Cand vrei sa cresti profitabilitatea unui business, reducerea cheltuielilor se afla in top pe lista de prioritati.
Cei mai multi antreprenori nu stiu 100% care e fluxul banilor in afacerile lor.
Rutina, urgentele si jonglatul cu zece sarcini deodata le distrag atentia de la unul dintre cei mai importanti piloni din business: modul in care isi cheltuie banii.
N-ar fi o problema daca ai avea cash sa-l arzi fara limita, dar hei, nu traim intr-un basm 🙂 .
Indiferent daca esti la inceput de drum sau ai deja un business stabil, articolul de azi ti se va parea util, cu siguranta.
Te invit sa citesti in continuare 10 idei despre cum sa scazi cheltuielile in afacerea ta, fara sa afectezi productivitatea sau calitatea experientei pe care o oferi clientilor, partenerilor si altor stakeholderi.
Cuprins Cum sa iti reduci cheltuielile in business
Incepe de la un audit al costurilor
- Creeaza un magazin online pentru afacerea ta
- Automatizeaza sarcinile repetitive
- Optimizeaza rata de conversie a magazinului & strategia de marketing
- Negociaza contractele cu furnizorii de produse si servicii
- Externalizeaza sarcinile scump de facut cu o echipa interna
- Investeste in formarea angajatilor tai
- Ezita sa folosesti doar echipamente noi
- Eficientizeaza achizitiile & resursele de business
- Optimizeaza eforturile de vanzare catre cei mai buni clienti
- Fa-ti un plan de control: buget, cash flow & costurile variabile
# Incepe de la un audit al costurilor
Inainte sa treci la actiune propriu-zis, cand vrei sa reduci cheltuielile afacerii tale ar fi bine sa ai o privire clara de ansamblu.
Acest audit al cheltuielilor si al costurilor afacerii te va ajuta sa identifici potentialele greseli in mod in care iti aloci bugetul. Iata ce poti face:
- Fa o evaluare a costurilor afacerii – noteaza si grupeaza cheltuielile tale. Gaseste si preia informatii din rapoartele privind aceste date si imparte-le pe categorii.
- Identifica lucrurile care te costa cel mai mult – doar in acest fel poti intelege validitatea cheltuielilor respective. In plus, cand stii care sunt acestea, poti face si un plan pentru optimizare, pentru cautarea unor alternative mai putin costisitoare.
- Consulta intreaga echipa – oamenii tai pot veni cu perspective mai apropiate de adevar pentru diverse paliere ale afacerii.
- Intelege legatura dintre o anumita cheltuiala si valoarea pe care o aduce in business – uneori, anumite costuri nu sunt si necesare, nici nu contribuie la cresterea productivitatii in business.
- Identifica sarcinile repetitive, unde ai putea economisi prin automatizare.
- Pregateste un plan de implementare pe baza acestui audit.
Acum ca stii de unde e bine sa incepi, uite cateva metode ce te vor ajuta sa reduci cheltuielile pe cat de mult posibil.
1. Creeaza un magazin online pentru afacerea ta
Conform Wunderman Thompson, 72% dintre consumatori se documenteaza asupra produselor online inainte de a cumpara intr-un magazin fizic, iar 60% verifica review-urile online, chiar in timp ce fac cumparaturi offline.
Daca ai deja o locatie fizica, strategia omnichannel se poate dovedi reteta perfecta pentru a creste profitabilitatea.
Cu un magazin online, cresti sansele pentru a atrage mai multi clienti, dar si pentru a valorifica diverse segmente de consumatori, cu preferinte diferite de cumparare.
Alteori, faptul ca esti disponibil online pentru un public national sau international se dovedeste a fi o adevarata miscare strategica, ce schimba intregul model de business.
Indiferent ca ai deja o afacere fizica sau vrei sa incepi cu minim de costuri, ia in considerare crearea unui magazin online.
Uite cum te va ajuta acesta sa reduci costurile:
- Magazinul online creste disponibilitatea informatiilor la scara mare, reduce potentialele greseli de operare, mareste viteza de raspuns, scade costurile serviciului asistenta clienti si creste gradul de satisfactie al clientului.
- Reduci costurile generale dintr-un business: chirie, utilitati, cheltuielile cu personalul (de ex., vei putea vinde 24/7 fara sa fie nevoie sa angajezi oameni pe tura de noapte), amenajare spatiu etc.
Ai la dispozitie solutii eCommerce la costuri flexibile.
Cu platforma Gomag, de exemplu, ai abonamente lunare incepand de la 1 euro / primele 3 luni, si praguri de abonament in raport cu necesitatile unei afaceri pe masura ce creste.
Implicit, cu Gomag ai integrari native, gratuite, cu zeci de furnizori de servicii cum ar fi transport, procesare plata, facturare etc.
Mai mult, echipa Gomag a dezvoltat o intreaga colectie de servicii exclusive, menite sa te ajute sa reduci si mai mult costurile magazinului tau.
Vom discuta pe indelete despre ele pe parcursul articolului, asa ca te invit sa incepi prin a face un demo Gomag gratuit!
- Un magazin online te ajuta sa ai o gestionare mai precisa a stocurilor. De exemplu, cand folosesti sisteme de management a stocului, vezi in timp real performanta produselor si poti face comenzi pentru aprovizionare in functie de cerere, astfel incat sa nu suprastochezi. E si mai usor sa iti extinzi catalogul de produse, fara mari cheltuieli.
Citeste si: Cum deschid un magazin online – Ghid deschidere magazin de la ideea de afacere, la lansare
2. Automatizeaza sarcinile repetitive
Orice business are sarcini repetitive de care trebuie sa se ocupe cineva.
De exemplu, gestionarea comenzilor, emiterea facturilor, mutare produselor dintr-un marcaj in altul, modificarea statusului dupa o anumita perioada, trimiterea email-urilor, alocarea clientilor intr-un anumit grup etc.
Daca vrei sa economisesti bani, cel mai bine e sa folosesti automatizari pentru a rezolva aceste sarcini.
Din fericire, sistemele actuale de automatizare sunt din ce in ce mai accesibile, inclusiv ca pret.
De exemplu, daca alegi sa vinzi cu Gomag poti folosi gratuit (inclus in abonamentul magazinului, adica) instrumentele noastre de automatizare: GoBotii.
Ai la dispozitie Merchandiser Bot – pentru gestionarea produselor, CRM bot – pentru managementul clientilor, Order Bot – pentru comenzi, Email Bot si SMS Bot – pentru comunicarea cu clientii post comanda.
Fiecare dintre acesti GoBoti poate fi setat pe baza unor conditii de declansare, in functie de necesitatile tale.
Iti economisesc timp si te asigura ca nu faci greseli sau nu uiti lucruri importante, de care, altfel, ar trebui sa se ocupe multiple persoane, manual.
Vezi ce parere au clientii nostri ce folosesc GoBotii la maximum:
Citeste si: Sistematizarea si Automatizarea in Business: idei pentru o crestere scalabila
3. Optimizeaza rata de conversie a magazinului & strategia de marketing
Simpla existenta a magazinului online sau a business-ului in general nu e suficienta pentru a atrage clienti. Ai nevoie de marketing ca de aer.
Acum, in functie de bugetul disponibil, tu poti aplica diverse strategii pentru promovare.
De exemplu, poti incepe cu tactici ce consuma mai mult timp, decat bani: SEO, social media marketing sau email marketing. Iar daca folosesti instrumentul Gomag Campanii, poti automatiza campaniile Google Shopping Ads, cu un buget de minim 199 euro.
In acelasi sens, e extrem de important sa te asiguri ca traficul pe care te straduiesti sa il aduci in site prin promovare are sanse maxime de conversie.
Cum faci asta? Prin tehnici de optimizare a ratei de conversie.
Simplu spus, o rata mai buna de conversie inseamna mai multe vanzari si, automat, mai putine cheltuieli pentru a convinge clientul sa cumpere.
Pentru a imbunatati CR, planul tau trebuie sa includa actiuni de optimizare a experientei oamenilor in site-ul tau, aplicarea de tehnici de upsell si cross-sell, dar si o ajustare a elementelor din site, astfel incat sa nu stea in calea deciziei de cumparare.
Un alt instrument Gomag, Insights, te ajuta enorm in aceasta privinta.
Cu un singur abonament Gomag Insights ai la dispozitie multiple tool-uri intr-unul singur: analytics trafic, heatmaps, inregistrari ale sesiunilor in site, conversion funnels, chestionare si sondaje.
Aceasta solutie este disponibila exclusiv pentru clientii Gomag, incepand de la 13 euro pe luna. In plus, ai 30 de zile timp sa o testezi gratuit!
Citeste si: Campanii Gomag: Automatizeaza reclamele Google Ads, din platforma
4. Negociaza contractele cu furnizorii de produse si servicii
O alta metoda pe care sa o iei in calcul pentru a reduce cheltuielile afacerii este sa negociezi si renegociezi contractele cu furnizorii.
Ma refer, de exemplu, la furnizorii de produse care iti poti oferi discount-uri, servicii suplimentare gratuite sau conditii de plata mai flexibile.
De asemenea, aceleasi beneficii pot fi negociate si pentru furnizorii de servicii, cum ar fi livratori, procesatori de plata sau alte solutii cu care poti crea contracte personalizate in functie de diverse conditii.
Asadar, fii super atent(a) la termenii contractuali, cum ar fi costurile ascunse sau taxele extra, si gandeste-te chiar sa cauti alternative daca furnizorii actuali nu iti pot oferi conditii mai bune.
Doua servicii exclusive pentru clientii Gomag te pot ajuta in aceasta zona: Gomag Shipments si Gomag Payments.
GShipments iti ofera acces la serviciile celor mai populari transportatori din Romania, prin care poti alege individual, per comanda, livratorul cu costul cel mai mic.
GPayments, in acelasi sens, iti permite sa activezi multiple metode de plata intr-un singur loc, si vine automat cu comisioane gata negociate in favoarea ta.
Citeste si: Cum sa fii indeajuns de convingator pentru a colabora cu diversi furnizori
5. Externalizeaza sarcinile scump de facut cu o echipa interna
Unele sarcini dintr-un business sunt mai scump de facut cu o echipa interna, mai ales daca ai nevoie de specialisti in domenii specifice. Si aici ma refer atat la procesul de recrutare, cat si la cel de training, dupa ce gasesti oamenii potriviti.
De aceea, uneori externalizarea acestor activitati se poate dovedi mai eficienta din punct de vedere al costului.
In marketing, design grafic, IT sau contabilitate, de exemplu, are loc cel mai des acest proces, insa poti externaliza inclusiv partea de logistica, spre un partener de e-fulfillment.
Citeste si: Creste performanta magazinului tau externalizand aceste 10 task-uri [Podcast]
6. Investeste in formarea angajatilor tai
Oamenii bine instruiti din echipa ta vor fi mai productivi, vor cheltui mai putine resurse, vor face mai putine greseli = vor contribui la scaderea costurilor in business.
De aceea, iti recomand sa privesti training-urile ca o investitie pentru dezvoltarea abilitatilor lor. Pe termen lung, rezultatele pot fi extraordinare, mai ales daca esti un lider pe care le e drag sa il urmeze.
Citeste si: Cum iti cresti echipa – procesul de angajare si retentie [Podcast]
7. Ezita sa folosesti doar echipamente noi
Multi antreprenori isi pierd directia la primul profit mai serios si ajung sa cumpere lucruri care nu sunt, de fapt, necesare in firma.
Biroul, mobilierul, masina, laptopuri sau imprimante, toate acestea pot fi gasite in stare buna si second hand, fara sa iti faca probleme.
In special cand esti in stadiul startup sau trebuie sa inlocuiesti rapid un echipament, ezita sa te gandesti din prima la lucruri noi si scumpe.
Astfel de decizii te pot ajuta inclusiv sa sustii valorile declarate ale business-ului, mai ales daca ele sunt legate de grija pentru mediul inconjurator.
Citeste si: De ce lucruri ai nevoie in business ca soloprenor
8. Eficientizeaza achizitiile & resursele de business
In primul rand, ajusteaza strategiile de achizitie astfel incat sa obtii oferte mai bune pentru obtinerea resurselor de care ai nevoie in business.
De exemplu, poti negocia discount-uri pe termen lung cu furnizorii sau poti colabora cu mai multi parteneri.
In al doilea rand, incearca sa reduci costurile de transport si retur. O poti face alegand parteneri mai potriviti pentru tine pe logistica, dar si prin consolidarea comenzilor: informatii complete in site, politici clare in magazin, confirmarea comenzilor etc.
O alta zona in care poti interveni pentru a reduce costurile e printarea. De exemplu, poti trimite facturile pe email in loc sa le adaugi pe hartie in colet.
Citeste si: 10 Functionalitati Gomag care te ajuta sa economisesti bani
9. Optimizeaza eforturile de vanzare catre cei mai buni clienti
- Identifica avatarele clientului ideal. Planifica eforturile principale de marketing si vanzare in functie de caracteristicile lor.
- Fa campanii sprint pentru achizitie clienti, si apoi fidelizeaza-i – sprint = investesti in PPC pentru a atrage clienti noi, cu oferte catre produsele bestseller din magazin.
- Creste valoarea comenzilor in magazinul online:
-
- Recomandari de produse – cross-sell, upsell, pachete de produse
- Cadouri in cos (diversificate, pe praguri) – cu cat suma din cos e mai mare, cu atat si cadoul e mai consistent
- One-Time Offer (OTO) – oferta cu un discount unic in pagina de finalizare comanda
- Vouchere si coduri de reducere
- Servicii extra in pagina de checkout – ambalare, consultanta, montaj, instalare, gift card, mostre etc.
- Transport gratuit dupa o anumita valoare in cos (pont: odata pe luna / la 2 luni, random, alege o zi in care sa oferi transport gratuit pentru toate comenzile, in limita a 24 de ore. Testeaza.)
Redu costurile cu eforturi extra pe partea de fidelizare:
- Follow up dupa fiecare comanda, prin email si SMS – confirmare comanda, multumire, notificari pentru cresterea increderii ca a luat decizia potrivita, cerere recenzii si recomandari de noi produse pentru urmatoarea comanda;
- Invitatie sa isi faca un cont (daca nu a facut-o inca) – toti clientii fideli au cont in magazinul tau!
- Campanii de marketing exclusiv pentru ei – beneficii extra, puncte suplimentare, discount-uri exclusive, acces la produse noi inaintea celorlalti, cadouri surpriza, acces la resurse speciale (live-uri cu specialisti, grup exclusivist, statut in comunitate);
Citeste si: 47 de template-uri prin care poti obtine mai multi clienti, trafic si vanzari
10. Fa-ti un plan de control: buget, cash flow & costurile variabile
Planul de control iti permite sa gasesti rapid locurile unde poti reduce cheltuielile si cum sa gestionezi costurile variabile.
Monitorizeaza continuu situatia financiara a afacerii si ajusteaza cheltuielile in functie de evolutia business-ului tau:
- Stabileste un buget clar – aduna datele financiare din anii trecuti, imparte cheltuielile pe categorii (fixe, variabile, administrative etc.), pune obiective clare pentru fiecare luna / 3 luni, revizuieste bugetul de fiecare data cand e nevoie etc.
- Monitorizeaza cash flow-ul – ia in calcul sezonalitatea, urmareste platile si incasarile, asigura-te ca ai o rezerva de lichiditati etc.
- Gestioneaza costurile – optimizeaza consumul de resurse, automatizeaza, renegociaza, evalueaza costurile fixe (chirii, salarii etc.) si ajusteaza-le unde e posibil.
- Monitorizeaza performanta financiara – stabileste KPIs, foloseste softuri de contabilitate, organizeaza sesiuni de consultanta periodice cu echipa de management etc.
Citeste si: Cum poate concura o firma mica, cu marii selleri online
Esti la inceput cu afacerea ta sau pur si simplu cauti metode eficiente prin care iti poti reduce cheltuielile, pe cat de mult posibil?
Testeaza una, mai multe sau chiar toate ideile pe care le-ai citit azi. Niciuna n-are cum sa iti strice, dar unele s-ar putea sa functioneze pentru tine mai bine decat altele.
Daca ai deja un magazin online pe Gomag, te invit sa redescoperi instrumentele despre care am discutat mai sus, iar in cazul in care nu vinzi cu noi – inca – sa stii ca nu e prea tarziu.
Deschide un demo gratuit pe platforma Gomag timp de 15 zile si vezi pe cont propriu ce beneficii ai de castigat.
Iti oferim abonamente flexibile, sute de functionalitati incluse in abonament fara costuri suplimentare si instrumente exclusive, pe care nu le vei gasi in alta parte.
Incepe acum!
- Cum iti gestionezi brandul in social media: 45 idei & ponturi - octombrie 8, 2024
- Cum iti faci un magazin online in Republica Moldova - octombrie 1, 2024
- Mini checklist de marketing in eCommerce pentru incepatori - septembrie 24, 2024