Ai un petshop online sau vrei sa iti deschizi unul?
Desi nu exista date oficiale, se estimeaza ca in Romania sunt peste 11 milioane de animale de companie. Cei mai populari sunt cateii, apoi pisicile, pasarile, pestii, dar si iepurii, broastele testoase, hamsterii si porcusorii de Guineea (conform ARPAC).
Iar din 2020, numarul detinatorilor de animale de companie a crescut, influentati fiind de pandemie.
Asadar, cerere exista pe aceasta piata.
Iar daca esti iubitor de animale, ai studii in acest domeniu sau pur si simplu vrei sa pornesti de la un produs de care are nevoie propriul tau prieten patruped, un petshop online e afacerea ideala pentru tine.
In ghidul de fata vei descoperi principii de business pentru un magazin online cu produse pentru animalele de companie. Plus cateva idei de marketing, gata sa iti aduca rezultate paw-ntastice.
Cuprins Ghid Cum vinzi produse pentru animalele de companie
- Decide ce produse vrei sa vinzi
- Porneste de la un plan de afaceri
- Asigura-te ca ai raspuns la intrebarile frecvente
- Vinde cu abonament
- Ofera motive pentru a cumpara
- Fidelizeaza-ti clientii
Idei de promovare pentru un petshop online
- Idei pentru un blog de petshop online
- Investeste in SEO – oamenii cauta solutii si informatii
- Idei de postari pe Facebook, Instagram, YouTube, TikTok etc.
- Transforma-ti clientii in promotori ai business-ului
- Gandeste-ti planul de marketing conform unui sales funnel
- Vinde pe baza de emotie si impact vizual
- Idei si sugestii pentru strategia PPC a unui petshop
Cum sa iti gandesti petshop-ul online
1. Decide ce produse vrei sa vinzi
Te poti specializa pe anumite tipuri de produse sau sa vinzi multiple categorii.
- Hrana pentru anumite animale sau pentru multiple categorii de animalute.
- Hrana speciala: pentru diete sau probleme de sanatate.
- Produse pentru confortul animalelor de companie: paturi, prosoape, jucarii, zgarzi, lesa, ghiozdane si cutii pentru transport, botnite, litiere, castroane, hranitoare automate, stalpi de zgariat, custi, roti etc.
- Produse cosmetice pentru animale: sampoane, perii, servetele, hainute, foarfeci etc.
- Produse pentru sanatatea animalelor: vitamine, suplimente, solutii deparazitare, kit-uri de curatare pentru urechi, pulberi / tablete / creme si alte solutii veterinare.
Cum alegi ce sa vinzi in petshop-ul tau online?
La fel ca in orice alt tip de business, alegerea produselor se face dupa o analiza amanuntita. Uite cateva lucruri de care sa tii cont:
- Vinde ce se cere in piata – iar daca aduci produse noi care rezolva altfel anumite probleme, nu uita ca va trebui sa ai si o strategie de educare a clientilor.
- Gandeste-te la costuri si conditii de depozitare – e mai indicat sa incepi cu un numar limitat de produse si sa te extinzi abia cand bugetul iti permite sa faci asta.
- Fa o analiza de piata – urmareste discutiile de pe grupurile de profil, urmareste trendurile si intreaba oamenii de ce produse au nevoie.
- Uita-te la marja de profit – atunci cand vei stabili preturile, va trebui sa ai un adaos bun, dar fara sa exagerezi. Oamenii trebuie sa fie dispusi sa plateasca, dar nu o vor face cand ceri preturi vizibil umflate fata de concurenta.
- Gandeste-te catre cine vrei sa vinzi – clienti casnici, cabinete, alte magazine fizice sau online etc.
2. Porneste de la un plan de afaceri
Sau, altfel spus, fundatia pe care iti vei construi afacerea. Un plan de afaceri bun ar trebui sa contina detalii specifice despre:
- Obiectivele pe termen lung si scurt
- Numele firmei – alege un nume scurt si descriptiv
- Categorii de produse vandute
- Locatii – hotaraste-te care sunt punctele tale de desfacere: site propriu, locatie fizica, marketplace, parteneri cabinete sau magazine.
- Mod de plata
- Furnizori si stoc – cine sunt furnizorii tai, spatii de depozitare, conditii de depozitare, ambalare, cutii pentru livrare, livratori.
- Aspecte legale de respectat – cod CAEN, forma juridica.
- Investitii si costuri operationale – costurile pentru stocuri, deschiderea firmei, site, promovare, activitate angajati etc.
- Structura organizationala – responsabili si sarcini
- Profilele segmentelor de clienti – stabileste catre cine vinzi si care sunt caracteristicile ce te determina sa creezi mesaje de abordare diferite pentru fiecare segment in parte.
- Analiza competitorilor – piata de petshop are deja cativa jucatori cunoscuti, offline si online. Vezi ce vand competitorii, cum o fac, care sunt propunerilor lor unice de valoare si care este experienta pe care o ofera clientilor.
- Diferentiatorii firmei tale – stabileste clar ce faci tu unic pentru clientii tai si ce servicii extra vei oferi pentru a te diferentia de celelalte firme din piata.
Citeste si: Identitate si logo magazin online – 10 sfaturi care te vor ajuta sa faci alegeri bune
3. Asigura-te ca ai raspuns la intrebarile frecvente
Deseori, ceea ce castiga increderea clientilor este relevanta continutului pe care il oferi pentru a le rezolva problemele.
Marea majoritate a detinatorilor de animale de companie nu au studii specializate. Se bazeaza pe recomandari si exemple vazute in alte parte, pentru a face alegerile privind hrana sau produsele necesare animalutelor.
Si cauta online solutii. In magazine, cauta sa se asigure ca fac alegerile potrivite, iar pretul ramane undeva pe planul doi.
Asadar, asigura-te ca ai continut relevant in site. Creeaza o pagina speciala sau completeaza pagina cu raspunsuri la intrebarile frecvente in legatura cu:
- Diferite probleme ce pot fi rezolvate de produsele tale – de exemplu, ce tip de hrana e potrivita pentru cateii de talie mica, cu afectiuni digestive.
- Cantitatea de mancare recomandata in functie de diverse specificatii.
- Programul de fidelitate al magazinului.
- Intrebari frecvente legate de magazin – cum se comanda produsele care nu apar pe stoc, ce sa faca daca au uitat parola contului, daca vor sa modifice comanda, cum sa comande pe o adresa diferita etc.
Poti transmite aceste raspunsuri si prin intermediul blogului din magazin.
4. Vinde cu abonament sau cu o abordare originala
Hrana pentru animalele de companie se cumpara in mod repetitiv, de obicei fara mari modificari in comenzi.
Poti veni in intampinarea nevoilor clientilor oferindu-le optiunea de abonament. Asa, la un interval selectat de ei, vor fi siguri ca nu uita sa comande produsele necesare patrupedului, ci le primesc direct acasa.
Poti propune abonamente si daca vinzi produse pentru confortul animalelor de companie.
De exemplu, lunar sau la 2-3 luni, pot primi un mystery box cu produse pentru rasa sau nevoile specificate de clienti atunci cand fac abonamentul.
Sau abonamente personalizate cu produsele specifice selectate de clienti.
Citeste si: Aplicatia Abonamente in platforma Gomag – Cum sa vinzi mai mult clientilor tai
Sigur, exista si alte moduri in care sa oferi confort si beneficii clientilor. Despre ele povestim la punctul urmator.
5. Ofera motive pentru a cumpara
Iti doresti clienti care sa cumpere de valori consistente, astfel incat costurile de transport sa merite pentru tine.
Uite cateva metode pentru a motiva clientii sa ia decizia de achizitie (care te ajuta sa cresti si valoarea comenzilor):
- Cadouri in cos, in pagina de produs sau in colet – poti oferi cadouri in functie de diverse praguri de valori in cos, mostre si produse universale sau ii poti face clientului o surpriza in colet.
- Pachete de produse – poti crea produse de cumparat la pachet folosind aplicatia Bundle, sau faci recomandari de produse complementare ce pot fi cumparate impreuna la un pret mai bun decat daca ar fi luate separat sau cumperi un produs si primesti alt produs la reducere / gratuit (aplicatia Pachete de produse).
- OTO sau oferta unica in pagina de finalizare comanda – poti alege produse diferite in functie de categoria produselor adaugate in cos. Sau poti pune la bataie un produs surpriza, pana intr-o anumita valoare.
- Servicii extra – consultanta pentru alegerea produselor, intreaba veterinarul, vouchere la diverse saloane pentru animalele de companie. Indiferent de serviciul oferit, ai grija sa il mentionezi vizibil in magazin, prin icon-urile de trust, in descrieri si bannere.
Citeste si: 6 Modalitati Prin Care Poti Creste Valoarea Medie A Comenzilor
6. Fidelizeaza-ti clientii
Cand vinzi produse bune si oferi o experienta faina la cumparare sau ai un brand usor de indragit, sansele de fidelizare sunt mari de tot.
Ar fi si pacat sa ratezi aceasta oportunitate, mai ales ca vinzi produse care trebuie inlocuite, mai devreme sau mai tarziu.
Iata cateva sfaturi pentru fidelizarea clientilor:
- Ofera beneficii si motive pentru a se intoarce – puncte de fidelitate (inclusiv pentru inregistrare cont), continut premium, servicii extra (consultanta, acces la persoane specializate).
- Promoveaza o filozofie cu care se vor identifica – poti face donatii pentru diverse centre, te poti implica in actiuni organizate de asociatii pentru protejarea animalelor, si arata-le cum e viata angajatilor tai impreuna cu animalele lor de companie. Poti avea chiar si un animalut vedeta al petshop-ului tau online, care sa fie autorul postarilor in social media, de exemplu.
- Personalizeaza comunicarea cu clientii, pe baza datelor despre ei – poti afla numele animalelor de companie sau a aniversarii lor (de exemplu, prin completarea unui formular avansat). Sau poti face doar recomandari pe baza taliei sau alte caracteristici identificate din tipologia produselor cumparate.
- Transforma animalutele de companie ale clientilor fideli in vedete – afiseaza poze si video-uri primite de la clienti in magazin, pe paginile social media, in newslettere si email-uri.
Citeste si: Principalele strategii de fidelizare a clientilor in eCommerce
Idei de promovare pentru un petshop online
1. Idei pentru un blog de petshop online
- Raspuns la intrebarile frecvente venite din partea clientilor
- Lista de cumparaturi pentru un nou catelus in familie
- 50 de Idei de activitati cu animalul tau de companie, pentru a-l face fericit
- Tot ce ai nevoie pentru pisica ta, sub X lei
- Checklist pentru socializarea catelului tau
- Cum iti inveti cainele sa mearga cuminte in lesa
- X sfaturi pentru ca tu sa intelegi in sfarsit ce vrea sa iti transmita [animal de companie]
- Top produse pentru pisicile [caracteristica]
- De ce un animal de companie va ajuta la dezvoltarea sanatoasa a copilului tau
- X idei de cadouri pentru iubitorii de [animal]
- X trucuri pe care catelul tau le poate invata foarte usor
- Serii de articole despre diverse rase sau tipuri de animale
- X alimente periculoase pentru [animal de companie]
- X Idei mai bune decat “Atentie, caine rau” pentru personalizarea placutei
- Top X cei mai draguti [animal de companie] in [luna / an]
- Cum sa ai grija de animalutul tau cand se sperie usor de [artificii / tunete etc.]
- Cum sa iti costumezi [animal de companie] de [Craciun / Revelion / nunta etc.]
- Top cele mai blande rase de catei, potrivite pentru famiile cu copii
- Povesti si patanii impreuna cu animalul tau de companie sau primite de la clienti
- 10 Semne ca [animal de companie] tau te iubeste mai mult decat crezi
- X produse pe care [animal de companie] le va iubi
- 5 carti musai de citit pentru iubitorii de animale
- Diplome descarcabile pentru [Cel mai energic catel / cea mai maiestuoasa pisica etc.]
Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori
2. Investeste in SEO – oamenii cauta solutii si informatii
- Foloseste cuvinte cheie relevante – long tail specifice si contextuale (foloseste Keyword Planner, Ubersuggest si cuvintele cheie pe care le vezi in Google Search Console).
- Fa SEO si pentru imagini – asigura-te ca ai adaugat numele produselor in denumirea pozele si alt-text.
- Adauga caracteristici in denumirea produselor, pentru a fi mai usor de reperat de catre clienti.
- Foloseste recenzii si testimoniale pentru produse si pentru magazin.
- Daca ai si un magazin fizic, pariaza pe local SEO. Ai potential sa ajungi mai sus pentru cautarile din locatie. Adauga denumirea locatiei in continut si metas-uri.
- Completeaza profilul de Google My Business – date de contact, raspunde la recenzii, program de functionare, imagini etc.
- Atrage backlink-uri din site-uri cu autoritate – te poti orienta spre publicatii generale sau bloguri de nisa si site-uri locale.
Citeste si: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!
3. Idei de postari pe Facebook, Instagram, YouTube, TikTok etc.
- UGC – de ex., art show cu desene create de copiii clientilor tai, sedinte foto cu tematica, pets in timp ce consuma sau folosesc produsele din magazin etc.
- Poti avea un animalut al magazinului si sa postezi mesajele lui zilnice
- Pet of the week – poti celebra animalute celebre si pe cele ale clientilor tai.
- Prezinta beneficiile de care se bucura cei abonati la newsletter si clientii fideli
- Sfatul veterinarului
- Texte, fotografii si video-uri de la targuri, actiuni de voluntariat sau diverse evenimente la care participi
- Concursuri
- Sondaje cu gif-uri
- Anunta ofertele si campaniile de sezon
- Sarbatoreste aniversarea magazinului cu postari interactive, oferte si concursuri
- Arata ce se intampla in spatele cortinei – echipa, activitatile de zi cu zi, motivatia din spatele magazinului, valorile pentru care luptati, lucrurile importante pentru voi.
- Prezinta studii de caz si statistici din domeniu
- Carusele cu X diferente intre 2 produse din magazin, top motive pentru care sa cumpere de la tine, top produse populare luna aceasta etc.
- X animale de companie care sunt influenceri
- Video-uri si meme-uri amuzante
- Filmele preferate, destinatii de vacanta, jocuri preferate in legatura cu animalele de companie
Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media
4. Transforma-ti clientii in promotori ai business-ului
Clientii tai multumiti iti vor aduce alti clienti. Te vor sustine cand cineva comenteaza impotriva ta si te vor recomanda in cercul lor de cunostinte, fara sa ii impingi tu de la spate.
Dar pentru asta, e nevoie sa oferi o experienta faina si sa iti faci un brand de care sa le fie drag. Ai primit pana acum sfaturi pentru programul de fidelizare si brand, asa ca uite cum sa iti transformi clientii in mici agenti de vanzari:
- Invita-i activ sa te recomande – poti oferi recompense precum puncte de fidelitate extra sau coduri de reducere diverse, pe care sa le ofere prietenilor ce au, la randul lor, companioni patrupezi.
- Cere pareri si recenzii si arata-le clientilor ca tii, intr-adevar, cont de opiniile lor – cum sa ceri review-uri: email, la telefon, pe chat cand incheiati o discutie, sondaje la evenimente etc.
- Foloseste continutul lor in promovare – poti primi poze si video-uri cu animalutele lor de companie pe care sa le publici in materialele de promovare, ca postari individuale sau blanosul saptamanii.
5. Gandeste-ti planul de marketing conform unui sales funnel
Creativele si ideile de campanii pe care le rulezi tu pentru petshop-ul tau online depind de tipul de produse si, ei bine, de creativitatea ta.
Poti sa te si inspiri din mesajele competitorilor, insa nu copia. Adapteaza si creeaza abordari noi, pentru ca doar asa vei reusi sa iti creezi un brand cu personalitate, care sa fie greu de confundat.
Daca nu te pot ajuta foarte mult pe partea de creatie, in schimb, iti pot oferi cateva bune practici pentru cum sa iti structurezi planul de promovare.
- Fiecare campanie de marketing este formata din 3 etape principale:
1. Pre-campania – cand faci teasing si iti anunti audienta ca urmeaza ceva, formezi un sentiment de anticipatie in mintea oamenilor.
2. Campania propriu-zisa – de fiecare data e ca si cum ai face o lansare, cu entuziasm. Comunica relevant si nu uita sa indici o limita – timp, stoc, editie. Nu rulezi campaniile de marketing la nesfarsit.
3. Post-campania. Continua sa comunici catre clientii care au cumparat, fa follow up, recomanda produse complementare. Intretine atentia lead-urilor si a urmaritorilor din social media.
- Promoveaza in functie de sales funnel – oamenii sunt, fiecare, intr-un stadiu diferit de apropiere fata de decizia de cumparare. Ai stadiul in care atragi trafic si le faci cunostinta cu brandul tau. Ai stadiul in care le trezesti interesul si ii convingi sa iti ofere bucati de informatie, pentru a comunica mai personalizat. Si ai stadiul in care stiu ca au o nevoie, cauta o solutie si tu le poti oferi ceea ce le trebuie – vinzi.
- In fiecare stadiu din sales funnel exista anumite tipuri de continut cu mai multe sanse de conversie.
- Nu te limita la a folosi doar un anumit canal de marketing – trimite mesaje relevante si prin SMS, fa campanii periodice pe email, colaboreaza cu veterinari si influenceri de nisa, sponsorizeaza evenimente importante pentru publicul tau.
Vezi mai multe detalii despre planul de campanie in cursul Planul de marketing pentru magazinul tau.
6. Vinde pe baza de emotie si impact vizual
Conform ARPAC, principalul motiv pentru care oamenii cresc animale de companie e pentru ca le iubesc.
Rareori exista un motiv logic pentru care suntem atat de dispusi sa oferim timp, atentie si bani pentru prietenii nostri necuvantatori.
Ceea ce ne determina sa alegem un anumit produs sau magazin are legatura cu impactul lui emotional asupra noastra (de aceea sunt atat de decisive recomandarile prietenilor).
Poti miza pe emotii in mesajele de marketing:
- iubirea fata de animalele de companie,
- recunostinta,
- situatii amuzante cu care clientii se pot identifica,
- ochii de catelus,
- sentimentul de prietenie pe viata,
- incredere,
- grija fata de cel mai bun prieten al omului,
- lupta pentru o viata mai buna pentru toate animalutele etc.
Tine minte sa sprijini textele cu stimuli vizuali, imagini si video-uri care trezesc emotii.
Citeste si: 8 Emotii Ale Clientului Prin Care Sa Iti Cresti Vanzarile
7. Idei si sugestii pentru strategia PPC a unui petshop
- Asigura-te ca adaugi cuvinte cheie negative, nu vrei sa platesti pentru cautari pur informationale sau pentru produse pe care tu nu le vinzi.
- Foloseste sitelinks pentru a semnaliza clar categoriile de produse vandute.
- Foloseste mesaje pentru impuls in remarketing si reclame pe Facebook: cosul expira, discount-ul oferit, beneficiile magazinului, poze cu produsele vizualizate.
- Imaginile cu animale dragute sau pui atrag rapid atentia, fara sa intervina in experienta de scroll pe Facebook. Asa ca foloseste-le pentru a-ti semnaliza promotiile si oferta de produse.
- Targeteaza in functie de interese si activitati – Facebook te lasa sa gasesti specific oamenii care detin un animal de companie.
- Foloseste landing page-uri dedicate in fiecare campanie, pe baza intereselor si a cautarilor de sezon.
- Mergi pe YouTube Ads si display cu reclame de awareness.
Cauti o platforma puternica pentru magazinul tau online cu produse pentru animalele de companie?
Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.