Asculta episodul cu nr. 100 din podcast-ul Doza de eCommerce!

E un motiv de sarbatoare pentru noi, dar si o ocazie speciala. Asa ca l-am invitat pe Aurelian Motica, partenerul meu de business, CTO si Co-fondator Gomag sa povestim despre un subiect vital pentru orice antreprenor:

Cum iti formezi echipa astfel incat sa te ajute sa iti scalezi business-ul online.

Discutia se bazeaza pe experienta noastra de peste 16 ani in afaceri si eCommerce, timp in care am reusit sa formam o echipa fantastica de +30 de oameni.

Asa ca sunt sigur ca vei gasi aici inspiratie daca esti in cautarea unor idei pentru angajarea oamenilor potrivit, retentia angajatilor si scalare.

Cuprins:

Fara angajatii potriviti, fie nu mai poti creste, fie apar probleme operationale

Tehnologia si automatismele sunt vitale intr-o afacere, e adevarat. Insa angajatii tai sunt cei care confera putere de atractie business-ului si cei care iti pastreaza, de fapt, clienti.

“Tot timpul trebuie sa fii cu cativa pasi in fata cu echipa, iar business-ul vine sa-ti prinda echipa din urma”.

Nu vorbim despre cazul unei idei de busines la start – cand esti, poate, de unul singur sau alaturi de un co-fondator. Initial iti permiti sa gresesti, sa testezi si iti asumi, pentru ca nu esti responsabil decat de propriile actiuni.

Pentru un business existent in piata, e evident ca acesta are deja cativa angajati. Dar daca vrei sa cresti, ai nevoie de oameni noi.

In acest caz, provocarea ta e sa ai un sistem pus la punct astfel incat acestia sa nu iti incurce echipa existenta.

O a doua provocare este retentia angajatilor buni.

Cel mai important, cand angajezi oameni noi, e sa nu te grabesti

De asemenea, evita sa angajezi apropiati si cunostinte. E imposibil sa separi relatia profesionala de cea personala, si atunci apar probleme de comunicare, diferente in atitudine sau probleme organizationale ce iti pot duce business-ul in cap.

E frustrant sa investesti bani, timp si resurse intr-un angajat pe care l-ai angajat doar de dragul de a o face, desi se dovedeste ca nu va potriviti deloc.

Ba poate chiar sa te incurce, atat in relatia cu clientii, cat si in echilibrul echipei existente.

Provocarea este sa aliniezi viziunea colegilor noi cu cea a angajatilor cu istoric in firma, precum si viziunea afacerii, in sine. Acesta e chiar farmecul antreprenoriatului 🙂 

Citeste si: De ce nu ai succes in afaceri chiar daca mergi la sigur [Podcast]


Cum faci sa alegi oameni cu potentiali dintr-un vraf de CV-uri

Sa zicem ca primesti o multime de CV-uri. Care e primul pas de triere?

Uita-te la email-ul la care fost atasat CV-ul respectiv. Are subiect? Are continut? Specifica postul dorit? A fost atasat CV-ul sau a uitat sa o faca, si te trezesti cu inca un email mai tarziu (sau deloc)?

Practic, orice om care trimite un CV incearca sa se vanda pe sine. Sa isi vanda abilitatile. Poate tu ai nevoie de cineva atent la detalii, sau cu abilitati bune de comunicare, inclusiv scrise. 

Daca mail-ul lasa de dorit, mai mult ca sigur si abilitatile sale o fac, oricat de doldora ar fi de aptitudini si calitati.

E ca si cum ai merge la o intalnire. Nu ii dai o carte de vizita si ii zici” Poftim, ne casatorim maine”.

Oricat de “disperati” ar fi angajatorii, nu vor angaja si, mai mult, nu vor investi, in oameni care nu respecta minimum de bune practici in prezentarea cererii de job.

Odata ce treci de faza de triere CV-uri si incepi sa faci interviuri, fii constient ca in acel moment oamenii vor sa iti prezinte cea mai buna versiune a lor.

“Nu stiu cate concluzii poti trage pe baza unui prim interviu.”

Daca iti permite timpul, ar fi indicat sa faci mai multe interviuri. Iar daca ai oameni cu experienta in echipa, implica-i in acest proces – pana la urma, ei vor lucra impreuna.

Si-apoi treci la partea practica.

Citeste si: De ce acum e cel mai greu si cel mai simplu sa incepi o afacere online [Podcast]

Ai nevoie de un proces de onboarding SI pentru colegii noi

Practic, iti trebuie un sistem prin care angajatii noi sa invete, sa gaseasca raspunsuri la intrebarile lor si sa inceapa sa se adapteze la ritmul de lucru, fara a disturba prea mult munca angajatilor existenti.

Fara un astfel de proces, angajatii noi pierd timp si isi pierd rabdarea, la fel cum o fac si cei cu vechime in firma, pentru ca trebuie sa stea sa le raspunda la intrebari, in loc sa isi poata rezolva propriile task-uri.

Orice se intampla intern, in firma ta, nu e treaba clientului si nu trebuie sa il afecteze. Asa ca mai bine eviti haosul dupa angajarile noi, cu un sistem de onboarding.

Acesta ofera suficiente date, proceduri si directii angajatilor noi, astfel incat sa isi inceapa activitatea si sa invete mai rapid responsabilitatile si task-urile de care trebuie sa se ocupe.

gomag virtual summit 2018 echipa gomag

Onboarding-ul este primul pas pentru retentia angajatilor noi

Iar angajatii buni, loiali, au potential sa iti aduca in firma mai multi astfel de oameni. In cazul nostru, de exemplu, foarte multi dintre acesti colegi au venit prin recomandari.

Apoi, cand ai nevoie de oameni noi pentru anumite activitati in firma, uita-te atent daca nu ii ai deja.

Evolutia in cazul unei firme inseamna sa acumulezi experienta si cunostinte nu neaparat sa ramai pe acelasi post, ci sa poti face schimbari. 

Te poti specializa si, de mai multe ori, poti schimba departamentul de lucru pentru a-ti valorifica anumite aptitudini.

Uita-te in firma ta si nu iti lasa angajatii cu potential sa se plafoneze. Da-le ocazia sa se ocupe de alte task-uri daca sunt deschisi fata de aceasta posibilitate si au abilitatile necesare.

Citeste si: Ce am invatat de la primele magazine online proprii [Podcast]

Odata ce gasesti oameni buni, tine-i aproape pana la capat

Dezvolta o cultura din care sa le placa sa faca parte si o viziune comuna care sa ii motiveze sa ramana.

Gandeste-te la niste reguli generice, o directie generala pe care sa o urmeze toata lumea. Vezi tu, cand ai multi oameni in echipa nu mai e ca la inceput, cand ai avut primul angajat. Nu mai ai luxul sa te implici personal.

Cand ai aceeasi directie, se creeaza o coeziune intre toti membri echipei. 

“Oarecum, colegii mai vechi iti mostenesc tie valorile, si colegii noi le mostenesc de la colegii mai vechi.”

E o tranzitie, un ciclu care ar trebui sa se poata face corect. In caz contrar pierzi controlul asupra firmei si a directiei in care merge echipa interna.

Pe langa responsabilitati, trebuie sa oferi si optiuni prin care sa creasca profesional

Chiar daca ti-e teama ca vei investi in oameni care pleaca, e un risc pe care trebuie sa ti-l asumi. E un risc cu care se confrunta fiecare antreprenor, dar si un cerc vicios.

Daca tu nu investesti in oamenii tai, cum te astepti sa fie mai buni? Cine te astepti sa o faca?

Si poate pleaca exact din aceasta cauza.

Ofera posibilitati sa creasca prin educare profesionala, ofera propriul exemplu si unde poti, implica-te personal. 

Pana ajungi la momentul in care sa nu mai trebuiasca sa fii acolo personal… va mai trece ceva vreme.

Cum ii poti motiva? 

Invita-i sa faca lucruri noi – de exemplu, la Gomag, am invitat oamenii in echipa de creare a board game-ului GoFunnel si nu a fost o obligatie. Ofera-le acces la continut si cursuri pentru dezvoltare profesionala – pentru asta am creat Academia de eCommerce Gomag.

Si tine cont de parerea lor. Implica-i in cresterea afacerii, cere-le idei si tine cont de ele, pentru toate fatetele business-ului.

Incurajeaza comunicarea in cadrul echipei: vei identifica si problemele, si le vei putea rezolva mai usor, dar vei primi si idei bune.

Acest sistem care se bazeaza pe cresterea si retentia echipei va fi unul de baza pentru scalarea intregii afaceri. 

Asa ca acorda-i prioritate – te va ajuta sa economisesti bani si resurse, dar si sa castigi clienti loiali, datorita angajatilor loiali.

Ti-a placut episodul nr. 100 din Doza de eCommerce by Gomag? Sunt sigur ca iti vor placea si cele precedente, dar si urmatoarele. 

Urmareste podcastul Doza de eCommerce pe canalele oficiale si obtine informatii esentiale pentru dezvoltarea personala si profesionala a ta, si a echipei tale.

Cosmin Daraban