12 minute timp de citire

Mi-a venit o idee.

Daca tot e vara si majoritatea magazinelor online au un volum mai mic de vanzari, nu inseamna ca trebuie sa te plictisesti si sa astepti sa treaca odata vremea.

Si caldura asta.

Asa ca am creat un ghid (care a iesit destul de mare fata de ce am gandit initial) cu 30 de idei de marketing numai bune de aplicat pe timp de vara. 

via GIFER

Dar nu numai.

Azi povestim despre primele 10 idei de marketing ale acestui ghid, aplicabile oricand dar mai ales in momentul in care alegi sa investesti in campanii sustinute. 

Sunt tactici de promovare si actiune usor de aplicat, punctuale, care iti economisesc timp si te ajuta sa eviti greselile.

Pont. Saptamana viitoare publicam urmatoarele 10 idei, asa ca stai pe-aproape.

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

1. Intrerupe tiparul in postarile de pe Facebook

Din ce am vazut la muulte magazine online, paginile de Facebook Business sunt in general populate cu postari… previzibile.

Lumea isi promoveaza produsele si nu e nimic gresit in asta. Dar o fac prost.

Pentru ca e o diferenta intre a posta pur si simplu link-uri spre paginile de produs constant, repetitiv, sau a face postari diversificate, a pune accentul pe stilul de viata creat de produsele si business-ul tau.

Sau a investi timp si resurse in crearea unei comunitati active in jurul paginii.

Ok. Ce poti sa faci?

  • Posteaza idei si tutoriale de folosire a produselor tale
  • Posteaza lifestyle dat de produsele tale
  • Posteaza imagini cu produsele tale din mai multe unghiuri
  • Organizeaza #cevafriday sau orice alta zi – legat de nisa ta, legat de o emotie, legat de un concurs (de exemplu, organizezi in fiecare saptamana un concurs cu glume sau poze sau orice altceva si alegi castigatorii random)
  • Pune-le intrebari urmaritorilor tai si invita-i sa isi exprime parerile
  • Posteaza imagini sau video-uri cu clientii tai 
  • Unboxing
  • Posteaza imagini cu tine si echipa ta, la birou, in depozit, la evenimente etc.
  • Schimba cover-ul pentru a sprijini campania de vara
  • Schimba reclamele cu unele pe feeling-ul de vara

2. Creste rata de engagement cu video

Am intrat in era video-ului asa ca pana si micile afaceri nu mai au nicio scuza sa nu se adapteze la acest trend.

Vezi tu, creierul nostru este programat sa reactioneze la miscare. Si suntem atrasi emotional catre povesti… asa ca ai grija sa tii cont de aceste lucruri in strategia ta de marketing.

Filmeaza cu telefonul daca e cazul (azi oricum majoritatea smartphone-urilor au camere decente sau mai mult decat decente). 

Nu trebuie neaparat sa investesti in aparatura pentru a crea video-uri bune.

Cum folosesti video-urile?

  • Daca organizezi un eveniment sau un workshop, filmeaza un clip de prezentare & invitatie si posteaza-l pe YouTube, Facebook, chiar Instagram daca e sub 1 minut. Poti sa faci si un live pe Facebook.
  • Testeaza reclamele folosite in campaniile pe display si in varianta video.
  • Fa articole in blog pe baza video-urilor tale si viceversa
  • Sprijina orice campanie noua de marketing cu un video: prezentare, reclama, invitatie, flash sale etc.

Crede-ma, odata ce vei vedea rezultatele, o sa te minunezi cum de nu te-ai gandit sa folosesti video-urile mai devreme.

video-unboxing

3. Creste-ti CTR-ul cu 20-30% folosind emoji

  • Ai grija ca emoticoanele sa fie relevante in mesajul pe care il transmiti.
  • Nu folosi prea multe emoticoane pentru a nu deruta utilizatorii: daca ai mai mult de 5 emoticoane, deja mesajul devine greu de descifrat
  • Evita sa complici prea tare mesajul sau sa comunici doar in emojis. Altfel, cu cat faci oamenii sa gandeasca mai mult, cu atat ii indepartezi mai tare.
  • Incearca sa vezi si din alta perspectiva: daca mesajul tau si emoticoanele ar putea fi interpretate altfel decat doresti tu sau ar jigni / ofensa pe cineva, renunta la idee.
  • Verifica orice emoticon nou folosit, s-ar putea sa insemne altceva decat ceea ce crezi.
  • Foloseste ultima tehnologie disponibila pe piata pentru a ajunge la clienti: fie ca este vorba de Instagram, Snapchat etc. Inainte de toate, trebuie sa identifici care este cea mai utilizata retea de catre public, si apoi sa te promovezi prin emoji marketing pe aceasta.
  • Gandeste mobile mai intai. Sa nu uitam ca un procent important de vizite si conversii au loc de pe dispozitivele mobile. Inainte de a lansa o campanie de emoji marketing, ai grija ca utilizatorii mobile sa aiba acces la mesajele tale.

emoji-postare

4. Activeaza ManyChat

In Gomag ai integrare gratuita cu ManyChat, un instrument pe care poti sa il folosesti gratuit (pana la un anumit numar de abonati la mesajele tale).

Ce iti permite aceasta integrare este sa afisezi un chat direct in site-ul tau, pentru a invita clientul sa deschida o conversatie cu tine, din propriul lui cont de Messenger.

Asadar, cum poti folosi ManyChat?

  • Poti sa califici lead-urile, intretinand o conversatie cu abonatii si, datorita conditiilor, sa ii segmentezi mai bine
  • Poti sa trimiti noutati, ultimele articole pe blog, ultimele video-uri, stiri, invitatii sau actualizari
  • Poti sa retargetezi clientii care nu au cumparat, cu oferte din campaniile de sezon
  • Poti sa trimiti continut personalizat in functie de sex

Si multe altele.

manychat-magazin-gomag

Citeste si: Chatboti de la A la Z si comertul conversational [Partea I]

5. Califica lead-urile, nu le aduna doar

In ultimele 6 luni am facut mai multe teste pe diverse magazine online, cu precadere clienti Gomag. 

Si am vazut ca multi cer adresa de email a utilizatorilor, fie printr-un pop-up, fie printr-o casuta de abonare afisata in partea de jos a site-urilor.

Pana aici toate bune.

Asa ca am inceput sa ne abonam la aceste magazine. 

De ce? Sa vedem ce fel de continut trimit, daca au un mail sau o secventa de bun venit, ce oferte promoveaza, materialele creative folosite, landing page-ul de campanie.

Concluzia? Nu-i prea buna.

Putine magazine au mesaje complete de bun venit, pe langa mesajul standard ca mail-ul a fost adaugat. 

Sau nu trimit deloc mail-uri. 

Sau trimit mail-uri odata pe luna. Sau prea putine au campanii sustinute, indiferent ca de sezon, de weekend etc.

Daca vrei sa obtii ceva de la abonatii pe care ii atragi, trebuie sa le-o ceri. 

Sa continui comunicarea pe care ei au deschis-o din proprie buna vointa, mai ales ca odata ce au avut incredere sa iti dea datele de contact, le va fi mai usor sa mai aiba odata incredere in produsele tale.

Cum califici lead-urile?

  • Le trimiti mesaje diferite in functie de segmentul in care se incadreaza (varsta, locatie, sex, actiuni in site, continutul de care sunt interesati)
  • Creezi continut in jurul punctelor lor problema (pain points) – bariere in calea achizitiei, bariere de intelegere a produselor tale (mai ales daca implica informatii tehnice), scuze etc.
  • Li te adresezi pe canalele pe care se afla: email marketing, remarketing cu Google Ads, YouTube, Gmail, retargeting cu Facebook Ads, chatboti etc.
  • Ii suni, vorbesti personal cu ei daca sunt clienti business sau in B2B

mail-bun-venit

6. Acapareaza atentia audientei tale cu Facebook Live

Poate clientii tai sunt pe plaja sau pe-un varf de munte sau cine mai stie pe unde.

Dar iti garantez eu, tot pe telefon stau. Pe Facebook, Instagram, Spotify si alte aplicatii.

Foloseste-te de acest obicei pentru a ramane in feed-urile si mintile lor, chiar daca nu cumpara in acel moment.

Ce poti sa faci intr-un Facebook Live?

  • Filmeaza la un eveniment – de exemplu daca vinzi skate-uri sau biciclete, filmeaza cateva demonstratii sau un concurs la un skate park
  • Filmeaza tutoriale – de ex. cum faci un machiaj de festival, cum iti ingrijesti pielea pe timp de vara, cum alegi scoica / scaunul de masina pentru bebe daca mergeti in excursie, la ce sa fii atent sau ce sa ai mereu in masina pe timp de vara (auto), cum iti pregatesti un mic dejun sanatos cu granola si fructe de padure etc.
  • Raspunde la intrebarile urmaritorilor tai
  • Anunta un concurs
  • Arata ce se intampla in spate – cum va racoriti voi la birou, o zi de nastere, cum se pregateste o comanda etc.
  • Discuta un pain point si ofera solutii (plus, poti oferi un voucher sau alta atentie celor care dau share live-ului sau comenteaza) 

facebook-live-video

7. Foloseste-te de FOMO pentru a incheia mai multe vanzari

Liste de asteptare. Timp limita. Cantitate limitata. Exclusivitate. 

Toate acestea fac parte din marketing-ul FOMO, bazat pe instinctul oamenilor de a evita sa rateze ceva ce le-ar face viata mai buna, mai frumoasa, mai comoda, mai asa cum vad ca fac si altii pe Instagram.

FOMO e asezonal, functioneaza intotdeauna, la fel cum e si… painea la romani, de exemplu. Unii o mananca oricand, cu orice 😀 .

Revenind, in perioada de vara, cand vanzarile incep sa scada, poti sa incerci urmatoarele:

  • Faci o campanie Summer Sale cu timp limitat sau Flash Sale / Happy Hour cu produsele pe care vrei sa le vinzi. Afiseaza un cronometru in hello bar si in pagina de produs si nu uita sa dai sfara in tara pe toate canalele pe care le folosesti: postari pe Facebook, reclame PPC, banner in site, pe newsletter etc.
  • Lansezi un produs sau un program de fidelitate de vara. Artificiul e ca inainte de lansarea propriu-zisa, faci valva in jurul produselor sau programului tau si inviti lumea intr-o lista exclusivista care poate accesa produsele respective. Sau sa se inscrie pe o lista de asteptare si vor fi prioritari la achizitia produselor noi / programului.
  • Iti iei un stoc limitat de produse de sezon si marchezi acest lucru in site si pe materialele de marketing. Uita-te doar la noua bere radler cu zmeura, lansata anul acesta. O vezi peste tot.

campanie-fomo

Citeste si: Emotii Care Vand – FOMO

8. Atrage trafic calificat cu cuvinte cheie long tail

Despre cuvintele cheie long tail am vorbit de nenumarate ori pana acum.

Spre deosebire de cuvintele scurte, generale, acestea vin la pachet cu o intentie comerciala mai mare. In momentul in care apari la acest tip de cautari, poti sa iti dai seama si de stadiul din buyer journey in care se afla utilizatorul.

Desi exista si tipuri de cuvinte cheie cu intentie informationala de care trebuie sa fii constient.

Uite, de exemplu:

Cautari informationale 

  • Sfaturi de optimizare SEO
  • Exercitii pentru slabit in 30 de zile
  • Top 10 telefoane mobile 2019
  • Cum fac bani online
  • Cum sa imi fac magazin online

Cautari cu intentie comerciala:

  • Cadouri haioase pentru ea
  • Pareri iPhone XS max
  • Lenjerii de pat livrare gratuita

Cautarile comerciale contin de obicei de la 4 cuvinte in sus, si pot include aspecte legate de comanda, pareri, review-uri, modele precise (de ex. amplificator subwoofer auto hifonics zeus zxi).

Sfatul meu este sa iti faci o strategie SEO atat pe cuvinte cheie long tail – pe care poti sa rankezi mai usor, cat si pe cuvinte cheie mai scurte, in care vei investi pe termen mai lung.

cuvinte-cheie-long-tail

Citeste si: SEO: Checklist pentru optimizarea magazinului tau online

9. Analizeaza-ti contul de Google Search Console

Daca pe perioada verii volumul de vanzari scade, profita de momentele mai libere pentru a-ti analiza site-ul si a incepe sa lucrezi la imbunatatirea lui.

Primul loc in care iti verifici statusul e Google Search Console si Google Analytics:

  • Vezi pentru ce cuvinte cheie rankezi / rankeaza continutul tau – identifici produsele vedeta si le poti promova mai eficient
  • Vezi cum interactioneaza utilizatorii cu rezultatele tale (click-uri, afisari, CTR etc.)
  • Verifica daca toate paginile importante sunt indexate in Google, actualizeaza continutul acolo unde este nevoie si cere o crawlare noua
  • Identifica paginile 404, erorile si paginile neindexate si rezolva-le (redirect 301 sau adaugi continut personalizat)
  • Verifica backlink-urile site-ului tau
  • Identifica paginile care performeaza bine dar si pe cele care performeaza mai prost. Ajuta-le sa creasca prin link-uri interne intre ele.
  • Identifica paginile care consuma inutil din timpul de crawlare. Pot fi pagini cu continut asemanator, cu continut putin sau care nu e necesar sa fie indexate. Fa redirect 301 sau adauga rel=canonical pentru acestea, catre pagini mai importante si care doresti sa rankeze bine.
  • Identifica oportunitati pentru optimizare – de exemplu, continutul din pagina cu care vreau sa rankez raspunde intentiei si interesului utilizatorilor? Daca e loc de imbunatatit (si mereu este), apuca-te de treaba.

google-search-console

10. Fa-ti un plan pentru ciclul de engagement al clientilor

Cunosti sensul expresiei palnie de vanzari. 

Si daca aceasta reprezinta pasii pe care trebuie sa ii parcurga clientii din punctul tau de vedere, ciclul de engagement al clientilor e ceva similar, ce prezinta stadiile din punctul de vedere al clientului.

Recunoastere / Awareness

In acest stadiu, clientul nu te cunoaste si nu a auzit de brandul tau. In acest pas trebuie sa il abordezi cu reclame, articole, materiale informationale si materiale de prezentare a brandului / produselor tale.

Examinare

In aceasta faza, clientul este constient de problema / nevoia lui, asa ca face comparatii intre tine si alte optiuni disponibile pe piata. Aici te diferentiezi prin propunerea ta de valoare unica, prin materiale ce castiga incredere (studii de caz, recenzii, dovezi sociale) si beneficii pentru consumator.

Achizitie

In momentul achizitiei, treaba ta este sa ii asiguri clientului o experienta constanta si pasi usor de parcurs pentru finalizarea comenzii.

Suport

Dupa achizitie, clientul trebuie sa stie ca tu esti in continuare disponibil sa il ajuti cu servicii de suport usor de accesat. 

Poate fi vorba de faptul ca nu e sigur cum sa iti foloseasca produsul sau are nevoie de servisarea acestuia la un moment dat, retur, garantii, are intrebari etc.

Loializare

Clientii apreciaza programele de fidelitate si cadourile din partea brandurilor – ceea ce ii poate face sa devina loiali magazinului tau, sa cumpere mai mult, mai rapid si mai des.

Sustinere

Practic, in aceasta faza, clientul este atat de multumit de produsele si serviciile tale incat te recomanda celor din jur. Poti sa stimulezi acest comportament oferindu-le beneficii speciale, vouchere, sanse de castig, puncte de fidelitate in plus, cadouri etc.

Acum e momentul sa vezi si tu care este ciclul de engagement al clientilor tai (de ex. unele tipuri de afaceri au ciclul mai lung sau mai scurt) si in ce faza se afla utilizatorii care intra in site-ul tau.

Pregateste continut si mesaje de marketing pentru fiecare stadiu, mai ales daca acum ai o perioada mai slaba in vanzari.

Buun. Pana saptamana viitoare (si cealalta viitoare) cand publicam urmatoarele 20 de idei, ai timp sa incepi sa aplici cel putin o parte din sfaturile regasite in acest articol.

Spor la aplicat si la vanzari, ne auzim in curand!

PS. Inca nu vinzi cu Gomag? Incearca platforma gratuit pentru 15 zile si descopera cum te ajutam sa vinzi mai comod si mai rapid, intr-o piata in continua crestere!

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.