Subiectul articolului de azi provine din raspunsurile pe care le primim in momentul in care oamenii se inscriu in comunitatea eCommerce cu Gomag.

Mi s-a parut fain ca s-a mentionat un interes atat de concret.

Vezi tu, in general, stim ca avatarele de client sunt vitale pentru o strategie reusita de promovare, dar putini reusesc sa inteleaga si cum functioneaza aplicarea lor.

Iar de aici rezulta pagini care posteaza haotic, incercand sa ajunga la toata lumea, cu acelasi mesaj. 

Nu apar rezultate bune. 

Si e logic ca nu o vor face atat timp cat nu are loc o schimbare.

Asa ca azi povestim pas cu pas despre cum sa folosesti avatarele de client pentru a-ti promova afacerea online in Social Media: pe Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Pinterest, LinkedIn etc. 

Ce obtii cand faci asta? 

Ajungi la categoriile de public profitabile, cu potential, nu mai arunci bani si timp degeaba pe continut care nu functioneaza si poti obtine maximum din bugetul alocat campaniilor platite in social media.

Cuprins: Cum te promovezi in Social Media cu avatarele de client

  1. Clientii tai stau pe canale diferite, unde au comportamente diferite
  2. Cum arata avatarele de client pentru social media
  3. Cum sa construiesti avatare de client pentru social media
  4. Cum te promovezi in Social media pe baza avatarelor de client

1. Clientii tai stau pe canale diferite, unde au comportamente diferite

Nu e o noutate faptul ca fiecare client, lead sau utilizator cu care interactioneaza afacerea ta este o persoana unica.

Cu nevoi, provocari, calitati si dorinte diferite.

Sa ii targetezi personal, pe fiecare in parte, prin intermediul canalelor social media ma refer, este imposibil.

In postari sau reclame nu ai nici oportunitati de personalizare atat de avansate precum pe email sau in contul de client, de exemplu.

Si aici intervin avatarele de client. 

Practic, acestea sunt reprezentari fictionale ale unui grup de oameni cu aspecte similare: demografice, interese, obiceiuri, nevoi sau probleme, in raport cu afacerea ta.

Sunt portretele clientilor tai ideali.

Poate tu vrei sa targetezi tinerii. Sau poate generatia millenials. Sau ambele categorii. 

Indiferent de targetul tau, faptul ca realizezi avatare de client specifice pentru fiecare categorie in parte, te va ajuta sa iti imbunatatesti strategia de promovare, pe canalele pe care fiecare avatar obisnuieste sa consume continut.

De exemplu:

  • Targetezi millenials pe Instagram, reels, story si TikTok.
  • Targetezi baby boomers pe Facebook si Facebook Watch cu postari si video-uri.
  • Targetezi generatia Z cu video-uri pe TikTok sau campanii pe Twitch.
  • Targetezi clientii fideli cu postari, giveaways si campanii dedicate in grupul de Facebook sau pe Discord.

Sau, in functie de interese, poti identifica acele canale pe care sta audienta ta:

  • DIY, animale de companie, cosmetica – Instagram Reels, YouTube, TikTok, YouTube Shorts, Facebook Watch
  • Lectura, benzi desenate, arta – postari Instagram
  • Mecanica, constructii, design – YouTube, IG Reels, TikTok

Avatarele de client social media te ajuta sa gasesti si sa impingi in fata exact continutul potrivit pentru a obtine o reactie din partea categoriei de utilizatori targetate.

De exemplu, poti sa folosesti o abordare cu umor pe TikTok pentru a transmite un mesaj. Dar poti transmite acelasi mesaj cu sinceritate si seriozitate pe Facebook, catre alt tip de client.

Cand constientizezi ca postarile si reclamele tale nu au o “marime universala” – nu se potriveste aceeasi abordare pentru toti cei din publicul tau – abia atunci incepi sa obtii rezultatele pe care ti le doresti.

Citeste si: Cum sa crestem vanzarile online prin promovare Social Media

2. Cum arata avatarele de client pentru social media

Nu exista o formula exacta pentru cum ar trebui sa arate avatarele de client, in general sau pentru social media.

Insa, cu cat ai informatii mai detaliate despre clienti, reale, nu dupa presupuneri, cu atat mai bine.

Mai jos poti vedea unul dintre sabloanele populare pentru crearea unui avatar de client:

avatar-client-sablon

Fiecare dintre grupurile de clienti pe care le targetezi este extrem de nuantat. 

Faptul ca tu notezi si tii cont de caracteristicile comune te ajuta sa creezi mesaje de marketing mai persuasive si campanii cu impact puternic.

Daca nu stii in ce audienta iti investesti banii, practic ii arunci pe fereastra.

Pe de-asupra, daca nu mergi pe nevoile si caracteristicile audientei, cum vei stii ce marketing sa faci? 

Nu-ti ramane alta solutie decat sa iti copiezi competitorii… ceea ce se va termina prost.

Asadar, iti recomand sa te uiti periodic la clientii si lead-urile tale si sa creezi / actualizezi avatarele de client cu detalii precum:

  • Varsta
  • Sex
  • Statut marital
  • Putere financiara
  • Locatie
  • Interese
  • Obiceiuri
  • Canale preferate
  • Branduri preferate
  • Probleme si nevoi
  • Obiective

Mai jos, am realizat un alt exemplu simplificat in care m-am concentrat pe partea de social media. Te poate inspira atunci cand iti faci propriile avatare de client.

Exemplul este pentru un magazin online cu articole sportive:

exemplu-avatar-client-social-media

exemplu-avatare-client-social-media

Bun, acum intrebarea care ramane e: cum gasesti informatiile necesare pentru a crea avatarele social media?

Exact, te uiti pe canalele pe care le folosesti si iei datele de acolo. Hai sa vedem cum.

Citeste si: Promovare Facebook & Instagram – 10 Idei pentru strategia Social Media

3. Cum sa construiesti avatare de client pentru social media

Daca ai deja un magazin online de ceva vreme, sigur ai o idee macar despre cum arata avatarele clientilor tai ideali. 

Poate chiar ai realizat deja unul, dar in care ai inglobat mai multe avatare, fara sa iti dai seama.

Sfaturile pe care urmeaza sa le primesti te vor ajuta, atat daca acum faci primele tale avatare de client, sau daca identifici greseli in avatarele existente si vrei sa le corectezi.

#1. Consulta rapoartele despre clienti si vanzari in platforma

In magazinul tau Gomag, sectiunea rapoarte, gasesti statistici si date specifice magazinului si audientei tale din care poti trage o multime de informatii:

  • Raport Vanzari pe regiuni
  • Raport Vanzari pe orase
  • Raport Comenzi cu discount
  • Raport Comenzi cu voucher
  • Raport Clienti recurenti
  • Raport Top produse
  • Raport Produse in Wishlist
  • Raport Top Categorii

rapoarte-magazin-online-gomag

Si altele, in functie de tipul tau de business. De asemenea, uita-te si in Google Analytics & Google Search Console.

Poate observi ca un anumit articol din blog atrage un volum mare de trafic in site.

Intreaba-te: ce nevoie sau provocare a clientului afecteaza acel continut care are o performanta foarte buna?

E o informatie valoroasa de adaugat in avatarul de client.

Uita-te si la canalele social media prin care intra trafic pe site intr-o proportie mare. 

Te ajuta sa prioritizezi canalele, astfel incat sa iti investesti resursele acolo unde obtii rezultate.

#2. Consulta statisticile paginilor tale social media

Propriile tale pagini din canalele social media (cam toate platformele) iti pun la dispozitie date pretioase despre audienta.

Din insights si analytics poti afla lucruri specifice pentru fiecare canal, incepand de la demografice, top pagini pe care le urmareste audienta ta, cel mai bun timp de postare pentru performanta, impactul postarilor, engagement etc.

Si mai bine? Ai acces la ele gratuit si sunt personalizate specific pentru pagina – nu sunt aproximari rezultate din statistici generale.

Vezi, de exemplu, diferenta ca reactii pentru aceeasi postare intre FB si IG (tine cont ca nu poti trage nicio concluzie inca, atata timp cat nu vezi in insights rezultatele din punct de vedere tranzactional):

postari-social-media-avatar-client

#3. Foloseste instrumente de analiza dedicate pentru social media

Exista instrumente, atat gratuite (sau partial gratuite), cat si premium pe care le poti folosi pentru a-ti analiza audienta pe paginile social media. 

De exemplu:

Foloseste-le si preia cel putin informatii din perioada de free demo pentru a-ti consolida avatarele de client.

#4. Invita oamenii sa iti raspunda direct la intrebari

Odata ce ai preluat datele din toate sursele posibile, interactioneaza direct cu clientii tai si intreaba-i:

  • Ce fel de continut le-ar placea sa vada pe pagina ta?
  • Ce le place la produsele tale / magazinul tau?
  • Ce ar imbunatati la produsele / magazinul tau?
  • Cu ce provocari se confrunta?

Nu subestima importanta acestui proces. 

Intreaba prin sondaje, postari, poll-uri etc., si vei afla mai rapid si mai usor lucruri importante de notat in avatarele tale de client.

Citeste si: Descopera avatarul de client pentru afacerea ta – cui vinzi [Podcast]

4. Cum te promovezi in Social media pe baza avatarelor de client

Sa zicem ca, pe baza pasilor pe care i-am dezvoltat mai sus, ai reusit sa iti schitezi avatarele de client.

Bun.

Din acel moment, pasul urmator e sa incepi sa folosesti datele acumulate in cadrul strategiei de postari si reclame platite in social media.

  • Adapteaza-ti strategia de continut pe baza avatarelor de client – produci continut si materiale de marketing care raspund informatiilor din avatare? Ajuta continutul sa isi rezolve problema sau sa acopere nevoia identificata? Asigura-te ca ai un continut util si relevant, nu il faci doar de dragul de a o face.
  • Segmenteaza-ti audienta pentru postari si reclame – ia informatii din avatare pentru a seta audientele potrivite pentru fiecare tip de abordare din materialele de marketing.
  • Adapteaza-ti vocea brandului in functie de canale, pe baza avatarelor – e foarte posibil ca abordarea de pe un anumit canal sa nu se potriveasca pentru altul, chiar daca transmiti acelasi mesaj.  Va dura putin pana gasesti formulele potrivite, insa odata ce se intampla, devine rutina.

Vezi aici exemple pentru tipuri de postari pe care le poti folosi, tinand cont de avatarele de client: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media

Morala articolului?

Cu cat ai mai multe informatii despre clientii tai, cu atat mai bine.

Avatarele de client pentru social media te ajuta sa tii cont de tot ceea ce trebuie pentru a avea o strategie de postari si reclame care functioneaza si are sanse maxime sa duca la rezultatele dorite: interactiuni, mesaje, abonari, vanzari si fidelizare.

Poti sa faci continut cu care audienta ta va rezona. Si de-acolo, posibilitatile sunt nenumarate.

PS. Vrei sa vinzi online folosind o platforma eCommerce stabila, echipata cu tot ce ai nevoie? Hai pe Gomag! Ai 15 zile la dispozitie sa incerci platforma gratuit, fara griji.

Cosmin Daraban