Ghid: Cum deschizi o librarie online – Idei de promovare pentru carti online

Ghid: Cum deschizi o librarie online - Idei de promovare pentru carti online

Poate ca statisticile oficiale si presa spun ca suntem ultimii la citit.

Dar daca arunci o privire in jur, vei vedea ca librariile – online si offline, inca rezista. La fel cum o fac si alte servicii de imprumut de carte.

Daca esti pasionat, ai resurse si iti doresti sa vinzi carti online, poti sa intri pe piata si sa atragi clienti. 

via GIPHY

Sigur, ca in orice alta nisa vei avea de razbit in audienta librariilor de top (plus ai competitie din partea bibliotecilor si a altor modele de business ce implica lectura / moduri de invatare / moduri in care sa ne petrecem timpul). Insa exista metode pentru a-ti asigura bucata ta de piata.

Pont!

Stiai ca si noi avem o carte? Ecommerce no Bull$#!t a fost lansata de Black Friday 2019, cand am obtinut primele 400 de comenzi in cateva ore!

Ghidul de fata te ajuta sa iti gandesti sau corectezi strategia de business, si in plus primesti o multime de idei de promovare, gata de pus in practica in propriul tau magazin online.

Vezi si alte ghiduri pe industrii, aici.

Cuprins Ghid Cum deschizi o librarie online

  1. Specializeaza-te, gaseste-ti USP-ul si tine-te de el
  2. Multe carti se vand dupa coperta, asa ca atentie la imagini
  3. Stabileste cine este publicul principal catre care vinzi
  4. Ce vinzi extra, pe langa carti?
  5. Bazeaza-te pe clientii fideli si recomandarile lor
  6. Aplicatii Gomag recomandate pentru o librarie online
  1. Colaboreaza cu influenceri si parteneri
  2. Idei de articole pe un blog de librarie online
  3. Ce postezi pentru o librarie online pe Facebook, Instagram, YouTube, TikTok etc.
  4. Foloseste-te de email pentru a atrage clientii in site
  5. Idei pentru campaniile tale de marketing cand vinzi carti
  6. Vinde-ti produsele cu ajutorul afiliatilor

Citeste si: Cum vinzi articole de birotica si papetarie online – Idei de promovare magazin

Cum iti gandesti afacerea de tip librarie online

1. Specializeaza-te, gaseste-ti USP-ul si tine-te de el

Stii ce iau in calcul clientii cand aleg sa cumpere o carte? Pretul cartii dorite si daca au mai cumparat inainte din libraria ta.

Ei, daca sa te bati in preturi nu a fost niciodata o idee buna, e indicat sa faci ceva in privinta fortei de atractie a librariei tale. 

Vrei ca oamenii sa intre si sa faca o prima achizitie, pentru ca de-acolo ti-e mai usor sa ii fidelizezi si sa ii convingi sa revina, sa te aleaga tot pe tine.

Pentru a creste aceasta forta de atractie vei folosi diferite tactici si creative de marketing. Insa, la baza, vei avea nevoie de un brand consistent si diferentiatori clari, interesanti pentru client.

Sfatul meu e sa gasesti ceea ce face unic afacerea ta. Sa te specializezi.

Cum iti gasesti nisa?

  • Gandeste-te la un singur aspect: 

gen literar – doar carti YA, doar carti de dezvoltare personala, doar carti de bucate, doar poezii, biografii, benzi desenate, manga etc.

tip de subiect abordat – religie, sport, cultura, spiritualitate, carti pentru copii, istorie, distopie etc.

format carte – doar ebook-uri, doar audiobook-uri 

limba – carti doar in engleza, carti in germana, carti in franceza etc.

carti de la o anumita editura

tip de public – adolescenti, pasionati de romance, pentru cei care lucreaza in firme, pentru parinti etc.

povestea fondatorului – start vanzari din biblioteca personala, carti din donatii, x% din comenzi merge catre o cauza importanta pentru fondator si audienta, istoric pe piata, promisiune (cele mai noi carti, toate cartile au review, toate cartile au autograf) etc.

abonament de carti – poti face lunar livrari de pachete de carti, insotite de produse care au legatura cu subiectul si personajele cartilor din luna respectiva (semne de carte, cani, sticle de apa, postcards, ilustratii, suveniruri etc.)

librarie-online-unicitate

  • Rezuma intr-o fraza ce faci, de ce si pentru cine. Acesta este USP-ul tau. Declara-l in descrieri, pagina despre noi, comunicate de presa si bannere.
  • Stabileste valorile de baza ale librariei si care este misiunea ei pe termen lung.
  • Alege paleta de culori, fonturile si elementele senzoriale care iti definesc brandul librariei. E vital sa te diferentiezi vizual SI sa ai consistenta vizuala. Nu uita ca fonturile si paleta de culori pot transmite anumite senzatii de la prima privire: seriozitate, bucurie, confort, energie, lux, clasic etc.
  • Defineste cadrul pentru cultura organizationala a librariei – cum trebuie sa se simta clientii dupa ce interactioneaza cu echipa ta? Ce este important pentru echipa ta? Cum este atmosfera in depozit si la birou? Cum se reflecta valorile firmei in interiorul acesteia (timp pentru citit din programul de lucru, loc pe blog pentru angajati sa isi scrie gandurile si recenziile de carte)?
  • Stabileste-ti diferentiatorii – extinzi perioada de retur? Oferi dublu puncte de fidelitate fata de restul din piata? Oferi un cadou surpriza la fiecare comanda? Altceva:_______?

Citeste mai multe in articolul: Identitate si logo magazin online – 10 sfaturi care te vor ajuta sa faci alegeri bune

2. Multe carti se vand dupa coperta, asa ca atentie la imagini

Cititorii de cursa lunga pot recunoaste genul cartii, editura, sau editiile imediat ce vad coperta. Desigur, fiecare are preferintele sale si cumpara, uzual, carti din aceeasi categorie.

Prin urmare, cand iti faci site-ul pentru librarie, acorda atentie imaginilor pe care le afisezi la fiecare produs.

Recomandat, foloseste acelasi tip de pozitie pentru fiecare carte la vanzare, pentru a avea consistenta in site.

Si, de preferat, titlul sa se poata citi usor.

Iar cand realizezi pachete de carti sau vinzi la pachet o serie intreaga, ai grija sa se vada coperta fiecareia in imaginea principala.

De obicei, in nisa librarie, e suficient sa folosesti o singura imagine de produs. Poti folosi si video.

foloseste-video-descriere-produse

Dar, daca ai abonamente de carti + elemente extra, sau cartile fac parte din editii speciale, cu muchii deosebite (pulverizate cu o anumita culoare sau ilustrate), poti folosi multiple imagini, cu accent pe detaliile care fac cartea deosebita.

3. Stabileste cine este publicul principal catre care vinzi

Tipul de public abordat poate fi factorul principal de diferentiere al librariei tale, sa fie declarat in USP.

E o situatie des intalnita la magazinele online cu carti pentru copii, de exemplu.

Dar nu e obligatoriu.

Totusi, in momentul in care oamenii intra pe site ar trebui sa isi poata da seama ce tip de carti gasesc la tine si daca ei sunt audienta pe care tu o targetezi.

Sigur, vei avea o categorie principala de public, acei 80% care iti aduc cel mai mult venit / profit si sunt mai usor de fidelizat. 

Pe caracteristicile lor formezi avatarul clientului ideal, sablonul pe care poti crea campanii de marketing relevante si interesante pentru ei.

In functie de strategie, tipul de campanie si ocazii, poti segmenta publicul principal in mai multe grupuri.

Aici te ajuta functia Grupuri de clienti din CRM-ul Gomag – poti marca clientii pe baza unor caracteristici mai specifice (frecventa de cumparare, valoarea comenzilor, categorie de carte preferata etc.).

Dar poti avea si categorii secundare de public, care cumpara ocazional de la tine fiind motivati de un factor extern, nu de dorinta intrinseca de a citi cartile expuse in site.

De exemplu, poate cumpara carti cadou, poate site-ul le-a fost recomandat de un clienti loial al brandului tau sau sunt atrasi de o oferta atractiva pe care o promovezi tu (de exemplu, cadou semn de carte handmade la cumparaturi de X lei).

De obicei, acestia reprezinta restul de 20% dintre cumparatorii din magazin. 

Pentru ei faci avatare secundare, ii poti retargeta si le poti oferi gift cards cu timp limitat, pentru a incuraja o achizitie viitoare.

Citeste si: Descopera avatarul de client pentru afacerea ta – cui vinzi [Podcast]

4. Ce vinzi extra, pe langa carti?

Putine librarii in ziua de azi au in catalog doar carti.

Majoritatea prezinta produse asociate cu momentele de relaxare: cesti si ceai sau cafea, board games, ciocolata sau alte delicatese, jucarii, articole de birotica si papetarie, articole pentru hobby, manuale scolare, mici decoratiuni pentru casa etc.

Acestea sunt produsele potrivite sa faci cross-sell, upsell si prezentari de pachete. Te ajuta sa cresti valoarea cosurilor, dar nu sunt reperele principale dupa care magazinul este recunoscut in piata.

pachete-produse-carti-gomag

Asa ca foloseste-le si tu, cu incredere. 

Poti sa alegi anumite branduri, un anumit stil sau mod de creare, produse cu poveste si, bineinteles, estetice – trebuie sa fie asociate automat cu confortul si starea de bine.

Astfel de produse extra sunt si un mod de diferentiere fata de restul librariilor si un motiv in plus pentru client sa stea in magazinul tau si sa cumpere mai mult, pentru a se bucura de experienta completa pe care o poti asigura.

5. Bazeaza-te pe clientii fideli si recomandarile lor

E destul de usor sa iti fidelizezi clientii cand ai o librarie online.

Adica, daca i-ai convins sa cumpere odata si le-ai oferit o experienta buna la livrare – transport rapid, prag pentru transport gratuit si o mica atentie in colet (semn de carte, uzual) – te vor iubi.

Problema intervine in momentul in care incep sa nu se mai identifice cu mesajele tale din varii motive: un rebranding sau redesign care ii face confuzi, o oferta draguta de la o alta librarie (de ex., o cana cu mesaj simpatic / o lampa cu design fain la cumparaturile de peste 80 de lei), intarzieri fara nicio comunicare la o livrare etc.

In marea majoritate a cazurilor sunt lucruri asupra carora nu ai control (triggere venite de la competitori, dispozitia clientului, atitudinea curierului etc.). 

Asa ca trebuie sa lupti pentru loialitate pe partea in care ai control:

dovezi-incredere-librarie-online

  • Cand faci schimbari mari in site, testeaza reactiile pe un public beta, chiar cei mai fideli. Abia dupa ce aduni si studiezi feedback-ul lor decide daca schimbarea va fi implementata in tot site-ul si pentru toata lumea, sau nu.
  • Ofera puncte de fidelitate la crearea contului si la fiecare comanda – oamenii le aduna si le folosesc.
  • Asigura-te ca le comunici clientilor toate etapele de procesare ale comenzii – confirmare primire comanda, comanda procesata, predarea la curier, estimari si notificari privind livrarea pe mail si SMS, si cerere feedback dupa ce coletul a ajuns la destinatie.
  • Realizeaza o serie de mail-uri de onboarding – bun venit la [nume magazin], prezentarea librariei, raspuns la intrebarile frecvente, recomandari best sellers, cod de discount de bun venit si ce altceva mai doresti.
  • Grupeaza clientii loiali separat, pe baza frecventei de cumparare si a valorii comenzilor. Bine de stiut ca poti folosi CRM Bot pentru a segmenta acesti clienti in mod automat (poti seta diverse conditii).
  • Fa oferte speciale doar pentru clientii fideli – cadouri exclusive, preturi in premiera, acces mai rapid, prioritate la cartile cu autograf etc.

Citeste si: Principalele strategii de fidelizare a clientilor in eCommerce

6. Aplicatii Gomag recomandate pentru o librarie online

  • Alerta stoc – clientul se poate abona pentru a primi o notificare in momentul in care reactualizezi stocul. Aplicatie utila atunci cand refaci produsele in timp util, nu peste 3-6 luni.
  • Recomandari avansate – poti face upsell si cross-sell personalizat direct in paginile de produs din magazin, sau in cosul de cumparaturi. De exemplu, prin aceasta aplicatie poti oferi ambalare personalizata, semne de carte sau produsele extra despre care povesteam mai sus.
  • Pachete de produse – poti face pachete de tipul produs A + produs B la discount sau produs A + produs B gratuit. Pachetele sunt o metoda buna sa scapi de stocuri, dar si sa cresti valoarea cosurilor.
  • Produs Bundle – practic, creezi un nou produs, de sine statator in magazin. Util cand vrei sa vinzi serii de carti impreuna, la un pret special, sau sa faci combinatii de carti in functie de diferite caracteristici (de ex., pachete Daca ai citit cartea A, o sa iti placa si B, si viceversa)
  • Abonamente – utila daca faci pachete lunare – pot fi Mystery Box cu un anumit gen literar sau pe o anumita tema (enemy to lovers, zeii greci, basme reinterpretate etc.). Sau clientii pot stii din start ce fel de carti urmeaza sa le vina. In orice caz, aplicatia Abonamente automatizeaza comenzile, si clientii isi pot alege singuri intervalul la care sa le vina pachetele.
  • Produs configurabil – cu aceasta aplicatie poti prezenta produse upsell sau cross-sell chiar inainte de butonul Adauga in cos (sunt cele mai vizibile). De asemenea, e utila daca oferi personalizari (de exemplu, pentru ce nume sa faca dedicatie autorul cartii in momentul in care scrie autograful sau cu ce nume sa fie personalizata urarea de pe felicitare SAAAAU daca oferi carti pentru copii personalizate cu numele copiilor ori agende personalizate).
  • Puncte de fidelitate – le-am mentionat si mai sus, sunt un instrument bun sa cresti numarul de conturi inregistrate in magazin, precum si sa obtii clienti fideli. Le setezi odata si ai scapat de griji.

fidelizare-clienti-librarie-online

  • Galerie de imagini – e o aplicatie utila cand vrei sa prezinti imagini primite de la clienti cu comenzile lor, daca faci un concurs cu fotografii sau daca vrei sa prezinti pachete de lectura in anumite stiluri #bookstagram.
  • One-Time Offer – cu produsul OTO poti scapa de anumite stocuri sau poti face un fel de tombola (clientul plateste o suma fixa si primeste in colet o carte surpriza care poate valora de 2-3 ori mai mult decat a platit).

Citeste si: 8 Aplicatii Gomag pentru Bijuterii & Cadouri in magazinul tau

Idei de promovare pentru o librarie online

1. Colaboreaza cu influenceri si parteneri

Avantajul produselor de librarie – carti + produse extra – e ca sunt repere cu dimensiuni si greutate relativ mica, iar pretul nu este unul foarte mare.

Prin urmare, sunt produse de larg consum si care pot fi cumparate de multe ori la impuls. Practic, nu intotdeauna oamenii le cumpara pentru ca au o urgenta sau o nevoie imediata (poate cu exceptia manualelor si a cartilor de specialitate).

Le place coperta, le place subiectul, le place genul, cartea ar arata bine in biblioteca personala, cartea e atat de populara incat toata lumea o citeste (sau din contra). Poti sa te gandesti la n motive.

Cheia e sa VADA cartea respectiva. 

Asa ca ai nevoie de cat mai multa expunere pentru brandul tau.

In acest caz te poti baza pe partenerii de business – incepand de la cafenele, pana la organizatori de evenimente, designeri, lideri de opinie, precum si pe oamenii cu expunere: influencerii.

In principiu, micro-influencerii te vor ajuta foarte mult, in special cei de nisa (exista conturi IG sau comunitati dedicate cartilor cu vampiri si YA, de exemplu). Nu trebuie sa te arunci cu bugete si asteptari prea mari pe celebritati si influenceri scumpi.

Incepe cu cei mai mici, mai nisati, dar al caror public este mai receptiv la mesajele lor.

Citeste si: Campanii cu influenceri – Lucruri pe care nu ti le spune nimeni [Podcast]

continut-influenceri-librarie

2. Idei de articole pe un blog de librarie online

  • Recenzii pentru cartile din magazin
  • Recomandari de carti in functie de personalitate, varsta, interese sau preferinte
  • Cartea vs fimul / X filme exceptionale dupa carti best seller
  • Lista de carti recomandate de oameni faimosi
  • Lista celor mai faine carti pentru [interese: pasionatii de gatit, business, self-help etc.]
  • Lista cartilor care au loc in [epoca: elisabetana / loc: Egiptul antic]
  • Idei de carti hot-hot-hot pentru serile reci de decembrie
  • Clubul de carte: recomandarea saptamanii
  • Top X carti pe care sa le citesti in aceasta primavara
  • X carti pe care sa le citesti daca ti-am placut [titlu carte]
  • Interviuri sau mese rotunde cu autori de carte
  • Provocari de tipul x carti citite intr-un an (cu exemple pentru inspiratie)
  • Idei pentru aranjarea cartilor
  • Idei pentru cum sa faci cele mai cute poze cu carti pentru contul de Instagram
  • Prezinta cartile preferate ale oamenilor din echipa ta
  • Statistici despre lectura, trenduri, top bestsellers in magazinul tau
  • Teasing pentru campanii de reduceri sau cu o anumita tematica
  • Curiozitati despre carti, autori sau premii literare
  • X personaje din cartile [gen] de care te vei indragosti instant
  • X carti cadou numai bune pentru [varsta, interese]

Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori

idei-blog-librarie

3. Ce postezi pentru o librarie online pe Facebook, Instagram, YouTube, TikTok etc.

    • Organizeaza un concurs – poti chiar sa faci un parteneriat pentru a oferi premii consistente (carti sau produse oferite de parteneri: vacante, bijuterii etc., depinde de strategie)
    • Prezinta noutatile care vor intra in oferta librariei
    • Compozitii vizuale estetice cu carti si experienta lecturii
    • Niseaza tema principala a paginii, pentru a forma in jurul ei o comunitate pasionata, nu doar followeri.
    • Sondaje cu alegeri intre personaje, “care a fost mai fain, filmul sau cartea?”
  • Cartea lunii / Cartea saptamanii
  • Intamplari din depozit, cum sunt pregatite comenzile, ce personalitati au angajatii tai
  • Meme-uri cu stereotipuri de nisa (ex., cumparatul de carti noi, cand ai acasa o groaza de altele pe care nu ai apucat sa le citesti).
  • Sarbatoreste zile internationale, inclusiv cele adiacente nisei tale.
  • Populeaza-ti magazinul pe Facebook si Instagram Shopping si eticheteaza-ti produsele in postari. E gratis si te ajuta sa obtii un volum suplimentar de vanzari.
  • Postari tipice pentru bookstagram: #shelfie (rafturi cu carti), vraf de carti in nuantele unei singure culori sau super colorate, “last, now, next” – ce am citit, ce citesc acum, ce voi citi, #tbr (lista to be read), coltul preferat pentru citit, serii pe care le iubesti, ebook sau audiobook, carti in functie de genul literar.

Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media

idei-postari-facebook-librarie

4. Foloseste-te de email pentru a atrage clientii in site

Baza ta cu adrese de email este un bun indispensabil, asa ca acorda-i atentie.

Ideal ar fi sa ai o strategie continua de lead generation: poti folosi pop-up-uri sau un formular de abonare pe care il afisezi in articolele din blog sau landing page dedicat.

Ideea e sa ai consimtamantul abonatilor, pentru a le trimite mesaje de marketing, despre oferte, despre noutatile din librarie sau campaniile speciale.

Obisnuieste-i sa primeasca email-uri la anumite ore / zile, cu o anumita frecventa si atunci vei vedea ca rata de deschidere si de click va ramane constanta sau va creste.

De asemenea, implementeaza un program de onboarding diferit pentru abonati vs. clienti. 

Practic, faci cate o serie de mail-uri de bun venit in care le prezinti beneficiile si diferentiatorii librariei, le dai sfaturi si le faci recomandari de produse (best sellers, noutati, recomandari personalizate in functie de istoric).

newsletter-librarie-online

Ce mai poti sa trimiti pe newsletter?

  • Autorul lunii
  • Concursuri
  • Oferte speciale – transport gratuit doar pentru abonati, cod de reducere exclusiv pe email, oferta la care au acces doar abonatii etc.
  • Tombole
  • Ultimul articol pe blog
  • Recomandari de cadouri pentru diverse ocazii sau situatii
  • Scrisori de la cititori
  • Challenge
  • Premii si distinctii castigate
  • Precomenzi
  • Lista noutatilor

Citeste si: 12 tipuri de email pe care ar trebui sa le trimiti clientilor

5. Idei pentru campaniile tale de marketing cand vinzi carti

Am facut referire la diverse idei si pe parcursul articolului. Pana la urma, depinde de tine si de strategia aleasa ce canale de marketing, ce mod de abordare si ce creative folosesti.

Uite cateva bune practici pentru campaniile tale de marketing:

  • Fiecare campanie ar trebui sa aiba un obiectiv specific, chiar daca rulezi mai multe in acelasi timp – stabileste de la inceput ce vrei sa obtii si ce metrici vei folosi pentru a monitoriza mersul campaniei.
  • Creeaza campanii dedicate pentru diverse categorii de public, cu mesaje cat mai segmentate, cat mai relevante pentru fiecare grup in parte. Aici te poti folosi de GoBoti, roboteii din platforma care pot diferentia grupurile / tag-uri si sa trimita mesajele potrivite spre audienta potrivita. La fel te ajuta si aplicatiile de trimitere email (daca faci liste si tag-uri pentru identificare), si optiunile de targetare din instrumentele PPC (Facebook Ads, Google Ads, remarketing, YouTube Ads etc.).

creare-comunitate-promovare-librarie

  • Investeste bugete mai consistente in canalele care iti aduc mai mult din rezultatele pe care le astepti. Insa nu uita ca intotdeauna ai nevoie de campanii de brand protect (pentru awareness) si de remarketing.
  • Intotdeauna stabileste un interval de timp pentru fiecare campanie. Promotiile rulate la infinit in acelasi format devin plictisitoare. Chiar daca ai aceleasi reduceri sau aceleasi produse, schimba copy-ul si vizualurile. Prezinta-le intr-un format diferit. Acest lucru va da un boost senzatiilor audientei.
  • Foloseste mereu Google Shopping Ads. Sunt o metoda relativ ieftina, dar foarte eficienta sa obtii vanzari. Ai feed in Gomag pe care il poti incarca in Merchant Center.

  • Organizeaza campanii in paralel pentru diversele stadii din Sales Funnel – colectare adrese de email, onboarding abonati, awareness, educational cu articolele din blog, cross-sell si recomandari clientii existenti, fidelizare prin oferte exclusive, remindere si aniversari etc.
  • Nu uita sa faci eforturi constante de SEO. Optimizeaza paginile de produs pe masura ce le creezi (sau daca ai multe produse, foloseste aplicatia SEO Avansat). Meta titlu, Meta descriere, numele cartii, autor si librarie in denumirea imaginilor, continut si descrieri pe site, blog + link building. 

Citeste aici mai multe despre SEO: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!

6. Vinde-ti produsele cu ajutorul afiliatilor

In nisa librarie online afiliatii pot face adevarate minuni. Asa ca, daca ai inceput sa ai deja trafic si ti-ai validat libraria, e momentul sa incepi colaborarea cu diversi afiliati.

Poti folosi platforme precum 2Performant sau Profitshare, care iti ofera solutia tehnica necesara pentru relatia cu afiliatii.

Pentru rezultate cat mai bune, iti recomand sa ai grija de afiliatii tai si sa le pui la indemana materialele necesare pentru a-si face treaba cat mai bine: 

  • Bannere
  • Feed-uri de produse
  • Optimizeaza pentru vanzare paginile de produs
  • Ai oferte exclusive pentru cei veniti prin afiliati
  • Trimiti noutatile la timp
  • Dai bonusuri pentru rezultate extraordinare
  • Incurajezi cumparaturile prin link-ul de afiliat, nu neaparat comenzile la telefon.

Citeste si: Cum sa iti promovezi magazinul online la cost per vanzare [Studiu de caz]

Cauti o platforma puternica pentru libraria ta online? Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.