6 minute timp de citire

Astazi vreau sa iti povestesc ceva.

Recent, am fost la un nou restaurant si patronul – care era si bucatar si chelner – a facut ceva extraordinar.

Adevarul e ca acum a devenit unul dintre locurile mele preferate, in care sigur o sa ma intorc de mai multe ori.

Ce s-a intamplat?

Bineinteles, mancarea a fost fenomenala. Dar nu acesta e motivul pentru care vreau sa ma intorc. Ci un lucru anume.

Cea mai tare parte?

E o lectie vitala pentru orice business, online sau offline, nu doar pentru proprietarii de restaurante.

Lasa-ma sa iti povestesc exact ce s-a intamplat.

Imediat ce am intrat, proprietarul ne-a intrebat: “E prima oara cand veniti aici?

Am spus da si ne-am asezat la una dintre mese, fara sa ne gandim prea mult. Apoi, m-am uitat in meniu si chiar nu imi puteam da seama ce sa incerc – toate preparatele sunau grozav.

Vezi tu, acesta este un restaurant mic, cu specific grecesc si influente turcesti. Meniul include supe usoare, ciorba de mercimek, fripturi, köfte, pilaf turcesc, adana kebab, sucuk si o selectie de deserturi specifice.

Stiu, suna delicios (scuze, daca ti-e foame acum 🙂 ).

Oricum, ideea e ca nu ma puteam decide ce sa comand. Asadar, tipul imi da urmatoarea recomandare: “incearca supa de rosii si bulgur cu köfte, felul doi. Si hamburgerul e delicios, dar il poti incerca data viitoare”.

Ok, am luat ce mi-a recomandat el.

Mancarea a fost delicioasa. Servirea – de nota 10. Toata experienta a fost minunata.

Dar nu ma asteptam la ceea ce s-a intamplat dupa…

Chelnerul nostru a intrebat daca dorim si desert. Asa ca ne-am uitat in meniu si, desi existau o multime de variante care mai de care, am decis sa sarim peste.

Ok, va aduc nota” a spus tipul.

Dar nu a adus nota. In schimb, a facut asta…

Urmatorul lucru care a venit la masa noastra nu a fost nota. De fapt, chelnerul ne-a adus cate o portie de sütlaç (budinca turceasca de orez).

Pentru ca e prima data cand veniti aici, acesta e modul nostru de va multumi. Va asteptam cu placere si altadata!

sutlac-exemplu

Uite, e un gest mic dar… super tare, nu-i asa?

Asta e ceea ce numesc o experienta WOW. Si adevarul e ca era deja o experienta buna. Dar “desertul gratis” m-a facut sa imi placa de acest restaurant si mai mult.

Mai important, m-a facut sa IMI AMINTESC de el.

Acum, de fiecare data cand ma gandesc unde iesim sa mancam, ghici ce loc imi vine prima data in minte? Exact, restaurantul in care am primit desert gratis.

Explicatia e destul de simpla: cand iti rasfeti clientii la fel cum a facut-o acest local, oamenii se intorc. Sau se intorc cel putin odata.

Si cu fiecare vizita, sansele sa se intoarca odata si inca odata si inca odata, cresc. Altfel spus, e una dintre cele mai bune metode sa iti cresti numarul de clienti fideli.

Crezi ca o portie de budinca turceasca merita pentru a crea clienti loiali?

Evident ca da.

Un singur client fidel merita si mai mult de 50 de portii!

Citeste si: 8 Emotii Ale Clientului Prin Care Sa Iti Cresti Vanzarile

Cum folosesti aceasta lectie in cadrul afacerii tale online?

Intrebarea e: cum folosest tactica desertului gratuit pentru propriul tau business?

Ei bine, exista doua efecte pe care le poti folosi:

1. Majoritatea restaurantelor nu iti vor oferi desert gratis la prima vizita.

Dar acest restaurant a facut-o. Si mi-am amintit de el pentru ca…

Ceea ce iese in evidenta, se aminteste. Ceea ce e la fel, se uita.

Vezi tu, nu trebuie sa oferi lucruri gratis. Trebuie doar sa faci lucrurile putin diferit fata de restul.

9 din 10 restaurante ar fi adus doar nota de plata. Si nu e nimic gresit in asta. Dar e un lucru memorabil?

Nu, e exact lucrul la care te astepti, pentru ca la fel se intampla in fiecare restaurant.

Uite asa se creeaza o noua oportunitate pentru tine.

In loc sa faci treaba la fel ca restul, poti profita pentru a crea un moment usor de memorat si amintit pentru clientii tai.

exemplu-cadou-personallyme

Cu ceva simplu ca o portie de budinca – sau un bilet de multumire, sau stickere, sau un ambaj special, sau o discutie telefonica mai lunga in care il ajuti pe clientul tau sa gaseasca exact produsul / serviciul de care are nevoie etc.

Asadar gandeste-te bine – cu ce poti iesi in evidenta fata de competitorii tai? Cum ii poti face pe clientii tai sa isi aminteasca de tine primul, urmatoarea data cand au aceeasi nevoie?

2. Un favor mic iti poate aduce un volum remarcabil de bunavointa din partea clientilor tai.

Regula reciprocitatii (ti-am povestit despre ea si despre Cialdini) este unul dintre cele mai puternice declansatoare psihologice din lume.

Practic, cand cineva iti face o favoare, vrei neaparat sa i-o intorci.

Uite, gandeste-te cum raspunzi cand iti face cineva un compliment de genul “hei, ce bine arati!”. Majoritatea oamenilor raspund cu “multumesc, si tu!”. Uzual, asa functioneaza lucrurile si in content marketing.

De fiecare data cand vorbesti despre o persoana, un blogger sau un influencer, cel mai probabil, persoana respectiva va cauta sa iti intoarca favorul cel putin printr-un share pe Facebook.

Ideea de reciprocitate nu e noua in marketing si comert.

Un exemplu graitor este al lui Claude Hopkins, un pionier in copywriting si un promotor extraordinar al regulei reciprocitatii.

La un moment dat in cariera sa, Hopkins vindea Cotosuet, un inlocuitor pentru untul folosit la coptul placintelor. Trebuia sa il vanda unui anumit brutar din Boston.

cotosuet 1966

sursa: Etsy

In loc sa il abordeze cu un discurs de vanzare, Hopkins i-a aratat brutarului un fluturas de reclama, cu imaginea unei placinte. Apoi i-a cerut parerea de expert asupra placintei, inainte sa trimita fluturasii la printat.

Sa intrebi un brutar despre o placinta? Bineinteles ca tipul i-a raspuns bucuros. Iar impreuna au creat un fluturas si mai bun.

Apoi Hopkins i-a spus brutarului sa pastreze fluturasul si i-a sugerat sa trimita cate unul catre toate magazinele care ii vindeau produsele.

Acela a fost momentul in care i-a facut oferta: “Cu fiecare transport de Cotosuet pe care il comanzi, iti voi trimite 250 de fluturasi cu numele tau. Singurul lucru pe care ti-l cer e ca pe fluturasi sa scrie ca placintele tale sunt gatite cu Cotosuet”.

Brutarul i-a comandat imediat 4 transporturi de Cotosuet, impreuna cu toti fluturasii de care era nevoie.

Ok, acest exemplu e diferit fata de a-i oferi cuiva un desert gratuit intr-un restaurant dar ideea e ca, la fel ca acesta, momentul a fost neasteptat.

Si prin faptul ca i-a cerut opinia de expert, Hopkins l-a facut pe brutar sa se simta important.

Apoi Hopkins a incadrat oferta ca pe o favoare prin adaugarea numelui brutarului pe fluturasul de reclama.

Asadar, indiferent ca e un desert gratuit sau numele tau pe o reclama, o mica favoare poate avea un efect urias.

Oamenii isi vor aminti de tine. Mai mult, ai toate sansele sa primesti favoarea inapoi.

Citeste si: Cum sa faci bani din “piatra seaca”

Acum e randul tau. Cum poti folosi ceea ce ai invatat astazi pentru a-ti surprinde clientii in cel mai placut mod cu putinta?

Cum le poti face clientilor o mica favoare, neasteptata?

Am putea face schimb de idei in sectiunea de comentarii si voi incerca sa te ajut pentru situatia ta specifica. Asa ca hai sa ne auzim in comentarii 🙂 .

Cosmin Daraban