Pentru ca te asteapta muuuult de tot de parcurs in acest articol, vom trece rapid peste introducere.

Checklist-urile si sabloanele de mai jos iti sunt utile in diverse stadii si pentru diverse componente ale afacerii tale online, asa ca sfatul meu e sa salvezi materialul la favorite, astfel incat sa il gasesti usor de fiecare data cand ai nevoie de el.

De la organizarea magazinului pentru trafic si conversii, pana la marketing, branding, extinderea fluxurilor de venituri si logistica, vei gasi cate ceva din toate 🙂 

Asa ca spor la citit si, mai important, spor la implementat!

Cuprins: 47 de template-uri prin care poti obtine mai multi clienti, trafic si vanzari

  1. Template: Modelul de business
  2. Template: Buyer Persona – cum construiesti avatarul clientului ideal
  3. Template: Planul de afaceri
  4. Template: Ce trebuie sa ai in back-end pentru ca magazinul tau sa functioneze brici
  5. Template: Bannere & Grafice pentru magazinul tau online
  6. Template: Organizarea paginii de home in magazin
  7. Template: Organizarea paginilor de categorie
  8. Template: Organizarea paginilor de produs
  9. Template: Cum cresti AOV in magazinul online
  10. Template: Logistica magazinului tau. Procese si proceduri
  11. Template: Ambalarea produselor. Ce sa nu uiti
  12. Template: Constructia unui landing page
  13. Template: SEO on-site pentru un magazin online
  14. Template: SEO off-site pentru un magazin online
  15. Template: Strategia PPC pentru magazinul tau
  16. Template: Strategia de Facebook Marketing
  17. Template: Strategia de promovare pe Instagram
  18. Template: Strategia de promovare pe TikTok
  19. Template: Strategia de promovare pe YouTube
  20. Template: Strategia de lead generation pentru magazinul online
  21. Template: Strategia de email marketing catre abonati
  22. Template: Strategia de email marketing catre clientii existenti
  23. Template: Fidelizarea clientilor si programul de loialitate
  24. Template: Cum folosesti video-ul ca parte integranta in sales funnel-ul tau
  25. Template: Programul de afiliere
  26. Template: Cum recuperezi cosurile abandonate
  27. Template: Procesul de testare pentru magazinul online
  28. Template: Recenzii & testimoniale – cum le obtii
  29. Template: Ce include o oferta promotionala atragatoare
  30. Template: Componentele campaniei de marketing
  31. Template: Tehnici & tactici pentru blogul magazinului online
  32. Template: Strategia de content marketing in eCommerce
  33. Template: Titluri & Subiecte de email puternice
  34. Template: Kit-ul de media al unui magazin online
  35. Template: SMS Marketing
  36. Template: Strategia de automatizare in magazinul tau
  37. Template: Email-ul de confirmare comanda
  38. Template: Email-ul aniversar
  39. Template: Branding pentru magazinul tau
  40. Template: Bugetarea pentru marketing
  41. Template: Analiza datelor si a rapoartelor
  42. Template pentru cresterea productivitatii
  43. Template: Fotografiile de produs in magazinul tau
  44. Template: Formule de copywriting care functioneaza
  45. Template: Identificarea diferentiatorilor
  46. Template: Extinderea pe multiple canale de vanzari
  47. Template: Extinderea afacerii cross-border

1. Template: Modelul de business

model-de-business-canvas

Modelul meu de business: 

Care este propunerea mea unica de valoare, ce ma face diferit de ceilalti?

  • Ce valoare aduc in viata clientilor?
  • Rezolv problemele din viata clientilor mei? Ce probleme?
  • Catre ce nevoi ale clientilor ma adresez?
  • Ce produs / produse ofer fiecarui segment de clienti?
  • Valoarea oferita e despre ceva ce le-ar placea sa aiba (ceva ce au de castigat)? Ce?
  • Valoarea oferita e despre ceva ce ei urasc (rezolvarea unei dureri/probleme)?

Propunerea mea unica de valoare este:

Cine sunt clientii mei?

  • Cine sunt clientii mei cei mai importanti?
  • Pentru cine creez de fapt valoare?
  • Cum arata clientul meu ideal? (foloseste sablonul pentru crearea avatarului de client din modulul Academia, il gasesti in platforma)

Clientii catre care ma adresez sunt:

Care sunt canalele prin care comunic cu clientii?

  • Pe ce canale doresc clientii mei sa ii contactez?
  • Prin ce canale ajung la ei acum?
  • Ce canal dintre toate functioneaza cel mai bine acum?
  • Cum sunt integrate canalele mele?
  • Care este cel mai eficient canal ca si cost?
  • Cum integrez canalele folosite cu obiceiurile si rutina clientilor mei?

Canalele mele de comunicare si marketing sunt:

In ce fel creez relatia cu clientii si cum o intretin?

  • Ce fel de relatie se asteapta fiecare segment de clienti sa intretin cu ei?
  • Ce tipuri de relatie am implementat pana acum?
  • Cum se integreaza acestea cu restul modelului meu de business (in special la nivel de costuri / venituri / activitati cheie?
  • Cat ma costa sa intretin acest tip de relatii cu clientii mei?

Relatia cu clientii mei va decurge astfel:

Care sunt sursele mele de venit?

  • Pentru ce sunt dispusi cu adevarat clientii mei sa plateasca?
  • Dar acum, pentru ce platesc?
  • Cum platesc momentan clientii?
  • Cum le-ar placea sa plateasca?
  • Cat contribuie fiecare sursa de venit la incasarile totale?

Sursele mele de venit sunt:

Care sunt resursele mele cheie?

  • Pentru ca propunerea mea unica de valoare sa reziste, de ce resurse am nevoie?
  • Pentru canalele de distributie, de ce resurse am nevoie?
  • Pentru managementul relatiei cu clientii, de ce resurse am nevoie?
  • Pentru ca sursele de venit sa fie viabile, de ce resurse am nevoie?

Resursele mele cheie sunt:

Care sunt activitatile mele cheie?

  • De ce activitati cheie am nevoie pentru ca propunerea de valoare sa functioneze?
  • Ce activitati cheie necesita canalele mele de distributie?
  • Ce activitati cheie necesita managementul relatiei cu clientii mei?
  • Ce activitati cheie necesita sursele de venit?

Activitatile mele cheie sunt:

Care este structura mea de costuri?

  • Care sunt cele mai importante costuri ce tin de modelul meu de business?
  • Care sunt cele mai scumpe resurse cheie?
  • Care sunt cele mai scumpe activitati cheie?

Costurile mele includ urmatoarele:

Cine sunt principalii mei parteneri?

  • Cine sunt partenerii mei cheie?
  • Cine sunt principalii mei furnizori?
  • Ce resurse cheie cumpar de la partenerii mei?
  • Ce activitati cheie fac partenerii mei?

Partenerii mei principali sunt:

Citeste si: 365 de idei pentru afaceri mici si medii [marketing & vanzari]

2. Template: Buyer Persona – cum construiesti avatarul clientului ideal

template-buyer-persona

Set de intrebari pentru gasirea avatarului de client

Creeaza un chestionar cu Google Forms sau orice alt instrument si invita clientii sa iti raspunda (le poti oferi o reducere sau alt cadou in schimbul raspunsurilor).

  1. Varsta 
  2. Sex (feminin, masculin)
  3. Statul civil (intr-o relatie, casatorit, necasatorit, divortat)
  4. Mediu de provenienta (urban, rural)
  5. Nivelul de educatie (ultima institutie de invatamant absolvita, profilul studiat etc.)
  6. Care este domeniul tau de activitate? (ex. comertul cu ridicata si amanuntul, transport, constructii, intermediere financiara, tranzactii imobiliare etc)
  7. In ce industrie lucrezi? (ex. IT&C, fashion, home&deco, articole pentru copii, turism etc.)
  8. Care este marimea firmei in care lucrezi?
  9. Care este pozitia pe care o ocupi in cadrul firmei?
  10. Care sunt activitatile dintr-o zi obisnuita la locul de munca?
  11. De ce cunostinte si instrumente ai nevoie la locul de munca? (ex. aplicatii de organizare a timpului, studii de management a unei echipe, cunostinte de prelucrare a diverse materiale, vanzare etc.)
  12. Cum inveti informatii noi pentru locul tau de munca sau pentru dezvoltarea personala? (ex. citesc carti, bloguri, diferite publicatii, particip la cursuri etc.)
  13. Ce carti, publicatii sau bloguri citesti?
  14. Ce iti doresti sa obtii pe plan personal? (ex. mai mult timp, pentru familie, pentru prieteni, calatorii etc.)
  15. Cum iti ocupi timpul liber? Care sunt hobby-urile tale?
  16. Care sunt problemele pe care le intalnesti pe plan personal? 
  17. Ce doresti sa obtii pe plan profesional? (ex. sa avansezi in cariera, sa castigi un salariu mai bun etc.)
  18. Care sunt problemele pe care le intalnesti pe plan profesional? (ex. sef / angajati nemultumiti, teama de a-ti asuma anumite riscuri etc.)
  19. Cum preferi sa interactionezi cu vanzatorii de produse sau servicii? (email, telefon, live chat, intalnire etc.)
  20. Descrie o achizitie recenta. De ce ai avut nevoie de produs/serviciu, cum ai evaluat procesul si cum te-ai decis sa cumperi produsul/serviciul respectiv?
  21. Ce te ingrijoreaza atunci cand vine vorba de cumpararea unui produs/serviciu? (ex. calitatea, pretul, brandul etc.)
  22. Cat de familiare iti sunt produsele/serviciile companiei noastre? (Cunosc firma de mult timp, Doar acum am auzit de produsele/serviciile voastre, Folosesc deja aceste produse/servicii, Inca nu sunt sigur daca aceste produse/servicii sunt cele mai potrivite pentru mine etc.)
  23. Ce ti-ai dori sa obtii prin achizitionarea produselor/serviciilor noastre?

Citeste si: Cum te promovezi in Social Media pe baza avatarelor de client

3. Template: Planul de afaceri

planul-de-afaceri-template

Citeste in amanunt Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli.

4. Template: Ce trebuie sa ai in back-end pentru ca magazinul tau sa functioneze brici

cum-deschizi-magazin-infografic

Decide

Pregateste

Activeaza

Gama de produse

(ce produse vinzi?)

 ______________________

▢ Aleasa □ In stoc (stocuri proprii, dropshipping, e-fulfillment)
Preturi practicate 

(interval aproximativ)

______________________

Platforma eCommerce 

(cu Gomag ai 15 zile demo gratuit)

_____________________

▢ Testata □ Magazinul e live
Nume domeniu 

(ce nume si de unde iei domeniul?)

_____________________

▢ Cumparat □ Activ
Hosting domeniu 

(de unde il iei?)

_____________________

▢ Cumparat □ Activ
Hosting email 

(de unde il iei? hosting, Gmail etc)

_____________________

▢ Cumparat □ Activ
Procesator plati 

(GPayments, Netopia, Plati Online etc.)

_____________________

▢ Realizat contract □ Integrat cu magazinul
Transportator /curierat 

(GShipments, FAN Courier, Woot.ro, DPD, HelShip etc.)

_____________________

▢ Realizat contract □ Integrat cu magazinul
Facturare 

(SmartBill, FGO etc.)

_____________________

▢ Realizat contract □ Integrat cu magazinul
Aplicatie email 

(MailChimp, NewsMAN, Active Campaign, theMarketer etc.)

_____________________

▢ Aleasa □ Integrata cu magazinul
Sabloane email 

(confirmare comanda, creare cont, cerere review, bun venit etc.)

_____________________

▢ Realizate □ Active
Gestiune comenzi 

(nume persoana responsabila)

_____________________

▢ Decis cine se ocupa
Asistenta clienti 

(WhatsApp, ManyChat etc.) 

_____________________

▢ Decis cine se ocupa □ Alicatie activata
Design / Tema 

(19 teme Gomag + editor gratuit)

_____________________

▢ Decis □ Activ pe site
Logo ______________ ▢ Realizat □ Activ pe site
Bannere site 

_____________________

▢ Realizate □ Active pe site
Fotografii de produs 

_____________________

▢ Realizate □ Active pe site
Descrieri de produs 

_____________________

▢ Realizate □ Active pe site
Paginile importante 

(despre noi, contact, politica de confidentialitate, termeni si conditii etc.)

______________________

▢ Realizata □ Activa pe site
Google Analytics & Gomag Insights

______________________

▢ Cont realizat □ Legat la magazin
Facebook Pixel 

______________________

▢ Pagina FB business realizata □ Legat la magazin
Landing page cu oferta de lansare (hellobar, cronometru, marcaj)

 ______________________

▢ Realizat □ Activ pe site
Plan de promovare 

(SEO, FB + Instagram, reclame PPC, newslettere, afiliere, puncte de fidelitate)

______________________

▢ Realizat □ Implementat
Gomag Campanii

(ce buget vrei să aloci pentru a avea reclame automatizate pe Google?)

______________________

▢ Realizat □ Implementat

Citeste si: Cum sa deschizi un magazin online cu Gomag – Ghid pas cu pas pentru creare magazin

5. Template: Bannere & Grafice pentru magazinul tau online

◯ Ce bannere vrei sa ai in site?

Banner carousel – 1 banner care se afiseaza in partea de sus a homepage-ului si 

atrage atentia clientului asupra ce trebuie sa stie in principal despre magazin. Poti adauga mai multe, dar bunele practici recomanda sa ai doar 1.

Bannere principale (homepage) – atragi atentia asupra celor mai importante oferte sau categorii

Bannere secundare (homepage) – daca ai informatii in plus, pe care clientii trebuie sa le stie (sau link spre blog, materiale descarcabile etc.)

Banner in pagina de categorie 

Banner in pagina de cos – daca ai un cod de reducere sau vrei sa le reamintesti oamenilor ca au transport gratuit dupa o anumita suma

Banner in pagina de finalizare comanda – poti sa prezinti un testimonial

Pagina de confirmare comanda, dupa finalizarea comenzii – sa inviti clientii sa faca o anumita actiune

checklist design

◯ Respecta dimensiunile recomandate pentru bannere, in functie de locul unde apar:

▢ Banner carousel – 1920 px X 580 px

▢ Bannere principale (homepage) – 410 px X 560 px 

▢ Bannere secundare (homepage) 600 px X 600 px

▢ Banner in pagina de categorie – 1080 px X 300 px

▢ Banner in pagina de cos – 1920 px X inaltime cat doresti tu

▢ Banner in pagina de finalizare comanda – 600 px X  inaltime cat doresti tu

Pagina de confirmare comanda, dupa finalizarea comenzii 570 px X 370 px

▢ Banner in subcategorie afisata in meniul principal – 330 px X 420 px

Icon-urile de trust (unde afisezi transport gratuit peste o anumita suma si alte beneficii pe care le oferi – 40 px X 40 px

Pont! Afiseaza bannere direct in paginile dorite prin aplicarea de sectiuni dedicate sau Continut Promo.

◯ Ce sa se regaseasca in bannere:

Mesajul principal – Titlul si / sau subtitlul (daca e nevoie). Ce e mai important trebuie scris cu o dimensiune mai mare.

Imagine compusa intr-un program de editare cu produsele tale sau fotografie cu produsul in timp ce este folosit

Call-to-action – indicat sa fie sub forma de buton

Spatii negative – banner-ul sa nu fie extrem de incarcat, fiecare element component sa se poata vedea clar

◯ Lista site-uri de unde poti lua imagini gratuite din care sa iti faci bannere:

◯ Textul de pe banner:

▢ Sa fie scurt

▢ Daca e mai lung, sparge textul in titlu si subtitlu

▢ Sa ii spuna omului clar ce beneficii castiga de la tine

  • Scoate beneficiile in evidenta: fie le notezi text, fie le reprezinti grafic incadrate diferit fata de celelalte elemente din banner.
  • Beneficiile pot fi generate de natura produselor (ex. ce fac ele pentru client) sau pot fi ceva extra, pe care il oferi tu ca afacere (ex. o reducere, un pachet, serviciu de impachetare, ambalare speciala, consultanta la alegerea produsului, demo etc.)

▢ Sa nu fie un slogan abstract, pe care il intelegi doar tu

▢ Sa dea de inteles clientilor pentru cine este magazinul

◯ Asigura-te ca legi banner-ul de o pagina reprezentativa, cu link, nu e afisat pe site doar decorativ.

Actualizeaza bannere-le atunci cand ai o campanie noua, nu lasa acelasi banner intotdeauna.

Citeste si: Cum sa faci un banner – 15 Idei si Exemple bannere pentru Magazin Online

6. Template: Organizarea paginii de home in magazin

Ai un homepage care e simplu vizual, fara sa fie supraincarcat? (cu cat afisezi mai multe elemente, cu atat e mai greu de inteles)

Ai limitat numarul de elemente afisate in homepage? (meniu, banner principal, optional bannere secundare, icon-uri de trust, produse noi / produse la reducere, testimoniale, footer – cu link-uri spre paginile principale si datele firmei)

Ai afisat cele mai importante lucruri in partea de sus a paginii? (Cine esti? Ce faci? Pentru cine? Ce au ei de castigat? Ai vreo oferta speciala?)

Respecti regulile de ierarhie a informatiei in partea de sus a paginii? (buton CTA, oferta, propunerea unica de valoare)

Iti afisezi propunerea unica de valoare in primul ecran? (cel mai bine o incluzi in textul de pe banner, impreuna cu un buton CTA)

Ai un buton CTA pe bannerul carousel afisat in homepage? (ex. adauga in cos, vezi oferta, vezi detalii, afla mai multe, alege, incepe etc.)

Ai un singur banner carousel in homepage?

⚪ Daca adaugi bannere principale / secundare, le folosesti pentru a atrage atentia asupra celor mai vandute categorii de produse / landing page special?

Ai un meniu de navigare usor de inteles? (max. 8 categorii parinte, cu subcategorii daca e necesar, care au nume descriptive si pe care oamenii le inteleg). Daca nu il supraincarci, in meniu poti adauga link-uri spre blog, pagina despre noi sau alte landing page-uri cu informatii importante.

 

Iti afisezi Noutatile si / sau Reducerile in homepage? (alege insa un numar limitat de produse)

Afisezi produse vizualizate recent, pentru utilizatorii care se intorc in site? (e o metoda buna de personalizare)

Ai adaugat o descriere in homepage, in partea de jos? (pentru a-i spune omului cine esti, ce vrei sa ii vinzi, ce beneficii are, cum ii oferi o experienta mai buna de cumparare etc.)

Folosesti bannere de tip icon-uri de trust pentru a sublinia principalele beneficii pentru clienti / care sunt diferentiatorii tai? (daca oferi transport gratuit, sau daca ai un cost fix de livrare, daca oferi garantii extinse, o perioada de retur extinsa, ambalare pentru cadou, consultanta gratuita, ridicare de la sediu etc.)

Afisezi recenzii si testimoniale? (pot fi preluate din recenziile de produs sau testimoniale primite de pe orice canal de la clienti)

Ai o casuta de cautare afisata vizibil in partea de sus a paginii?

⚪ Folosesti hello bar in homepage pentru a urgenta oamenii sa faca o actiune in magazin? (cu numaratoare inversa, info despre oferte sau discount-uri, beneficii de tip livrare a doua zi etc.)

Ai adaugat link-urile importante in footer? (despre noi – daca nu apare sus in meniu, termeni si conditii, politica de confidentialitate, cookies, contact, metode de plata, metode de livrare, politica de retur, garantia produselor, Rezolvarea disputelor online – SOL, ANPC, Cum cumpar + orice altceva mai e necesar)

Oferi optiuni oamenilor sa ramana in contact cu tine? (formular preluare adresa pentru trimitere newsletter, link-uri spre conturile Social Media, date de contact – telefon, email, orar)

Citeste si: Ce au in comun prima pagina din magazinul tau Gomag, conversiile si palinca

7. Template: Organizarea paginilor de categorie

Ai ales un nume simplu, clar de inteles si descriptiv pentru categorii? (nu te joci cu cuvinte pe care le intelegi numai tu, sau cuvinte cu dublu sens = oamenii trebuie sa inteleaga din prima)

Reduci numarul categoriilor la max. 8 categorii parinte, restul informatiilor pot fi incluse in subcategorii.

Folosesti un tip de afisare potrivit? Afisarea grila de imagini e buna daca fotografiile sunt cele care conving clientii (ex. bijuterii); afisarea in lista e mai eficienta daca clientul are nevoie de mai multe informatii, pe langa fotografia de produs (ex. camere foto, baterii, calculatoare etc.).

Ai un stil consistent pentru imagini? (tip de imagine, fundalul imaginilor, daca exista spatiu alb in jurul produselor, marimea produselor in imagine, unghiul de fotografiere). Daca toate acestea sunt la fel, sunt mai usor de scanat.

Ai o structura buna pentru informatiile aferente fiecarui produs? (acelasi tip de informatie: nume, pret, rating, descriere scurta etc. – daca afisezi informatii, alege cate, cu suficient spatiu alb intre ele, pentru a putea fi citite)

Oferi optiunea de filtrare? (mai ales daca ai multe produse)

Afisezi filtre relevante pentru fiecare categorie in parte? (nu aceleasi pentru toate, daca n-au nici un sens sa se afle acolo)

Ai plasat cele mai folosite filtre cat mai sus in ecran?

⚪ Permiti clientilor sa selecteze mai multe filtre deodata?

⚪ Ai un mod de afisare conform asteptarilor pentru filtre? (ori in partea stanga a ecranului – daca ai multe filtre, ori intr-o bara orizontala deasupra produselor – de obicei, daca ai putine filtre)

Oferi optiuni de sortare? (pentru unii e important sa poata sorta produsele in functie de pret, rating, top produse, produse cu discount etc.)

Functionalitatea de sortare e afisata in coltul dreapta sus deasupra listei cu produse din categorie? (acolo sunt obisnuiti clientii sa o gaseasca)

Afisezi clar numele produselor din pagina?

⚪ Ai butoane CTA la fiecare produs, pentru a-i ghida pe clienti mai departe in funnel? (ex. Adauga in cos)

Afisezi pretul produselor, inclusiv pretul intreg taiat daca oferi discount? 

Diferentiezi anumite produse cu marcaje promotionale? (bestseller, nou, in trend, +cadou, discount etc.)

Iti afisezi cele mai populare si cumparate produse in partea de sus a paginii de categorie?

Ai pagini de categorie speciale pentru Noutati, Reduceri, Bestsellers etc.? (pentru a-i pune pe clienti in buying mode)

Ai descrieri pentru paginile de categorie, in partea de sus sau de jos sub lista cu produse? (pentru SEO, care includ cuvinte cheie si beneficii despre categoria respectiva)

Citeste si: Cum sa optimizezi paginile de categorie in magazinul tau online

8. Template: Organizarea paginilor de produs

Ai un nume descriptiv pentru produs?

⚪ Folosesti structura clasica pentru primul ecran al paginii de produs? (pe web, fotografiile si galeria de imagini sunt plasate in stanga ecranului, iar detaliile de produs – nume, pret, variante de produs, 2-3 beneficii principale, buton adauga in cos – in dreapta)

⚪ Imaginea principala de produs este atragatoare?

⚪ Ai o galerie cu multiple imagini de produs, 6-8? (produsul pe fundal alb, cadre din toate partile, produsul in timp ce este folosit)

⚪ Galeria afiseaza thumbnails pentru celelalte imagini prezente (daca sunt mai mult decat 2)?

⚪ Imaginile din galerie pot fi glisate pe mobil (swipe)?

⚪ Ai imagini pentru fiecare varianta de produs?

⚪ Cand clientul alege o varianta a produsului imaginea se schimba automat pentru a afisa varianta aleasa?

Este butonul de adaugare in cos cel mai vizibil din ecran? (e recomandat ca expresia afisata sa fie “ Adauga in cos”)

Este pretul produsului afisat vizibil, in primul ecran, in apropierea butonului de adaugare in cos?

Afisezi clar orice alt cost aditional? (costurile de transport, costurile extra in caz ca vrea sa adauge ceva la produs sau sa il personalizeze)

Daca produsul e la promotie, afisezi clar pretul intreg taiat, pe langa pretul redus? (omul trebuie sa inteleaga cat economiseste)

Oferi multiple metode de plata? (ramburs, plata cu cardul, plata in rate – daca practici preturi mai mari)

Afisezi recenzii de produs?

⚪ Afisezi ratingul produselor pe baza recenziilor primite de la clienti?

⚪ Afisezi selectori (in loc de lista drop-down) pentru alegerea variantelor de produs?

Le pui la dispozitia clientilor un ghid de marimi (daca vinzi astfel de produse)? (in Gomag poti activa un pop-up specific cu un ghid de marimi)

Pui la dispozitia clientilor informatii privitoare la unitati de masura, daca vinzi astfel de produse? (marime, grosime, greutate, lungime etc.)

Sunt textele de produs usor de citit? (folosesti un font clasic, cu care oamenii sunt obisnuiti, la o dimensiune usor de citit)

Sunt informatiile din descrierea de produs usor de scanat? (folosesti spatii albe, structurezi textul cu intertitluri scrise mai mare, boldate, folosesti enumerari sau liste punctate etc)

In descrierea de produs, ii explici omului care sunt beneficiile, nu doar functionalitatile? (functionalitati = ce face produsul, dimensiuni, specificatii; beneficii = ce obtine clientul cu ajutorul produsului)

Ai o descriere de produs simplificata pe care sa o afisezi la inceputul descrierii? (unii clienti nu au rabdare sa citeasca toate detaliile, dar apreciaza ca le spui despre beneficii in 2-3 paragrafe sau o scurta lista pe puncte)

Ai adaugat imagini si video in descrierea de produs?

Ai scris intrebari & raspunsuri frecvente despre produs? (raspunzi la obiectiile din mintea clientilor, raspunsuri la intrebarile primite de agentii de vanzari si asistenta, politica de retur, durata livrarii etc.)

Daca oferi transport gratuit dupa o anumita limita, il promovezi? (faci recomandari de produse complementare, pentru ca valoarea cosului sa ajunga la limita pentru transport gratuit)

Ai afisat recomandari de produse cross-sell? (produse complementare, eventual legate macro de categoria din care face parte produsul)

Folosesti stimuli de urgentare? (numaratoare inversa, livrare a doua zi, flash sale, happy hour, cantitate limitata)

Ai un exit pop-up pentru cei care au intentia sa iasa fara sa cumpere nimic?

Ai o casuta de live chat care se deschide la un anumit interval de timp dupa ce clientul a intrat pe pagina de produs?

Citeste si: 16 Elemente Esentiale Pentru Pagina De Produs

9. Template: Cum cresti AOV in magazinul online

aov-checklist

Citeste si: 7 Actiuni care te ajuta sa cresti valoarea medie a comenzilor in magazinul online

10. Template: Logistica magazinului tau. Procese si proceduri

proces-gestiune-logistica

Citeste si: Cum gestionezi comenzile si livrarile in magazinul tau online

11. Template: Ambalarea produselor. Ce sa nu uiti

pregatirea-comenzilor-template

Citeste si: Gandeste inauntrul cutiei: cat de mult conteaza ambalajul potrivit

12. Template: Constructia unui landing page

componente-esentiale-landing-page

Structura paginilor in site-ul tau este intuitiva – omul poate ajunge la un punct de conversie din maximum 3 click-uri.

Banner-ul de pe homepage are un CTA puternic si instiinteaza clientii despre oferta pe care o ai acum. Si are link spre pagina cu oferta.

Ai facut un landing page pentru oferta folosind sablonul Gomag.

Ai afisat un numar limitat de produse in landing, pentru ca alegerea sa poata fi facuta mai usor.

Ai butoane de call-to-action pentru fiecare produs din landing (adauga in cos).

Folosesti si expresii de call-to-action in textele din landing page (comanda acum, descopera oferta, alege produsul preferat etc.)

Landing-ul contine testimoniale de la clientii multumiti.

In landing, ai un cronometru cu numaratoare inversa pana la momentul in care expira oferta.

Ai activat un hellobar cu link spre landing page-ul de oferta. Aici poti sa specifici ce cadou, discount sau altceva oferi, daca ai stoc limitat etc.

Ai marcat produsele bestsellers sau pe cele pe care vrei sa le scoti in evidenta cu marcaje promotionale.

Ai activat un exit pop-up cu un discount sau un cadou daca finalizeaza comanda acum.

Citeste si: Cum iti cresti vanzarile utilizand un landing page in campaniile de marketing online [Podcast]

13. Template: SEO on-site pentru un magazin online

anatomia-strategiei-seo-on-site
template-seo-onsite tabel-seo-onsite exemplu-sablon-seo-onsite
Citeste si: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!

14. Template: SEO off-site pentru un magazin online

Backlink-uri:

⚪ Verifica numarul total al site-urilor care trimit link-uri catre magazinul tau.

⚪ Toxicity Score (indicatorul site-urilor de spam).

⚪ Relevanta pentru nisa ta, subiectul sau locatia.

⚪ Domeniile de referinta.

⚪ Broken Links sau backlink-urile care duc in redirect.

⚪ Diversitatea textelor ancora.

NAP (Nume, Adresa, Numar de telefon)

⚪ Verifica-ti profilul tau pe diverse site-uri de listare (comparatoare de pret, motoare de cautare de nisa, site-uri de afaceri etc.), sa te asiguri ca ai consecventa in informatiile transmise.

⚪ Profilele necompletate / pe care nu le-ai facut – incepand cu Google My Business.

Social Media

⚪ Verifica toate platformele relevante pe care ai pagini sau pe care iti poti face un profil nou.

⚪ Verifica paginile si asigura-te ca sunt actualizate.

⚪ Monitorizeaza continutul recent pe acestea.

Recenzii

⚪ Verifica site-urile mari de review-uri si vezi pe care ai profile (realizate de tine sau automat, de platformele respective).

⚪ Monitorizeaza indicatorul de perceptie generala (sentiment analysis).

⚪ Verifica sa ai informatii NAP corecte pe acestea, incluzand URL-ul catre magazinul tau.

⚪ Monitorizeaza impactul recenziilor in deciziile clientilor tai.

Citeste si: Elemente de marketing online si SEO care nu au voie sa lipseasca din strategia ta

15. Template: Strategia PPC pentru magazinul tau

template-strategia-ppc-ecommerce

Gomag Campanii Google Ads – trebuie doar sa setezi bugetul dorit si sa activezi aplicatia, iar platforma se va ocupa automat de tot ceea ce presupune afisarea relevanta a reclamelor tale de tip Product Listing pe proprietatile Google.

⚪ Investeste in remarketing pe multiple canale si recupereaza interesul pierdut.

Fa remarketing pe cosuri, atunci cand se poate, oferind utilizatorilor un cod de reducere care sa dea senzatia unui targ bun, de neratat.

Investeste in PPC pe multiple canale, acolo unde se afla audienta ta tinta: Facebook, Instragram, TikTok, YouTube, Pinterest, Yahoo, Huawei, Spotify etc.

Sablon pentru planificarea strategiei de PPC in campaniile de marketing

1. Intelegerea publicului tinta

In ce masura ne diferentiem de competitori? Cat de necesare sunt produsele noastre clientilor?

2. Definim oferta comerciala

Calculeaza profitul & marja pentru a identifica produsele care iti permit oferte speciale. Raporteaza-te si la interesul userilor fata de produsele tale.

3. Creative

Foloseste creative atractive, fii prezent pe YouTube cu Shorts, in TikTok cu videos, dar si in Facebook. Pastreaza linia creativa si in bannere.

4. Buget

Asigura-te ca aloci buget suficient promovarii. 

5. Teasing & Lansare

Creste vizibilitatea brandului in perioada teasing-ului si comunica oferta comerciala in etapa de lansare.

Citeste si: Campanii Gomag: Automatizeaza reclamele Google Ads, din platforma

16. Template: Strategia de Facebook Marketing

idei-postari-facebook-marketing

Creeaza pagina de business Facebook.

⚪ Populeaza pagina cu informatiile relevante – date de contact, adresa, website, o descriere succinta si relevanta (poate fi chiar si sloganul afacerii), program de lucru etc.

Adauga o imagine de profil si una de cover – foloseste logo-ul tau pentru prima, si un banner reprezentativ pentru oferta actuala, pe care il modifici atunci cand e nevoie.

Posteaza diferite tipuri de continut – recenzii, video-uri cum sa, provocari, produsele in timp ce sunt folosite, intrebari, articole de pe blog, trenduri, concursuri etc.

Creeaza un calendar de comunicare pentru Facebook – si ai grija sa il sincronizezi cu celelalte calendare de continut.

Interactioneaza cu audienta ta – invita oamenii sa comenteze, sa iti trimita mesaje, sa iti raspunda la intrebari, sa iti distribuie continutul etc.

Nu uita sa iti setezi contul de reclama Facebook!
Citeste si: Promovare Facebook & Instagram – 10 Idei pentru strategia Social Media

17. Template: Strategia de promovare pe Instagram

Imaginea de profil – dacă vinzi produse, afiseaza aici logo-ul. Daca vinzi cursuri online sau servicii, alege o poza cu tine, profesionala.

Bio – transmite bio-ul tau cine e afacerea, ce face si ce problema rezolva pentru clienti?

Call to action – ai o expresie puternica de actiune care sa trimita oamenii spre magazin sau spre un lead magnet?

Nume ”cautabil” – optimizeaza denumirea contului pentru SEO. De ex., poti adauga un cuvant cheie relevant pentru ce vinzi sau pentru cine.

Highlights – realizeaza covere si nume descriptive pentru acestea.

Imagini cu tine si echipa – pe IG mergi pe umanizarea brandului, aratand cel putin ocazional cine sunt oamenii din spatele magazinului, pentru a castiga increderea urmaritorilor.

Branding consecvent – foloseste vizualuri intr-un stil unitar, astfel incat oamenii sa te recunoasca dupa stil, culori, tematica abordata etc.

Set de hashtags – fa-ti o lista cu # relevante pe care sa le folosesti consecvent la postarile tale.

Stories – foloseste stories zilnic, pentru a ramane in mintea urmaritorilor tai.

Posteaza regulat – de cel putin 3x pe saptamana.

Sales funnel – creezi continut pentru audientele din diversele stadii ale palniei de vanzari?

Monitorizare KPIs – verifica regulat metricile contului tau si lucreaza pe cele pe care vrei sa le imbunatatesti.

Continut video – postezi regulat video? (stories & reels)

Descrieri persuasive – foloseste cuvinte puternice, vorbeste despre o nevoie / o problema + o solutie si un CTA in descrierile la postari.

Programarea postarilor – daca nu ai timp sa te ocupi zilnic de postari, foloseste tool-uri dedicate pentru programarea lor.

Comentarii si DMs – apreciaza si raspunde la comentarii. Invita oamenii sa iti trimita mesaje directe si raspunde-le relevant.

Postarile populare – transforma-le in reclame Facebook / IG.

Continut cu potential de distribuire – creeaza ocazional continut care are sanse crescute sa fie distribuit: hack video, carusel, reels, challenges, giveaway etc.

Citeste si: Cum Sa Vinzi Pe Instagram – Sfaturi care iti aduc followeri, clienti si vanzari

18. Template: Strategia de promovare pe TikTok

idei-postari-tiktok-marketing
Citeste si: TikTok Marketing: Strategii, idei si exemple pentru business

19. Template: Strategia de promovare pe YouTube

youtube-video-planner
Citeste si: Cum sa iti duci canalul de YouTube de companie la urmatorul nivel

20. Template: Strategia de lead generation pentru magazinul online

Interest & Consideration Funnel

⚪ Ai stabilit cine sunt potentialele lead-uri si clienti (audienta targetata)?

  • Cu ce probleme se confrunta
  • De ce subiecte sunt interesati
  • Ce caracteristici au, la modul general
  • Ai stabilit ce este un lead calificat?

In ce punct lead-ul va fi contactat de agentii tai de vanzari, va primi un discount etc.?

Cum verifici daca lead-ul are si putere de cumparare, nu doar interes? Sau iti grupezi lead-urile in functie de puterea de cumparare.

Stabileste grupuri pentru diferite categorii de clienti (ex. persoanele fizice vs firme care au potential sa cumpere in cantitate mai mare)

Cum transformi vizitatorii in lead-uri?

Ghiduri / Calendare / Checklist-uri

Cataloage / Materiale printabile

Cod de reducere

Voucher

Abonare la newsletter

Demo

Produs MVP

Video-uri / Audio educationale

Chatbots

Quiz / Giveaway / Provocari

Chestionare

Altele:

Ai un sistem automat care acorda tag-uri in functie de locul din care vine lead-ul / ce a descarcat / ce l-a facut sa isi dea datele? (ex. ActiveCampaign)

Citeste si: 30 De Trucuri Prin Care Sa Obtii Mai Multi Abonati

21. Template: Strategia de email marketing catre abonati

idei-ce-sa-trimiti-pe-newsletter

⚪ Care e obiectivul mail-ului pe care il trimiti?
  • Onboarding (secventa prin care lead-ul devine mai familiarizat cu magazinul tau)
  • Incalzire lead
  • Prezentarea unei oferte de vanzare
  • Altul:

⚪ Ti-ai segmentat lead-urile in functie de:

  • Aspecte demografice (daca stii)
  • Lead magnetul prin care a intrat in baza
  • Data la care a devenit lead
  • Locatie geografica
  • Altele:

Folosesti o adresa specifica de email ca adresa a expeditorului, la care destinatarul poate da reply.

Respecti bunele practici pentru crearea email-urilor, indiferent cui le trimiti.

Trimite lead-urilor o serie de materiale educationale, utile, pentru a le face sa aiba mai multa incredere in tine:

  • Tutoriale PDF / video / webinarii
  • Articole din blog relevante
  • Raspunsuri la intrebarile frecvente
  • Produse descarcabile (ex. pentru copii, planse de printat si colorat, pentru casa si gradina, catalog cu idei de design, retete de gatit etc.)
  • Ideea ta:

Dupa ce trimiti materiale educationale, fa un soft sell sau hard sell: trimite o oferta, apoi una conditionata de timp / stoc / altceva. 

Tine cont de sezonalitate si factorii externi pentru a stabili ce sa trimiti pe email si cand. 

Testeaza cand e cel mai potrivit timp de trimitere.

Citeste si: 50+ Idei Bestiale pentru urmatorul tau email

22. Template: Strategia de email marketing catre clientii existenti

Ce email-uri poti trimite catre clientii existenti?

  • Email de multumire & confirmare & notificari
  • Email follow-up dupa comanda cu materiale educationale (tutoriale, ghiduri, video-uri etc.)
  • Email de cerere feedback
  • Email cu recomandari si oferte cross-sell sau discount exclusiv
  • Email de recuperare a cosurilor abandonate
  • Email de reamintire pentru punctele de fidelitate
  • Email aniversar (x timp de la prima comanda, aniversarea clientului, onomastica etc.)
  • Newslettere
  • Email-uri de anuntare a unor oferte, teasing si alte mesaje de marketing
  • Email reactivare client (care nu a mai deschis de mult mesajele tale sau nu a mai comandat de mult timp)

Pont! Poti folosi Chat GPT sau alt instrument AI de generare text pentru a crea textele mail-urilor tale. 

sablon-primul-mail-campanie-5-zile

Template email cerere feedback:

Subiect: Ai desfacut coletul? Evalueaza produsele comandate!

Continut:

{{logo}} {{sender_phone}}

Buna {{firstname}},

Recent, ai facut o comanda pe {{domain}}, pentru care iti multumim.

Speram sa iti placa produsele comandate!

Te rugam sa ne faci o mica favoare si sa ne spui cum a fost experienta ta in magazin la cea mai recenta comanda.

Acceseaza acest link si raspunde la cele 2 intrebari (dureaza mai putin de 1 minut).

Ai folosit deja ceea ce ai comandat?

Lasa-ne o recenzie sau cel putin un rating la produsele preferate – parerea ta este cea mai importanta pentru noi!

{{order}}

Nu uita, suntem aici oricand ai nevoie de ceva. Ne poti contacta de luni pana vineri, orele 8:00 – 18:00, la [email protected] sau la numarul de telefon 07xxxxxxxx.

Iti multumim,

Echipa {{domain}}

Urmareste-ne pe:  

[paginile tale social media de business]

Citeste si: Email Bot: automatizeaza comunicarea si vinde mai mult

23. Template: Fidelizarea clientilor si programul de loialitate

Ai stabilit ce oferi clientilor dupa ce fac prima comanda?

Micro-copy pentru a ramane in mintea lor (stickere, mesaje funny, mesaje imprimate pe colete sau in interiorul lor)

Super experienta la despachetare:

  • Scrisoare sau bilet de multumire
  • Un cadou 
  • Mostre
  • Brosuri 
  • Formularul de retur gata printat (sau alte formulare si garantii)
  • O colectie de vouchere sau cadouri pentru urmatoarele comenzi (ai grija sa le spui pana la ce data sunt valabile)
  • Un card de fidelitate fizic
  • Materiale utile extra

Ai un program de fidelizare si o strategie pe care o cunoaste toate echipa (daca ai angajati)?

recompense-program-fidelizare

Cum arata programul tau de fidelizare?

Oferi puncte de fidelitate

Oferi coduri de discount exclusiv pentru clienti

Oferi produse noi in exclusivitate, la care, pentru un timp, au acces doar clientii fideli

Faci oferte personalizate, pe baza datelor din contul de client

Transport gratuit doar pentru clientii fideli

Campanie gamification pe care o repeti la un interval de cateva luni, cu coduri speciale doar pentru clientii fideli

Oferi recompense speciale pentru cei care iti ofera testimoniale si recenzii de produs?

Oferi cashback? Poate lucrezi cu o aplicatie de cashback care iti permite sa oferi astfel de beneficii clientilor?

Altele:

Iti promovezi programul de fidelizare?

Dupa fiecare comanda noua, in mail-ul / pagina de confirmare 

In semnatura din mail

In reclamele de remarketing pe audiente personalizate

In reclame Facebook si Google

In postarile social media

In bannere (si mai recomandat, in icon-urile de trust)

In mail-urile de recuperare cos

Altele:

Cultiva-tribul-afacerii

Folosesti modulul Cadouri in cos din Gomag pentru a stimula dorinta de cumparare a clientilor?

Ai activat GoBoti pentru setarea mail-urilor segmentate?

Te gandesti sa implementezi un program referral?

  • Atunci cand clientii fideli iti recomanda magazinul prietenilor lor, primesc o recompensa atat ei, cat si prietenii lor

Faci oferte personalizate pentru clientii fideli, in functie de:

  • Produsele pe care le-au cumparat
  • Momentul in care au cumparat
  • Datele pe care le ai in CRM, in istoric, despre ei.

Ai o strategie de remarketing pentru cei care intra pe site:

  • Pentru recuperarea cosurilor abandonate
  • Pentru remindere cu produsele vizualizate
  • Carusel cu gama de produse accesate
  • Cross-sell cu produse complementare la cele pe care le-au cumparat
  • Pentru cei care au vazut anumite procente din video-urile pe care le promovezi

Trimiti email-uri informationale clientilor fideli, nu doar email-uri cu oferte:

  • Continutul pe care il trimiti lor este diferit fata de mail-urile pe care le trimiti clientilor care nu au cumparat inca
  • Tutoriale
  • Materiale educative
  • Materiale inspirationale

Citeste si: Principalele strategii de fidelizare a clientilor in eCommerce

24. Template: Cum folosesti video-ul ca parte integranta in sales funnel-ul tau

Audienta rece 

  • Continut educational > demonstreaza cunostintele pe care le ai pe nisa ta. De ex., in industria Scule & Unelte poti crea video-uri tutorial.
  • Animatii > le folosesti pentru a explica probleme complexe. De ex., daca vinzi panouri solare, poti explica cum functioneaza, in termeni simpli.
  • Continut de la terte parti > il folosesti pentru a informa audienta. De ex., daca vinzi solutii pentru digitalizare, poti distribui video-uri cu programele guvernamentale noi pentru digitalizare.

Audienta calda:

  • Demo produs > iti prezinti produsele si serviciile
  • Testimonial de la client > acoperi potentialele obiectii.
  • Storytelling povestea firmei > vorbesti despre cultura si valorile companiei tale.
  • Webinar > o prezentare mai aprofundata a produselor / serviciilor tale.

Audienta fierbinte (gata sa cumpere):

  • Video-uri cum sa > explici procesul de comanda si demonstrezi cum se folosesc produsele / serviciile.
  • Video-uri educationale > evidentiezi factorii ce vor determina decizia de cumparare (de ex., diferentiatori, avantaje fata de concurenta etc.)
  • Evenimente live > lansari pentru produsele cu cerere pe piata. 

Script Video-ul de vanzare 

Data _________ Titlu video

________________________________________________________

Intervale timp Directii principale Note productie
Atragerea atentiei (curiozitate, stiai ca…?, poveste, testimonial, intrebare etc.)
00:00 – …
Adu problema in discutie (abordare emotionala, clientul = erou, problema = antagonist)
Prezinta solutia (spune CE castiga clientul / rezolvarea problemei)
Prezinta dovezile autoritatii tale (cunostinte, experienta, povestea unui client etc.)
Intervale timp Directii principale Note productie
Arata CUM functioneaza produsul
Fa-i o oferta cu garantie (testimonial, bonusuri extra etc.)
Urgenteaza oferta (timp / stoc / editie limitata)
Repeta garantiile si bonusurile + CTA final

Citeste si: De ce video-urile tale de vanzare sunt varza (si cum sa le faci sa functioneze)

25. Template: Programul de afiliere

Foloseste feed-urile din Gomag pentru a oferi afiliatilor date actualizate despre produsele tale.

⚪ Ofera afiliatilor materiale pe care sa le poata folosi in continutul lor:

❒ Feed de produse

❒ Bannere

❒ Continut

❒ Informatii de baza despre magazinul tau

❒ Materiale video

❒ Infografice

❒ Imagini profesionale

❒ Stabiliti clar care sunt regulile colaborarii si comisionul. Daca folosesti o platforma de afiliere precum 2Performant, afiliatul va vedea aceste informatii din prima, alegand sa te promoveze in functie de comision, brandul tau etc.

⚪ Asigura-te ca site-ul tau este optimizat pentru conversie / vanzare:

❒ Ai informatii extinse in paginile de produs

❒ Ai pagina Despre noi, completata cu toate datele necesare

❒ Ai o politica clara de confidentialitate a datelor

❒ Ai informatii complete despre livrare si retur

❒ Nu afisezi link-uri externe in pagina de produs

❒ Afisezi dovezi de incredere si testimoniale

❒ Incerci sa indrumi clientii care te suna spre comanda pe site

⚪ Raspunde rapid la solicitarile si intrebarile afiliatilor – cu cat le raspunzi mai repede, cu atat pot sa te promoveze mai corect si mai repede.

Citeste si: Marketing afiliat – ce inseamna, programe de afiliere si despre cresterea vanzarilor

26. Template: Cum recuperezi cosurile abandonate

Foloseste un email automat!

Exemple de subiect:

  • Ai uitat ceva in cos la [nume magazin]
  • Finalizeaza comanda si profita de reducere
  • Tic-Tac! Cosul tau va expira in curand

Buna {{firstname}},

Iti multumim ca ne-ai vizitat la {{domain}}.

Am observat ca ai uitat ceva in cosul de cumparaturi si, sincer, nu am vrea sa petreci o saptamana cu gandul ca ai uitat ceva, dar hmmm, oare ce?!

Uite ce ai lasat la noi si, de data aceasta, asigura-te ca il iei acasa, acolo unde ii este locul.

{{produse}}

Daca ai intrebari despre procesul de comanda, te rugam sa vizitezi [pagina Cum cumpar] / sa ne contactezi la [email / telefon / chat].

exit-popup-magazin-suplimente-alimentare

Sugestii:

  • Poti stimula si urgenta actiunea: cu ajutorul unei reduceri pe timp limitat, transport gratuit la comanda in x ore/zile sau ii poti spune ca mai sunt doar cateva produse ramase pe stoc. Exemple:

“Profita si finalizeaza comanda! Ai {{discount}} cu codul promo {{voucher}}”

“Mai stai pe ganduri? Comanda chiar acum si pachetul ajunge la tine cu zero cost de transport.”

“Vrei discount? Comanda pana [limita de timp] si primesti {{discount}} reducere”

  • Poti adauga testimoniale pentru produsele din cos, ale unor clienti multumiti
  • Poti creste valoarea cosului facand recomandari pentru upsell

Citeste si: Abandonarea cosului: cum recuperezi cosuri pline de bani

27. Template: Procesul de testare pentru magazinul online

Ce testezi?

⚪ Elementele generale din magazin – usability, functionarea link-urilor, afisarea corecta a imaginilor si bannerelor etc.

⚪ Homepage

⚪ Casuta de cautare

⚪ Pagina de categorie

⚪ Pagina de produs – poate e nevoie de informatii suplimentare, poate ai nevoie de o zona FAQ.

⚪ Produsele recomandate

⚪ Cosul de cumparaturi

⚪ Checkout

⚪ Procesul de plata

⚪ Elementele post-comanda

⚪ Inregistrarea contului / Login

⚪ Modul in care se vede si functioneaza site-ul pe telefon – atentie la elementele pop-up, sa nu acopere butoanele de call-to-action (cum ar fi chat-ul sau icon-ul de contact pe WhatsApp).

⚪ Rapiditatea cu care poate fi realizata o comanda

⚪ Formularele – daca ai, testeaza sa vezi cum pot fi completate si daca preiau datele corect.

⚪ Restrictiile de livrare – ex., anunta daca nu livrezi cross-border sau daca livrezi doar intr-un anumit judet etc.

⚪ Testeaza viteza site-ului si nu doar cu homepage-ul

⚪ Filtrele de produs

⚪ Link-urile catre paginile importante – T&C, confidentialitate, plati, livrare etc.

⚪ Formularul de abonare la newsletter

⚪ Functionarea voucherelor

Citeste si: Anatomia unui magazin online perfect – Cum sa ai un site de milioane

28. Template: Recenzii & testimoniale – cum le obtii

⚪ Cere activ recenzii si testimoniale – atat din paginile de produs, cat si pe email (follow up dupa comanda), pe pagina de Facebook, prin concursuri etc.

⚪ Adauga invitatii sa creeze continut cu produsele tale si sa isi spuna parerea, printr-un bilet in colet.

⚪ Ofera mici recompense pentru recenzii si recomandari – coduri de reducere, puncte in magazin, cadouri, acces la continut sau produse exclusive etc.

⚪ Implementeaza un program referral recurent – practic recompensezi clientii care iti recomanda magazinul si produsele, si conving alti oameni sa faca o achizitie in site-ul tau.

⚪ Promoveaza si foloseste testimonialele inclusiv cu tag pe FB / IG – pentru multi oameni conteaza statutul si faptul ca sunt laudati, celebrati. Vor cauta sa repete experienta, oferindu-ti mai mult continut.

reclama-fb-recenzii

⚪ Completeaza testimonialele in platforma si seteaza-le sa apara la finalizare comanda, in homepage, pagina despre noi etc.

⚪ Creeaza articole pe blog de tipul “recenzie de produs” si invita oamenii sa isi spuna propriile pareri si experiente, in comentarii sau pe email.

⚪ Fii atent la recenziile de pe Google My Business: sustine-le si raspunde.

⚪ Marcheaza fiecare pagina cu dovezi de incredere – cele mai puternice sunt recenziile de produse si magazin, precum si continutul trimis de clienti. Din platforma Gomag, de exemplu, poti crea o galerie de imagini in care sa arati cum folosesc clientii tai produsele – ii va motiva pe ceilalti sa faca aceleasi alegeri.

⚪ Foloseste descrieri, recenzii si materiale vizuale pentru a transmite valoarea produsului – nu poti arata produsul fata in fata. Dar poti crea continut despre beneficiile lui, in asa fel incat pretul sa ramana pe locul 2.

⚪ Adauga recenzii deasupra sau langa butoanele de actiune, pentru a stimula decizia de click a utilizatorilor

⚪ Afiseaza recenzii in bannere – atat bannere principale, cat si bannerele afisate in pagina de cos si checkout.

⚪ Plaseaza sondaje in site cu ajutorul pop-up-urilor sau in landing page-uri special realizate pentru colectarea de recenzii.

⚪ Foloseste fotografii ale clientilor reali pentru a da mai multa forta recenziilor si testimonialelor.

⚪ Include si testimonialele mai putin excelente (3-4 stele) pentru a da credibilitate. Exista cazuri in care produsele tale nu sunt potrivite pentru toata lumea sau pentru orice situatie, si e normal. Dar e vital sa existe o explicatie pentru acest punctaj in cadrul recenziei.

Citeste si: Invata sa generezi testimoniale puternice – Obtine recenzii de la clientii tai

29. Template: Ce include o oferta promotionala atragatoare

⚪ Evenimentul declansator care contextualizeaza oferta

⚪ Titlul ofertei

⚪ Produsele vedeta

⚪ Pret – oferta poate lua diverse forme (pachet de produse, produs cu discount, produs insotit de cadou sau alte beneficii).

⚪ Termenul de valabilitate al ofertei

⚪ Continut – descrieri, texte pentru elementele de marketing in site si pentru promovarea ofertei, bannere, video-uri etc.

⚪ Materiale de suport – FAQ, articole de blog, video, fotografii etc.

⚪ Mesajul de campanie care prezinta oferta

⚪ Segmentele de clienti catre care se adreseaza

⚪ Testimoniale

⚪ Produse recomandate (cross-sell / upsell)

⚪ Logistica – daca e cazul si exista elemente noi de care trebuie sa tii cont (De ex., coletele din perioada ofertei trebuie sa includa anumite lucruri).

⚪ Garantii si bonusuri

⚪ Elemente de urgentare – cronometre, de ex.

Citeste si: Cum creezi o oferta pe care clientii tai sa o iubeasca

30. Template: Componentele campaniei de marketing

checklist--planificare-campanie

Citeste si: Planul de marketing – Calendar pentru 366 de zile de postari, continut si idei de promovare

31. Template: Tehnici & tactici pentru blogul magazinului online

cuvinte-puternice-articole-blog

Durata de viata a articolului Durata de viata a articolului
Am ales o categorie relevanta in care sa incadrez articolul?
Am tinut cont de context cand am scris articolul (ex. evenimente, produse etc.)
E evergreen / valabil continuu?
Imi atinge obiectivele setate? (noteaza care sunt acestea)
Articolul este creat tinand cont de avatarul de client si nevoile lui (ton, prioritati, nevoi, asteptari etc.)
Cuvintele cheie Cuvintele cheie
Am ales un cuvant cheie principal relevant si cuvinte cheie secundare?
Folosesc cuvintele cheie natural in text, inclusiv sinonime, long tail si cuvinte din acelasi camp semantic?
Care sunt cuvintele long tail?
Titlu si meta titlu Titlu si meta titlu
Am setat un meta-titlu scurt, ce include cuvantul cheie principal?
Titlul articolului respecta stilul consacrat al site-ului?
E scurt si usor de inteles?
Este descriptiv, oamenii stiu ce urmeaza sa citeasca?
Este suficient de atractiv astfel incat oamenii sa fie motivati sa citeasca?
Include cuvantul cheie principal, de preferat la inceput?
Folosesc cuvinte puternice / emotionale?
Introducerea Introducerea
Am folosit cuvantul cheie in introducere?
I-am spus vizitatorului despre ce urmeaza sa citeasca?
Primele paragrafe sunt atractive si emotionale?
Am vorbit despre problema sau nevoia lui?
I-am oferit motive care sa il determine sa citeasca mai departe?
Am introdus un link catre pagina dorita, cat mai sus?
Corpul de text Corpul de text
Este lungimea potrivita pentru acest tip de continut?
Am introdus cuvintele cheie natural in intertitluri si listele marcate cu bullets?
Este continutul atragator si relevant atat pentru utilizatori, cat si pentru motoarele de cautare?
Am adaugat un call-to-action in concluzia articolului?
Concluzia rezuma punctele principale ale articolului?
Include un punct de vedere personal sustinut cu argumente?
Stilul de scriere Stilul de scriere
Textul e scris pentru persoana a doua singular, ca si cum ar fi scris pentru o persoana specifica?
Stilul este natural si uman?
Folosesc paragrafe scurte, pentru a fi mai usor de consumat?
Folosesc storytelling sau alte tactici emotionale pentru a face textul mai atractiv?
Folosesc spatiu alb, liste numerotate, bullets si propozitii scurte pentru a aerisi textul?
Am verificat textul pentru greselile gramaticale si contradictiile logice?
Am citit textul cu voce tare pentru a verifica daca exista dezacorduri sau alaturari de cuvinte care suna ciudat?
Imagini / Elemente multimedia Imagini / Elemente multimedia
Am setat o imagine pe post de cover (principala), la inceputul articolului?
Folosesc imagini de calitate, create de mine sau capturi de ecran?
Atrag imaginile atentia si sunt relevante in context?
Daca am luat imaginile din alte surse, am mentionat corect sursa acestora?
Am optimizat imaginile pentru SEO cu un titlu relevant, Alt text + cuvant cheie?
Folosesc video si gif-uri pentru a anima textul si a creste interactiunea?
Link-uri Link-uri
Am 2-3 link-uri interne spre pagini relevante?
Am cel putin 2 link-uri externe, spre surse relevante si cu autoritate?
Link-urile functioneaza corect? (verifica broken links sau alte probleme)
Textul contine un numar rezonabil de link-uri? (daca sunt prea multe, elimina-le pe cele mai putin importante)
Colectare de lead-uri / clienti Colectare de lead-uri / clienti
Afisez liste de produse in fiecare articole – produse relevante la subiectul si continutul din fiecare articol.
Am adaugat tag-uri specifice, pentru ca articolele relevante din blog sa fie afisate in paginile de produs din magazin.
Folosesc box-uri si zone pentru abonare / colectare lead-uri?
Acestea sunt atragatoare?
Butonul de call-to-action duce in pagina stabilita?
Am o pagina de multumire in care directionez oamenii dupa ce mi-au dat datele de contact?
Aspecte tehnice Aspecte tehnice
Continutul se vede bine pe mobil si pe toate browserele?
Dimensiunea fisierelor video / imaginilor este optimizata pentru a nu afecta timpul de incarcare?
Pagina este monitorizata in Analytics?
Am o strategie de promovare a articolului?

Citeste si: Fisa de baza pentru articolele din blogul magazinului tau online [GHID]

32. Template: Strategia de content marketing in eCommerce

1. Problema – stabileste barierele din calea produsului tau catre client sau bariera din calea obiectivului tau

cine consuma produsul / serviciul?

cum ii determini sa consume / foloseasca produsul sau serviciul?

– care sunt punctele tari si punctele slabe ale produsului / serviciului?

– care sunt elementele ce ar putea atrage atentia oamenilor asupra produsului?

– cine e publicul tinta / segmentele de clienti / clientul ideal?

strategia-creare-continut

2. Strategia – piloni de luat in calcul

voce – feminina, masculina in functie de segmentele de clienti catre care te adresezi si ce se potriveste tipologiei de produs

personalitate – a brandului, a produsului

educare – gaseste personajul care educa oamenii despre produs / brand (ex. tu ca proprietar de business – autoritate, un personaj mascota etc.)

empatie – sa declanseze un raspuns emotional

poveste – poate fi legata de lucrurile cu care oamenii sunt familiarizati (basme, personaje, filme, desene etc.). Ai nevoie si de un personaj negativ, in antiteza cu personajul bun din povestea ta (poate fi problema cu care se confrunta oamenii)

Foloseste acesti piloni pentru a crea continut si a-l posta pe canalele prin care comunici: postari de educare, de implicare (ex. concursuri, postari pe baza continutului de la clienti etc.), amuzament, ironii, referiri la situatii wow / situatii familiare etc.

3. Engagement

Tipuri de postari:

– continut generat de utilizatori – din concursuri, postari de tip provocare

– batalii dintre personajul bun si personajul rau

– continut pentru fiecare segment in parte din audienta tinta

– continut pentru cei mai pasionati / influenceri de nisa

apel la implicare

– caracteristica de noutate (daca se poate)

sustinerea unor valori apreciate de catre publicul tinta

4. Endorsement – influencer marketing

– pot fi vedete, oameni care au comunitati puternice, experti in nisa ta, utilizatori tipici din nisa ta

5. Actiuni pe Facebook

Ai nevoie de interactiuni importante – interactiunea cu persoana iubita, cu copiii, cu parintii, cu prietenii foarte buni:

– mesaje private

– comentarii la postari cu mai mult decat text

– reactii like si love

– poti face concursuri pentru a atrage continut de la utilizatori, continut pe care sa il trimita prin mesaje private (poze, video-uri etc.). Cere oamenilor continut, altfel rar il vei primi de bunavoie. – un concurs prin vot te poate ajuta sa ajungi in mai multe conturi de Facebook Messenger, deoarece participantii iti vor trimite postarea cunoscutilor astfel incat sa fie votati de catre prieteni.

strategie-continut

6. Continut

Toate postarile trebuie sa aiba un call to action!

poze / video-uri cu produsele si contextul de utilizare a produselor tale

– continut generat de utilizatori

– sneak-peek in spatele cortinei (productia produselor, din depozit, de la birou, oameni cheie)

interviuri si reactii de la lideri de opinie / influenceri

– continut evergreen (ex. tutoriale)

– continut ce poate fi refolosit pentru un scop nou

materiale de la experti din nisa ta / statistici / trenduri (poti face cross promo)

informatii generale despre produse / brand

studiaza clientii si comportamentul oamenilor in site sau la raft, interactioneaza cu publicul tau pentru a descoperi ce functioneaza si de ce, cum poti imbunatati.

– implementeaza corect pixelul de la Facebook, codurile de la Google etc. – chiar daca acum mergi organic, cand vei vrea sa faci reclame vei avea nevoie de cookie-urile adunate in mod corect

– cere reactii la cald, in momentul in care produsul omului a ajuns acasa & este folosit – sunt primele reactii de entuziasm, autentice

– foloseste suspansul pentru a atrage oamenii in site, a pregati lansarea unui produs nou sau orice alt obiectiv ti-ai propus

– fa-le viata mai usoara – ofera informatiile despre orar, despre suport, despre produs in format imagine sau postare text, chiar daca aceste informatii se mai gasesc in site sau pagina de Facebook

– foloseste emotia pozitiva (feeling …) – transmite senzatii bune, pozitive, entuziasmante

7. Criza

– ai nevoie de un plan de gestiune a crizelor de imagine, de exemplu

– posibil vei avea cel putin o tabara care sa ceara altceva, fa-ti un plan prin care sa iti gestionezi reactiile la comentariile si mesajele acestora

– seteaza-ti alerte in Google Alerts pe numele brandului tau

– Foloseste BuzzSumo.com, Mention.com, BrandMentions.com pentru a supraveghea automat ceea ce se vorbeste despre brandul tau

8. Rezultate

– analizeaza rezultatele campaniei tale de continut

– noteaza audienta la care a ajuns continutul tau si caracteristicile acestei audiente

– care au fost elementele cheie pentru conturarea unei comunitatii eficiente in campania ta de continut

Citeste si: 10 metode de optimizare a continutului pentru a atrage mai mult trafic

33. Template: Titluri & Subiecte de email puternice

  • [Produse] disponibile acum – ex. Tricouri noi Spiderman disponibile acum
  • Vezi ghidul tau pentru [obiectiv] – ex. Vezi ghidul tau pentru o viata mai sanatoasa
  • [Nume magazin] [locatie] – Reducere x% – ex. Cabinet Stomatologic Brasov – Reducere 10%
  • [Produse vedeta] – Descopera produsele preferate de la x lei – ex. Scaune speciale pentru birou – Gama variata de la 150 RON/buc
  • [Produse noi] acum in oferta magazinului – ex. Filtre de apa Cleansui acum in oferta [nume magazin]
  • Comanda mai usor cu noua aplicatie [nume]
  • [Produse] [marca]. Acum in formula imbunatatita
  • Cum sa [obiectiv dorit]
  • Te-ai saturat de [reversul obiectivului dorit]? – ex. Te-ai saturat sa pierzi controlul asupra bugetului tau?
  • Fa [produs / serviciu] acum si scapa de griji
  • Vrei [beneficiu produs]? Noi te putem ajuta
  • “[Produs nume] a functionat pentru mine. Incearca si tu”
  • Comanda [produs preferat] si [obtii beneficiu] – ex. Comanda cadoul preferat si il livram gata impachetat
  • [produse la reducere] – [COUNTDOWN]
  • X Motive sa [comanzi produse / servicii] pentru [beneficiu / tip de utilizator]
  • Ce nu ti-a spus nimeni despre [subiect]

Cum sa [actiune] fara sa [ceva neplacut]

Citeste si: 5 formule creative pentru reclamele tale PPC

34. Template: Kit-ul de media al unui magazin online

exemplu-kit-pt-media

⚪ Numele afacerii, Logo, Slogan / Misiune, date de contact

⚪ Istoricul companiei si valorile acesteia

⚪ Datele fondatorului / fondatorilor, descriere min. 150 kw, 2-3 imagini tip bust, clare, mari + datele de contact

⚪ Echipa – bios, imagini cu angajatii, imagini din depozit / birou etc.

⚪ Lista produselor vedeta / a principalelor servicii

⚪ Statisticile comunitatii – urmaritori pe toate canalele social media pe care le detii.

⚪ Statisticile afacerii  – numarul de clienti multumiti, trafic etc.

⚪ Mentiuni anterioare in presa

⚪ Testimoniale / Studiu de caz

⚪ Parteneriate / Colaborari cu creatori & influenceri

⚪ Marcile comercializate

⚪ Premii castigate

⚪ FAQ, daca e cazul

⚪ Date de contact + link-uri social media

ce-contine-kit-media

Citeste si: Cum sa faci un kit de presa pentru afacerea ta online

35. Template: SMS Marketing

exemplu-sms-bot

Update livrare:

Salut {{firstname}}, comanda ta nr. {{number}} e pe drum si iti va fi livrata in {{shipping_date}} prin intermediul {{awbName}}. Poti urmari coletul tau prin acest AWB: {{awbNumber}} [link compania curierat]

Reminder despre cos:

Salut {{firstname}}! Am observat ca ai uitat cateva dintre produsele tale preferate in cos. Finalizeaza comanda acum si bucura-te de [beneficiu]. Vino in site: [URL].

Reminder puncte de fidelitate:

{{firstname}}, iti multumim ca esti unul dintre cei mai fideli clienti la [nume magazin]]. Bucura-te de extra reducere la urmatoarele comenzi cu {{fidelityPoints}} puncte de fidelitate, in valoare de {{fidelityPointsValue}}!

Cerere review:

Salut {{firstname}}! Speram ca iti place produsul pe care l-ai comandat data trecuta de la [nume magazin]. Lasa-ne un review si iti vom trimite un discount de x% pentru urmatoarea comanda: [URL preluare review]

Eroare plata:

Am primit comanda ta in [nume magazin]. Din pacate nu am identificat plata. Te rugam sa reiei procesul de comanda [URL] si sa te asiguri ca faci plata online, de aceasta data. Multumim!

Start campanie Black Friday:

Black Friday incepe acum! Obtine extra discount de x% la comenzile tale folosind codul [voucher]. Comanda acum: [URL].

Citeste si: Ce functioneaza si ce nu in eCommerce in 2024

36. Template: Strategia de automatizare in magazinul tau

✅ Foloseste GoBots

Exemple:

gobots-automatizare-magazin-gomag

CRM Bot – Adauga in grupul Silver clientii cu comenzi < x (ex. 3)

CRM Bot – Adauga in grupul Gold clientii cu comenzi < y (ex. 6)

CRM Bot – Adauga in grupul Premium clientii cu comenzi > y

CRM Bot – Adauga in grupul Blacklist clientii cu status comanda REFUZATA

CRM Bot – Adauga tag onomastica

CRM Bot – Adauga tag cei care au cumparat dintr-o anumita categorie

SMS Bot – Comanda noua

SMS Bot – Comanda finalizata

SMS Bot – Comanda neplatita

Merchandiser Bot – Adauga automat produsele reduse in categoria PROMOTII

Merchandiser Bot – Adauga automat in categoria NOUTATI produse < 60 de zile

Merchandiser Bot – Sterge automat din categoria NOUTATI produse > 60 de zile

Email Bot – trimite automat email pentru comenzi cu statusul – RETURNATA

Email Bot – trimite automat email pentru comenzi cu statusul – REFUZATA

Email Bot – trimite automat email cu produse cross-sell / upsell la x zile dupa livrarea comenzii

Email Bot – trimite automat email de cerere recenzie la +3 zile dupa livrarea comenzii

Email Bot – trimite automat email catre clientii cu tag ex. Aniversare x zile de la prima comanda, aniversare onomastica etc.

Order Bot – Genereaza AWB automat

Email Bot – Notificarea pentru produsele care nu sunt pe stoc – Livrare in x zile

Merchandiser Bot – Adauga x% extra-discount pentru BRANDUL X Campanie [luna]

Citeste si: Automatizarea unei afaceri online: 5 idei pentru magazinul tau

37. Template: Email-ul de confirmare comanda

Denumire sablon – Confirmare comanda

Activ – Da

Subiect Email – Comanda ta {{number}} a fost confirmata

Continut

{{logo}} {{sender_phone}}

Buna {{firstname}},

Yeei! Comanda ta cu numarul {{number}} a fost confirmata si urmeaza sa fie procesata.

Produsele sunt rezervate pentru tine, are deja AWB si factura generata. Stai cu ochii pe inbox, revenim curand cu un nou email in care te vom anunta ca am terminat de pregatit comanda ta 🙂

Uite ce ai comandat de data aceasta:

{{order}}

Daca ai intrebari, nelamuriri sau pur si simplu vrei sa ne cunosti, contacteaza-ne la [email protected] sau la numarul de telefon 07xxxxxxxx.

Pe curand!

Echipa {{domain}}

Urmareste-ne pe: [Facebook, Instagram, Tiktok – ce conturi ai]

Citeste si: 12 tipuri de email pe care ar trebui sa le trimiti clientilor

38. Template: Email-ul aniversar

Acest tip de email poate fi trimis cu ocazia aniversarii zilei de nastere a clientului sau, in cazul in care nu ai obtinut data de nastere, poate fi trimis la aniversarea a 3-6 luni / un an de cand iti este client.

Exemple de subiect:

  • E ziua ta! Vezi ce ti-am pregatit
  • La multi ani! Te ajutam sa sarbatoresti
  • Sarbatorim impreuna?
  • La multi ani din partea echipei [nume magazin] 
  • Uita de tort. Aniversarile au nevoie de [produs]

Corp email:

Buna {{firstname}},

Ia te uita cine sarbatoreste!

La multi ani din partea echipei [nume magazin] si cele mai calde urari de bine. 

Din pacate, nu iti putem trimite prin posta un tort de ciocolata etajat, ornat cu macarons, zmeura si inimioare din zahar caramelizat (nu incape in cutia postala – crede-ne, am incercat)…

Stim, e trist dar… ce spui de [x% reducere sau alt tip de oferta] la produsul tau preferat?

Foloseste codul [cod de reducere] la finalizarea comenzii pana [limita de timp].

La multi ani, inca o data!

Sugestii:

  • Mizeaza pe culoare si imagini si ai grija sa stabilesti din subiect ca e vorba de un email pentru aniversarea lui
  • Foloseste un cod de reducere pentru ca doar asa vei stii cum sa faci diferenta intre clienti si vei putea sa acorzi reducerea
  • Creeaza o senzatie de urgenta alocand o limita de timp pentru valabilitatea codului de reducere

Citeste si: 3 Secvente de email follow-up de care are nevoie afacerea ta

39. Template: Branding pentru magazinul tau

#1. Analiza interna si externa

⚪ Audit intern – pune pe hartie viziunea ta: ce te motiveaza, ce te-a motivat sa deschizi afacerea, care e povestea din spate etc.

⚪ Analiza de piata – ce vrei sa lansezi, care e business-ul, cum e business-ul, care e piata etc. Vezi atat online, cat si offline.

⚪ Analiza trendurilor – ce trenduri exista acum, care sunt industriile care functioneaza, care sunt industriile care cresc procentual cel mai bine.

⚪ Analiza si identificarea consumatorului ideal – cine e consumatorul tau ideal, varsta, sex, din ce generatie face parte, cui vrei sa ii vinzi produsele, ce putere financiara are generatia consumatorului ideal.

⚪ Analiza strategiei de business – indiferent ca strategia e facuta de tine sau de un consultant / agentie externa.

#2. Strategia de brand – mecanismul din spatele tuturor actiunilor unui business

Te concentrezi mai mult, de regula, pe o anumita componenta.

⚪ Mediul (Organizatia si cultura organizationala) – toate punctele prin care omul poate interactiona cu brandul – cum e personalul, experienta, design-ul interior si al produselor, ambalare etc.

⚪ Produsul (Tipologia / Pretul / Calitatea) – produsele sau serviciile pe care brandul tau le incorporeaza – tipul produsului (beneficii, diferenta fata de concurenta), pozitionarea produsului (cum este recunoscut pe piata, ce emotie transmite consumatorului, cum il prezinti, ce fel de design are etc.), pretul raportat la calitatea produsului

⚪ Comportamentul (Personalitatea) – regulamentul de baza prin care un brand se manifesta ca o persoana – cum se manifesta, ce transmite (emotie), tonul vocii (la ce persoana abordezi clientul, care e tonul comunicarii), cum face consumatorul sa se simta (sentiment / senzatie)

⚪ Comunicarea (Vizual / Emotional / Vizual / Senzorial) – toate simturile si emotiile prin care brandul comunica spre consumator – vizuala (design, poze, texte, video), auditiva (jingle-uri), olfactiva, gustativa (gust consistent, unic), tactila (material, senzatia la atingere)

#3. Arhetipul de brand

– Arhetipurile – radacini sadite in ADN-ul uman care ne ghideaza realitatea

12 Arhetipuri standard de brand

  1. Inocentul – pozitiv si bland, vede binele in orice percepe (ex. Dove, Coca Cola)
  2. Inteleptul – in continua cautare a adevarului, considera ca niciodata nu va stii indeajuns (ex. Google, BBC)
  3. Exploratorul – vrea sa calatoreasca in toata lumea si sa experimenteze tot. Vrea sa fie liber (ex. Red Bull, Corona)
  4. Nelegiuitul – vrea sa fie independent, revolutionar. Nu ii este frica sa incalce regulile pentru a ajunge la succes (ex. Virgin, Harley Davidson)
  5. Magicianul – se manifesta prin supranatural si cunoastere dincolo de limite. Are putere de transformare (ex. AXE, Absolut)
  6. Eroul – curajosul motivat si focusat in a-si indeplini telul in aceasta lume (ex. NIKE, Ariel)
  7. Iubitorul – aspira continuu la senzualitate si iubire adevarata (ex. Chanel, Baileys)
  8. Bufonul – misiunea lui e sa se bucure de viata, sa distreze si sa se distreze (ex. Old Spice, M&Ms)
  9. Everyman – omul obisnuit, persoana pe care o vedem in oglinda atunci cand ne uitam la noi (ex. Ikea, Visa)
  10. Creatorul – nonconformist, constructorul care vrea sa transforme lumea in ceva mai bun prin talentul lui (ex. Lego, Adobe)
  11. Conducatorul – vrea controlul suprem, sa domine si sa fie numarul 1 (ex. Mercedes Benz, British Airways)
  12. Altruistul – personalitatea parintilor tai, empatici si ofera suport celorlalti (ex. Unicef, Heinz)

4. Ideea / Esenta de brand – intreaga organizatie redusa la un singur cuvant, care raspunde cu strictete strategiei de brand. Vinzi emotie.

Exemple:

– Nike – victorie

– Apple – inovatie

– Coca Cola – fericire

– Harley Davidson – libertate

5. Distributia brandului – energia care pune in miscare strategia de brand

⚪ Identificarea si setarea canalelor (online & offline) – vanzari, PR, outdoor advertising, Facebook, Google, design, customer service, UX/UI, blog, radio, TV, print, CSR etc.

⚪ Setarea actiunilor care se vor face

⚪ Setarea tacticilor pentru indeplinirea obiectivului

Citeste si: Brand si logo magazin online – 10 sfaturi care te vor ajuta sa faci alegeri bune

40. Template: Bugetarea pentru marketing

buget marketing

Citeste si: 6 Ponturi De Planificare A Bugetului Pentru Micile Afaceri

41. Template: Analiza datelor si a rapoartelor

Trebuie sa stii:

☑️ Ce date trebuie monitorizate si cand

☑️ La ce sa te uiti

☑️ Pe ce sa iti concentrezi atentia (rata de conversie, rata de conversie in functie de canal, valoarea cosului)

☑️ Unde sa cauti informatiile de care ai nevoie in orice raport

☑️ Stabileste scopul analizei, care este directia prin prisma careia planul tau de business si campaniile tale de marketing vor evolua astfel incat sa obtii cat mai multi bani inapoi.

…pentru asta, ai urmatorul proces

✅ Determina nivelul la care te afli acum

✅ Identifica problemele de care trebuie sa te ocupi mai intai

✅ Determina ce presupune rezolvarea acestor probleme

✅ Determina potentialele bariere din calea solutiilor tale

Coreleaza datele intr-un singur loc – in platforma Gomag ai si Rapoartele clasice, si Gomag Insights.

Must-have pentru interpretarea datelor

☑️ Segmenteaza datele inainte de a le interpreta

☑️ Intelege terminologia

☑️ Porneste de la KPI-uri

☑️ Interpreteaza suficiente date (volum + timp mai lung)

☑️ Intelege ce tip de tool, iti aduce raspuns la diverse intrebari (ex. Statisticile nu iti spun DE CE fac oamenii ceva, in schimb sondajele da)

☑️ Tine cont de elementele ce influenteaza datele: sezonalitate, schimbari in economie, conditii de plata, campanii speciale, miscarile competitiei etc.

Ponturi de corelare date – marketing

✅ Segment in functie de device – identifica daca exista comportamente diferite si care sunt acestea

✅ Eficienta canalelor de promovare – uita-te la micro conversii din sursele de trafic – uita-te la actiuni precum completare form, add to cart, add to wishlist

✅ Zona de tehnologie – verifica pe anumite browsere daca ai o problema in site de care nu esti constient (de ex., daca ai un buton de chat peste “adauga in cos”, de exemplu) sau rezolutia ecranului

✅ Daca ai pus un banner si vrei sa masori cati l-au vazut sau au dat click pe el – vezi daca are sens sa pastrezi zona respectiva sau nu

✅ Cati oameni folosesc anumite optiuni de sortare si care sunt cele mai populare – poti prioritiza ordinea afisarii, pentru a scurta timpul de decizie

✅ Pe paginile pe care ai foarte mult trafic, sau foarte putin trafic – fa sondaje si afla ce cauzeaza aceste schimbari majore, direct de la vizitatori

Dupa vizualizarea rapoartelor emiti ipoteze de lucru / insights. 

Abia dupa ce le testezi, iti dai seama daca aceste ipoteze sunt valide sau nu.

Citeste si: Cum folosesti rapoartele Gomag pentru a planifica strategia de crestere

42. Template pentru cresterea productivitatii

planner-made-for-business

  1. Obiective zilnice. Stabileste un set de activitati si obiective pentru fiecare zi.
  2. Cadranul productivitatii. Separa activitatile tale in 4 blocuri: activitati importante, activitati urgente, activitati pentru mine si activitati indeplinite. Te va ajuta sa iti prioritizezi treaba si sa nu uiti task-uri.
  3. Multiple etape. Cand incepi sa lucrezi sau sa faci o anumita activitate, stabileste care este punctul la care trebuie sa ajungi inainte de a te opri.
  4. Varful maxim de productivitate. Identifica varful tau maxim de productivitate si profita de el (iti aloci activitatile importante pentru perioada respectiva).
  5. Regula sub 3 minute. Daca iti ia mai putin de 3 minute sa faci un lucru, fa-l acum. 
  6. Invata in orice gol de timp
  7. Creeaza continuitate. La final de zi, ia-ti 3-5 minute sa te gandesti care e primul lucru pe care il vei face maine. Pregateste ce e rapid si simplu, in avans.
  8. Cate un lucru odata. Daca te apuci de o activitate, incearca sa te concentrezi pe ea pana la final. 
  9. Inspiratie de unde nu te astepti. Fa ceva total diferit fata de ceea ce faci in mod obisnuit. 
  10. Principiul Pareto. Sau legea 80 / 20. 80% dintre rezultatele pe care le obtii, provin din 20% efort depus. 
  11. Termen limita. Ai nevoie si de limite de timp, daca vrei sa fii mai productiv. 
  12. 30 de zile. Propune-ti sa te tii de un obicei 30 de zile.
  13. Optimizare. Optimizeaza sarcinile repetitive si plictisitoare. Fie le automatizezi, fie gandesti un flow diferit de gestionare a situatiei. 
  14. Fii matinal.
  15. Fii punctual.

Citeste si: 10 Functionalitati Gomag care cresc productivitatea echipei tale

43. Template: Fotografiile de produs in magazinul tau

Ai fotografii de produs:

▢ Obtinute de la furnizor / producator

▢ Realizate de un fotograf / firma specializata

▢ Le-ai facut singur

Daca realizezi singur fotografiile de produs, ai grija sa ai:

▢ Un aparat foto

▢ Lumini (pentru fotografii de produs e recomandat un lightbox studio)

▢ Program de editare foto (ex. Photoshop)

◯ Incarca intotdeauna fotografii estetice, clare, de calitate buna.

◯ Redimensioneaza toate fotografiile de produs la aceeasi dimensiune. Foloseste Photoshop, Irfan View (pentru sute sau mii de poze) etc.

◯ Prima fotografie afisata la produs prezinta produsul frontal, centrat in imagine. Produsul ocupa un procent cat mai mare din imagine.

◯ Lasa produsul sa fie principalul punct de interes in imagine, chiar si atunci cand il fotografiezi in timp ce este folosit. 

◯ Include cat mai multe unghiuri si detalii ale produsului.

tipuri-fotografii-de-produs

◯ Daca produsul se vinde in mai multe variante (ex. culori, modele etc.), ai grija sa ai fotografii cu toate variantele.

◯ Foloseste un fundal alb, sau daca produsul este foarte deschis la culoare, un fundal cu care sa contrasteze.

◯ Ofera functia zoom – permite-le clientilor sa mareasca pozele dupa bunul plac, pentru a vedea toate detaliile produsului.

◯ Arata-i clientului dimensiunea reala a produsului. Pe langa fotografii pe fundal alb, arata produsul in timp ce este purtat sau folosit de catre un model.

◯ Foloseste lumina naturala, sau un ansamblu de lumini care sa arate produsul cat mai aproape de cum este in realitate.

Nu edita excesiv fotografiile de produs.

◯ Cand incarci imaginile de produs, asigura-te ca au un nume descriptiv – numele produsului. Nu le incarca cu denumirea standard din aparat.

◯ Ai grija ca atributul Alt-text sa fie completat. In Gomag, atributul se completeaza automat cu numele produsului.

◯ Adauga 6-8 fotografii de produs in galeria din pagina de produs.

◯ Adauga fotografii si in corpul descrierii de produs. Ajuta la aerisirea textului, si il face mai usor de scanat.

◯ Ai grija ca in fotografiile de produs care apar ca thumbnails, produsele sa se vada tot clar.

Citeste si: Bune practici pentru Imagini de produs in magazinul tau online: dimensiuni & aspect

44. Template: Formule de copywriting care functioneaza

1. AIDA (Atentie, Interes, Dorinta, Actiune)

Exemplu: Redescopera gustul copilariei in fiecare muscatura! Bomboanele Bucuria iti ofera rafinament si savoare intr-o experienta senzoriala unica. Alege acum din peste 50 de varietati si transforma fiecare moment intr-o bucurie!

2. 4U (Util, Urgent, Unic, Ultra-specific)

Exemplu: Bomboanele Bucuria, ciocolata catifelata cu umpluturi extraordinare. Ofera placere autentica, acum in oferta limitata. Savurati impreuna gustul de altadata, pentru momente de neuitat. Cumpara acum: URL

3. FAB (Functionalitati, Avantaje, Beneficii)

Exemplu: Bucuria iti ofera ciocolata fina si umpluturi variate, cu traditie din 1946. Descopera o diversitate de arome, texturi bogate si experiente senzoriale unice. Alege pentru tine si pentru cei dragi momente de rasfat si placere autentica, in fiecare zi. Comanda online bomboanele de ciocolata Bucuria, cu oferta limitata pana [timp]!

4. BAB (Podul de trecere Inainte – Dupa)

Exemplu: E greu sa fii om mare, nu-i asa? Dar cand oboseala apasa greu pe umeri, iar inspiratia se lasa asteptata, un dulce bun si catifelat te poate readuce in prezent. Asa ca haide, ia o pauza si bucura-te de un adevarat moment de rasfat cu bomboanele de ciocolata Bucuria!

postari-insta-storytelling

5. 4P (Imaginatie, Promisiune, Dovada, Actiune)

Exemplu: Te uiti la ele si iti aduci aminte instant de gustul copilariei. Cu lapte de pasare, miere, nuca de cocos, prune, visine… atat de multe variante dintre care poti alege! Iti garantam ca e fix dupa reteta originala, de mai bine de 65 de ani. Peste 2000 de clienti au ales deja magazinul nostru. Comanda acum bomboanele de ciocolata Bucuria si ti le livram direct acasa! 

6. 3Why (De ce esti cel mai bun? De ce ar trebui sa te cred? De ce ar trebui sa cumpar acum?)

Exemplu: Avem peste 2000 de recenzii de la clientii fericiti ca ne-au ales. Iar gustul bomboanelor Bucuria surprinde de fiecare data, cu o varietate extraordinara de umpluturi si ciocolata delicioasa. Daca nu ne crezi, e chiar momentul să le incerci si tu. Alege mixul preferat si ai transport gratuit la orice comanda peste 250 Ron!

7. 3S (Protagonist – Poveste – Solutie)

Exemplu: Cu siguranta ai trecut si tu prin asta: sarbatorile se aproprie, dar habar n-ai ce cadouri sa mai cumperi! Iata si solutia: cu bomboanele Bucuria nu dai gres niciodata. Ai un adevarat mix de umpluturi invelite intr-un strat generos de ciocolata catifelata, pentru o calatorie delicioasa in timp. Alege mixurile Bucuria si ofera un cadou de neutat, cu traditie si gust!

8. 1-2-3-4 Formula (Ce am pentru tine? Ce va face pentru tine? Cien sunt? Ce trebuie sa faci in continuare?)

Exemplu: Nu sunt doar dulci și delicioase, ci si sanatoase. Da, bomboanele Bucuria iti topesc inima si iti cuceresc ochii. De post sau de dulce, cu lapte de pasare, pepene galben, miere si zeci de alte umpluturi – suntem buni la indeplinit cele mai pofticioase dorinte. Comanda acum mixul preferat de la Bucuria si iti livram comanda direct acasa!

9. The Fan Dancer: Fii specific fara a explica, de fapt, nimic

Exemplu: Dansul aromelor acoperite cu ciocolata autentica. Fermecatoare, seducatoare, divine. De la doar 10 lei / 250 gr. Comanda acum!

10. Storytelling formula: Orice poveste are nevoie de un erou, un scop, un conflict, un mentor si o morala 

Exemplu preluat din pagina Despre Noi Bucuria.ro: “Am redescoperit puterea “Bucuria” in vremea studentiei cand bagajele noastre si ale celorlalti calatori din vestitul tren Prietenia care uneste Chisinaul de Bucuresti erau pline de bomboane. La inceput, dulciurile erau aduse cu titlu de cadou, apoi la cerere, pentru ca fiecare din cunoscutii nostri avea deja preferinte clare.

Nu mai suntem studenti de ceva timp, insa am ramas cu convingerea ca este nevoie de foarte putin pentru a-i inveseli pe ceilalti si a face o fapta frumoasa. De aceea, planul nostru este simplu: vrem sa iti aducem cat mai multa bucurie tie si celor dragi tie.

Stim ca putem face acest lucru fiindca avem dulciuri pentru toate ocaziile: zile de nastere, casatorii, botezuri, petreceri copii si orice alt eveniment din viata ta. Si avem bomboane pentru toate gusturile: cu ciocolata, alune, fructe diverse, fondant, cafea, si inca multe alte alegeri.

Ca distribuitori autorizati suntem onorati de misiunea noastra de a raspandi Bucuria in Romania.”

Citeste si: Cum as putea sa creez continut care sa vanda

45. Template: Identificarea diferentiatorilor

Ai nevoie de un diferentiator competitiv dar trebuie si clientul sa aiba nevoie de acel diferentiator. Cand stii care sunt diferentiatorii, poti sa ii comunici mai eficient clientilor.

◯ Gandeste-te la produsul / serviciul tau si la principalii tai 2 competitori: fata de X ce ai tu si nu au respectivii, si clientilor le trebuie? Ei ce au si tu nu ai, dar le-ar trebui clientilor?

Ofera plus valoare / valoare adaugata – impresioneaza clientii pentru a-i convinge natural sa cumpere

exercitiu-stabilire-uvp

Nevoie + Solutie + Diferentiatori = Propunerea de valoare

◯ Ai nevoie de o poveste pentru a vinde orice, scump sau ieftin. Poti crea povestea de la nevoia clientului, de la context (ex. un eveniment, un sezon etc.), de la referinte pe care oamenii le stiu (ex. filme, personaje, situatii, senzatii).

◯ Ofera clientilor o experienta memorabila de la inceput la sfarsit (in special dupa cumparare) si nu uita sa il inviti sa se mai intoarca in magazin. Foloseste un carlig, un motiv pentru a se intoarce: lansarea unor noi produse, o campanie noua etc.

Fii uman in comunicarea cu clientii: interactioneaza personal cu ei, reactioneaza cu umor si personalitate.

◯ Cand vinzi aceleasi produse, aceleasi branduri, cu aceleasi preturi, diferenta o faci tu – vanzatorul – si modul in care abordezi clientul.

Citeste si: Care e ingredientul tau secret? Cum iti descoperi diferentiatorii & UVP

46. Template: Extinderea pe multiple canale de vanzari

Am creat mai multe hub-uri de informare & vanzare pentru potentialii mei clienti (blogul de companie, comparatoare de preturi, marketplaces, canalul de YouTube, pagina de Facebook etc.)

Am ales hub-urile de informare in functie de locurile in care sta audienta pe care o targetez si de unde pot obtine lead-uri valoroase sau vanzari.

Am ales canalele secundare in functie de costul per achizitie pe care il are fiecare.

Am testat mai multe canale de vanzari si imi concentrez bugetul doar pe cele mai performante.

Primul canal pe care il optimizez este site-ul meu – ma asigur ca oamenii au o experienta placuta la navigare si inteleg informatia din pagini.

Creez continut original si incerc sa il actualizez frecvent.

omnichannel-business

Am un blog de companie pe care postez in mod regulat continut interesant pentru publicul targetat.

Am o profile pentru site-ul meu pe site-uri secundare, pe care sunt activ in mod constant.

Am optimizat paginile respective cu o descriere interesanta, in care am inclus cuvinte cheie si expresii de actiune.

Am completat datele privitoare la contact, program si link-uri spre site.

⚪ Am incarcat feed-uri de produse relevante acolo unde este cazul.

Daca am ales sa vand si pe marketplace, am creat descrieri originale, folosesc imagini diferite si chiar video-uri de produs.

Citeste si: Cum sa iti extinzi fluxurile de venituri pentru afacerea ta

47. Template: Extinderea afacerii cross-border

Cum sa iti gandesti strategia?

Rata de conversie creste cand costurile si serviciile disponibile sunt afisate clar si transparent, peste tot pe site.

Anunta vizibil ca oferi optiuni pentru livrarea internationala. De multe ori, valoarea cosului creste cu mai mult de 70%* atunci cand, pe langa livrarea standard, apare si o livrare express.

⚪ Foloseste limba, moneda si optiunile de plata locale. 98% dintre cumparatorii online prefera sa plateasca in moneda locala.

⚪ 70% dintre cumparatori prefera sa plateasca acest cost in momentul achizitiei. Retailerii care ofera aceasta optiune au o rata de crestere de 2x mai mare decat cei care nu o fac.

Magazinele care aleg sa ofere livrare express sau internationala au o valoare medie a cosului mai mare. Comertul online cross-border creste de 2x mai repede decat comertul local.

*Sursa cifre: DHL

Checklist pentru un site cu vanzari sanatoase

✅ Vinzi international?

✅ Mentionezi optiunile de livrare disponibile in pagina de home si mentionezi acolo ca vinzi international?

✅ Oferi o optiune de livrare rapida in magazin?

✅ Costurile de livrare sunt decente?

✅ Oferi o optiune TVA si taxe vamale platite?

✅ Oferi o solutie facila de retur?

✅ Este site-ul disponibil in mai multe limbi?

✅ Folosesti un convertor valutar in site?

✅ Oferi metode de plata localizate?

✅ Mentionezi pe site notificari legate de livrare?

Practic, imbunatatesti experienta clientului, asa ca imbunatatesti si recurenta in site.

Citeste si: Vanzari cross-border: Cum vinzi online pe pietele internationale

Daca ai ajuns pana aici si ai si parcurs startul materialului de azi, felicitari!

Tocmai ai facut primul pas spre o strategie mai diversificata, cu potential sa iti aduca rezultate mai multe, mai bune, mai asa cum iti doresti.

Urmatorul pas? Incepe sa testezi aplicand unul sau mai multe dintre sabloanele de mai sus. Nu uita sa le adaptezi in functie specificatiile business-ului tau si resursele de care dispui.

Spor la treaba!

PS. Foloseste-te la maximum de functionalitatile Gomag pentru a implementa ideile de azi. Ai sute de module si aplicatii la indemana. 

Consulta documentatia sau trimite un mail catre colegii mei din echipa de Customer Care, iar ei te ajuta sa activezi cele mai potrivite optiuni pentru tine.

Nu vinzi cu Gomag – inca? E momentul perfect sa incepi. Ai demo gratuit 15 zile sa testezi platforma si sa te convingi cu ochii tai de beneficiile pe care ti le oferim. Iar abonamentele incep de la doar 1 euro / primele 3 luni.

Vino si tu intr-o comunitate de aproape 17.000 de membri si +4000 magazine online care vand cu Gomag!

Cosmin Daraban