Principalul avantaj cand te hotarasti sa investesti intr-o afacere eCommerce este faptul ca ai la dispozitie o multime de modalitati prin care sa ai succes si sa iti atingi obiectivele. Ai posibilitatea sa iti deschizi strict un magazin online traditional, cu stocuri, depozit de produse si managerierea completa a tot ceea ce tine de dezvoltarea magazinului. In paralel, sau chiar daca nu ai un site, poti sa vinzi in marketplace, cedand doar un comision administratorilor site-ului respectiv. Sau poti sa faci dropshipping.

Dropshipping-ul este o metoda de executie in retail, prin care un magazin online nu are un stoc fizic pentru produsele pe care le comercializeaza. Atunci cand un client finalizeaza comanda in site, comerciantul o transmite la furnizor si acesta livreaza produsele direct la adresa clientului.

Acest sistem de vanzare este unul performant, ce da rezultate concrete pe termen lung. Tu, ca si proprietar de afacere, poti sa te axezi strict pe dropshipping sau poti sa folosesti acest sistem pentru a testa noi idei de produse, fara a face investitii inutile. O multime de branduri din eCommerce au adoptat deja aceasta strategie pentru a-si dezvolta afacerea: testarea unor noi produse, noi piete de desfacere, acoperirea nivelului stocurilor etc.

Cum decurge tot procesul de tip dropshipping?

  1. Cauti un furnizor care accepta sa lucreze in sistem dropshipping – ai grija, furnizorii seriosi nu iti cer bani pentru faptul ca vrei sa colaborezi cu ei, nu vand la bucata clientilor, nu cer costuri pre-comanda si, de obicei, impun o limita minima de produse pe care trebuie sa le comanzi.
  2. Alegi produsele pe care vrei sa le pui la vanzare.
  3. Listezi produsele in site-ul propriu sau in marketplace.
  4. Clientul face o comanda si plateste (sau poate face plata ramburs), datele personale fiind inregistrate in baza magazinului tau.
  5. Tu transmiti comanda mai departe furnizorului si platesti pretul negociat.
  6. Furnizorul expediaza produsele clientului, cu datele de identificare ale magazinului tau.

Cum arata reteaua de aprovizionare in dropshipping?

  1. Producator – acesta creeaza, practic, produsul si, de cele mai multe ori, nu il vinde direct clientului ci angrosistilor si retailerilor, in cantitati mari. Este cel mai convenabil, la nivel de pret, sa cumperi direct de la producator. De obicei, producatorul nu are un depozit in care sa stocheze produsul, ceea ce te obliga sa asiguri un spatiu de depozitare de unde trimiti produsele. De aceea, este mai profitabil sa te orientezi spre angrosisti.
  2. Angrosist – acesta cumpara de la producator si stocheaza produsele, pentru a le vinde mai departe magazinelor. Stocurile angrosistului cuprind produse variate, de obicei, dintr-o anumita industrie si posibil sa impuna un anumit numar de produse, sub care nu poti sa comanzi.
  3. Retailer – acesta este cel care vinde direct clientilor. Din moment ce tu vinzi direct catre clienti, prin dropshipping, tu esti un retailer.

Desi furnizorul joaca un rol esential in dropshipping, acesta este complet invizibil clientului final. Dupa caz, acesta primeste coletele inscriptionate cu logo-ul si informatiile magazinului de la care a comandat produsele sau o cutie obisnuita. Sau, in cazul in care clientul primeste produsul gresit/produs avariat, contacteaza departamentul de suport al magazinului in care a finalizat comanda si retailerul va contacta la randul sau furnizorul, pentru a rezolva problema.

Simpla responsabilitate a furnizorului se refera strict la stocuri si livrare catre client. Orice altceva -marketing, suport clienti, dezvoltarea website-ului – este responsabilitatea ta, a comerciantului.

Pentru a intelege de ce dropshipping-ul este un sistem performant de vanzare, in cele ce urmeaza iti voi prezenta beneficiile acestuia.

Avantajele dropshipping-ului

  • Investitie redusa – in mod traditional, o afacere online cu produse de diferite dimensiuni incepe cu investitia unor sume de bani, in stocuri dar si spatiu de depozitare. Prin dropshipping, aceste costuri sunt scazute la aproape zero. Nu trebuie sa cumperi produsul decat in momentul in care ai o comanda sigura.
  • O modalitate usoara de start up – dropshipping este varianta perfecta pentru cei care doresc sa testeze anumite produse, inainte de a-si construi magazinul online propriu. Nu trebuie sa iti faci griji privitoare la inchirierea sau cumpararea unui depozit, impachetarea si livrarea coletelor, inventar si managerierea stocurilor, managementul returnarilor, atentie la nivelul stocurilor etc.
  • Dezvoltare usoara, cu investitii mici  – investitiile aditionale vor fi necesare doar pentru promovarea magazinului: marketing, SEO, AdWords, optimizarea conversiilor etc. Cu cat magazinul va fi mai vizibil pe web, cu atat ai mai multe sanse sa obtii profit.
  • Gama larga de produse – din moment ce nu cumperi produsele in avans, poti sa oferi o gama mult mai variata clientilor. Cand furnizorul adauga un nou produs pe stoc, tot ce trebuie sa faci este sa il adaugi (fara niciun cost) in website.
  • Locatie flexibila – poti sa iti coordonezi afacerea doar cu un laptop, de oriunde: cafeneaua ta preferata, de acasa, din vacanta, de la birou etc. Tot ce trebuie sa faci este sa ai la indemana canale deschise de comunicare cu furnizorii si clientii.
  • Usor de scalat – cand vrei sa iti maresti afacerea cu dropshipping, managementul si investitiile sunt mai simple deoarece nu tu esti cel care se ocupa de stocuri, livrare, returnari etc. E adevarat ca daca adaugi mai multe produse in site este nevoie sa pui la dispozitia clientilor un serviciu de suport corespunzator, dar investitia este mult mai mica, in comparatie cu un business traditional.
  • E un model verificat – poate crezi ca dropshipping este un model de vanzari de inceput, care promite cate in luna si in stele. Cu toate acestea, la nivel global, exista o multime de magazine online dezvoltate strict pe acest model de business, care se bucura de notorietate si autoritate pe piata de eCommerce.

Dupa cum poti observa, acest sistem este unul avantajos in mare parte, atat pentru incepatori cat si pentru oameni de afaceri cu experienta. Cu toate acestea, la fel ca si alte tipuri de afaceri, are anumite dezavantaje pe care trebuie sa le tii sub control, pentru ca modelul tau de business sa aiba succes.

Dezavantajele dropshipping-ului

  • Marja de profit este mica – avand in vedere faptul ca nu trebuie sa investeasca in stocuri si depozite, multi proprietari de afaceri de tip dropshipping sunt tentati sa ofere preturi foarte mici pentru produsele pe care le comercializeaza. Prin urmare, sunt in competitie directa cu tine, la acest nivel. Clientii compara produsele, de cele mai multe ori, din acest punct de vedere, ceea ce te obliga si pe tine sa scazi preturile.
  • Informatii putine despre situatia stocurilor – cand ai propriile stocuri, e usor sa tii evidenta produselor care intra si care ies din depozit. Cand lucrezi cu mai multi furnizori care au contracte si cu alte afaceri, se intampla ca produsul comandat sa nu mai fie pe stoc ceea ce te pune pe tine in situatia de a-i explica clientului de ce nu poate primi coletul in cel mai scurt timp.
  • Erorile furnizorului/furnizorilor – pana si cei mai buni dropshipperi se confrunta uneori cu probleme legate de executie si livrare. In acest caz, tu esti cel care trebuie sa ii ceri scuze clientului si sa iti asumi greseala. Ai grija la furnizorii pe care ii alegi si evita-i pe cei cu o imagine publica cel putin dubioasa. Astfel, vei evita pe cat posibil problemele: colete lipsa, avariate sau ambalate prost.
  • Strategie complexa de livrare – daca lucrezi cu mai multi furnizori, ceea ce face marea majoritate a dropshipperilor, intervin probleme la strategia de livrare in ceea ce priveste costurile aditionale si timpul de livrare. Trebuie sa comunici in permanenta cu furnizorii tai si sa stabilesti un set de reguli in ceea ce priveste stocurile, livrarea, procedurile de returnare ale produselor etc.

Adevarul este ca acest model de business este unul fiabil si functioneaza pe termen lung dar necesita si un nivel ridicat de atentie pentru a evita dezavantajele mentionate mai sus.

Citeste si: Mic Ghid Pentru Strategia De Livrare

Fie ca este vorba de o afacere de tip dropshipping sau testarea unor noi produse pe langa gama actuala a magazinului tau, exista cateva aspecte de care trebuie sa tii cont atunci cand iti alegi furnizorul:

academia de ecommerce

Intra in Academia de eCommerce

Suntem peste 2.700 de antreprenori in comunitate

Periodic ai sa primesti pe email informatii utile si studii de caz interesante despre cresterea vanzarilor online. Vrei?

1. Se integreaza cu platforma eCommerce folosita?

Da, majoritatea furnizorilor de produse pun la dispozitie un feed pentru ca tot procesul de preluare a informatiilor legate de produs (nume produs, poze, pret si eventual scurte descieri) sa fie automatizat in platforma. La fel poate fi automatiza si fluxul de comanda. De la inceput se poate stabili daca comenzile ajung direct la furnizor, sau le trasmiti tu manual dupa preluare sau confirmarea telefonica.

2. Carei parti ii revine responsabilitatea suportului pentru clienti?

Ai grija sa discuti cu furnizorul carei parti ii revine serviciul de relatii clienti. Stabileste de la inceput politica de returnare si cine se ocupa de anuntarea clientului final, in cazul in care intervine vreo problema.

3. Locatia furnizorului este apropiata de piata tinta?

De exemplu, daca vinzi in Romania, este preferential sa iti alegi un furnizor la nivel national sau local. In schimb, daca piata ta tinta este Europa sau America, livrarea va fi mai ieftina si mai rapida cand locatia furnizorului este apropiata de aceste piete.

4. Cum va arata pachetul livrat catre clienti?

Ar fi indicat ca pachetele in care sunt ambalate produsele sa fie inscriptionate cu informatii referitoare la magazinul tau: adresa, numar de telefon, website etc. De asemenea, discuta cu furnizorul cand este cazul sa introduca in colet cupoane de reducere, biletele personalizate, mostre de produs etc.

Odata ce ai stabilit regulile, e timpul sa alegi produsele pe care doresti sa le vinzi. Analizeaza oferta de produse disponibila a furnizorului si ia in considerare asteptarile/nevoile clientului pentru a construi o gama completa, de care acesta este interesat. De exemplu daca vinzi telefoane mobile sau it&c, poti sa adaugi in oferta accesorii.

Ia in considerare si sezonalitatea produselor, fie ca este vorba de perioadele deosebite din an (Craciun, Paste, 1 Martie, Valentine’s Day etc.), fie caracteristica produselor de a se vinde mai bine doar intr-un anumit sezon. De exemplu, daca ai un magazin de fashion, vara vinzi costume de baie si tricouri iar iarna, pulovere si geci.

Pastreaza o legatura deschisa cu clientii si ia in considerare feedback-ul oferit. Daca un client isi manifesta interesul pentru un produs din industria ta, dar pe care nu il ai in oferta, gandeste-te sa incluzi si produsul respectiv.

De aici inainte, decizia iti revine doar tie. Daca produsul testat are succes, poti fie sa il introduci in stocul magazinului, fie sa continui cu dropshipping, pentru a pastra costurile la un nivel redus. Sau poti vinde produse prin dropshipping intr-un marketplace.

Deoarece urmeaza sa scriu un articol despre cum poti sa vinzi direct pe eMag Marketplace, prin platforma Silkmart, este important sa cunosti care este diferenta dintre dropshipping si marketplace.

model dropshiping

Diferenta dintre marketplace si dropshipping

Marketplace-ul este un sistem de vanzare prin care un site permite listarea produselor sau serviciilor mai multor retaileri, pe care le vinde unei audiente uriase. Cand clientul finalizeaza comanda, aceasta este trimisa retailerului si acesta trebuie sa se ocupe de livrarea produselor.

E adevarat ca dropshipping-ul si marketplace-ul se bazeaza pe acelasi fundament: entitatea care vinde produsele nu detine controlul fizic asupra acestuia. Ambele se bazeaza mai mult pe distribuirea stocurilor de produse. Pe langa aceasta similaritudine, exista diferente importante intre cele doua canale:

  • Sursa

Marketplace: clientul final cunoaste identitatea cele de-a treia parti implicate in vanzare.

Dropshipping: clientul final nu stie de existenta furnizorului si a sistemului prin care ii este livrata comanda

  • Selectia

Marketplace:retailerul nu controleaza tipul de produs vandut de seller

Dropshipping: retailerul selecteaza, administreaza si promoveaza produsele furnizorului pentru a obtine un profit consistent

  • Pretul

Marketplace: sellerii seteaza pretul pentru clientul final

Dropshipping: retailerul controleaza pretul afisat

  • Executia

In ambele cazuri, nu retailerul detine controlul asupra executiei. Livrarea o face vanzatorul, fie ca e vorba de seller sau furnizor.

  • Serviciu clienti – returnarea produselor

Marketplace: clientul contacteaza sellerul direct

Dropshipping: clientul contacteaza retailerul care discuta cu furnizorul modalitatea de returnare.

  • Model de business

Marketplace: retailerul colecteaza banii de la client, isi pastreaza comisionul si trimite plata sellerului

Dropshipping: retailerul colecteaza plata si remite pretul negociat catre furnizor, pastrand diferenta.

Citeste si: 4 Ponturi Pentru Micile Afaceri In 2016

Ponturi pentru a avea succes

In primul rand, fie ca ai o afacere online traditionala, cu un magazin online de sine statator, fie ca faci dropshipping, nu uita sa prioritizezi nevoile si cerintele clientilor. Daca furnizorul ales are preturi foarte mici dar fiecare colet trimis are o problema, ai grija sa te reorientezi spre alt furnizor. Asigura intotdeauna servicii de calitate superioara si intretine o imagine publica pozitiva deoarece doar in acest fel poti sa atragi clienti noi si sa ii fidelizezi pe cei existenti.

In al doilea rand, concentreaza-ti eforturile pe marketing si SEO. Avand in vedere faptul ca nu mai trebuie sa investesti in stocuri si depozite, implica-ti bugetul disponibil pe promovare. Cu cat site-ul tau este mai vizibil si are mai multa autoritate in industria in care activezi, cu atat primesti mai multe comenzi – ai un ROI pozitiv si profit maximal.

In al treilea rand, specializeaza-te. Informatiile din bransa au demonstrat ca atunci cand un site se concentreaza exclusiv pe produse dintr-o anumita nisa, are o mai mare vizibilitate si notorietate, atragand un numar semnificativ de clienti. Plus ca e mai usor sa te organizezi si sa iti tii afacerea sub control.

De asemenea, gandeste-ti planul de afaceri pe termen lung si nu te impiedica de mici detalii. Nu trebuie sa fie totul absolut perfect cand iti lansezi afacerea ci ai oportunitatea de a perfectiona fiecare aspect, in timp.

Pentru a face totul mai usor pentru tine, la Silkmart, ai posibilitatea de a vinde in sistem dropshipping pe o platforma multi-channel customizata strict pe nevoile tale. Daca te-ai hotarat ca acest tip de afacere este potrivita pentru tine, nu mai ezita. Incepe sa cauti furnizori (fa o cautare pe Google, uita-te pe topfurnizori.ro, listafirme.ro, bizoo.ro, Alibaba etc. sau cauta recomandari), fa-ti planul de afaceri si hai la noi, sa discutam despre construirea si dezvoltarea magazinului tau online.

Follow me

Cosmin Daraban

CEO at Gomag
17 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 150 de magazine online din nise diferite.
Follow me