Tocmai ai dat startul unui business sau vrei sa incepi unul, si te preocupa care sunt cele mai eficiente metode de promovare acum?

E usor de inteles care sunt provocarile tale in acest moment.

Iti doresti sa ai impact rapid, pentru a obtine tractiune pentru business-ul tau, dar fara a investi absolut tot bugetul in promovare. Mai mult, e normal sa iti fie teama ca faci actiuni gresite, care sa risipeasca acesti bani.

Asa ca, pentru astazi, am pregatit cateva idei de promovare pentru o afacere la inceput de drum, sub forma unor campanii cap-coada, pe care sa le testezi pentru business-ul tau.

Iti voi arata si cateva aspecte de care sa tii cont pentru a alege campaniile cu cel mai mult potential pentru modelul tau de business si audienta pe care o targetezi.

Cuprins Metode de promovare pentru o afacere la inceput

  1. Campania de Lansare a Magazinului
  2. Campania Produs Vedeta
  3. Campanii de Sezon + Giveaway
  4. Campanii lead gen Social Media
  5. Campaniile de remarketing continue

1. Campania de Lansare a Magazinului

Pentru o afacere la inceput, prima si cea mai importanta campanie din viata sa este campania de lansare.

Lansarea magazinului este un eveniment declansator controlat pe care sa il creezi in viata publicului tau. In functie de actiunile pe care le faci, ai sansa sa obtii vanzari din prima zi live… sau chiar dinainte, cu precomenzi.

Am discutat in repetate randuri despre campania de lansare a magazinului.

Aceasta este formata din 3 etape principale si o etapa post-campanie, in care cultivi clientii obtinuti.

#1. Teasing pentru lansarea magazinului

Care e cea mai mare provocare pentru un startup? Nu este cunoscut, inca, pe piata.

Insa aceasta este o etapa prin care trec toate afacerile, chiar si brandurile mari pe care le admiram si care fac cifre de afaceri uriase anual.

Exista un mod in care poti sa incepi, si care este validat prin experienta altor business-uri, de-a lungul anilor.

Primul pas este sa incepi sa trimiti indicii in piata ca urmeaza sa se intample ceva. Cu alte cuvinte, incepi sa faci teasing.

Ai nevoie de niste spatii ale tale in care faci asta:

  • Pagina de Facebook pentru business-ul tau
  • Cont de Instagram
  • Un grup social media
  • O baza cu adrese de email – poate ai followeri sau urmaritori pentru un alt business, un blog pe care il detii sau un alt site de prezentare.

In aceste locuri pe care tu le controlezi – dar si pe paginile prietenilor si cunoscutilor tai, de exemplu, incepi sa postezi bannere, video-uri, imagini din spatele scenei si mesaje care sa transmita faptul ca urmeaza sa anunti ceva mare, de care oamenii sunt interesati.

Cand faci teasing? 

Cu minim o saptamana inainte de lansarea oficiala, in functie de cat vrei sa dureze prelansarea.

#2. Prelansarea ofertelor

Al doilea pas al acestei campanii este momentul in care dezvalui specific pentru ce ai facut teasing. 

In acest punct poti adopta diverse abordari:

  • Faci postari de tipul AMR pana la lansarea oficiala + sneak peek pentru ofertele si produsele din site.

postare-teasing-lansare

  • Deschizi precomenzi pentru 1-2 saptamani, in care oamenii iti cumpara produsele anticipat si le sunt livrate cu prioritate.
  • Creezi un landing page cu formular de inscriere, unde oamenii iti pot da adresa lor de email pentru a fi anuntati cand se face lansare. Ii poti incuraja sa se inscrie oferindu-le un cod de reducere pentru ziua de lansare sau un alt bonus (un ghid util, un produs cadou la prima comanda, un gift card etc.).

Cand faci prelansarea? 

Daca o faci doar cu postari si imagini, atunci cam o saptamana – doua inaintea lansarii. Insa daca vrei sa aduni adrese de email sau precomenzi, o poti lungi chiar si la o luna de zile – dar nu mai mult!

#3. Lansarea oficiala a magazinului tau

Acum e momentul in care faci, propriu-zis, lansarea. 

E prima zi live a magazinului tau, iar daca ti-ai facut bine treaba in prelansare si lansare, acum doar urmaresti cum se genereaza comenzi reale, raspunzi pe live chat, postezi in timp real despre cele mai cautate produse si sneak peek din depozit despre pregatirea coletelor.

E foarte important sa iti pregatesti din timp aceasta zi.

Nu sta cu mainile in san, pentru ca degeaba site-ul tau este functional, frumos si plin de oferte de nerefuzat, daca oamenii nu stiu de existenta lui.

In ziua de lansare esti pe baricade pentru a monitoriza situatia si a tine oamenii la curent cu impactul puternic pe care il are magazinul tau.

#4. Post-lansare: cum iti tii clientii aproape

Chiar daca actiunile post-lansare se intampla dupa primele comenzi, de fapt, tu pregatesti aceasta etapa cam atunci cand incepi teasing-ul.

Magazinul tau trebuie sa fie pregatit cu secvente de email tranzactional post-comanda, cum ar fi confirmarea comenzii, cerere review, recomandari cross-sell si fidelizarea clientilor. 

In aceeasi idee, poti oferi puncte de fidelitate, dar si insertii in colete – scrisoare de multumire, cadouri mici, vouchere pentru urmatoarea comanda etc.

Aceste actiuni post-lansare sunt, de fapt, tehnici aplicabile evergreen, dupa fiecare comanda generata in magazinul tau. 

Daca le rezolvi acum, nu mai ai treaba pe viitor. E nevoie doar sa le optimizezi pe parcurs, pe masura ce vezi reactiile clientilor si aduci elemente noi in afacere.

Citeste si: To DO List cand vrei sa iti lansezi un magazin online (sau un produs)

2. Campania Produs Vedeta

Acestia sunt pasii principali ai campaniei pornind de la produs vedeta, ce poate rula lunar – sau, foarte recomandat, in extra sezon, cand vanzarile scad.

#1. Reclame si promo pentru produsul vedeta

Orice magazin online ar trebui sa aiba un produs vedeta stabilit. Acesta poate fi ales dinainte sa fie popular, si promovat intensiv pentru a ajunge la statutul de bestseller, sau poate fi identificat la o perioada de timp dupa lansare, dintre produsele bestseller in magazin.

Asadar, ti-ai ales produsul vedeta?

Poate sa fie:

  • La un pret mai mic
  • Un produs care rezolva o nevoie urgenta
  • Care poate avea un adaos comercial mare
  • Care poate fi vandut impreuna cu multe accesorii
  • Are dimensiuni mici
  • Produs consumabil

Odata ce ai stabilit care este acest produs vedeta, e momentul sa creezi bannere, reclame, postari si campanii in jurul lui. 

reclama-produs-vedeta

Acesta devine nucleul campaniilor tale, este impins in fata si are rolul sa atraga atentia & click-ul publicului.

#2. Upsell & cross-sell in site

Odata ce oamenii au ajuns pe site, e important sa vada o descriere completa si informativa despre produsul catre care au fost atrasi.

Aici singurul tau scop este sa atragi un click pe butonul de adauga in cos. Iar odata ce aceasta actiune e finalizata, poti sa incepi sa faci push pentru a creste valoarea cosului de cumparaturi:

  • Recomandare de produse in popup-ul afisat dupa adaugarea in cos.
  • Recomandari upsell in pagina de produs
  • Pachete de produse, impreuna cu produsul vedeta
  • Cadouri adaugate la produs in pachete 1+1 gratuit.
  • One-time offer in pagina de finalizare comanda.

#3. Follow-up cu recomandari

In punctul 2 se pot intampla doua lucruri: fie clientii cumpara doar produsul vedeta (daca nu il cumpara, poti folosi ideea nr. 5, si sa ii retargetezi), fie tin seama si de recomandarile din site, cumparand un cos mai mare.

In orice situatie, e vital sa faci un follow-up la o saptamana-doua dupa comanda, in care sa trimiti recomandari upsell si cross-sell pentru produsele comandate. In acest mail poti adauga, de exemplu, si un cod de reducere cadou – chiar si 5% sau 10%, pentru a incuraja decizia de cumparare.

#4. Urgentarea ofertelor

Daca mail-ul follow-up nu functioneaza imediat, mai asteapta 2-3 zile, iar apoi trimite un alt email, in care oferta din mail-ul precendent sa fie conditionata de timp.

De asemenea, poti mari valoarea discount-ului acordat.

3. Campanii de Sezon + Giveaway

Anotimpurile si sarbatorile sunt evenimente declansatoare previzibile. Craciunul, Black Friday, Valentine’s Day, 8 martie, Pastele, sezonul nuntilor, back-to-school, toate aceste sunt ocazii recurente de vanzari pentru tine.

Oamenii isi pregatesc bugete pentru acestea, datorita obiceiurilor si traditiilor formate in timp.

Asa ca, spre deosebire de o promovare la locul de munca, de schimbarea locuintei sau nasterea unui copil, care sunt evenimente importante din viata clientilor tai – dar nu le poti prevedea – sarbatorile si sezoanele oficiale iti ofera un cadru stabil pentru promovare.

#1. Campanie standard cu mesaje de sezon

Cum arata o campanie de marketing standard? Uite asa:

    • Stabilirea obiectivelor campaniei – poti sa iti doresti un anumit volum de vanzari, captarea unui anumit numar de adrese, inscrieri, vanzari pentru anumite categorii de produse etc.
    • Stabilirea publicului tinta – s-ar putea sa vrei sa ajungi cu mesajele tale doar la anumite segmente de public, sau cu mesaje diferite, la segmente diferite.
    • Stabilirea mesajului promotional principal – in acest caz, poate fi legat de sezon, dar poate include si discount-ul, giveaway sau numarul de produse la oferta.
    • Stabilirea canalelor de promovare folosite si a tehnicilor dorite a fi aplicate.
    • Stabilirea resurselor investite in campanie, in special bugetul.
    • Stabilirea calendarului de campanie si a KPI-urilor pentru monitorizare.
    • Implementarea propriu-zisa a campaniei.

#2. Giveaway ca mecanism principal al campaniei

Un mecanism principal eficient pentru a atrage rapid atentia e sa folosesti un giveaway. Oamenii adora sa primeasca lucruri gratis!

giveaway-magazin-parfumuri

Acest nucleu iti va asigura volumul de trafic potrivit, astfel incat oamenii sa realizeze mecanismul giveaway-ului: ii poti invita in site sa se inscrie intr-un formular, sa faca o comanda pentru a avea sansa sa castige un premiu etc.

Citeste si: 50 de idei pentru a vinde mai mult, cu costuri mai mici

4. Campanii lead gen Social Media

Acest tip de campanie functioneaza bine atunci cand incepi sa ai deja o comunitate care te urmareste in social media, in special intr-un grup de Facebook, de exemplu.

Unde nu poti sa ajungi cu postarile organice – pentru ca nu o sa ajungi la foarte multi oameni, suplimentezi cu reclame.

#1. Campanie lead generation pornind din social media & ads

Sfatul meu este sa folosesti o recompensa pentru a incuraja inscrierile: un ghid, un ebook, un cod de discount, promisiunea unei oferte secrete etc.

Ideea e sa promovezi un mesaj care nu cere din prima bani, ci un alt fel de implicare din partea clientilor. Din bannere si postari, ii atragi in site.

#2. Inscriere in formular pe site

Creeaza un landing page cu un formular de inscriere pentru a oferi clientilor ceea ce ai promis in promo.

lead-magnet-exemplu

Nu cere prea multe date in formular, indicat ar fi sa limitezi campurile doar la nume si adresa de email, plus, daca este cazul, un alt camp conform obiectivelor tale de business.

#3. Redirectionare pe thank you page cu oferta limitata

Odata ce omul ti-a dat adresa de email, redirectioneaza-l intr-un alt landing page pe post de pagina de multumire, unde sa ii dai ce i-ai promis, plus o oferta secreta, eventual limitata de timp (cronometru recurent la 24 de ore, de exemplu).

Foloseste liste de preturi pentru a limita afisarea preturilor din acest landing doar aici.

5. Campaniile de remarketing continue

In functie de produsele pe care le vinzi, perioada din luna si muulte alte aspecte, multi dintre cei care ajung pe site-ul tau vor iesi din el fara a face o achizitie.

E normal sa se intample asta. Important e sa incerci sa previi abandonul cu actiuni de recuperare cos si exit popup-up.

Insa chiar daca oamenii ies, ii poti retargeta cu reclame pe social media, pe Google, pe Gmail, folosind instrumente de remarketing.

remarketing-cos-magazin-online-beauty

Impactul acestora va fi cu atat mai puternic, cu cat mai personalizat si atractiv e mesajul si imaginile folosite.

Citeste si: Creste Performanta Campaniilor de Remarketing pe Gomag cu HelloBar

Acum e randul tau!

Cu cat incepi sa testezi aceste idei mai repede, cu atat obtii si rezultatele mai rapid, astfel incat sa iti dai seama ce functioneaza pentru tine si ce nu.

Fiecare pas din aceste campanii trebuie adaptat la diferentiatorii business-ului tau, asteptarile audientei, dar si la reactiile acesteia – fii alert(a) si flexibil(a) in strategia ta, iar rezultatele nu vor intarzia sa apara.

Spor la implementat!

PS. Toate actiunile de marketing au rolul sa aduca oamenii in site-ul tau – acolo unde are loc vanzarea. Iar vanzarea se face mai usor atunci cand platforma eCommerce pe care ti-ai construit magazinul te ajuta activ sa influentezi decizia de cumparare.

Vinde online cu Gomag! Iti oferim functii exclusive care iti fac viata mai usoara si iti transforma magazinul intr-un magnet de clienti. Testeaza gratuit, pentru 15 zile!

Cosmin Daraban