Pentru ca azi e ziua in care vorbim exclusiv despre oferte, nu putem sa ignoram poate cel mai important tip de campanie comerciala, realizata de majoritatea antreprenorilor, online si offline.

Black Friday.

De la promotii uriase valabile o singura zi, la Black Weekend, Black Month, Crazy Sales, Killer Deals si alte denumiri, pe o perioada mai scurta sau mai lunga de timp, campania de Black Friday nu e deloc de ignorat.

Momentul potrivit pentru a incepe pregatirea acesteia nu e niciodata prea devreme – retailerii mari fac asta imediat ce finalizeaza Black Friday-ul anterior. 

La fel, si tu, ar trebui sa te pregatesti din vreme pe 4 paliere principale ale afacerii tale: stocuri si operational, marketing, optiuni de plata si performanta magazinului.

Despre performanta magazinului online in mod specific, dar si celelalte aspecte dintr-un business, vom discuta pe indelete in cadrul evenimentului online Black Friday SUMMIT – pentru care deschidem inscrierile in curand (asa ca fii pe faza! 🙂)

In continuare, ti-am pregatit un mic preview al acestor discutii, din care vei afla cateva idei si tactici noi pe care sa le iei in considerare in campania Black Friday de anul acesta.

 

Cuprins Noi tactici si idei pentru campania Black Friday 

  1. Foloseste datele despre comportamentul si interesele clientilor
  2. Imparte Q4 in faze si tipuri de campanii
  3. Conecteaza magazinul tau la cel al furnizorilor, pentru actualizarea automata a informatiilor
  4. Daca ai o campanie indelungata, mentine entuziasmul cu actiuni in secventa
  5. Pregateste din timp zona de Gomag Campanii Google Ads
  6. Ofera un credit special pentru cumparaturile de Black Friday
  7. Fa oferte exclusive per grupuri de audienta
  8. Creeaza oferte misterioase, fie la vanzare directa, fie OTO

1. Foloseste datele despre comportamentul si interesele clientilor 

Analiza si interpretarea datelor nu e doar o simpla evaluare a numerelor. 

Aceste procese iti permit sa descoperi povestea din spatele datelor, pentru a intelege comportamentul si experienta reala a clientilor, dar si pentru a lua decizii mai bune de business.

Inclusiv in planificarea si executia campaniei de Black Friday.

Interesul pentru produsele tale nu rasare asa din senin, doar pentru ca ai redus preturile sau ai facut o campanie.

Ci poate fi prevazut din date.

Pe baza lor poti preconiza cererea si sa iti asiguri stocuri relevante, dar si sa alegi sa faci anumite actiuni in campanie, in defavoarea altora.

E vital sa ai imaginea de ansamblu in fata. 

Asadar, pe langa datele afacerii sau a magazinului tau online, uita-te si la restul pietei, la competitori, la miscarile marilor retaileri si la ce fac partenerii tai.

De unde aduni datele?

Google Analytics, Google Trends, statisticile de consum si piata, rapoartele Gomag, notele colegilor din echipa in zona de interactiune cu clientii, dar si Gomag Insights.

Cu Gomag Insights, de exemplu, poti vedea date legate de traficul in site, provenienta acestuia, comparatii fata de competitori, timp petrecut in site etc. Dar nu numai.

raport-trafic-gomag-insights

Acest instrument iti permite sa arunci o privire mai detaliata asupra comportamentului clientilor in magazin, sa vezi exact ce fac acestia – folosind functiile session recordings si heatmaps

heatmap-gomag-insights

Afli CUM si CE fac oamenii, unde stau, cat timp stau, ce dispozitiv folosesc, cat avanseaza in pagina etc.

screen-recordings-gomag-insights-exemplu

Iar daca vrei sa afli DE CE au clientii acest comportament, poti sa ii intrebi direct, prin chestionare si sondaje, doua instrumente incluse in Gomag Insights.

sondaje-gomag-insights-exemplu

Tot cu ajutorul acestuia, poti evalua performanta funnel-urilor de conversie

Daca incepi acum, ai timp sa monitorizezi modul in care vizitatorii trec prin etapele de conversie imaginate de tine. 

Asta te ajuta sa ajustezi stimulii din fiecare pas al funnel-ului sau sa refaci pasii, in cazul in care drumul spre achizitie se dovedeste prea lung sau prea complicat pentru clienti.

funnel-conversie-gomag-insights

E extraordinar ce poti face cu ajutorul acestor date!

Daca nu ai reusit pana acum, recomandarea mea este sa testezi Gomag Insights gratuit pentru 30 de zile. 

Ulterior, abonamentele incep de la 13 euro pe luna si evolueaza in functie de cantitatea de date pe care acest instrument trebuie sa o colecteze si prelucreze pentru magazinul tau.

2. Imparte Q4 in faze si tipuri de campanii

Q4, adica ultimele 3 luni ale anului, reprezinta pentru multi comercianti sezonul de top. Statisticile pentru 2023 arata o crestere, desi mai lenta decat in anii precedenti. 

La nivel global, conform Knight Frank, valoarea vanzarilor retail au crescut cu 3,9% fata de Q3

In Romania, conform NETOPIA Payments, in perioada 8-18 noiembrie 2023, numarul tranzactiilor online cu cardul a inregistrat o crestere de aproximativ 27% YoY, valoarea acestora a crescut cu 32% YoY, iar suma medie cheltuita a fost cu ~30% mai mare decat media anuala a cosului de cumparaturi.

Oamenii cumpara in aceasta perioada pentru ei insisi, dar si cadouri pentru cei dragi, in pregatirea sarbatorilor de iarna.

De aceea, cand te gandesti la Black Friday, nu il privi ca pe un eveniment singular, inconjurat de vid. Nu, acesta e precedat si urmat de alte ocazii de cumparaturi.

Tine cont de calendar si imparte, asadar, Q4 in multiple faze:

  • Faza de Halloween

Dinainte de mijlocul lunii octombrie si pana in 31 cand are loc oficial Halloween-ul, scopul tau e sa atragi clientii cu oferte tematice si sa setezi cumva scena pentru Black Friday.

campanie-marketing-halloween

  • Faza Pre-Black Friday

Paralel sau in ultima parte a campaniei din noiembrie, e momentul sa incepi sa aduni lead-uri pentru Black Friday, sa pregatesti audienta pentru reducerile cele mai mari din an.

popup-lead-gen-bf

  • Faza Teasing Black Friday

Cu 2 zile, maxim o saptamana inainte de startul campaniei de Black Friday, incepi teasingul, pentru a crea senzatia de urgenta si anticipare. 

Acum poti face un preview al produselor care vor intra in campanie si poti oferi un teaser de pret / interval de discount.

  • Faza Black Friday

Incepe campania propriu-zisa – anul acesta, cel mai probabil, Black Friday va avea loc pe data de 8 noiembrie. 

Decide din timp daca vrei sa te concentrezi pe aceasta zi exclusiv, vrei sa prelungesti perioada de campanie cu acelasi nume, sau urmeaza reduceri sub alta denumire.

exemplu-landing-page-black-friday

  • Faza Post-Black Friday si mijloc de luna

Indiferent ce alegi sa faci, stabileste planul de actiune post-Black Friday oficial. 

Poti extinde perioada pentru cei care au ratat reducerile de vineri, poti organiza o campanie de recuperare a cosurilor abandonate, poti face diverse concursuri si oferte zilnice etc.

De la mijlocul lunii, in 15 incepe postul pentru ortodocsi si greco-catolici, important de tinut seama daca vinzi alimente de post, produse vegetale si produse din peste.

Nu uita, de asemenea, ca pe 30 noiembrie se sarbatoreste Sf. Andrei, motiv de celebrare pentru cei care poarta acest nume – important pentru nisele cadouri, bijuterii, cofetarie, jucarii, librarie etc., sau orice poate fi considerat cadou.

marketing-sf-andrei

  • Faza pregatire si vanzari de Craciun

Inainte sau chiar de 1 decembrie poti da startul campaniei de Craciun, fie ca mentii preturile asa pana la Craciun, fie ca e o campanie umbrela care include multiple campanii mai mici: pentru 1 decembrie, Advent (de la 1 dec.), Mos Nicolae, Ziua felicitarilor de Craciun, a puloverelor urate, a caselor din turta dulce, Last Chance si asa mai departe.

marketing-campanie-decembrie

Nu uita sa trimiti remindere repetate cu suficient timp inainte de Ajun, inclusiv cu carduri cadou.

  • Faza Post-Craciun

La finalul lunii decembrie, din 24 si pana la Revelion poti face alte campanii pentru a vinde stocurile ramase si a pregati terenul pentru Anul nou.

Pe 26 decembrie poti organiza campanii de tip Boxing Day, iar dupa poti recomanda produse potrivite pentru rezolutiile de inceput de an.

email-marketing-revelion

Important e sa ai toate aceste perioade scrise negru pe alb, asa incat sa te poti organiza, sa poti folosi corect termene limita si sa maximizezi impactul mesajelor tale de marketing.

Citeste si: Cum obtii super vanzari de Black Friday cu platforma Gomag

3. Conecteaza magazinul tau la cel al furnizorilor, pentru actualizarea automata a informatiilor

De Black Friday, cand oamenii cumpara rapid impinsi de la spate de FOMO, e crucial ca magazinul tau sa afiseze stocuri si preturi actualizate.

Nu vrei sa iti irosesti banii promovand produse care nu sunt pe stoc. Nu vrei sa ai probleme de logistica. Nu vrei sa agiti clienti care, emotional, sunt cu nervii pe pioneze.

Recomandarea mea este, asadar, sa te pregatesti din timp si daca e cazul, sa iti conectezi magazinul de cel al furnizorului / furnizorilor, pentru ca informatiile despre produse sa fie actualizate automat.

In cazul in care te regasesti in aceasta situatie, iar furnizorii tai vand tot cu platforma Gomag, legatura dintre voi se poate face extrem de simplu si de rapid.

integrare-gomag-link

Gomag Link a fost creat special in acest scop, pentru a eficientiza colaborarea intre magazinele de pe platforma. 

Practic, legatura sincronizeaza stocurile si alte informatii, conform conditiilor setate de cele doua parti. De exemplu, poti alege ce produse si marci vrei sa preiei, daca sa sincronizezi si preturile, daca vrei sa fie adaugat un anumit adaos comercial etc.

Daca vrei sa afli mai multe despre Gomag Link, aici ai documentatia

Poti citi, se asemenea, articolul Nou in platforma: Gomag Link simplifica relatia intre furnizori si revanzatori.

4. Daca ai o campanie indelungata, mentine entuziasmul cu actiuni in secventa

Daca planuiesti o campanie lunga de Black Friday, nu te baza pe aceleasi mesaje. E vital sa mentii interesul clientilor pe toata durata ei. 

Cum faci asta? Prin actiuni secventiale care sa stimuleze dorinta de cumparare:

  • Concursuri: premiile pot fi produse sau vouchere.
  • Flash Sales: creeaza reduceri mari pentru perioade scurte de timp, astfel incat sa trezesti sentimentul de urgenta.

tiktok-bf

  • Giveaways: ofera produse gratuite sau carduri cadou pentru abonarea la newsletter, distribuirea materialelor tale, poze sau video-uri cu produsele tale etc.
  • Parteneriate: colaboreaza cu influenceri sau firme din nise complementare pentru a face galagie in jurul campaniei tale.

Citeste si: Cele 10 Porunci De Black Friday Pentru eCommerce [Infografic]

5. Pregateste din timp zona de Gomag Campanii Google Ads

Nu exista Black Friday fara ads. Aproape toata lumea creste acum bugetele, iar tu nu trebuie sa ramai in urma daca vrei sa tii pasul cu piata.

Sigur ca poti accesa diverse canale si tactici: Google Ads, Meta, TikTok etc.. Una dintre ele si care functioneaza bine e Google Shopping Ads.

Sfatul meu de azi se adreseaza in special clientilor nostri care au activat serviciul Gomag Campanii si au automatizat, astfel, zona de Product Listing Ads pe Google.

Pregateste-te pentru Black Friday cu o suplimentare de buget (cu minim 1 saptamana inainte) pentru a avea vizibilitate. Tine minte ca ai nevoie de un trafic constant in site, iar lumea ar trebui sa te cunoasca dinainte de acest eveniment de cumparaturi.

Apoi, asigura-te ca totul e ok in magazin. Actualizeaza informatiile despre produse si echipeaza-ti magazinul cu tactici de crestere a valorii cosului de cumparaturi.

Nu uita ca poti pregati din timp o lista de preturi, astfel incat preturile sa fie actualizate automat, de la start la finish, si reactualizate ulterior.

Citeste si: Campanii Gomag: Automatizeaza reclamele Google Ads, din platforma

6. Ofera un credit special pentru cumparaturile de Black Friday

Cand zic credit, ma refer la un voucher consistent pentru cei care au facut cumparaturi de Black Friday. 

Acest credit ii va motiva sa revina si in perioada urmatoare, cand ai campania de Craciun – in special cand voucherul are termen de expirare.

7. Fa oferte exclusive per grupuri de audienta 

Segmentarea audientei si personalizarea au potential sa iti duca mesajele exact la tinta si sa creasca rata de conversie. 

Asadar, ce poti sa faci e sa testezi oferte exclusive pentru diferite grupuri de clienti:

  • Comunitatea ta: Ofera promotii speciale pentru membrii comunitatii tale: grup pe Facebook, urmaritorii pe Instagram sau alte retele.
  • Abonatii la newsletter: Le poti recompensa loialitatea cu sneak peek si oferte unice.
  • Clientii fideli: Foloseste grupurile de clienti din platforma Gomag pentru a trimite direct catre cei mai fideli clienti reduceri mai mari sau oferte personalizate.
  • Clientii B2B: Daca ai un segment B2B, poti crea pentru ei pachete speciale sau discounturi pentru comenzile la cantitate.

bf-b2b

8. Creeaza oferte misterioase, fie la vanzare directa, fie OTO

O alta tactica interesanta este sa pregatesti oferte misterioase in campania ta de Black Friday. 

Acestea pot fi pachete cu produse surpriza pentru care evidentiezi doar beneficiile, sau oferte one-time-offer (OTO), afisate in pagina de finalizare comanda. 

oferta-misterioasa-exemplu

Faptul ca oamenii nu stiu exact ce primesc sau au acces la o ocazie unica ii poate motiva emotional sa ia mai rapid deciziile de cumparare sau sa cumpere mai mult.

Citeste si: Ghid complet de Black Friday: Cum sa castigi clienti pe viata

Tu cum stai cu planurile de Black Friday?

Asa cum am spus de nenumarati ani, cheia succesului in Q4 sta in pregatire temeinica. 

Asigura-te ca aspectele vitale pentru operational si logistica sunt in regula cu mult timp inainte. 

Partea de marketing, creative, tactici si mesaje poate fi ajustata inclusiv inainte de startul campaniei propriu-zise.

Curand deschidem inscrierile pentru Black Friday SUMMIT, eveniment digital in care vei afla trenduri, strategii si detalii la zi despre pregatirea campaniilor pentru perioada de iarna. 

Stai aproape si fii pe faza – revenim curand!

Cosmin Daraban