Vrei sa fii implicat(a) in business-ul tau pentru totdeauna?

Cand incepi o afacere, aceasta intrebare poate parea putin contraproductiva. 

Cu toate acestea, chiar si atat de devreme in business, e important sa fii realist(a) – iar asta inseamna sa tii cont de obiectivele de viitor si sa planifici inclusiv strategia ta de exit.

In acest articol, as vrea sa povestim in detaliu despre ce presupune o astfel de strategie, care sunt avantajele si dezavantajele a diverse tipuri de strategii si care sunt intrebarile la care sa raspunzi cand planifici strategia de exit.

 

Cuprins Strategiile de exit: ce poti sa faci cand vrei sa iesi din afacere

  1. Strategia 1: Iti vinzi afacerea
  2. Strategia 2: Fuzionezi cu un alt business
  3. Strategia 3: Transmiti afacerea catre un mostenitor
  4. Strategia 4: Lichidezi afacerea
  5. Strategia 5: Vinzi afacerea catre echipa ta

# La ce sa fii atent(a) cand gandesti strategia de exit

Toate companiile, mari si mici, au nevoie de o astfel de strategie. Iar exit nu inseamna intotdeauna ca planifici pentru esec. 

De exemplu, poate ti-ai propus din start sa deschizi un business pe care sa il vinzi dupa un anumit numar de ani sau dupa ce ti-ai atins obiectivul de profit. Ori poate vrei sa te pensionezi de la o anumita varsta.

De cele mai multe ori, faptul ca ai o strategie de exit ajuta sa treci mai lin business-ul tau la urmatoarea etapa de crestere, in care tu esti implicat mai putin sau deloc.

Uite cum te mai ajuta un plan de exit:

  • Protejezi mai usor valoarea business-ului creata intr-un anumit interval de timp.
  • Creezi realist o directie strategica pentru a accelera cresterea afacerii.
  • Te ajuta sa reduci consecintele financiare asupra partenerului de viata, familiei sau proprietatilor tale.
  • Dovedeste dedicarea ta pentru viziunea si misiunea declarate.
  • Te ajuta sa cresti si sa comunici corect valoarea business-ului tau.
  • Te ajuta sa iei deciziile corecte pentru a preveni urmari nedorite, precum falimentul.

Odata ce creezi o strategie de exit potrivita pentru tine, e important sa o revezi anual in raport cu obiectivele si evolutia ta. 

La fel ca un plan de business, strategia de exit poate fi actualizata si extinsa, astfel incat sa ramane eficienta in timp.

Bun. La ce esti atent(a) cand planifici strategia de exit?

  • Care sunt obiectivele? – si aici ma refer la obiectivele tale individuale. Vrei sa ai un anumit ROI sau poate vrei sa creezi o mostenire? In momentul in care stii ce vrei sa obtii la exit, iti vei da seama si spre ce tip de strategie sa te orientezi.
  • Care este calendarul? – stabileste cadrul de timp in care te gandesti sa iesi din afacere. Cand stii acest lucru, iti poti planifica miscarile si tacticile pe intervalul dat.
  • Care sunt intentiile? – ce vrei sa faci cu business-ul, la final? Vrei sa il inchizi de tot, sa il vinzi, sau sa il lasi cuiva?
  • Care sunt conditiile de piata? – acestea ar putea dicta momentul in care vinzi business-ul. Daca exista un interes crescut in piata si ai multipli potentiali cumparatori, atunci exista sanse sa vinzi pentru un pret mai mare. 

Alte lucruri pe care sa le mai iei in considerare sunt prezenta unor investitori sau creditori implicati in business, evolutia echipei tale si asteptarile generale sau financiare din piata.

Asa cum spuneam si mai sus, chiar daca planifici o anumita strategie la inceput, aceasta nu e batuta in cuie. Poate evolua sau se poate transforma total, in functie de mediul de business sau schimbarile din viata personala.

idei-strategii-exit-afacere

Citeste si: Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli

Strategia 1: Iti vinzi afacerea

Hai sa ne uitam putin si la cele mai populare forme de exit, din care sa te inspiri pentru planul tau. Fiecare dintre ele are atat avantaje, cat si dezavantaje. 

Incepem cu vanzarea afacerii catre un nou proprietar, in acest caz o persoana necunoscuta sau chiar un competitor (catre care poti sa vinzi mai scump).

E o strategie des intalnita pe piata romaneasca, asadar n-ar fi de mirare ca ai vazut o astfel de oferta de vanzare pe grupurile de profil, cel putin odata.

Cu toate acestea, vanzarea afacerii nu e o strategie de business potrivita pentru toti. Poate nu esti pregatit(a) inca sa iti cedezi afacerea in intregime. 

Sau daca vinzi, de exemplu, catre un competitor, e posibil ca acesta sa iti ceara sa semnezi o clauza de neconcurenta – iar asta inseamna ca nu vei putea deschide un business in aceeasi industrie.

Asa ca acesta este avantajul vanzarii = te desparti definitiv de business-ul tau si il vinzi pentru un profit consistent.

Dezavantajul e ca vanzarea business-ului tau va reprezenta un proces consumator de timp, iar sansele ca business-ul tau sa inceteze sa existe in forma actuala sunt foarte mari. 

Strategia 2: Fuzionezi cu un alt business

Acest tip de strategie de exit are marele avantaj de a creste valoarea unui business. In general, fuziunea se intampla colaborativ, intre doua afaceri.

In urma fuziunii, tu ca proprietar al afacerii capeti, de obicei, o pozitie in noua companie, fie ca proprietar, fie ca manager. Business-ul tau creste ca marime si devine mai profitabil.

Insa exista si un dezavantaj, in functie de intentiile tale: daca vrei sa te pensionezi sau sa te desparti de tot de afacere, fuziunea va complica mai mult lucrurile pentru tine.

Pot aparea, de asemenea, probleme in procesul de adaptare a angajatilor si a sistemelor folosite. 

Strategia 3: Transmiti afacerea catre un mostenitor

Daca vrei sa creezi o mostenire, atunci vanzarea sau cedarea afacerii catre cineva pe care il cunosti e o metoda excelenta de exit. De exemplu, poate vrei sa iti lasi afacerea catre copiii tai sau catre o ruda mai apropiata.

Avantajul acestei strategii este ca iti poti pregati din timp succesorul pentru a-ti prelua responsabilitatile. De asemenea, poti ramane intr-un rol de consilier pentru noul management al afacerii.

Dezavantajul, in schimb, este ca nu poti avea 100% siguranta ca ai gasit persoana potrivita pentru a-ti fi succesor. Pot aparea neintelegeri intre voi sau, in cel mai rau caz, va riscati relatia cu totul.

Citeste si: Cum iti ajustezi planul de marketing pentru urmatoarele 6 luni

Strategia 4: Lichidezi afacerea

Lichidarea unei afaceri este o strategie pe care o aleg multi antreprenori care vor sa scape definitiv din afacere. 

Acest proces presupune vanzarea tuturor bunurilor detinute de afacere si acoperirea tuturor datoriilor catre creditori sau investitori, inclusiv a taxelor necesare pentru inchiderea firmei. 

Toti banii care raman in urma acestui proces iti revin tie si sunt deseori folositi pentru a intretine stilul de viata pe care vrei sa il ai. Practic, fondurile rezultate pot fi folosite cum vrei tu, pe plan personal sau poate profesional, daca te gandesti sa deschizi o cu totul noua afacere.

Dezavantajul unei astfel de strategii este clar: business-ul tau va inceta sa existe, iar relatiile cu angajatii, investitorii sau clientii tai pot fi distruse permanent.

Strategia 5: Vinzi afacerea catre echipa ta

O variatie a strategiei 1 este sa vinzi afacerea ta catre un membru al echipei, catre partenerul tau de afaceri, catre echipa de management sau o alta persoana de incredere.

E o strategie populara si vine cu multiple avantaje. Stii deja ca ai un cumparator interesat de business-ul tau si dornic sa iti duca mostenirea mai departe pentru o perioada de timp.

Deseori, vanzatorul si cumparatorul ajung la un acord financiar privind planul de achizitie, pe termen mai lung. In acest caz, tu, ca vanzator, iti poti mentine fluxul de venit, fara sa mai faci investitii la fel de mari. Si poti ramane in business ca mentor al noului proprietar.

Dezavantajul cand vinzi catre persoane pe care le cunosti si cu care ai deja o relatie e faptul ca valoarea vanzarii ar putea fi mult scazuta, doar de dragul de a mentine aceasta relatie. Apoi, aceasta miscare ar putea isca tensiuni in echipa.

Sigur ca exista si alte forme de exit, cum ar fi listarea pe bursa, achizitia echipei tale de catre o alta companie etc. Insa azi ti-am oferit un punct de pornire de la care sa te documentezi pentru a gasi solutia potrivita pentru tine.

Citeste si: Structura afacerii tale, de la haos, la planificare controlata

Un plan de exit nu inseamna ca ai dat-o in bara. Sau ca iesi de tot din afacerea ta.

E important sa il ai si sa fii pregatit pentru orice evenimente si situatii apar in piata ta. Mentine un ochi spre viitorul afacerii tale si asigura-te ca ai un plan concret pentru momentul in care vrei sa faci exit.

Cum te putem ajuta la Gomag? 

De la 0 pana la exit, iti punem la dispozitie o solutie completa de eCommerce pentru ca magazinul tau sa vanda la capacitate maxima. Descopera functionalitatile platformei si incepe chiar azi cu un demo gratuit pentru 15 zile!

Cosmin Daraban