Stiai ca, daca vrei sa iti cumperi un Rolls-Royce Phantom nou si faci comanda, trebuie sa astepti intre 4 si 6 luni pentru ca masina sa fie gata? Stiai ca doar pregatirea masinii inainte de livrare dureaza 5 ore?

E greu sa iti imaginezi ca cineva poate avea atata rabdare pentru a-si primi masina.

Intr-o lume in care fiecare secunda la semafor e motiv de stres, pizza ajunge in 30 de minute, fotografiile pot fi vazute in format digital imediat ce au fost facute iar calatoriile pe distante de mii de kilometri dureaza doar o ora, rabdarea a devenit aproape la fel de rara ca si scrisorile (nu vorbim de facturi).

Trebuie sa recunoastem, astazi nu mai e suficient sa oferim clientilor servicii de calitate si preturi competitive.

Timpul mediu de concentrare a atentiei a scazut din 2000, de la 12 secunde la 8.25, iar oamenii vor ceea ce au nevoie (sau isi doresc) ACUM.

Astazi continuam seria articolelor despre emotii care vand si discutam despre recompensa imediata, o variabila de ordin psihologic care poate face diferenta dintre o comanda finalizata si un cos abandonat, decizia de cumparare sau bounce.

Ce este recompensa imediata?

Recompensa imediata este dorinta instinctiva a fiecarui om, indiferent de varsta, de a experimenta placere sau implinire, fara intarzieri.

Practic, este vorba de momentul in care iti doresti ceva – si momentul e acum.

In prezent, recompensa imediata nu mai este doar o simpla dorinta, ci o pretentie, in numeroase industrii.

Generatia tanara experimenteaza din plin acest fenomen, fiind mult influentata de raspandirea rapida a internetului si dezvoltarea tehnologiei mobile.

loreal-revitalift-recompensa

Brandurile care cauta o strategie de a iesi in evidenta din multime, au nevoie sa adopte tehnici creative prin care asigura recompensa imediata clientilor lor. Iar primul pas este tocmai existenta unui site, care sa ii scoata in lume.

Nevoia de informatie instant este o realitate acum si, daca targetezi audienta tanara, obisnuita sa caute in avans informatii online, elementul cheie care nu trebuie sa lipseasca din imaginea de brand este website-ul.

Indiferent ca e vorba de un magazin online, un serviciu pe care il oferi (avocatura, stomatologie, hairstyling, constructii etc.), un eveniment, o persoana – incepem sa ne obisnuim sa ne documentam dinainte.

Cu siguranta si tu ai cautat informatii online despre un potential angajat sau viitor partener de afaceri, inainte sa il intalnesti.

Atentie! Recompensa imediata nu este o necesitate pe orice nisa.

Astfel, clientii brandurilor de lux, cum este exemplul Rolls-Royce cu care am inceput, acorda o atentie sporita calitatii si unui stil de viata complet diferit fata de specificul altor nise.

Recompensa imediata sau nevoia de anticipare?

In efortul de a asigura recompensa imediata pentru clienti, e usor sa uiti de unul dintre cele mai placute aspecte ale posesiei: anticiparea.

Pentru ca placerea este intotdeauna mai mare atunci cand dispui de timp sa iti imaginezi cum te vei simti, in momentul in care primesti ceea ce ti-ai dorit.

Pentru a impaca si capra si varza, e recomandat sa oferi optiuni multiple, care lasa la latitudinea consumatorului alegerea de a fi recompensat imediat sau a astepta, pentru a intensifica senzatia de placere.

Nevoia de anticipare functioneaza excelent atunci cand vine vorba de lansarea unui site, a unui produs, a unui eveniment etc.

Astfel, poti crea o pagina Coming soon, care va asigura clientii ca urmeaza sa se bucure de comoditatea cumparaturilor online si livrare rapida, dar le va oferi si sansa de a astepta pentru a cumpara.

De asemenea, gandeste-te la optiunea pre-comanda, care permite clientilor sa revendice imediat produsul pe care il doresc cu adevarat, lansandu-se intr-o asteptare placuta.

Cum asiguri recompensa imediata pentru clientii tai?

1. Alege un design intuitiv, pentru ca informatia dorita sa poata fi gasita cat mai rapid

Vanzarile tale incep de la site. Daca acesta are un design invechit, se incarca greu, arhitectura informatiei e deficitara, informatiile nu sunt actualizate, vei obtine doar o rata de bounce mai mare decat tine si te vei pierde undeva prin obscuritatea pozitiilor joase in Google.

In cazul in care vrei sa lansezi acum un site, acorda atentie sporita pentru web design iar daca ai deja un site si iti face probleme, investeste in actualizarea lui.

Crede-ma, e inutil sa faci marketing si sa iti doresti mai multe vanzari, clienti, trafic sau orice, daca oamenii ajung in site si trebuie sa astepte 10 secunde pentru ca informatia sa fie afisata sau nu gasesc nicicum informatia pe care o cauta.

Nu uita ca si accesul instant la informatie asigura tot o senzatie de recompensa imediata pentru utilizatorii tai: practic, ii recompensezi pentru efortul de a da click. Un design modern, intuitiv, cu o arhitectura a informatiei consistenta, iti va aduce doar beneficii.

avorio exemplu

2. Ofera suport clienti prin telefon sau live chat

Daca clientul tau cauta un raspuns, o mana de ajutor sau vrea pur si simplu sa comunice urgent cu tine, pune-i la dispozitie optiuni rapide de a te contacta.

Desi interactiunea pe email este preferata pentru economie de timp, exista momente in care conversatia telefonica sau suportul in timp real, poate face diferenta dintre un potential client ce pleaca nemultumit din site-ul tau si un client cu sanse de fidelizare.

Suportul rapid este preferat chiar si in locul calitatii raspunsurilor, si stii de ce?

Pentru ca nimanui nu-i place sa astepte in zadar, fara sa aiba certitudinea ca va primi un raspuns.

Daca bugetul si resursele disponibile nu iti permit sa oferi suport telefonic sau live chat si vrei sa folosesti email-ul, cel putin asigura-te ca trimiti automat un email de confirmare, cu o estimare a timpului necesar pentru raspuns.

Citeste si: 8 Emotii Ale Clientului Prin Care Sa Iti Cresti Vanzarile

3. Automatizeaza trimiterea email-urilor

Si daca tot vorbeam de email-ul de confirmare trimis automat, senzatia de recompensa imediata poate fi asigurata prin automatizarea mail-urilor.

In momentul in care utilizatorul intra in baza ta de date si iti ofera benevol adresa sa de email, trimite-i un mesaj de multumire sau de bun venit, care sa ii prezinte beneficiile si consecintele actiunii sale.

Apoi, atunci cand finalizeaza comanda, confirma-i ca ai luat la cunostinta si incepi sa te ocupi de aceasta, pentru a intra in posesia produselor dorite in cel mai scurt timp.

Automatizeaza newsletter-ele si daca, in urma testarii, ai ajuns la un orar avantajos de trimitere, pastreaza momentul neschimbat.

Oamenii se obisnuiesc usor sa iti astepte mesajul mereu la aceeasi ora, in aceeasi zi din saptamana, la intervalul de timp dat; ai sanse ca acesta sa fie asteptat si deschis constant.

4. Pune la dispozitia clientilor resurse ce se pot descarca

Ghidurile, checklist-urile sau alte tipuri de resurse gratuite ce pot fi descarcate imediat, sunt ingrediente ideale pentru asigurarea recompensei imediate.

De asemenea, acestea pot alimenta placerea de a astepta in timpul in care clientul isi primeste comanda.

La ce ma refer?

Ei, sa zicem ca esti pe nisa gradinarit iar un client tocmai a facut o comanda de seminte.

Pentru a indulci asteptarea, pe langa email-ul de confirmare comanda ii poti trimite un ghid de gradinarit sau care sa il invete cum sa isi creeze o gradina mai frumoasa.

ghid avatar client silkweb

5. Combina senzatia de urgenta cu recompensa imediata

Cuvantul “acum” sau alt interval de timp mai mult decat rezonabil pentru nevoia sa, are o forta imensa de convingere pentru client.

Tocmai din acest motiv, dietele si pastilele minune, “slabesti 5 kg in 5 zile”, “dinti mai albi in 30 de zile”, “mai putine riduri dupa o ora de la utilizare” au succes.

Avem acelasi principiu cu limita de timp pentru obtinerea unui discount sau alt beneficiu, cum ar fi transport mai rapid.

Orice alegi, ai grija sa proclami sus si tare beneficiile salvatoare de timp pe care le oferi iar acest lucru te va diferentia fata de competitori.

Citeste si: Emotii Care Vand – FOMO

6. Ofera transport rapid

Evident ca timpul de livrare a comenzii depinde foarte mult si de firma si serviciile de curierat pe care le folosesti.

Incearca sa inchei un contract cu cineva in care poti avea incredere ca iti va duce produsele la client rapid si fara probleme.

Cu siguranta ai auzit de serviciul Amazon Prime care ofera beneficii in plus exclusiv pentru membri, printre care si livrare gratuita in doua zile, 24 de ore sau chiar 2 ore.

Posibilitatea de a livra in 2 ore nu este o noutate nici la noi, deoarece exista multe magazine online ce fac acest lucru, in functie de locatie.

Clientii isi doresc produsele cat mai repede si intr-adevar, sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru ca aceasta sa se intample.

Vezi mai jos un experiment dragut, asupra modului in care actioneaza recompensa imediata.

Si chiar daca este vorba de copii, si pentru noi, adultii, lucrurile functioneaza in acelasi fel.

oaches-recompensa-imediata

7. Foloseste platformele de live streaming

In octombrie 2015, BMW a surprins pe toata lumea cu lansarea live a noului BMW M2, cu ajutorul Periscope.

Oamenii au fost entuziasmati deoarece li s-a oferit oportunitatea de a vedea masina live, un pas mai aproape de ei si mai creativ, comparativ cu anuntarea ulterioara a evenimentului, asa cum se obisnuieste.

Insa tu nu trebuie sa lansezi ceva spectaculos pentru a folosi platformele de live streaming.

Daca ai ceva important de comunicat, foloseste-le cu incredere (si bineinteles, cu putina pregatire inainte, pentru a evita pe cat posibil greselile).

Cu ajutorul lor creezi interactiune, atragi atentia mai usor si poti motiva audienta sa ramana interesata de ceea ce ai de spus.

In articolul de astazi am discutat despre o alta emotie care vinde, senzatia de recompensa imediata pe care clientii de astazi nu doar ca si-o doresc, dar o si cer.

Oferindu-i clientului ceea ce vrea, atunci cand vrea sau in cel mai scurt timp, iti poate asigura o rata de conversie mai mare decat cea actuala dar si un inceput favorabil fidelizarii acestuia.

Tu cum folosesti recompensa imediata in cadrul site-ului tau? In ce modalitati isi doresc clientii tai sa fie recompensati? Hai sa povestim in sectiunea de comentarii 🙂 .

Cosmin Daraban