Probabil ca si tu ai auzit diferite pareri in media care sustin ca vremea email marketingului a trecut… sau ca a venit vremea altor canale de comunicare pentru a face marketing de calitate in afaceri online.

Gresit!

In episodul de astazi din Doza de eCommerce mi-am propus sa iti explic de ce email marketingul ramane un instrument de vanzare foarte puternic, indiferent de dimensiunea business-ului tau.

De asemenea, am sa-ti spun cum sa folosesti acest canal de promovare, cum sa colectezi adrese de email (the right way), ce tipuri de email poti trimite contactelor, precum si ce poti masura cu ajutorul acestui tool grozav.

Daca esti pregatit, eu zic sa nu mai pierdem vremea si sa-i dam drumul…

Cuprins: Email Marketing – informatii de baza care te ajuta in afaceri

    1. De ce sa folosesti emailul in comunicarile tale
    2. Cum poti avea mai mult impact cu emailurile tale
    3. Cum colectezi adrese de email
    4. Email marketing – organizare si bune practici
    5. Ce masori cu ajutorul newsletterelor
    6. Aplicatii pe care le poti testa pentru email marketing

De ce sa folosesti emailul in comunicarile tale

via GIPHY

Raspunsul la aceasta intrebare este unul foarte simplu: gandeste-te la comenzile primite, la cererile de oferta, la raportarile interne etc., toate acestea se intampla pe email.

Emailul iti pune la dispozitie un mediu curat, fara zgomot (gandeste-te la Whatsapp, Facebook chat etc.), unde esti doar tu cu inbox-ul tau si mesajele pe care le-ai primit.

In inbox ai ocazia sa iti sortezi mesajele in functie de prioritati, sa alegi la ce vrei sa raspunzi acum si ce poti lasa pe mai tarziu.

Ok, dar cum de functioneaza in continuare si cum te ajuta pe tine?

Emailul are in continuare cel mai mare ROI, deoarece persoanele care iti lasa adresele lor au incredere in tine ca brand sau au incredere in produsele tale. Astfel, poti sa stabilesti o legatura mai apropiata cu clientii tai.

Mai mult, poti sa grabesti procesul de vanzare.

Dar…

Conteaza foarte mult si comunicarea ulterioara (onboarding) – procesul prin care ii comunici noului abonat cine esti, ce faci si la ce sa se astepte pe viitor.

Sfaturi practice pentru a incepe sa folosesti emailul:

Daca ai un magazin mic si ai sub 1000 de comenzi/ luna, iti recomand sa trimiti newsletter-uri de pe adresa personala.

Astfel stabilesti o relatie personala cu baza ta de date.

Ulterior, poti trece la o adresa de contact/ info/ relatii clienti la care oamenii sa poata da reply.

Nu am fost niciodata de acord cu acele emailuri de tipul do not reply – sunt reci, impersonale si tin clientii la distanta.

Cum poti avea mai mult impact cu emailurile tale

Atunci cand oferi o serie de sfaturi despre cum poti face anumite lucruri mai bine, fie in business, sau in plan personal – puterea exemplului primeaza.

Asa ca am sa iti spun exact cum s-a intamplat in cazul Gomag :).

Cand am inceput sa colectam adrese de email si pana sa ajungem la primii 1000 de abonati, trimiteam 2 newslettere pe saptamana. 

Asa si? (vei spune)

Ideea era ca nimeni nu se dezabona, lucru care nu putea decat sa ma umple de mandrie.

Ce trimiteam si ce iti recomand sa trimiti si tu? Continut de tip tips & tricks.

Cu toate acestea, exista si continut educativ/ informativ care, daca ii cere cititorului sa faca anumite actiuni, poate sa duca la dezabonare.

Asadar, iti recomand sa inveti cum sa iti comunici ofertele si continutul pentru a reduce (daca nu chiar a elimina) rata de dezabonare.

Cum colectezi adrese de email

  • Foloseste pop-up-uri
  • Foloseste landing page-uri, landing page-uri de teasing (cand faci prelansare, de exemplu)
  • Adauga optiunea in Hello Bar
  • Notificare/ prenotificare a ofertelor din magazin (oferi idei, retete etc., promovezi continutul din blog si produsele din magazin)
  • Colectezi adrese de email la evenimente offline

Sfat!

Iti recomand sa participi la cat mai multe evenimente offline (bine, acum este ceva mai dificil, dar perioada aceasta va trece) si sa faci networking – nu uita de cartile de vizita.

Adauga intr-o baza de date adresele colectate si trimite-le un mesaj de multumire prin care ii inviti sa vada un continut creat de tine (de exemplu, un video) sau le poti oferi un voucher pentru anumite produse.

Important!

Nu uita sa ceri consimtamantul persoanelor de la care ai colectat adresele de email.

In cazul site-ului tau, asigura-te ca ai pusa la punct sectiunea de GDPR si cookies (link cu bifa) prin care vizitatorul poate afla ce se intampla cu adresa lui de email.

Email marketing – organizare si bune practici

Segmentarea emailurilor

Poti face segmentare in functie de istoricul clientului.  

De exemplu, segmenteaza si creeaza liste de email cu clientii cei mai vechi/ clientii care au cumparat de mai multe ori de la tine/ au cumparat anumite tipuri de produse etc.

Daca esti un business mai serios care lucreaza la crearea avatarului de client, poti colecta si informatii precum data de nastere (poti face asta printr-un program de gamification) prin care acestia completeaza formulare etc.

Citeste si: Gamification: Cum Iti Cresti Vanzarile Trimitandu-l Pe Client La Joaca

Atentie!

Nu segmenta prea mult, deoarece vei avea liste mici si nu vei avea cea mai buna imagine asupra business-ului tau.

Retine!

Trimite emailul de Bun venit prin care ii poti incuraja pe oameni sa iti raspunda la anumite intrebari sau sa iti trimita ei intrebari si sa te urmareasca pe retelele de socializare.

Mai mult, poti sa deschizi o secventa de emailuri. 

Realizeaza o serie de continut informativ/ educativ, dar nu uita sa notifici noul abonat ca urmeaza sa primeasca o serie de emailuri.

Emailurile pot fi trimise la intervale de 2-3 zile. Depinde si de cat de mult continut ai, tipul de produs/ serviciu si cat este de valoros.

Daca ai produse mai scumpe, procesul de castigare a increderii clientului este mai lung.

email gofunnel

Pont!

Completeaza in emailul tau si adresa fizica a magazinului (creste increderea) si o semnatura.

Email de finalizare comanda

Foloseste un nume personal si chiar o poza a persoanei care se ocupa de platforma/ comenzi.

Daca o persoana si-a creat cont pe site-ul tau, dar nu a cumparat – poti face o secventa diferita de email prin care sa ii comunici beneficiile si avantajele plasarii comenzii pe site.

Daca si platforma ta (la fel ca platforma Gomag) trimite email dupa crearea contului, poti sa ii comunici si beneficiile pe care le are acel cont, sa ii oferi un voucher pentru urmatoarea comanda sau link-uri catre noile oferte.

Email de recuperare cos

Nu toti cumpara imediat dupa ce si-au facut un cont pe site-ul tau.

Unele persoane pot cumpara a doua zi, altele dupa 3-4 zile. 

Este indicat sa grabesti acest proces de decizie.

Seteaza trimiterea unui email dupa 30 de minute de la abandonarea cosului, fara oferta.

Daca mesajul nu genereaza o actiune (vanzare), trimite un email nou dupa 3-4 ore. Acum ii poti oferi si o reducere de 5%, de exemplu.

Daca nici de aceasta data nu ai un raspuns, poti plusa dupa alte 3-4 ore cu o reducere de 10%.

Retine!

Stabileste procentele de reducere in functie de marja ta si asigura-te ca esti tot timpul pe profit.

Super PONT!

Cere-le clientilor testimoniale pe care sa le folosesti in emailurile de recuperare cos.

Inainte sa le setezi, tine cont de zilele de weekend si de posibilele intarzieri la livrare.

Poti trimite emailul dupa 7-10 zile de la plasarea comenzii.

Cum te ajuta?

Oamenii cumpara atunci cand au incredere si cand vad ca alte persoane au avut o experienta pozitiva cu un serviciu/ produs.

Ponturi subiecte newsletter – ce functioneaza?

Titlul:

  • Foloseste un text scurt si atragator
  • Personalizeaza mesajul
  • Foloseste numere, intrebari si/ sau mesaje de urgentare

Corpul mesajului:

  • Foloseste text pentru a-ti comunica oferta, dar nu foarte lung pentru ca plictiseste
  • Foloseste gif-uri
  • Foloseste un call to action

Ce masori cu ajutorul newsletterelor

Am vorbit despre colectarea emailurilor, despre recuperare cos si cum sa trimiti oferte.

Ce te ajuta sa masori toate aceste eforturi?

  • Open rate 

Te ajuta sa vezi cate persoane au deschis emailul tau. Asa iti dai seama daca subiectul ales a fost performant sau nu.

Daca esti la inceput, fa mai multe teste si apoi verifica ziua si ora cu cel mai bun open rate.

  • CTR (rata de click)

Te ajuta sa vezi cate persoane au dat click pe continutul din emailurile tale (link-uri, produse, CTA, brand-uri etc.).

Iti recomand sa iti creezi un fisier excel in care sa completezi informatiile acestea, deoarece te ajuta sa iti faci o idee mai clara despre ce isi doresc clientii tai.

Aplicatia ActiveCampaign, de exemplu, iti permite sa vezi unde da fiecare persoana click.

Mai mult, poti sa vezi dispozitivele dupa care sunt deschise emailurile si vezi daca acestea corespund cu datele din Analytics.

Ulterior, poti sa faci un A/B testing pe subiect pentru a vedea ce atrage mai mult.

Citeste si: Cum sa ai o rata de conversie mai buna [pe intelesul tuturor]

  • Rata de dezabonare

Poti sa vezi ce tipuri de subiecte au dus la dezabonarea persoanelor din baza de date.

  • Bounce rate

Situatie destul de des intalnita in cazul campaniilor mari trimise catre toate contactele.

Aplicatii pe care le poti testa pentru email marketing

Iata cateva platforme de marketing automation care te pot ajuta sa iti fluidizezi si automatizezi fluxul de lucru:

Sper ca vei folosi sugestiile oferite mai sus si ca vei gasi platforma si formula cea mai potrivita de comunicare pentru afacerea ta online.

Citeste si: Cum sa vinzi online: Ghid de marketing si vanzare online + Checklist-uri

Ce trebuie sa faci acum? Incepe, testeaza si creste-ti business-ul asa cum iti doresti.

Inca nu vinzi cu Gomag? Testeaza platforma gratuit pentru 15 zile si descopera cum te ajutam practic sa vinzi online, mai repede si mai comod decat o fac ceilalti!

Cosmin Daraban