9 minute timp de citire

O sa fiu cat se poate de scurt si de concret.

Stiu ca acum principala ta preocupare este sa iti sustii afacerea, intr-un moment in care comportamentul de cumparare si prioritatile clientilor s-au dat peste cap.

Indiferent ca #StaiAcasa sau inca nu ai aceasta posibilitate, e cazul sa iti aliniezi strategia de afacere la situatia de criza.

Atat pe moment, cat si pentru o lunga perioada de timp de acum incolo.

Vezi cateva sfaturi de bun simt care sa te ajute sa iti sustii afacerea in aceasta perioada:

  1. Pregateste afacerea si site-ul pentru perioada de dupa criza.
  2. Comunica in continuare cu clientii, spune-le ce se schimba si tine-i la curent cu masurile pe care le iei.
  3. Fa parteneriate cu furnizori locali, vinde produse romanesti.
  4. Creeaza continut nou (pe blog, in pagini, pe email), util in aceasta perioada si actualizeaza continutul vechi.
  5. Documenteaza produsele in amanunt. Actualizeaza paginile de produs cu informatii care raspund intrebarilor frecvente ale clientilor tai in aceasta perioada.
  6. S-ar putea sa fie nevoie sa regandesti modelul de business, pentru a putea functiona in continuare
  7. Promoveaza produsele cu pret scazut si pe cele foarte cautate in perioada critica
  8. Aloca bugetul pe reclamele care iti aduc deja conversii
  9. Vinde produse complementare si accesorii, in special catre clientii recurenti
  10. Gandeste un plan pentru a-ti plati toti furnizorii la timp
  11. Renegociaza contractele cu furnizorii, curierii si alte terte parti.
  12. Verifica stocurile si fa campanii de discount pentru produsele care risca sa ramana nevandute.
  13. Recomanda clientilor sa faca plata online si ofera optiuni pentru plata in rate.
  14. Foloseste un exit pop-up pentru a oferi un impuls celor care inca nu sunt decisi sa cumpere.
  15. Da dovada de empatie. Sa vinzi nu inseamna totul acum.

1. Pregateste afacerea si site-ul pentru perioada de dupa criza.

  • Daca deocamdata planurile pe termen lung pica (deoarece nu ai nicio siguranta ca maine vei avea aceeasi situatie ca si azi), fa un plan in fiecare dimineata si tine-te de el pe ziua respectiva. Maine slefuieste planul, la situatia de moment, si tine-te de el. Poimaine, mai aliniaza-l odata la situatia curenta si tine-te de el. Tot asa, zi dupa zi. 
  • Fa audit-uri asupra site-ului si vezi care e statusul actual. (cat de simplu se poate folosi magazinul, SEO, reclame, optimizarea ratei de conversie prin teste etc.)
  • Vezi unde poti imbunatati paginile site-ului si fluxul de vanzare catre client (stabileste o strategie de SEO pentru ca oamenii sa te gaseasca mai usor in motoarele de cautare, imbunatateste experienta oamenilor in site, fa-ti un calendar de continut nou si actualizeaza-l pe cel vechi etc.).
  • Rezerva-ti 1 ora pe zi, maximum, sa te gandesti cum sa iti transformi si optimizezi modelul de business pentru a continua sa rezisti pe piata.

2. Comunica in continuare cu clientii, spune-le ce se schimba si tine-i la curent cu masurile pe care le iei.

  • Nu e momentul sa te opresti din comunicarea cu clientii.
  • Posteaza pe retelele sociale care sunt modificarile in interactiunea cu clientii.
  • Arata-le cum ti-ai pregatit produsele, depozitul, oamenii etc. 
  • Spune-le cum arata acum fluxul de logistica atunci cand comanda de la tine.
  • Ruleaza o reclama pe audiente noi cu aceste informatii
  • Trimite-le un email (atentie, incearca sa segmentezi baza si sa le trimiti email-ul cu informatii de interes in functie de segment)
  • Schimba bannerul afisat pe homepage, punand accent pe beneficii si modul in care ai grija de clientii tai. Ai grija sa nu iti jignesti clientii prin mesajele de pe banner.

3. Fa parteneriate cu furnizori locali, vinde produse romanesti.

  • Transporturile si logistica nu sunt inca atat de grav afectate, insa nu te poti baza ca la fel vor sta lucurile si peste 2 saptamani
  • Gaseste furnizori locali pentru produsele tale si discutati despre conditiile necesare pentru a deveni distribuitorul lor 
  • Anunta publicul ca vinzi produse romanesti, prezinta-ti furnizorii pentru a crea incredere si pentru a le arata clientilor ca iti pasa de ei

4. Creeaza continut nou (pe blog, in pagini, pe email), util in aceasta perioada si actualizeaza continutul vechi.

  • Spune-le oamenilor cum sa iti foloseasca produsele in aceasta perioada
  • Fa articole si video-uri tutorial, utile, pentru a raspunde consumului mare de informatii in aceasta perioada
  • Iti poti incerca mana si la un webinar
  • Spune-le concret cum ii ajuta produsele tale, nu cat sunt de bune.
  • Linisteste-i, explicandu-le cum are loc procesul de comanda, de la depozit, pana la usa lor
  • Actualizeaza articolele sau paginile cu continut descarcabil cu informatii la zi

5. Documenteaza produsele in amanunt. Actualizeaza paginile cu informatii care raspund intrebarilor frecvente ale clientilor tai in aceasta perioada.

  • Foloseste timpul pe care il ai la dispozitie pentru a crea descrieri de produs originale, mai bine documentate 
  • Adauga imagini si video-uri in paginile de produs
  • Adauga datele actualizate privitoare la stocuri si termen de livrare, in toate paginile din site. (poti folosi si un hello bar care se afiseaza in tot site-ul)
  • Adauga toate datele, reale si corecte, de care au nevoie clientii pentru a se hotari sa cumpere (mai ales daca e vorba de produse care sunt foarte cautate acum)

6. E posibil sa fie nevoie sa regandesti modelul de business, pentru a putea functiona in continuare 

Nu-ti fie teama sa faci asta, pentru ca acum ai o multime de solutii care te pot ajuta sa pivotezi mai usor.

Poate va fi nevoie sa faci parteneriate noi.

Sau sa mizezi doar pe 1-2 categorii de produse.

Sau sa folosesti online-ul exclusiv dupa ce pana acum ai vandut doar offline.

Sau sa gasesti noi furnizori.

Sau sa oferi vouchere care pot fi folosite peste 6 luni, 1 an, 1 an jumatate.

Gandeste-te cum iti poti reorienta afacerea pentru a veni in intampinarea nevoilor clientilor in aceasta perioada. 

Si aici nu iti pot da o solutie clara, pentru ca aceasta depinde de fiecare afacere in parte.

Dar tine cont ca:

  • Oamenii vor cumpara din ce in ce mai mult online.
  • Accentul e pe indoor.
  • Piramida nevoilor ramane aceeasi si, pe cat de importante sunt nevoile fizice, pe atat de mult conteaza si cele psihologice. 
  • Viitorul e o nebuloasa, dar chiar daca nu au o privire clara asupra ce urmeaza, oamenii mereu isi vor face planuri.
  • Stirile negative se imprastie ca focul, deci ai mare grija ce le spui si cat de pushy esti pe vanzare. 

7.Promoveaza produsele ieftine si pe cele foarte cautate 

  • Ai sanse mici sa vinzi produse scumpe in aceasta perioada, mai ales daca nu sunt “esentiale”
  • Promoveaza produsele ieftine si pe cele cu preturi medii, prin campanii punctuale 
  • Ofera transport gratuit pentru produsele intens cautate in aceasta perioada sau pentru anumite categorii, de exemplu
  • Foloseste-te de rapoartele din Analytics si platforma pentru a vedea cum evolueaza lucrurile pe nisa ta, in site-ul tau. Creste sau scade bugetul de promovare in functie de datele de aici, nu dupa ureche.

8. Aloca bugetul pe reclamele care iti aduc deja conversii 

  • Daca vezi ca o reclama iti aduce conversii, creste bugetul. Poti testa si variante ale reclamei cu alte creative, pentru a evita sa obosesti audienta.

Foarte important!

Aloca si un buget, cat de mic, pentru reclame de brand awareness. Acestea te vor ajuta sa ramai in mintea oamenilor, iar ei isi vor aduce aminte de tine si dupa criza.

Avem n exemple de branduri care au scazut, inclusiv dupa criza, pentru ca au oprit comunicarea cu clientii. Nu zic sa iti investesti bugetul doar pe awareness, dar e important sa le spui oamenilor in continuare despre tine si brandul tau.

Altfel nu o sa le zica nimeni cine esti. 

9. Vinde produse complementare si accesorii, in special catre clientii recurenti

  • Cred ca brandurile care au reusit pana acum sa isi fidelizeze o buna parte din clienti, au mai mari sanse sa aiba vanzari constante, chiar si in aceasta perioada
  • Fa-le clientilor recurenti (dar nu numai) oferte speciale pentru produse complementare la cele pe care le-au cumparat deja
  • Adauga mici atentii sau cadouri in colete, pentru ca o surpriza placuta in perioadele nefericite creeaza un ecou puternic in mintea clientilor tai

10. Gandeste un plan pentru a-ti plati toti furnizorii la timp 

  • discutati despre esalonarea platilor, daca este cazul. In momentul in care tu nu platesti, altul nu o face si asa mai departe, apare o reactie in lant care va dobori tot ecosistemul existent la pamant.

11. Renegociaza contractele cu furnizorii, curierii si alte terte parti.

12. Verifica stocurile si fa campanii de discount pentru produsele care risca sa ramana nevandute.

  • Nu iti lasa banii blocati in stocuri. Chiar daca esti nevoit sa le vinzi cu un profit mai mic decat ti-ai propus initial, mai bine iti recuperezi costurile acum, decat sa ramai cu ele pe cap.
  • Daca ai multe categorii, imparte campaniile pe perioade, cu landing page-uri specifice fiecarei categorii / perioade (de ex. oferta de weekend, happy hour, oferte exclusiv pentru abonati, oferte exclusiv pentru cei de pe Facebook etc.)

13. Recomanda clientilor sa faca plata online si ofera optiuni pentru plata in rate.

  • Daca nu ai facut-o pana acum, e momentul sa implementezi plata online in site-ul tau.
  • Daca vinzi produse scumpe, chiar daca pe nevoie, ofera-le clientilor optiunea de a-ti plati in rate
  • Nu ii obliga sa plateasca doar online, nu inca. Multi oameni pur si simplu nu au bani pe card, nu au deloc incredere sa plateasca online sau fie ce motive. 
  • Asa ca recomanda intotdeauna plata online, dar lasa-le si optiunea de a plati in numerar.

14. Foloseste un exit pop-up pentru a oferi un impuls celor care inca nu sunt decisi sa cumpere.

  • Le poti oferi un discount, un cadou sau pur si simplu sa le amintesti care sunt beneficiile daca fac cumparaturi de la tine
  • Poti folosi exit pop-up pentru a le oferi un material gratuit ce se poate descarca, pentru a-i ajuta in aceasta perioada. Cere-le adresa de email daca sunt interesati de mai multe astfel de materiale

15. Da dovada de empatie. Sa vinzi nu inseamna totul acum.

  • Daca poti, permite-le angajatilor tai sa lucreze de acasa.
  • Ajuta acolo unde poti si cu ce poti: fie ca faci donatii, fie ca te oferi voluntar etc.
  • Raspunde clientilor cat mai repede (pe chat, email, la telefon, social media) si incearca sa ii ajuti, nu doar sa le vinzi.
  • Daca te gandesti sa te promovezi in legatura cu perioada critica, mai gandeste-te odata. 
  • Nu lasa parerile personale sa iti influenteze marketing-ul si modul de abordare al clientilor.
  • Publicitatea negativa… nu e intotdeauna “publicitate”, asa ca vezi sa nu iti declansezi singur o criza de imagine.

Ai grija de tine, de colegii tai si de clientii tai.

Cu putina organizare si flexibilitate din partea ta, vei reusi sa iti sustii afacerea. Fii transparent, continua sa comunici si ramai atent la reactiile clientilor tai.