O buna parte a prezentarilor mele din acest an s-au concentrat in jurul conceptului de “scalare”.

Acum, scalarea este un obiectiv urgent pentru afacerile aflate in plin avant de crestere sau pentru cele care au ajuns la un plafon pe care nu reusesc inca sa il depaseasca. Insa poate reprezenta un obiectiv SMART pe termen lung si pentru un startup.

Sunt sigur ca esti de acord cu mine. Pana la urma, cu totii ne dorim sa crestem predictibil si performant, fara sa fie nevoie sa investim direct proportional volumul de resurse. 

Vrem sa crestem cu costuri mai mici, cu cheltuieli mai putine si cu riscuri cat mai controlate.

Cel mai bun moment sa incepi planificarea pentru acest obiectiv, este acum. 

Asadar, vreau sa povestim putin azi despre sistematizare si automatizare – doua elemente must have in procesul de scalare.

Sigur ca discutia poate fi, apoi, dezvoltata in diferite directii, in functie de afacerea, publicul, resursele, instrumentele si echipa ta. 

Insa azi ne vom limita la partea teoretica, aplicabila la modul general, in special pentru magazinele online. Hai sa vedem despre ce e vorba.

 

Cuprins Sistematizare & Automatizare pentru o crestere scalabila

De ce ai nevoie de sistematizare si automatizare

Atunci cand vrei sa cresti valorificand elementele de unicitate ce dau un caracter special afacerii tale, va trebui sa fii… lenes.

Bill Gates spune “Aleg o persoana lenesa pentru a face o treaba grea. Pentru ca o persoana lenesa va gasi o modalitate usoară de a o face.”

In acest sens, regula de capatai este sa automatizezi tot ce nu contribuie direct la crestere – sa gasesti calea cea mai usoara pentru tine. 

Aceasta, impreuna cu sistematizarea te ajuta sa eliberezi resurse umane – si nu numai – astfel incat sa le directionezi spre activitatile cu adevarat importante.

Vezi tu, oamenii sunt facuti sa gandeasca, sa fie creativi, nu neaparat sa faca task-uri repetitive.

Evolutia tehnologiei si a AI (ca tot anul acesta discutiile s-au invartit in jurul acestui subiect), vine ca o confirmare a ceea ce am spus mai sus.

Masinile pot face o buna parte din munca noastra si, intr-o perspectiva pozitiva, pot face exact lucrurile repetitive ce ne consuma energia necesara pentru creativitate, pentru unicitate.

Nu ramane in urma. Viteza este esentiala. Iar instrumentele de care ai nevoie sunt mai aproape si mai accesibile decat iti imaginezi.

In continuare, ti-am pregatit doua exemple de sistematizare a unor fluxuri importante pentru magazinul tau. Bineinteles ca exista si elemente la fel de importante precum gestiunea personalului, procesele financiare, managementul stocurilor si a logisticii sau protejarea datelor.

Insa azi ne vom limita doar la cele doua exemple de mai sus, ai caror pasi ii poti replica si pentru restul sistemelor.

Citeste si: Ce presupune, de fapt, scalarea unui business?

pasi-succes-online

Exemplu de flux pentru documentare produse

  1. Produse noi in portofoliu – iei in calcul analiza pietei, identificarea trendurilor si iei decizii strategice pentru a lansa produse care raspund cererii din piata.
  2. Materiale de la furnizori – odata selectate produsele, alegi si incepi colaborarea cu furnizorii potriviti. Materialele in discutie ar trebui sa includa specificatii, imagini de calitate si orice informatie suplimentara este relevanta pentru a realiza o documentare completa a produselor.
  3. Documentare produse – creezi un “dosar” detaliat pentru fiecare produs: descrieri complete, caracteristici tehnice, termeni si conditii, avantaje si beneficii, informatii in format FAQ, imagini si continut necesar, precum si garantii.
  4. Colaboratorul ideal si disponibil (incarcare actuala, istoric de performanta, timp de implementare) – cine se ocupa, practic, de documentarea propriu-zisa? Ia in calcul volumul de munca pentru care este responsabil, timpul disponibil, experienta anterioara si istoricul de performanta.
  5. Procesare grafica, standardizare format – pentru coerenta vizuala, toate datele din documentare trebuie standardizate. In acest fel clientii vor putea intelege mai usor avantajele alegerii in site-ul tau, si vor putea compara mai simplu produsele.
  6. Verificare pentru lipsuri – poate fi facuta de un expert intern sau un colaborator extern. Inainte de a face lansarea, asigura-te ca nu exista lipsuri sau goluri de informatie ce ar putea impiedica decizia de cumparare.
  7. SEO dupa etapa de documentare – odata ce ai “dosarul” finalizat, e mai simplu sa faci si optimizare pentru motoarele de cautare, pentru fiecare produs in parte. Foloseste cuvinte cheie relevante si ai grija ca descrierile sa fie optimizate.
  8. Preturi, stocuri, activ/inactiv pe site – pentru a adauga datele pe site, va trebui sa completezi si elemente precum preturile, stocurile disponibile, precum si statusul produsului in magazin. Aceste informatii urmeaza sa fie actualizate in permanenta, astfel incat situatia produselor sa fie corecta in timp real.
  9. Import produse pe site – in acest punct ar trebui sa ai gata completat fisierul de import pentru produsele noi. Optiunea de import te ajuta sa automatizezi incarcarea produselor si e absolut necesara mai ales daca ai multe produse.

automatizari-abonamente-gomag

10. Verificare prin sondaj – ia feedback intern (din echipa si parteneri) precum si extern (nucleul clientilor fideli, de exemplu), pentru a vedea daca mai e nevoie sa completezi paginile de produs cu anumite informatii ce au scapat din vedere.

11. Gata de lansare – in aceasta etapa produsele tale sunt gata sa fie promovate si comercializate. E timpul sa creezi campania de lansare si marketing astfel incat sa atragi rapid clienti platitori catre produsele tale.

Sistemul de mai sus poate fi replicat indiferent ce tip de produse vinzi.

Conditia e sa iti definesti in business toate procesele: ce se intampla pe pasi, pe ce se lucreaza, cine, cand, cat etc.

Pont: Lucreaza cu un tool precum Google Drive, Asana sau alt instrument de project management. Acestea te ajuta sa muncesti colaborativ si organizat.

Exemplu Flux de marketing

Pasii fluxului operational pentru sistematizarea procesului ar putea arata asa:

  1. Planning campanii si actiuni in avans pe 3 luni – include campanii sezoniere, permanente si actiuni specifice de marketing (campania de aniversare a magazinului sau lansare produse noi, de ex.), pentru a stabili obiective clare pentru fiecare in parte.
  2. Sedinte de brainstorming – e recomandat sa nu mergi doar pe ce crezi tu sau ce iti place tie. Implica echipa in sedinte scurte, unde orice idee creativa este binevenita.
  3. Cereri marketing catre comercial – asigura-te ca exista comunicare intre marketing si comercial, pentru a asigura sustinerea planului de promovare (preturi, discount-uri, vouchere, stoc, logistica etc.).
  4. Negocieri – in acest pas negociati bugetul, alocarea resurselor umane si se realizeaza aprobarile din partea conducerii.
  5. Continut – planificare si creare materiale vizuale, texte publicitare si ale elemente de continut.
  6. Prioritizare campanii – in functie de importanta mesajelor si a impactului asteptat, va trebui sa prioritizati expunerea campaniilor. Tine cont de creativitatea materialelor de promo, relevanta pentru public si potentialul de conversie, in functie de etapa din funnel targetata.
  7. Plan final campanie – finalizeaza planul fiecarei campanii, stabilind canalele de distributie, deadline-uri, KPIs. Aici treci de la strategie la operational.
  8. Trimitere catre furnizori –  ratecard pentru bugete de marketing pe spatiile prime. Furnizorii iti dau bani sau beneficii specifice (discount-uri extra, de ex.) pentru a fi expusi daca ai un plan organizat.
  9. Design si content – in acest punct va trebui sa finalizati elementele de design si continut. Acestea vin adaptate la fiecare campanie in parte, mentinand coerenta in prezentarea brandului.
  10. Implementare, cu statusuri real time – e important sa puteti face ajustari rapide, in functie de evolutia campaniilor.
  11. Verificare implementare si update
  12. Analiza KPI monitorizati si extragerea lectiilor invatate – se evalueaza performanta campaniilor, bugetul alocat vs buget consumat, lucrurile care au functionat vs care nu au functionat etc. Pentru urmatoarele campanii te poti baza pe ceea ce ai extras din rezultatele acestei campanii, astfel incat sa optimizezi planul de promovare.

Citeste si: 10 Moduri de a Reduce Cheltuielile cu Agentii de Vanzari, cu ajutorul unui magazin online

Care este statusul startup-ului tau?

Hai sa ne reintoarcem putin la ideea de startup. Desi poate parea prematur sa vorbim despre scalare in aceasta faza, adevarul e cu totul altul. 

Intr-un business sanatos, scalarea reprezinta o etapa intermediara care sa te duca spre maturitate si consolidarea brandului pe pietele targetate. E un obiectiv pe termen lung pentru care, daca incepi planificarea devreme, ai oportunitati reale de optimizare si gestionare isteata a resurselor.

Asadar, asigura-te ca stii care este statusul business-ului tau. Iata cateva etape principale:

1. Problem / Solution Fit 

In faza initiala a unui startup, accentul se pune pe identificarea si rezolvarea problemei clientilor. Acum validezi ideea de business si confirmi ca exista o nevoie reala in piata pentru produsele tale.

2. Minimum Viable Product (MVP)

Pasul urmator presupune sa generezi un produs minim viabil. Cu ajutorul lui testezi functionalitatile de baza ale produsului pe o piata reala, in general pe un public restrans.

3. Product / Market Fit

E etapa in care gasesti echilibrul intre produsele tale si piata tinta. Practic, ai validat faptul ca produsele sunt bine primite si poti reevalua reactiile clientilor.

4. Scale

Practic, aici faci ajustari pentru a tine cont de diversificarea si cresterea numarului de clienti, astfel incat produsele sa ramana in continuare relevante pentru acestia. 

5. Maturity

Momentul in care startup-ul ajunge sa fie o entitate stabila si cunoscuta pe piata. Produsele tale trebuie sa ramana in continuare competitive, raspunzand adecvat atat clientilor noi, cat si clientilor fideli.

intrebari-esentiale-business-succes

Pentru fiecare etapa reevaluezi principiile de baza

– Profilul consumatorului ideal

– Nevoile acestuia

– Modul in care comunica brandul

– Ce promiti

Cum iti faci avatarul de clienti corect?

Pentru un MVP, de exemplu, alegi 10 dintre clienti si ii suni. Te uiti in date (demografice, interese, istoric etc.). Faci ipoteze. Cum scriu clientii? Uita-te in review-uri, scrie cum scriu si ei. Ce vrei sa promiti omului respectiv? Intreaba-l si asigura-te ca transmiti diferentiatorii in mod clar.

Citeste si: Situatii comune de care te lovesti cand detii un magazin online

Idei de retinut pentru o crestere scalabila

Concentreaza-te pe crestere, diversificand canalele si metodele existente.

Foloseste buget minim sau 0 pentru orice idee noua pe care vrei sa o testezi. Dar testeaza inainte de a implementa!

– Daca reusesti sa aduci valoare clientului fara sa investesti mult, inseamna ca ai gasit mecanismul predictibil care conteaza.

– Compara analiza multi KPI vs. un singur KPI care conteaza.

– Absolut tot ce faci este despre si pentru client.

– Parerea ta ca antreprenor si ce iti place tie nu conteaza.

Baza pentru scalare porneste de la viziunea de business, procesele clare si obiective usor de inteles de echipa ta.

Defineste UVP – care este promisiunea magazinului tau. Apoi, ai grija ca lucrurile pe care le promiti sa se regaseasca in ADN-ul fiecarui flux pe care il construiesti.

comanda-ghid-master-plan

Cum iti formezi un sistem repetabil si predictibil

  • Defineste UVP (unique value proposition) pentru brand, campanie sau experiment (ipoteza pe care o testezi in sistematizarea fluxurilor in firma).
  • Alege un obiectiv SMART – CE
  • Foloseste un proces – CUM
  • Defineste Profilul clientului ideal
  • Identifica nevoia (pain point) clientului ideal
  • Defineste marticea de Caracteristici & Beneficii in functie de problema pe care o rezolva si cum se aliniaza cu UVP (promisiunea).
  • Automatizeaza elementele repetitive din procese pentru a le elimina din ecuatie – pentru o multime de sarcini repetitive privind gestiunea clientilor, a comenzilor, a produselor si a comunicarii post-comanda, te poti folosi de GoBots. Vezi lista GoBotilor disponibili la abonamentul tau si valorifica-i in magazin!

Important!

Pentru orice actiune faci intr-o firma, pornesti de la un obiectiv. Pe baza lui listezi pasii necesari pentru atingerea obiectivului astfel incat sa creezi un proces, stabilesti cine sunt persoanele implicate si realizezi procesele impreuna cu ele.

La fel de important e sa intelegi ca niciun flux impus nu o sa functioneze. Dar daca e realizat impreuna cu oamenii, are sanse sa te ajute enorm.

Despre folosirea datelor in scopuri precise, cum ar fi fidelizarea clientilor

Fidelizarea clientilor nu inseamna pur si simplu doar cumparaturi repetitive. Ci sa le oferi ceva ce nu mai gasesc in alta parte, beneficii non-tangibile. Experiente. Cum afli ce isi doresc?

Sistemul de management, rapoartele din Gomag si Gomag Insights, din Google Analytics, din orice alt sistem, au optiunea de export date. Important e sa poti corela datele in functie de o cheie, pentru un anume motiv

De exemplu, din datele relevante comasate poti afla exact ce valoare adaugata si-ar putea dori clientii, astfel incat sa ii convingi sa iti devina fideli. Nu doar sa cumpere, ci si sa te sustina printr-o conexiune emotionala cu brandul tau.

De aceea, sa aduni toate datele disponibile intr-un loc, indiferent de obiectiv sau motiv, nu te ajuta cu nimic – pentru ca ar fi un volum urias de informatie.

Ai posibilitatea sa exporti doar informatiile care au legatura cu obiectivul propus. Profita de asta.

Citeste si: 10 lucruri pe care trebuie sa le stii despre platforma ta Gomag

alege-platforma-ecommerce-gomag

Intr-un business, tu si colegii din echipa ta jucati diferite roluri. 

Daca responsabilitatea ta este sa supraveghezi implementarea sarcinilor si sa vii cu idei noi pentru directia de dezvoltare a afacerii, poti valorifica acele caracteristici unice ale fiecarui om din echipa prin automatizare si sistematizare.

Asadar, sfatul meu este sa urmezi sfaturile si exemplele primite aici pentru a crea propriul tau cadru solid pentru optimizarea proceselor din firma ta. Sistematizeaza fluxurile de lucru pe departamente si automatizeaza sarcinile repetitive – ce consuma timpul si energia atat de pretioase.

Le poti investi in lucrurile cu adevarat importante, pentru ca afacerea ta sa se transforme intr-un brand iubit de clienti, inconjurat de o comunitate fidela.

Profit de ocazie sa iti reamintesc ca in platforma Gomag gasesti solutii gandite specific pentru a te ajuta in acest sens. Activeaza GoBotii pe care ii ai la dispozitie si automatizeaza sarcinile consumatoare de timp.

Iar daca nu vinzi cu Gomag – inca – acum e un moment numai bun sa incepi. Ai 15 zile la dispozitie gratuit pentru a testa platforma. Abonamentele noastre incep de la 7 euro pe luna si includ functii & aplicatii necesare, in functie de statusul si nevoile business-ului tau.

Hai si tu in comunitate! 

Cosmin Daraban