalizezi cu mesajele tale.
Gasesti cateva idei in cartea eCommerce no Bull$#!t. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online, dar si in articolul 12 tipuri de email pe care ar trebui sa le trimiti clientilor.
De asemenea, poti sa trimiti un email catre echipa de suport si sa ceri acces la sabloanele de email exclusiv pentru clienti.
Este un document plin cu sabloane, care este disponibil doar clientilor Gomag. Te poti inspira si de acolo 🙂 .
11. Testeaza fluxul de comanda
Acum, adevarul e ca in momentul in care setezi integrarea cu un procesator de plata online, de exemplu, acesta va face un test pentru a valida integrarea.
Insa nu e suficient.
Noi iti recomandam sa testezi cum se fac comenzile, atat de pe desktop, cat si de pe telefon.
IMPORTANT! In acest moment, pentru ca oricine testeaza sa poata finaliza comanda, ai nevoie sa alegi si sa ai activat deja unul dintre abonamentele Gomag.
De exemplu, ar fi bine sa rogi un prieten sa faca o comanda, si sa il intrebi:
- Cum i s-a parut experienta de a face o comanda: usoara, greoaie?
- Ce elemente au stat in calea sa, pe parcursul acestui proces?
- Ce i-ar fi placut sa vada in magazin si nu a vazut?
- Cat a durat sa faca o comanda?
- A primit email de confirmare? Cum i s-a parut email-ul?
- Ce idei are pentru ca experienta sa se apropie de cea pe care o simte cand comanda de la magazinul lui favorit?
Asa vei afla daca totul functioneaza corect, dar si punctele de paritate pe care trebuie sa le respecti (pentru ca oamenii deja s-au obisnuit sa le primeasca de la toate magazinele online din care comanda).
12. Lanseaza magazinul online
Colega mea, Orsi, ti-a pregatit un articol special.
Asa ca, descopera ce sa faci in platforma in etapa de lansare a site-ului: Ce fac dupa ce imi lansez magazinul online?
Pentru partea de marketing, gasesti sfaturi in acest articol: To DO List cand vrei sa iti lansezi un magazin online (sau un produs)
De asemenea, iti recomand cursul Launch Kit – Cum iti lansezi magazinul online cu vanzari din prima zi, pe care il gasesti in Academia de eCommerce.
Repet ceea ce am spus mai sus. Sa iti deschizi un magazin online nu a fost niciodata mai usor 🙂 .
Daca alegi sa iti construiesti magazinul cu Gomag, tot ce trebuie sa faci este sa urmezi pasii din acest articol.
Iar odata ce iti deschizi demo-ul gratuit, ii vei primi sub forma unui email zilnic, insotit de resurse suplimentare, super folositoare.
De asemenea, ai la dispozitie intreaga echipa de suport Gomag, precum si documentatia, plus webinarii, cursuri si materiale exclusive pentru clienti, pe care le organizam in mod constant.
Asa ca nu mai sta pe ganduri. Deschide-ti propriul magazin online pe Gomag – fa un test gratuit de 15 zile, timp in care vei vedea cat de usor si rapid e sa vinzi online.
Avem magazine care au inceput sa vanda in valoare de mii de euro, inca din cea de-a 4 zi de demo, cand erau inca pe subdomeniu. Poti sa o faci si tu!
- Cum iti gestionezi brandul in social media: 45 idei & ponturi - octombrie 8, 2024
- Cum iti faci un magazin online in Republica Moldova - octombrie 1, 2024
- Mini checklist de marketing in eCommerce pentru incepatori - septembrie 24, 2024