Te intereseaza sa deschizi o afacere prin dropshipping in Romania?
Principalul avantaj cand te hotarasti sa investesti intr-o afacere eCommerce este ca ai la dispozitie o multime de modalitati prin care sa ai succes.
Ai posibilitatea sa iti deschizi strict un magazin online creat de tine sau magazin la cheie, cu stocuri, depozit de produse si gestionarea completa a tot ceea ce tine de dezvoltarea magazinului.
In paralel, sau chiar daca nu ai un site, poti sa vinzi in marketplace, cedand doar un comision administratorilor site-ului respectiv.
Sau poti sa faci dropshipping.
Dropshipping-ul este o metoda de executie in retail, prin care un magazin online nu are un stoc fizic pentru produsele pe care le comercializeaza.
Atunci cand un client finalizeaza comanda in site, comerciantul o transmite la furnizor si acesta livreaza produsele direct la adresa clientului.
Acest sistem de vanzare este unul performant, ce da rezultate concrete pe termen lung.
Tu, ca proprietar de afacere, poti sa te axezi strict pe dropshipping sau poti sa folosesti acest sistem pentru a testa noi idei de produse, fara a face investitii inutile.
O multime de branduri din eCommerce au adoptat deja aceasta strategie pentru a-si dezvolta afacerea: testarea unor noi produse, noi piete de desfacere, acoperirea nivelului stocurilor etc.
Cum decurge tot procesul de tip dropshipping in Romania?
- Cauti un furnizor care accepta sa lucreze in sistem dropshipping – ai grija, furnizorii seriosi nu iti cer bani pentru faptul ca vrei sa colaborezi cu ei, nu vand la bucata clientilor, nu cer costuri pre-comanda si, de obicei, impun o limita minima de produse pe care trebuie sa le comanzi.
- Alegi produsele pe care vrei sa le pui la vanzare.
- Listezi produsele in site-ul propriu.
- Clientul face o comanda si plateste (sau poate face plata ramburs), datele personale fiind inregistrate in baza magazinului tau.
- Tu transmiti comanda mai departe furnizorului si platesti pretul negociat.
- Furnizorul expediaza produsele clientului, cu datele de identificare ale magazinului tau.
Cum arata reteaua de aprovizionare in dropshipping?
- Producator – acesta creeaza, practic, produsul si, de cele mai multe ori, nu il vinde direct clientului, ci angrosistilor si retailerilor, in cantitati mari. Este cel mai convenabil, la nivel de pret, sa cumperi direct de la producator. De obicei, producatorul nu are un depozit in care sa stocheze produsul, ceea ce te obliga sa asiguri un spatiu de depozitare de unde trimiti produsele. De aceea, este mai profitabil sa te orientezi spre angrosisti.
- Angrosist – acesta cumpara de la producator si stocheaza produsele, pentru a le vinde mai departe magazinelor. Stocurile angrosistului cuprind produse variate, de obicei, dintr-o anumita industrie si posibil sa impuna un anumit numar de produse, sub care nu poti sa comanzi.
- Retailer – acesta este cel care vinde direct clientilor. Din moment ce tu vinzi direct catre clienti, prin dropshipping, tu esti un retailer.
Desi furnizorul joaca un rol esential in dropshipping, acesta este complet invizibil clientului final.
Dupa caz, acesta primeste coletele inscriptionate cu logo-ul si informatiile magazinului de la care a comandat produsele sau o cutie obisnuita.
Sau, in cazul in care clientul primeste produsul gresit/produs avariat, contacteaza departamentul de suport al magazinului in care a finalizat comanda si retailerul va contacta la randul sau furnizorul, pentru a rezolva problema.
Simpla responsabilitate a furnizorului se refera strict la stocuri si livrare catre client.
Orice altceva – marketing, suport clienti, dezvoltarea website-ului – este responsabilitatea ta, a comerciantului.
Citeste si: Cum poti alege nisa potrivita pentru a face dropshipping – Selectia de nisa
Pentru a intelege de ce dropshipping-ul este un sistem performant de vanzare, iti voi prezenta beneficiile acestuia.
Avantajele sa faci dropshipping in Romania
Investitie redusa
- In mod traditional, o afacere online cu produse de diferite dimensiuni incepe cu investitia unor sume de bani, in stocuri, dar si spatiu de depozitare. Prin dropshipping, aceste costuri sunt scazute aproape la zero. Nu trebuie sa cumperi produsul decat in momentul in care ai o comanda sigura.
O modalitate usoara de startup
- Dropshipping este varianta perfecta pentru cei care doresc sa testeze anumite produse, inainte de a-si construi magazinul online cu stoc propriu. Nu trebuie sa iti faci griji privitoare la inchirierea sau cumpararea unui depozit, impachetarea si livrarea coletelor, inventar si gestiunea stocurilor, managementul returului, atentie la nivelul stocurilor etc.
Dezvoltare usoara, cu investitii mici
- Investitiile aditionale vor fi necesare doar pentru promovarea magazinului: marketing, SEO, email marketing, Google Ads, optimizarea conversiilor etc. Cu cat magazinul va fi mai vizibil, cu atat ai mai multe sanse sa obtii profit.
Gama larga de produse
- Din moment ce nu cumperi produsele in avans, poti sa oferi o gama mult mai variata clientilor. Cand furnizorul adauga un nou produs pe stoc, tot ce trebuie sa faci este sa il adaugi (fara niciun cost) in website.
Locatie flexibila
- Poti sa iti coordonezi afacerea doar cu un laptop, de oriunde: cafeneaua ta preferata, de acasa, din vacanta, de la birou etc. Tot ce trebuie sa faci este sa ai la indemana canale deschise de comunicare cu furnizorii si clientii.
Usor de scalat
- Cand vrei sa iti maresti afacerea cu dropshipping, managementul si investitiile sunt mai simple deoarece nu tu esti cel care se ocupa de stocuri, livrare, returnari etc. E adevarat ca daca adaugi mai multe produse in site este nevoie sa pui la dispozitia clientilor un serviciu de asistenta corespunzator, dar investitia este mult mai mica, in comparatie cu un business traditional.
E un model verificat
- Poate crezi ca dropshipping este un model de vanzari de inceput, care promite cate in luna si in stele. Cu toate acestea, la nivel global, exista o multime de magazine online dezvoltate strict pe acest model de business, care se bucura de notorietate si autoritate pe piata de eCommerce.
Dupa cum poti observa, acest sistem este unul avantajos in mare parte, atat pentru incepatori cat si pentru oameni de afaceri cu experienta. Cu toate acestea, la fel ca si alte tipuri de afaceri, are anumite dezavantaje pe care trebuie sa le tii sub control, pentru ca modelul tau de business sa aiba succes.
Dezavantajele cand faci dropshipping in Romania
Marja de profit este mica
- Avand in vedere faptul ca nu trebuie sa investeasca in stocuri si depozite, multi proprietari de afaceri de tip dropshipping sunt tentati sa ofere preturi foarte mici pentru produsele pe care le comercializeaza. Prin urmare, sunt in competitie directa cu tine, la acest nivel. Clientii compara produsele, de cele mai multe ori, din acest punct de vedere, ceea ce te obliga si pe tine sa scazi preturile.
Informatii putine despre situatia stocurilor
- Cand ai propriile stocuri, e usor sa tii evidenta produselor care intra si care ies din depozit. Cand lucrezi cu mai multi furnizori care au contracte si cu alte afaceri, se intampla ca produsul comandat sa nu mai fie pe stoc, ceea ce te pune pe tine in situatia de a-i explica clientului de ce nu poate primi coletul in cel mai scurt timp.
Erorile furnizorului/furnizorilor
- Pana si cei mai buni dropshipperi se confrunta uneori cu probleme legate de executie si livrare. In acest caz, tu esti cel care trebuie sa ii ceri scuze clientului si sa iti asumi greseala. Ai grija la furnizorii pe care ii alegi si evita-i pe cei cu o imagine cel putin dubioasa. Astfel, vei evita pe cat posibil problemele: colete lipsa, avariate sau ambalate prost.
Strategie complexa de livrare
- Daca lucrezi cu mai multi furnizori, ceea ce face marea majoritate a dropshipperilor, intervin probleme la strategia de livrare in ceea ce priveste costurile aditionale si timpul de livrare. Trebuie sa comunici in permanenta cu furnizorii tai si sa stabilesti un set de reguli in ceea ce priveste stocurile, livrarea, procedurile de returnare a produselor etc.
Adevarul este ca acest model de business este unul fiabil si functioneaza pe termen lung, dar necesita si un nivel ridicat de atentie pentru a evita dezavantajele mentionate mai sus.
Citeste si: Mic Ghid Pentru Strategia De Livrare
Fie ca este vorba de o afacere de tip dropshipping sau testarea unor noi produse pe langa gama actuala a magazinului tau, exista cateva aspecte de care trebuie sa tii cont atunci cand iti alegi furnizorul:
1. Se integreaza cu platforma eCommerce folosita?
Da, majoritatea furnizorilor de produse pun la dispozitie un feed pentru ca tot procesul de preluare a informatiilor legate de produs (nume produs, poze, pret si eventual scurte descrieri), sa fie automatizat in platforma. La fel poate fi automatizat si fluxul de comanda. De la inceput se poate stabili daca comenzile ajung direct la furnizor, sau le trasmiti tu manual dupa preluare sau confirmarea telefonica.
2. Carei parti ii revine responsabilitatea suportului pentru clienti?
Ai grija sa discuti cu furnizorul carei parti ii revine serviciul de relatii clienti. Stabileste de la inceput politica de returnare si cine se ocupa de anuntarea clientului final, in cazul in care intervine vreo problema.
3. Locatia furnizorului este apropiata de piata tinta?
De exemplu, daca vinzi in Romania, este preferential sa iti alegi un furnizor la nivel national sau local. In schimb, daca piata ta tinta este Europa sau America, livrarea va fi mai ieftina si mai rapida cand locatia furnizorului este apropiata de aceste piete.
4. Cum va arata coletul livrat catre clienti?
Ar fi indicat ca pachetele in care sunt ambalate produsele sa fie inscriptionate cu informatii referitoare la magazinul tau: scoci personalizat, logo-ul tau etc. De asemenea, discuta cu furnizorul cand este cazul sa introduca in colet cupoane de reducere, biletele personalizate, mostre de produs etc.
Odata ce ai stabilit regulile, e timpul sa alegi produsele pe care doresti sa le vinzi.
Analizeaza oferta de produse disponibile a furnizorului si ia in considerare asteptarile / nevoile clientului pentru a construi o gama atragatoare, inclusiv cu produse complementaer, de care acesta este interesat. De exemplu, daca vinzi telefoane mobile sau IT&C, poti sa adaugi in oferta accesorii.
Ia in considerare si sezonalitatea produselor, fie ca este vorba de perioadele deosebite din an (Craciun, Paste, 1 Martie, Valentine’s Day etc.), fie caracteristica produselor de a se vinde mai bine doar intr-un anumit sezon. De exemplu, daca ai un magazin de fashion, vara vinzi costume de baie si tricouri, iar iarna, pulovere si geci.
Pastreaza o legatura deschisa cu clientii si ia in considerare feedback-ul oferit.
Daca un client isi manifesta interesul pentru un produs din industria ta, dar pe care nu il ai in oferta, gandeste-te sa incluzi si produsul respectiv.
De aici inainte, decizia iti revine doar tie. Daca produsul testat are succes, poti fie sa il introduci in stocul magazinului, fie sa continui cu dropshipping, pentru a pastra costurile la un nivel redus. Sau poti vinde produse prin dropshipping intr-un marketplace.
Deoarece avem si un articol despre subiectul cum vinzi direct pe eMag Marketplace, prin platforma Gomag, este important sa cunosti care este diferenta dintre dropshipping si marketplace.
Diferenta dintre marketplace si dropshipping
Marketplace-ul este un sistem de vanzare prin care un site permite listarea produselor sau serviciilor mai multor retaileri, pe care le vinde unei audiente uriase. Cand clientul finalizeaza comanda, aceasta este trimisa retailerului si acesta trebuie sa se ocupe de livrarea produselor.
E adevarat ca dropshipping-ul si marketplace-ul se bazeaza pe acelasi fundament: entitatea care vinde produsele nu detine controlul fizic asupra acestuia. Ambele se bazeaza mai mult pe distribuirea stocurilor de produse. Pe langa aceasta similitudine, exista diferente importante intre cele doua canale:
-
Sursa
Marketplace: clientul final cunoaste identitatea cele de-a treia parti implicate in vanzare.
Dropshipping: clientul final nu stie de existenta furnizorului si a sistemului prin care ii este livrata comanda
-
Selectia
Marketplace: retailerul nu controleaza in toate detaliile tipul de produs vandut de seller
Dropshipping: retailerul selecteaza, administreaza si promoveaza produsele furnizorului pentru a obtine un profit consistent
-
Pretul
Marketplace: sellerii seteaza pretul pentru clientul final
Dropshipping: retailerul controleaza pretul afisat
-
Executia
In ambele cazuri, nu retailerul detine controlul asupra executiei. Livrarea o face vanzatorul, fie ca e vorba de seller sau furnizor.
-
Serviciu clienti – returnarea produselor
Marketplace: clientul contacteaza sellerul direct
Dropshipping: clientul contacteaza retailerul care discuta cu furnizorul modalitatea de returnare.
-
Model de business
Marketplace: retailerul colecteaza banii de la client, isi pastreaza comisionul si trimite plata sellerului
Dropshipping: retailerul colecteaza plata si plateste contravaloarea negociata catre furnizor, pastrand diferenta.
Citeste si: 4 Ponturi Pentru Micile Afaceri – Vezi cum sa iti dezvolti business-ul
Ponturi pentru a avea succes facand dropshipping in Romania
In primul rand, fie ca ai o afacere online traditionala, cu un magazin online de sine statator, fie ca faci dropshipping, nu uita sa prioritizezi nevoile si cerintele clientilor.
Daca furnizorul ales are preturi foarte mici, dar fiecare colet trimis are o problema, ai grija sa te reorientezi spre alt furnizor.
Asigura intotdeauna servicii de calitate superioara si intretine o imagine pozitiva deoarece doar in acest fel poti sa atragi clienti noi si sa ii fidelizezi pe cei existenti.
In al doilea rand, concentreaza-ti eforturile pe marketing si SEO.
Avand in vedere faptul ca nu mai trebuie sa investesti in stocuri si depozitare, implica-ti bugetul disponibil pe promovare.
Cu cat site-ul tau este mai vizibil si are mai multa autoritate in industria in care activezi, cu atat primesti mai multe comenzi – ai un ROI pozitiv si profit maxim.
In al treilea rand, specializeaza-te.
Statisticile au demonstrat ca atunci cand un site se concentreaza exclusiv pe produse dintr-o anumita nisa, are o mai mare vizibilitate si notorietate, atragand un numar mai mare de clienti. Plus ca e mai usor sa te organizezi si sa iti tii afacerea sub control.
De asemenea, gandeste-ti planul de afaceri pe termen lung si nu te impiedica de mici detalii.
Nu trebuie sa fie totul absolut perfect cand iti lansezi afacerea ci ai oportunitatea de a perfectiona fiecare aspect, in timp.
Pentru a face totul mai usor pentru tine, la Gomag, ai posibilitatea de a vinde in sistem dropshipping pe o platforma multi-channel cu sute de functionalitati direct in platforma.
Daca te-ai hotarat ca acest tip de afacere este potrivita pentru tine, nu mai ezita.
Incepe sa cauti furnizori (fa o cautare pe Google, uita-te pe topfurnizori.ro, listafirme.ro, bizoo.ro, Alibaba etc. sau cauta recomandari, inclusiv in grupuri de FB), fa-ti planul de afaceri si hai la noi, sa discutam despre construirea si dezvoltarea magazinului tau online.
- Cum setezi secventa de email-uri bun venit pentru a-ti asigura vanzarile - ianuarie 21, 2025
- 25 de sfaturi de bun simt pentru afacerea ta in 2025 - ianuarie 14, 2025
- Planul de marketing 2025 – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare - ianuarie 3, 2025
Stie cineva cum sunt produsele de la idropship.ro si cum se plateste, ce termene de livrare au etc? Am completat formularul de inscriere de pe site dar n-am primit inca un raspuns fie el afirmativ sau negativ. In termeni si conditii scrie ca poate dura si 30 de zile pana cand sa fie verificata o cerere de inscriere…
Buna! E foarte util ceea ce ati scris, dar nu e nici un cuvint despre cadrul legal. Permite oare legislatia Romaniei acest gen de activitate?
Buna Corina,
Noi vorbim de lucrurile la care ne pricepem, adica despre partea comerciala.
Da, este legala partea de dropshiping, dar despre partea legala, cel mai in masura sa dea sfaturi este un jurist sau contabil.
Da, permite. Trebuie doar sa-ti infintezi o societate cu raspundere limitata, si exista cod CAEN la Registrul Comertului.
Toate bune si frumoasa da rnu suflati un cuvant despre CUM faci CONTBILITATEA pentru un astfel de dropshipping? Mie mi se pare partea cea mai spinoasa.
Deci cine cui factureaza, daca firma e inregistrata in RO si
1. vand in RO
2. vand in EU
3. vand in US
Nu iau in cosiderare un dropshipper in RO, nici nu cred ca exista ceva serios … Deci dropshipperul ar fi in EU sau US – cum functioneza monstrozitatea contabila?
POate cineva sa explice?
Buna Sanda,
Nu am suflat nimic despre asta, pentru ca noi ne ocupam doar de partea comerciala, cel mai in masura pentru asa ceva este un contabil.
Servus Sanda, dacă afli ceva, te rog sa îmi spui și mie, iar eu voi face la fel. Ma confrunt cu aceleași întrebări… Vreau dropshiper care are puncte în Europa și America și vreau sa vând în aceste doua continente.. Cred ca taxele sunt diferite și nu știu cum se poate face, dar ce știu este ca se poate.. Dacă știi pe cineva care cunoaște aceste lucruri, te rog anunță-mă și pe mine. Mult succes
Banuiesc ca aveti fiecare un contabil care trebuie sa stie obligatoriu toate modalitatile de vanzare, comert intern si extern UE sau NON UE.
Drept urmare intreabati contabilu, daca nu stie schimbati contabilu
Sanda, daca ai aflat ceva despre partea cu contabilitatea, m-ar interesa si pe mine pentru ca nu reusesc sa gasesc informatii nicaieri si nu inteleg cum functioneaza. Nu as vrea sa am probleme legale.
Se dau toate actele contabilului. Acte gen: extrasuri de cont(din paypal, de pe cardul firmei si/sau cel folosit pentru cumparaturile produselor) daca o sa fie necesar pana si print screen al produsului direct de pe site-ul de pe care ai comandat(nu mi-a fost cerut niciodata de contabil asemenea lucru dar nu stii niciodata).
Acu depinde si de tipul firmei … daca este SRL fara angajati atunci se platesc doar 2% impozit pe profit – fara TVA(pentru sub 69000 euro/an) peste suma respectiva crescand impozitul ajungand pana la a se adauga TVA in unele situatii si daca te decizi sa faci angajari.
Salut Cosmin,
Intrebarea mea este destul de pertinenta: daca fac dropshiping, cum faci cu bonul fiscal? adica, in cutie o sa fie un bon fiscal al furnizorului, atunci cand e vorba de o comanda cu un singur produs (desi nu cred ca e ok sa apara numele lui), dar ce faci atunci cand ai mai multe produse pe comanda, care or sa vina toate catre tine (pentru a fi transmise impreuna), ce pui in cutie, toate bonurile de la fiecare furnizor, ca nu iti permiti sa faci tu bon pentru toate, pentru ca depasesti comisionul agreat???? Multumesc
Salut Viorel,
Pentru comenzi e nevoie de factura, nu de bon fiscal.
Pentru a vinde produse de pe AliExpress in Romania, ai nevoie de stoc propriu, nu merge prin dropshipping pentru ca dureaza prea mult transportul, iar clientul nu vrea sa astepte 30-40 de zile pana ajunge produsul.
Salut! Am su eu o intrebare de la care sper sa primesc un raspuns. Cum se face facturarea atunci cand vrei sa comanzi un produs pentru al trimite cumparatorului tau ( bineinteles prin dropshipping)?
Salutare. Clientul iti face comanda tie, deci tu trebuie sa facturezi. Dar treaba cu dropshiping de pe AliExpress inca nu poate functiona bine in Romania pentru ca dureaza prea mult transportul produselor.
SAlut! Trebuie sa fii persoana juridica (sa ai o firma pentru) a vinde produse pe o platforma cum ar fi shopify?
Nu stiu cum sta treaba la ei, dar cand vinzi pe Gomag, trebuie sa oferi factura clientilor.
Deci DA, ai nevoie de firma, contabil, sa platesti taxe la stat etc.
Fiecare platforma eCommerce are sistemul ei propriu de facturare(invoice) ce poti sa o trimiti clientului(oricum se trimite automat dupa ce clientul comanda pe site la tine, factura/invoice ce trebuie data si contabilului pentru consemnare si pentru taxele de rigoare o data ce se trimit actele la Anaf). Dar acestea de mai sus doar pentru comenzile din afara tarii.
Si da ar trebui sa ai in special dupa ce incepi sa ai comenzi … o sa faca procesul mai usor pentru a fi acceptat de orice tip de platforma fara prea multe batai de cap.
Nu înțeleg, dacă clientul da comandă de un produs, cum sa transmite informatia clientului si adresa de domiciliul automat sau manual, partenerului de dropshiping?
Daca vrei sa faci dropshiping acesta este procesul. Cum altfel sa ajunga produsul comandat la client, daca cel care il trimite nu are adresa?
Salut,
In varianta in care ai firma in Romania dar vinzi in vestul Europei si USA unde marfa ajunge destul de repede, cum se procedeaza cu facturile de achizitie de pe Aliexpress care sunt necesare pentru contabilitate?
Nu ma refer la facturile emise de firma catre clientii ei, ci la facturile de achizitie ale firmei de la comerciantul de pe Aliexpress.
Problema este ca atunci cand testezi multe produse(3 pe zi) pentru a vedea ce poti sa vinzi o sa ai multi comercianti de pe Aliexpress de la care ai cumparat 2-3 produse(si le-ai vandut clientilor tai) care nu vor fi de acord sa iti dea factura.
Cum am spus si in webinar, lucrezi doar cu cei care iti dau factura.
Informatii fiscale mai bune gasesti la un contabil sau jurist.
Chinezii nu prea dau factura, poti sa iti intocmesti singur factura fara probleme. Nu e nevoie de stampila sau ceva din partea lor.
Salut , daca AliExpress este o varianta ce iese din discuție , având în vedere indisponibilitatea de a depozita un stoc de marfa. Ce alte opțiunii de calitate sj cu varietate in produse poți să recomanzi. Multumesc
Salut Nicu,
Vezi pe https://www.bigbuy.eu/ro/
Salut Cosmin, tu faci sau nu faci dropshiping? Cum ai ajuns la concluziile de mai sus?
Da, am facut dropshiping si am ajutat o multime de clienti sa faca asta.