De ce este acum cel mai greu si cel mai simplu sa incepi o afacere online?
In episodul de astazi din Doza de eCommerce mi-am propus sa vorbesc despre acest subiect atat de interesant si totusi atat de putin dezbatut.
O sa iti vorbesc despre toate aspectele care par sa fie impotriva noastra si cum le putem depasi cand vrem sa incepem un business online. Dar mai ales atunci cand vrem sa crestem.
Si multe alte sfaturi care iti vor prinde bine.
Cuprins: De ce acum e cel mai greu si cel mai simplu sa incepi o afacere online
-
- De ce e foarte greu sa te afirmi in piata? Sa cresti mai mult decat iti doresti?
- De ce este acum mai simplu sa iti deschizi o afacere online? (din punctul meu de vedere)
- Iata cateva elemente simple care te pot ajuta
- Tool-uri accesibile pentru analize de marketing si business
- Testeaza-ti ideea cu un MVP
- Foloseste marketplace-urile in favoarea ta
De ce e foarte greu sa te afirmi in piata? Sa cresti mai mult decat iti doresti?
In primul rand, pentru ca acum exista o competitie mai mare (in special in zona de eCommerce).
Vedem magazine peste tot. Unele mai mari, altele mai mici.
Mai mult, exista si marketplace-urile (ca eMAG-ul) care au luat amploare in ultimii ani.
Probabil te gandesti ca ai nevoie de bugete mai mari pentru a creste – si am sa-ti dau dreptate.
Adevarul este ca, acum 10-15 ani era mai greu sa intri in piata.
De ce? In primul rand, tehnologia era una invechita, dar si accesul la ea era limitat.
Preturile pentru tehnologie, ma refer la platforme/ site-uri, erau incredibil de mari. Foarte putini se incumetau atunci sa intre in piata. Poate doar cei curajosi sau vizionari, as putea spune.
Mai mult decat atat, erau resurse putine pe partea de marketing si promovare.
Google si Facebook erau la inceput. Daca voiai sa lansezi ceva trebuia sa mergi pe TV, radio si print. Aceasta pentru ca piata inca nu dezvoltase cultura pentru cumparaturile online.
Acum, statisticile spun ca un client cumpara in medie si de 9 ori pe an. Ceea ce este foarte ok, iar acest lucru se datoreaza tehnologiei si educarii clientilor.
Logistica era si ea destul de limitata (sau chiar inexistenta). Ma refer la depozitare, curierat, plati – lucrurile la care stam foarte bine in prezent.
Deci, cam acestea au fost problemele mari care te opreau inainte sa intri pe piata (chiar daca era o competitie mai mica).
Citeste si: Potentialul de crestere al afacerii tale – Tu stii cum sa iti cresti business-ul?
De ce este acum mai simplu sa iti deschizi o afacere online? (din punctul meu de vedere)
Acum ai acces la o tehnologie avansata care te ajuta in business-ul tau, in marketing, vanzari, gestionarea afacerii, a echipelor, a cresterii si educarii tale. Clientii sunt mai educati… sunt o multime de motive.
Dar sa le luam pe rand.
-
Platforme puternice
Platformele de eCommerce, precum Gomag, dar si cele pentru creare site-uri sunt mult mai puternice. Practic, poti sa intri pe piata foarte rapid.
Mai exista si platforme de facturare, gestiune relatii cu clientii, CRM, ERP, care iti gestioneaza intreg business-ul.
Ai acces la multe solutii de plata si, mai ales, la digitalizarea lor (criptomonede, telefon, ceas).
-
Tehnologii de marketing si promovare
Inainte nu cred ca exista notiunea de targetare avansata a clientilor. Acum, datorita lui Google si Facebook, a datelor pe care le au aceste platforme despre comportamentele utilizatorilor, poti sa mergi foarte tintit cu produsele pe care le ai.
Google te ajuta sa devii vizibil in motoarele de cautare. Pentru aceasta, este nevoie sa incepi sa produci continut, lucru care este gratuit.
De exemplu, noi, la Gomag, iti punem la dispozitie o multime de resurse in acest sens.
Vezi tu, lucrurile acestea nu existau acum cativa ani. De aceea zic ca acum este mai simplu sa iti lansezi un business.
Iata cateva elemente simple care te pot ajuta
Retelele sociale
Cu siguranta ai cel putin un cont pe o platforma de social media (Facebook, Instagram etc.). Foloseste acest lucru in avantajul tau.
In cazul Facebook-ului, iti poti promova afacerea pe contul personal, poti sa iti creezi o pagina pentru business-ul tau si poti sa iti faci un grup/ o comunitate in care sa strangi oameni in jurul produselor tale/ serviciilor pe care le oferi.
Poti sa incepi cu ce faci tu in fiecare zi. Sa combini viata personala cu cea profesionala.
Daca iti doresti sa fii un antreprenor de succes, iti recomand sa fii cat mai implicat.
Nu va functiona abordarea „sunt antreprenor pana la ora 16.00, de luni pana vineri. Apoi sunt tatic, sot, iubit… orice altceva.”
Fii acelasi mereu si fii implicat. Altfel, vei avea probleme pe toate planurile.
Citeste si: Promovare Facebook & Instagram – 10 Idei pentru strategia Social Media
Influencerii
Multi spun ca influencerii sunt doar acele persoane care au multi followeri si activitate multa pe retelele sociale (de ex., Instagram). Si nu prea sunt de acord cu asta.
Influencer esti atunci cand reusesti sa transmiti suficienta incredere, catre suficient de multi oameni. Iar acest lucru il poti face pe absolut orice canal.
Influencerii nu sunt doar cei de pe Instagram. Gandeste-te si la bloggeri, vloggeri.
Ideea este ca si tu poti face asta sau sa incepi parteneriate cu persoane din zona pe care o vizezi.
Telefonul mobil
Poate cea mai importanta arma de marketing => telefonul mobil.
Telefonul mobil este legat de toate canalele de social media. Il poti folosi sa faci materiale video, audio, poze de buna calitate, pe care sa le postezi in online.
Periodic, poti crea un clip de 1-2 minute cu un produs nou, poze, stories – si profita la maximum de expunerea pe care o poti avea.
Gandeste-te ca lucrurile acestea nu existau acum 10-15 ani. Nu iti pui palaria de antreprenor si astepti sa se intample lucrurile. Lucrurile se intampla doar daca actionezi.
Content
Acum avem acces la foarte mult continut (video, podcasturi, articole, cursuri etc.).
Unele materiale sunt mai bune, altele sunt preluate si povestite si cu mici probleme pe partea de intelegere. Chiar si asa, este ok.
Important este sa intelegi cum sa iti filtrezi sursele de informare si cum sa actionezi dupa ce afli o informatie care te intereseaza.
Sfat! Nu pica in pacatul indoctrinarii (prea multa teorie si prea putina practica).
Treci la actiune!
Cursuri gratuite si platite
Acum poti testa o multime de surse de informare si vezi care si la ce te ajuta.
Mai mult, poti sa alegi sa faci diferenta dintre tine si altii care acceseaza aceeasi informatie.
Ma refer ca diferenta o fac banii, investitiile pe care le faci si timpul pe care il investesti in aceasta directie.
Acum exista o multime de cursuri ieftine care sunt adaptate la piata din Romania, la tehnologia de azi, la ce functioneaza azi si probabil o sa functioneze si maine.
Iti recomand sa acorzi macar o ora pe zi sa citesti, sa te educi (video, audio – ce vrei) ca sa cresti.
Nu imi spune ca nu ai timp. Zilnic petrecem zeci de minute pe retelele sociale fara sa facem ceva concret. Gestioneaza-ti timpul in avantajul visului tau.
Citeste si: 6 limite care te impiedica sa iti cresti afacerea online… si cum scapi de ele
Tool-uri accesibile pentru analize de marketing si business
Acum exista tool-uri eficiente de analiza atat pe partea de marketing, cat si pe partea de business.
De exemplu, exista listafirme.ro, unde poti sa urmaresti istoricul altor companii.
Atunci cand vrei sa intri in piata, e o practica buna sa iti analizezi competitia.
De exemplu, te uiti la site:
- Are numar de telefon afisat?
- Ce produse promoveaza?
- Cum le promoveaza?
- La ce preturi?
- Ce branduri sunt listate?
- Are in prima pagina produse mai ieftine sau mai scumpe?
Apoi, verifici partea de email marketing:
- Cum trimite newsletterele?
- Ce poze/ produse foloseste etc.
Are si blog?
- Cum scrie pe blog?
Este prezent pe retelele de socializare? Cati fani are pe Facebook? Care este strategia de marketing? SEO? Unde se promoveaza, cu ce produse?
Ce cifra de afaceri are? Care este numarul de angajati etc.,… toate aceste informatii le poti corela cu cresterea cifrei de afaceri.
Vezi in cat timp a ajuns acolo, cum si ce resurse a consumat – astfel poti analiza viteza de crestere.
Coreleaza si verifica pe similarweb.com, de exemplu. Asa aproximezi cat trafic are, vezi profilul de backlink-uri si poti sa iti faci o idee despre multe magazine si vezi ce si cum fac.
Testeaza-ti ideea cu un MVP
Cu ajutorul unui MVP (minimum viable product) iti poti testa ideea/ conceptul in piata.
Este simplu sa faci acest lucru cu Gomag.
Cum? Creezi un landing page cu lead generation (functionalitatea de captare adrese de e-mail si nume). Afisezi un banner cu produsele pe care urmeaza sa le aduci si un discount pe care promiti sa-l oferi.
Apoi, faci o campanie pe Facebook si/ sau Google. Poti sa investesti 100 lei sau 100 €, in functie de masa de oameni la care vrei sa ajungi.
Cu cat ai mai multe date, cu atat vei putea lua o decizie mai buna. Astfel, poti sa mergi pe ambele canale.
Practic, aduci oameni in site si iti validezi business-ul/ ideea in functie de interesul pe care il generezi.
Citeste si: 12 Trucuri ca sa iti dai seama daca ideea ta de business va vinde sau nu
Chiar am sa iti dau doua exemple in acest sens.
Prin 2010, un cunoscut a venit la mine cu o idee de business pe care voia sa o testeze.
Am creat o pagina, am introdus poze cu produse asemanatoare cu cele pe care voia sa le vanda, am afisat un numar de telefon si am facut o campanie de Google Ads. Am dat si un voucher.
Totul a avut in spate o investitie minima, care a adus rezultate. A luat legatura cu persoanele interesate si a obtinut primii clienti.
Ulterior, a mai avut o idee intr-o nisa interesanta (incaltaminte SH). Am procedat la fel (landing page, texte, numar de telefon), iar dupa o saptamana comanda primul tir de marfa.
Vezi tu, acum cativa ani, era imposibil sa iti validezi un business cu o investitie de doar 200-300 de euro, de exemplu.
Iar exemplele pot continua.
La un moment dat, o persoana (ulterior client) si-a facut o pagina de test pe Gomag (echipamente sportive, daca nu ma insel) si o campanie de Facebook Ads, iar intr-un weekend a strans comenzi de 8000 lei.
Si-a validat business-ul si a cerut activarea domeniului.
Acestea sunt lucruri pe care le poti face si tu in orice moment. Trebuie doar sa actionezi, despre asta este vorba.
Citeste si: Cum Iti Testezi Ideea De Business / Produs
Foloseste marketplace-urile in favoarea ta
Marketplace-urile sunt o alta modalitate prin care iti poti valida business-ul. Multi antreprenori fac asta cu investitii mici. Bine, platesc un comision (care, intr-adevar, este un pic cam mare pentru vanzari), dar functioneaza.
Poti intra in piata cu produse pentru care nu ai tractiune, pentru care ai nevoie de un buget foarte mare de marketing sau produse mai ciudate.
Poti veni cu un stoc de validare (100-200 de produse), creezi nevoia in piata. Apoi, iti poti mari stocul.
De exemplu, poti sa aduci accesorii pentru produsele respective pe care sa le vinzi pe site-ul tau.
Am avut clienti care vindeau pe marketplace, au devenit cunoscuti si cautati si au inceput sa aiba comenzi si pe site-urile lor. Fara sa faca actiuni de marketing.
Pe marketplace poti sa inveti sa vinzi international. Astfel poti intelege piata mai bine si sa te adaptezi mai usor.
via GIPHY
Imi amintesc de un client care a venit cu o idee foarte faina. Un joc pentru copii.
Am creat landing page-ul, am explicat jocul. Exista si un video pentru el. Cu un buget redus, am strans precomenzi de peste 3800 lei.
Planul era simplu. Din banii respectivi voia sa plateasca productia si sa trimita clientilor produsul.
Ulterior, clientul a luat-o intr-o alta directie, iar lucrurile nu au mai evoluat asa cum si-a dorit.
Citeste si: Cum sa vinzi in eMag Marketplace din magazinul tau online – Te ajutam sa simplifici lucrurile!
Daca ai o idee care functioneaza (pentru ca ai validat-o) amplifica-ti eforturile in acea directie pentru ca vei avea mai mult de castigat.
Cauti o platforma stabila pentru a-ti deschide un magazin online si a-ti creste business-ul in mod eficient?
Te invit sa testezi gratuit platforma Gomag! Descopera cum poti sa vinzi online mai repede si mai comod decat altii.
- 30 de sabloane pentru trusa ta de antreprenor - iunie 24, 2025
- Cum sa cresti traficul organic spre magazinul tau online - iunie 17, 2025
- 10 lucruri pe care trebuie sa le verifici in magazinul tau - iunie 10, 2025