[Articol actualizat in ianuarie 2024]

Astazi am realizat un articol special in care vei afla cum sa faci o campanie de Paste profitabila pentru afacerea ta, ce etape trebuie sa cuprinda acest plan si o multime de ponturi utile prin care sa iti asiguri reusita.

In scurt timp vom fi invadati de o armata de oua, iepurasi, pui galbeni si pufosi, miei si mesaje de “Fie ca”.

In 5 mai 2024, crestinii ortodocsi si in 31 martie, cei catolici, sarbatoresc Pastile, o ocazie perfecta pentru a fi mai buni, a fi mai aproape de ceilalti si… a cheltui mai mult.

Practic, dupa Craciun, Pastele este cea de-a doua sarbatoare pentru care romanii sunt dispusi sa cheltuiasca un buget consistent.  

Indiferent de modul in care potentialii tai clienti aleg sa sarbatoreasca evenimentul, Pastile reprezinta o oportunitate uriasa prin care iti pozitionezi afacerea pe un loc mai vizibil, pentru a fi perceputa pozitiv de catre audienta.

Daca iti faci planul din timp si stabilesti o strategie completa de promovare pentru business-ul tau, acest eveniment te poate ajuta sa iti indeplinesti urmatoarele obiective:

  • sa promovezi o mai buna imagine publica
  • sa directionezi traficul spre website-ul tau
  • sa ii determini pe vizitatori sa converteasca, transformandu-se in clienti
  • sa ii fidelizezi pe actualii clienti

Pastele este o sarbatoare cu radacini religioase asa ca atunci cand iti faci strategia, trebuie sa fii extrem de atent la toate implicatiile care decurg din specificul evenimentului.

Poate clientii tai nu sunt toti crestini ori crestini ortodocsi, iar daca folosesti elemente de decor cu sens religios pentru design-ul site-ului, newsletter, postari pe Social Media, e posibil sa se simta ofensati/jigniti.

 Daca stii ca audienta ta nu este una omogena, ci este constituita din membrii de diferite credinte si religii, evita folosirea simbolurilor religioase: crucea, lumanarea pascala, pastile (pasca), pestele (ichthys), postul etc.

Cel mai important sfat pe care ti-l pot da este sa pastrezi totul cat mai generalist.

Pentru iepurasi, oua, pui de gaina si alte embleme comerciale nu se va supara nimeni.

Pe langa aceste simboluri, iti recomand sa te folosesti de sezonul de primavara in care ne aflam.

Acesta este un anotimp pe care oamenii il sarbatoresc de secole intregi, iar o astfel de abordare nu are cum sa fie jignitoare.

In aceasta campanie de Paste foloseste-te de simboluri ale primaverii cum ar culorile vii, florile, pasarile, verdeata etc. sau alte simboluri pe care oamenii le asociaza anotimpului si ar putea fi relevante si pentru afacerea ta.

Citeste si: 365 zile de eCommerce: Despre sezonalitatea produselor

O campanie de Paste incepe cu stabilirea obiectivelor

Orice plan de campanie incepe cu o analiza completa a site-ului si a afacerii tale online – SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunitati si amenintari), dar si stabilirea obiectivelor, care dau sens intregii campanii.

Poate produsele pe care le comercializezi nu fac parte din categoria dulciuri, ciocolata, mancare, haine sau cosuri pentru intreaga familie, dar asta nu inseamna ca nu poti sa iti creezi o campanie reusita pentru Pasti.

De exemplu, daca ai o afacere mica si vinzi produse care nu sunt, de obicei, cautate in aceasta perioada, gandeste-te in felul urmator:

  • clientii adora viteza si comoditatea – daca le oferi livrare extrem de rapida (preferabil a doua zi), dar si transport gratuit, cu siguranta se vor gandi de doua ori inainte de a-ti parasi site-ul.
  • deoarece Pastele este asociat cu invierea si noile inceputuri, aceasta perioada poate fi o oportunitate de a lansa un nou produs/serviciu sau a relansa un produs popular, care nu a fost disponibil in ultima vreme
  • oamenii iubesc cadourile si surprizele – poti sa le trimiti oua de Paste de ciocolata sau felicitari, pe care treci un cod de reducere si functioneaza ca un voucher.
  • oamenii adora concursurile si posibilitatea de a castiga ceva, fara efort – foloseste tehnici de gamification sau organizeaza concursuri tematice pe Facebook si alte retele sociale: imagini cu retete de mancare, outfit-uri, decoratiuni, mesaje originale de Paste etc.

Ofera o promotie speciala de Pasti

La fel ca si oricare alta sarbatoare importanta, Pastile merita propriile reduceri si promotii.

Iti recomand sa te folosesti de sentimentul de FOMO (Fear of missing out) si sa propui o limita de timp in cadrul careia clientul poate profita de reducerea acordata. In acest fel, il vei determina sa cumpere mai rapid.

Pe deasupra, o reducere speciala de Pasti te ajuta sa iti aliniezi afacerea, produsele sau serviciile, spiritului de sarbatoare.

Iata care sunt avantajele acestor reduceri:

  • Cresterea traficului. Discount-urile functioneaza ca o “momeala”, atragand mai multi vizitatori ceea ce duce la cresterea sanselor de conversie. Asadar, prin asigurarea unui design vizual atragator si a unor reduceri interesante, iti sporesti sansele ca vizitatorul sa iti verifice oferta si, in cele din urma, sa finalizeze decizia de cumparare in site-ul tau.
  • Ai oportunitati de up-selling. De Pasti, toata lumea adora cosuletele si pachetele de produse. Tot ce trebuie sa faci este product bundling – combinarea mai multor produse sub un singur pret. Creeaza astfel de pachete de produse sub tematica pascala, dintr-un produs aflat la reducere si unul la pret normal. In plus, poti sa plasezi strategic anumite produse premium in cadrul procesului de checkout. In acest fel atragi atentia utilizatorului si maximizezi sansele de a vinde usor produse mai scumpe.

Pentru ca impactul acestor reduceri sa fie puternic, nu uita sa le promovezi corespunzator pe Social Media, email, ads, blog sau pe orice al canal ce consideri ca ti-ar aduce rezultate.

reclama heineken paste

sursa: Generator.com

Personalizeaza comunicarea

Pentru ca impactul materialelor tale de promovare sa fie unul maximal, iti recomand sa incerci sa personalizezi fiecare mesaj transmis, pe baza informatiilor pe care le ai despre clientii tai (varsta, sex, educatie, localizare, istoric in site etc.).

De exemplu, la fiecare comanda introdu in colet si o felicitare prin care sa iti transmiti gratitudinea fata de client sau sa ii oferi puncte de fidelitate.

Acum e momentul potrivit pentru a-ti fideliza clientii existenti.

Foloseste-te de email pentru a le trimite mesaje personalizate prin care le oferi un discount special (mentionand faptul ca e destinat doar clientilor loiali) si le multumesti ca iti sunt clienti fideli.

Sau le poti trimite felicitarea prin posta.

Datorita faptului ca in ziua de azi email-urile sunt principalul instrument prin care comunicam, un material fizic, personalizat, cum este o felicitare are un impact foarte puternic asupra destinatarului.

jeep reclama paste

sursa: BlogBaladi.com

Foloseste bannere, flyere, afise

Daca targetezi o audienta locala iti recomand sa folosesti in aceasta campanie de Paste si de instrumente offline, pentru mai multa vizibilitate. Foloseste bannere, flyere si afise, care sunt destul de ieftine de printat si distribuit:

  • incepe prin a determina care ar trebui sa fie reactia oamenilor dupa ce vad materialul respectiv. Foloseste un slogan scurt si usor de memorat, un URL simplu sau un numar de telefon
  • alege simplitatea si claritatea. Scopul tau este ca oamenilor sa le fie usor sa citeasca materialul respectiv, sa il inteleaga si sa stie ce au de facut, dupa o singura citire
  • foloseste culori vii, contrast sau imagini originale, pe tema sarbatorii pascale si a primaverii, pentru a atrage atentia
  • foloseste fonturi mari si lasa suficient spatiu in cadrul textului
  • plaseaza strategic materialele de promovare, in zonele pe care stii ca le frecventeaza publicul tau tinta: statii de autobuz, centre comerciale etc.

De asemenea, tot in cazul in care publicul tau tinta este unul local, organizeaza sau sponsorizeaza un eveniment ce are legatura cu Pastile.

De exemplu, organizeaza o vanatoare de oua, un eveniment pentru copii unde pot face fotografii cu iepurasul de Paste sau implica-te intr-o campanie de responsabilizare sociala, sponsorizand o casa de copii, un azil de batrani, un centru pentru persoane cu handicap, spital, scoala etc.

Fa-ti strategia de email marketing

Email marketing nu este un instrument foarte scump pentru a-ti promova afacerea.

E nevoie ca lista de abonati la newsletter-ul tau sa fie suficient de mare (te sfatuiesc sa creezi ghiduri si landing page-uri speciale cu vestea ca oferi discount, pentru ca oamenii sa iti lase adresa de email din timp), pe care trebuie sa o segmentezi in functie de diferite criterii (demografice, geografice, istoric in site etc.). I

n cadrul strategiei de email marketing ai grija la urmatoarele lucruri:

  • determina obiectivul mesajelor transmise si fii clar atunci cand alegi un buton de call-to-action: vrei ca oamenii sa cumpere? vrei ca oamenii sa te urmareasca pe social media sau sa participe la un concurs? vrei ca oamenii sa iti viziteze magazinul fizic? Stabileste de la inceput obiectivul dorit si evita ambiguitatea: destinatarii mesajelor tale ar trebui sa stie clar ce au de facut dupa ce iti citesc email-ul.
  • nu te lungi cu textul email-ului, ci fa-l cat mai aerisit (cu spatii albe, bullets, aliniate etc.), pentru a fi mai usor de consumat
  • ai grija la design-ul si imaginile folosite in email. Daca nu stii sigur care este religia destinatarilor tai, evita simbolurile religioase si orienteaza-te spre simboluri pascale comerciale sau simboluri ale primaverii
  • concentreaza-ti 80% din atentie spre subiectul email-ului. Nu are nicio importanta ca textul email-ului si elementele vizuale sunt exceptionale, daca utilizatorul nici macar nu iti deschide mesajul.
  • apeleaza la FOMO si limiteaza oferta trimisa pe email pentru un anumit interval de timp.
  • trimite mesaje de gratitudine si felicitari, pentru a-ti fideliza clientii si a-i directiona in site

currys reclama paste

sursa: Ads of the World

Ai grija la continut

Content marketingul te poate ajuta sa ajungi la emotiile potentialilor tai clienti, sa le oferi raspunsurile la nevoile si dorintele exprimate si sa vinzi mai mult. Aliniaza-ti continutul conform spiritului de sarbatoare din aceasta perioada si creeaza materiale relevante si utile pentru vizitatorii tai:

  • DIY – tutoriale video, articole de tipul how-to etc., cu sfaturi pentru clienti prin care pot sa creeze singuri: cosulete de Pasti, iepurasi, oua etc.
  • Ustensile de bucatarie – retete, tutoriale insotite de elemente multimedia pentru a exemplifica pasii pentru prajituri, feluri deosebite de mancare
  • Casa si gradina – decoratiuni, articole de tipul “10 secrete pentru o vanatoare de oua reusita”, “5 pasi prin care sa iti pregatesti curtea pentru Pasti” etc.
  • Fashion/Cosmetica – sugestii, trenduri pentru sezonul de primavara-vara. Daca ai posibilitatea, poti sa creezi un video cu 100 de ani de vestimentatie purtata de doamne/domni pentru sarbatoarea pascala. Iar daca e un video bun, posibil sa ajunga viral.
  • Librarie – recenzie “Cele mai bune 10 carti de Pasti pentru copii”, “Cartea perfecta pentru weekend-ul prelungit de Paste” etc.
  • Florarie – tutorial cu aranjamente florale pentru masa de Paste, curte, livingroom etc.
  • Programare/IT/Design – nu e neaparata nevoie ca elementul ascuns sa fie un ou sau un iepuras, ori sa fie ascuns undeva vizibil in pagina website-ului, in cazul in care folosesti gamification pentru o mai mare vizibilitate a brandului. Programatorii se pot juca in cod, in imagini etc. De exemplu, daca dai click dreapta in pagina coca-colacompany.com si selectezi “view page source vei da peste o supriza.

cod sursa coca cola

Organizeaza un concurs pe Facebook sau Instagram

Din perspectiva unui marketer, Pastele este o sarbatoare care iti ofera oportunitatea de a folosi creativ continutul pe retelele de socializare.

Indiferent de nisa in care activezi, Social Media Marketing este un canal eficient pentru a imbina entuziasmul acestei sarbatori cu mesajul pe care vrei sa il transmiti intregii comunitati.

Cele mai eficiente retele in Romania sunt Facebook, Tik Tok si Instagram (depinde si de specificul afacerii tale), deoarece sunt retele preponderent vizuale, cu un impact puternic asupra utilizatorilor.

Aici poti sa folosesti hashtag-uri reprezentative, pentru a tine evidenta tuturor membrilor comunitatii tale si a mentionarilor pe retea.

Prin urmare, organizeaza consursuri, in functie de publicul tinta si produsele pe care le vinzi, astfel incat sa cresti numarul de like-uri, interactivitatea pe pagina si, in cele din urma, vanzarile de Paste:

  • impune o regula pentru intrarea in concurs: utilizatorii sa dea share/like/comment unei postari/imagini cu informatii despre concurs si despre premii sau sa foloseasca un anumit hashtag
  • poti organiza un concurs de fotografii: retete pentru Paste, outfit-uri, decoratiuni etc. pe care il poti juriza cu ajutorul voturilor fanilor paginii sau prin like-urile primite
  • poti spori interactivitatea pe pagina cu ajutorul fanilor tai. De exemplu, daca ai o noua mascota a magazinului (o pisica, un catel, alt animalut etc.) le poti cere sugestii de nume. Nici nu iti dai seama cat de inventivi sunt fanii tai.
  • discount, un cadou sau o surpriza acordata pentru cel mai bun: sfat de Paste, motiv pentru care Pastele iti aduce bucurii, descriere a activitatii din ziua de Paste etc.   
  • dupa ce stabilesti tipul de concurs pe care il vei desfasura, ai grija sa iti promovezi evenimentul cu ajutorul Facebook Ads si sa dai boost la postari
  • ai grija ca premiul tau sa fie destul de bun pentru fani – trebuie sa fie ceva de care au nevoie in apropierea Pastelui (un cos de produse pentru sarbatorile pascale, un produs pe care il comercializezi, ciocolata etc.), si ar trebui sa fie valoros. In caz contrar, oamenii nu vor fi motivati sa acorde atentie concursului, sa participe si sa il promoveze.

reclama embark paste

sursa: 1designperday.com

Foloseste gamification

Reducerile si voucherele pot fi acordate direct potentialilor clienti sau pot fi considerate premii, acordate in cazul in care vizitatorii depun efort in cautarea unui simbol pascal, ascuns in site.

Aici ma refer la gamification, tehnica despre care am discutat si in articolul Gamification: Cum Iti Cresti Vanzarile Trimitandu-l Pe Client La Joaca.

O modalitate prin care poti folosi gamification este organizarea unei vanatori de oua de Paste, in website sau pe paginile de Social Media.

Utilizatorii vor trebui sa navigheze pe paginile site-ului pentru a descoperi ouale ce ofera vizitatorilor norocosi o recompensa: un discount, transport gratuit sau un cadou surpriza la fiecare comanda.

Daca faci gamification pe pagina de social, incarca mai multe fotografii (peste 20), printre care si fotografia in care se afla elementul pe care oamenii trebuie sa il gaseasca.

Aceasta tehnica simpla incurajeaza utilizatorii sa acceseze diferite spatii si pagini din site de care, in mod normal, nu ar fi interesati.

Folosind gamification, e posibil sa descopere si sa cumpere un produs/serviciu atragator, de care, in alte conditii, nici nu ar avea habar.

fleur of england paste

sursa: 1designperday.com

Optimizeaza-ti site-ul

Inainte de a aplica strategia de marketing aleasa, este nevoie sa iti optimizezi afacerea:

  • ai grija ca site-ul tau sa fie mobile-friendly. In acest scop, foloseste un design responsive sau o varianta alternativa, disponibila pentru cei care iti acceseaza site-ul de pe dispozitivele mobile
  • afiseaza cele mai bine vandute produse in partea din fata a magazinului tau –  oamenii au nevoie de maxim 3 secunde pentru a se hotari daca raman in site sau il parasesc iar promovarea celor mai populare produse ii poate determina sa ramana si sa converteasca
  • ai grija ca termenii cheie folositi in anunturile platite Ads sa fie aceeasi cu cei din landing page-ul de destinatie. Pentru a crea un landing page in platforma Gomag, trebuie sa accesezi modulul “Continut”, apoi “Pagini” si sa urmezi aceiasi pasi cu cei din articolul Cum setezi o campanie Black Friday la Gomag
  • fa cross-selling. Pregateste-ti din timp ofertele complementare (accesorii, de exemplu) pentru produsele pe care le vinzi. Daca ai o afacere online dezvoltata pe platforma Gomag, poti sa setezi aceasta functionalitate din meniul “Produse”, tab-ul “Cross-sell”.
  • daca vrei sa faci o schimbare in design-ul paginilor sau sa folosesti alte expresii si culori, testeaza mai intai cu A/B Testing sau Multivariate Testing, pentru a identifica ce variabila functioneaza mai bine.
  • monitorizeaza-ti site-ul si materialele promovate cu ajutorul Google Analytics sau a altor soft-uri de analytics.

Nu iti pune ouale intr-un singur cos

La fel ca si in cazul oricarei alte campanii de marketing, e important sa te folosesti de mai multe canale, pentru a-ti asigura succesul. Profita de avantajele instrumentelor si resurselor disponibile acum in industrie pentru a ajunge la piata targetata, cu costuri minime.

Nu poti sa te bazezi exclusiv pe Ads; si grija mare la landing page, anunturile tale platite nu au niciun efect daca il directioneaza pe utilizator in Homepage sau intr-un site execrabil.

Nu poti sa te bazezi doar pe scrierea de articole in blogul magazinului, atata timp cat nu le promovezi eficient pe Social Media sau prin intermediul influencerilor.

Strategia ta de marketing pentru sarbatorile pascale ar trebuie sa cuprinda o combinatie de tactici si instrumente care te pozitioneaza favorabil in fata publicului tau tinta, se aliniaza spiritului evenimentului si te diferentiaza de competitorii tai.

Sa stii, in Romania, prea putine afaceri online sau offline isi fac o strategie completa si creativa pentru Paste. Prin urmare, depinde de tine sa faci diferenta in industria in care activezi si in toata nisa de eCommerce.

Citeste si: Santa’s secrets: cum sa-ti cresti vanzarile de sarbatori

Probabil ai auzit si tu ca e nevoie sa cheltuiesti bani pentru a castiga bani, dar asta nu inseamna ca trebuie sa investesti un buget enorm in campania ta de marketing pe tematica pascala. 

Incepe cu pasi mici si, pe parcurs vei creste.

Testeaza fiecare discount si modificare pe care o faci in site-ul tau, pentru a afla cum raspunde publicul tau tinta si vezi care variabila da rezultate mai bune.

Incepe prin a-ti stabili obiectivele pentru aceasta campanie de Paste si apoi include in strategie tactici de marketing cu costuri decente, in functie de specificul afacerii tale.

Daca ai o audienta locala, poti folosi si instrumente offline (postere, flyere, bannere, evenimente etc.), iar daca ai o audienta nationala, mai putin omogena, segmenteaza-ti potentialii clienti si trimite-le mesaje personalizate, organizeaza concursuri pe Social Media, foloseste-te de gamification si continutul din blogul magazinului etc.

Nu trebuie sa fie nimic greu sau prea scump: gandeste-te la profilul clientului tau ideal, la produsele sau serviciile pe care le comercializezi, la sarbatoare pascala si ce inseamna aceasta pentru publicul tau.

Vorbeste direct emotiilor consumatorilor si te asigur, rezultatele pozitive nu vor intarzia sa apara.

Daca ti-a placut acest articol, continua sa ne urmaresti.

Descopera informatii utile, noi si ponturi pe care poti sa le pui chiar tu in aplicare, pentru ca afacerea ta sa obtina notorietate pe piata de eCommerce din Romania.

Citeste si:

Cosmin Daraban